Jump to content

Recommended Posts

Posted

Läste en ganska alarmerande rapport om 5,56 mm och låga utgångshastigheter (under 900 m/s). Nu är ju detta jänkarnas projektil och inte våran - men ändå..

Vad innebär detta för våran 5,56mm ammunition?

Sida

"There have been several reports from troops in Afghanistan regarding the lack of lethality of the SS109/M855 cartridge, particularly when it is fired from an M4 (US) or M8 (Canadian) carbine. This was also observed in Somalia. For the SS109/M855 to achieve lethality, it must be moving at a velocity of over 732m/s when it strikes its target. At this velocity and above, the bullet penetrates a short distance and then begins to yaw as its spinning slows and it tends to return to normal stable state, which is base forward. As the bullet yaws, it comes apart at the cannelure, scattering fragments and causing a relatively large wound channel. In practical terms, this translates to approximately 200m with a bullet fired from an M16 or similar rifle with a 558mm barrel at approximately 914m/s.

When fired from a carbine, however, the SS109/M855 bullet leaves the barrel with a velocity of only about 790m/s. Therefore by the time it has traveled downrange only 50m it has already dropped below the velocity threshold for enhanced wound ballistics. The net effect is that troops equipped with M4 or M8 carbines are using weapons that are only marginally more effective ballistically than a 0.22 Magnum at anything other an close-quarters battle distances.

The lack of wounding efficacy has caused some military elements to begin exploring the possibility of adopting a 5.56x45mm cartridge with an improved bullet or even a different caliber altogether with improved wound ballistics. Most of these efforts, now only in the earliest stages, have experimented with heavier bullets. For example, US special operations forces in Afghanistan now employ a match cartridge manufactured by US company Black Hills Ammunition that fires a 5g bullet at 792m/s in the M4 Carbine. This cartridge has proven to have improved terminal ballistics over the SS109/M855. Other experiments have been conducted with bullets weighting as much as 6.5g. Some have proposed adopting an entirely new caliber, but this is unlikely in the immediate futures."

/S

• Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Det går att få på nuvarande simdel på KSP90B, vi lyckades under batövn/slutövn iaf. Man behöver bara trixa lite.

Skulle du kunna förtydliga det där lite?

Annars kan du ju ta det i ett PM

Posted
och att använda Ak 5'ans BT-del låter ju förbannat hemsnickrat på alla de vis.

Fast till AK4 så andvänder man ju 58:ans.

@svempa, jag har ju fått för mig att det är därför man får lära sig skjuta dubbelskott med AK5 för då är man säker på att man "fäller" den man skjuter på.

Posted

Hade en så'n på IA03 utbildningen. Kallades allmänt ksp90C. Verkar vara nå't som de tänker köra med.

Posted

Sim delen går att få dit om man monterar den innan lösskjutningsanordningen. Sen går det att med milt våld tvinga ned sim delen och låsa lösskjutningsanordningen som vanligt...

Posted

Ksp90b med skenan(och lite ändringar inuti) heter Ksp90b(ny), det var iallafall vad de sade på MP01.

Den stora nackdelen med tygkassetten är att den inte skyddar länken(som har en tendens att lossna) vid fordonstjänst och andra situationer med stötar. Det optimala torde vara plastkassetten(vars plastfäste ofta lossnar) med metallfästet från tygkassetten.

Posted

Det funkar alldeles utmärkt om man kapar en kasserad plastkassett ungefär halvvägs och lägger den inuti tygkassetten. Skyddar länken och håller den på plats bättre så att den inte tvinnar sig. Hade det i Kosovo och hade aldrig eldavbrott pga länktrassel.

Posted
Det funkar alldeles utmärkt om man kapar en kasserad plastkassett ungefär halvvägs och lägger den inuti tygkassetten. Skyddar länken och håller den på plats bättre så att den inte tvinnar sig. Hade det i Kosovo och hade aldrig eldavbrott pga länktrassel.

Folk säger sig ha problem med opålitliga dragkedjor när det gäller tygkassarna.

Löser detta dom problemen också måne?

Posted
jag har ju fått för mig att det är därför man får lära sig skjuta dubbelskott med AK5 för då är man säker på att man "fäller" den man skjuter på.

Jag fick lära mig att det är för att öka träffsannolikheten. Tror någon här att vederbörande kommer stå upp eller skjuta tillbaka om hon eller han träffats av en 5,56?

Posted (edited)
jag har ju fått för mig att det är därför man får lära sig skjuta dubbelskott med AK5 för då är man säker på att man "fäller" den man skjuter på.

Jag fick lära mig att det är för att öka träffsannolikheten. Tror någon här att vederbörande kommer stå upp eller skjuta tillbaka om hon eller han träffats av en 5,56?

Amerikanarna har väl haft problem med att fiender inte blir oskadliggjorda direkt efter träff?

Även jag har blivit lärd att man skjuter dubbelskott för att öka träffsannolikheten.

Edited by Limp
Guest Triggerpuller
Posted (edited)

Annars kan väl någon försöka få tag på FYOP:aren som blev vådaskjuten på I19 för några år sedan och fråga honom om vad han tycker om den upplevelsen.

Alt någon annan som har blivit träffad av 5,56 och kan intyga om hur dålig verkan den har.

Skulle jag själv träffas av 5,56 bedömer jag att både min vilja och förmåga att verka skulle nedgå drastiskt.

Jag har som regel att skjuta på folk tills de går i backen och alltid minst 4 skott. Oavsett vapen. Undantag stridsfordonspjäser och haubitsar.

Bara för att vi inte har kroppskydd behöver inte detta innebära att fienden är lika dum/snål.

Edited by Akktu Stakki
Posted

Kan vi reda ut begreppen lite tro, börjar bli förvirrad.

När jag genomförde GU användes den nya Kulspruta 90 under slutet av utbåret, den kallades av befäl ksp90b. Den har kortare pipa, infällbart axelstöd och en skena som gör det möjligt att fästa optiska sikten motsv.

Finns det en annan variant som saknar skena men som har kortare pipa och infällbart axelstöd i FM? Finns det bilder på den isf?

Om någon undrar vilken vi hade så kan jag skramla fram bildbevis.

Det verkar även som om IA03 folk kallar denna för Ksp90C? Hur ser Bertil varianten ut i era ögon?

Hälsningar VH

Posted
Amerikanarna har väl haft problem med att fiender inte blir oskadliggjorda direkt efter träff?

Jag har ju hört det, och det finns folk både i USA och här på forumet som vet långt mer än jag om sånt här. Inte desto mindre undrar jag lite vad det är för hårdhudade människor som skjuter tillbaka efter att verkligen ha träffats av 5,56.

Att man kan ha synpunkter på genomslag i diverse material förstår jag, så jag undrar om det inte är det, eller kanske i några fall rentav bristande precision, som ligger bakom tanken att man behöver 7,62 för att stoppa fi.

Guest Triggerpuller
Posted (edited)
Att man kan ha synpunkter på genomslag i diverse material förstår jag, så jag undrar om det inte är det, eller kanske i några fall rentav bristande precision, som ligger bakom tanken att man behöver 7,62 för att stoppa fi.

He he, huvudet på spiken.

Jag är fullständigt övertygad om att många av historierna kring att 5,56 skulle ha dålig verkan bottnar i att personen ifråga helt enkelt missat. Eftersom kringfaktorerna i strid skiljer sig markant från de som uppträder på skjutbanan och vid utbildning tror jag att många jämfört verkan av sin eld med den verkan (träffar) man presterat i fred. Eftersom det utsöndras adrenalin och andra ämnen i kroppen då folk skjuter på en kommer träffresultatet att försämras kraftigt. Istället för att komma till insikt om att man nog borde ha spenderat de där extra timmarna på banan skyller man på kass ammunition.

Edited by Akktu Stakki
Posted
Kan vi reda ut begreppen lite tro, börjar bli förvirrad.

När jag genomförde GU användes den nya Kulspruta 90 under slutet av utbåret, den kallades av befäl ksp90b. Den har kortare pipa, infällbart axelstöd och en skena som gör det möjligt att fästa optiska sikten motsv.

Finns det en annan variant som saknar skena men som har kortare pipa och infällbart axelstöd i FM? Finns det bilder på den isf?

Om någon undrar vilken vi hade så kan jag skramla fram bildbevis.

Det verkar även som om IA03 folk kallar denna för Ksp90C? Hur ser Bertil varianten ut i era ögon?

Hälsningar VH

90b kom först utan skena(men med kortare pipa och inskjutbar kolv) men den hade lite klen bult till framföringsstången, när dom åtgärdar detta fäster de också på skenan, därför kallas den 90b(ny). Det är iallafall vad jag lärt mig..... :baskerFN:

Posted

Rent lysande :baskerFN:

Det finns ingen som har lösningen på det klena fästet(plastkassetten) som har en tendens att lossna?? :(

Posted (edited)

Aimpoint's RPS EHV (RödPunktsSikte EldHandVapen) med gummi-gördeln.

Utvecklades till Ak 4B, men nu så har man lagt beslag på den till Ak 5CF och KSP 90B också.

Kolla in tråden rörande Ak 5CF.

Siktet skall tydligen fungera i 10 år utan att man ska behöva byta batterier...

Edited by Tollen
Posted

Rent lysande :worthy:

Det finns ingen som har lösningen på det klena fästet(plastkassetten) som har en tendens att lossna?? :(

Kapa plastkassetten så att det bara blir en låda utan fäste

Kör in den fylld med länkat inuti tygpåsen som har ett mycket bättre fäste (vanligtvis) så att den skyddar från trassel men du kan fortfarande använda tygkassettens fäste.

De dåliga dragkedjorna får åtgärdas med världens bästa universalfix SILVERTEJP!

Det ska mycket till innan man behöver fylla en tom kassett och tycker det tar för lång tid att slita den silvertejpen. Vik in den sista delen på remsan så att det blir en liten flärp som går lätt att få tag i. De riktigt seriösa lämnar in kassetterna i förväg med C tillåtelse till närmsta sömmerska och ber henne byta kedjan mot den pingpongdiddeli starkaste hon har. Går på några minuter och kostar minimalt.

Posted

Jag har ju hört det, och det finns folk både i USA och här på forumet som vet långt mer än jag om sånt här. Inte desto mindre undrar jag lite vad det är för hårdhudade människor som skjuter tillbaka efter att verkligen ha träffats av 5,56.

Jag är absolut ingen expert men vad jag läst och hört är...

Om du är väldigt upppumpad med adrenalin (du stormar etc) och får en 5.56 igenom kroppen och kulan inte börjar vobbla eller på annat sätt snurra runt och den missar hjärta/lungor mm så kan har det hänt att soldater fortsatt springa.

Tror det var så att det var på korta avstånd då kulan fortfarande har tillräckligt med kraft att gå i "en rak linje".

Sedan så tror jag att en motiverad soldat (läs gerillan i Irak) fortsätter skjuta även om han får en kula i benet.

"smärtan kommer sist" är ju ett utryck för att man kan fortsätta även om tarmarna så skulle hänga ut.

Ibland har man helt enkelt för mycket adrenalin eller för lite chans att man ska överleva för att man bara ska lägga sig och dö.

Posted

Nej, jag är heller ingen expert på det är med vapenverkan och så heller...

Men jag tror ofta att man glömmer bort den psykologiska effekten av att bli skjuten. Ponera att du under en strid känner en stöt ifrån benet, tittar ner och ser en blodstråle pumpa ut ur ett tämligen oansenligt hål i låret. Är du i Hollywood så sliter du loss snusnäsduken och binder om benet, samtidigt som du skriker förolämpningar till fienden. I övrigt händer inget.

Själv hade nog all min stridslust försvunnit. Även om jag hade kunnat strida i flera minuter till kanske så hade jag i första hand förbundit såret och sedan funderat på om de slagit av kaffekokaren i order/mäss-tälet några km bort. Om jag hade minsta anledning att tro detta, så är det bara att kräla dit och kolla.

Även om man under en stormning skulle ta en träff så att tarmarna hängde utanför så hade min spontana reaktion förmodligen inte varit att besvara elden. Skydd och sedan åtgärda min trasiga mage.

Personligen tror jag att för varje adrenalinstinn "Joey Montana"-wannabe så går det 200 livrädda soldater som vänder på klacken och flyr när de blir skadade. ( I händelse av att de överlever det första skottet alltså).

Den "dåliga verkan" av 5.56 ammon berodde i Somalia på att man använde fel ammunition avsedd för en viss räffelstigning i kombination med kompakta karbiner med lägre utgångshastighet. Från en hemsida såg jag att den "praktiska" räckvidden på en Car-15 med "fel" ammo blev mellan 40-50 meter. (alltså det område då den fragmenterar på).

Men jag tror även på att missar kan vara en förklaring till det hela.

Raptor (a.k.a. 5.56 mm:s prosten)

:worthy:

Posted

Som jag har förstått det så är problemet att eftersom verkan inte alltid är tillräcklig så noterar inte målet att den är nedkämpade. Dvs han fortsätter och slåss en liten stund tills han noterar att han har blivit träffade och då drabbas han av skadechock. Jag tror inte att nån kommer att kunna fortsätta fungera nån längre stund men kanske att de tömmer magasinet sen vid magasinbytet märker de att något är fel. Vilket säkerligen kan vara nog så irriterande för den som sköt.

Sen är det svårt att dra slutsatser av enstaka händelser som med den svenske YOFF som blev vådaskjuten.

Börjar bli kraftig OT-varning på den här tråden nu :worthy:

• 7 months later...
Posted

Drar upp denna tråden igen med lite snygga bilder på kanadensarnas version av minimin (C9A2)

C901.jpg

C902.jpg

C903.jpg

Ser ju nice ut med en grön KSP 90 B)

Notera axelstödet.

Posted
Jag har som regel att skjuta på folk tills de går i backen och alltid minst 4 skott. Oavsett vapen. Undantag stridsfordonspjäser och haubitsar.

Hur ofta skjuter du på folk?

Posted (edited)
Hur ofta skjuter du på folk?

Måste vara intressant efter att Stakki med första skottet skjutit bort större delen av huvudet på nån stackare, och han (Stakki) står där, "..två..." PANG "..tre..." PANG "..och fyra." PANG. Medan övriga gruppen står bredvid och kliar sig fundersamt i skägget och försöker komma på varför Stakki har slösat tre bulor i onödan...

Dock delar jag Simons undran - hur oftar skjuter du på folk Stakki? Eller snackar vi CS, AAO eller Max Payne? :)

Edited by Yxa
Posted (edited)

BT46 går att montera på KSP90B, men försiktighet måste iaktas (annars drar man sönder gängorna i "klämfästet").

Bild

Edited by Fu Fredriksson
Posted
BT46 går att montera på KSP90B, men försiktighet måste iaktas (annars drar man sönder gängorna i "klämfästet").

Bild

Snyggt stuk på finnarna i bakgrunden. B)

Posted
Snyggt stuk på finnarna i bakgrunden. B)

Det är finländare inga finnar.. ;)

Jag är överraskad, för att inte säga chockad över finländarna, oknäppt, cigg, ok, men vart f-n är ölen?? :angry: detta måste vara några oerfarna finländska gäster :)

Posted

Snyggt stuk på finnarna i bakgrunden.  B)

Det är finländare inga finnar.. ;)

Jag är överraskad, för att inte säga chockad över finländarna, oknäppt, cigg, ok, men vart f-n är ölen?? :angry: detta måste vara några oerfarna finländska gäster :)

Hmm.. nu var det väl inte det här det handlade om.. men finländaren på bilden är absolut inte oerfaren :)

Gick samma farbkurs som han, och umgicks ganska mycket under veckan. Störtskön gubbe.

Nu ska vi vara snälla mot varandra.

Ölen.. har vi på andra kort, jag lovar.

(Inte missade vi väl dem när vi tittade på bilder igär?)

Verkar förresten ha varit ett gäng från SoldF i lomben den veckan. :)

Slut OT.