Jump to content

Moddad ksp 90b


Fu Kjellberg

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur vanlig är KSP 90 nuförtiden? Är det meningen att den skall ersätta 58:an fullt ut?

 

/S

Vad jag fick lära mig, så kommer Ksp 90 ALRDIG ersätta 58an... Det är två olika sorters vapen. Kulspruta 90 är til för att springa runt och kriga, medan Kulspruta 58 är mer för försvar, fasta placeringer (värn, fordon osv)

Link to comment
Share on other sites

de finns hos IA 03 som även dammsög landet på pistol 88 också.

ett gäng är väl kvar hos div jägeri men merparten tillhör numer IA03.

 

det exemplar som befann sig på T2 tillhör förmodligen "jakt och vådaskott" på NL 03, och då är det det lik förbaskat något som utlandsstyrkan skall ha

Att beredskapsförbanden "dammsuger" på materiel betyder väl inte att de ligger i mobförråd och bara väntar på insats... tyvärr.

 

Har ju fått höra att våra sprutor från EN01 används av vpl på Ing2.

:D:D:lol::D:D GAAAH

 

Kul med insats, så materielen som de värnpliktiga nyttjar bara försvinner för dem.

"Det var det utbildningsåret."

Genomtänkt.

Link to comment
Share on other sites

Kul med insats, så materielen som de värnpliktiga nyttjar bara försvinner för dem.

"Det var det utbildningsåret."

Genomtänkt.

Håller med, det är ju otroligt korkat, jag är ju helt klart nyfiken på varför man gör på detta viset?

 

Idioti..

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Och många officerare har ju inställningen att: "Men det spelar ju ingen roll, det kommer ju nya värnpliktiga om några månader. Och det utbildningsåret blir bra!".

 

Wake Up Call!!!! :huh:

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till varför vi använder EN-materiel på 3:e komp. detta året är för att låta befälet få mer erfarenhet av den nya materielen.

Kompaniet kan i det närmsta klassas som ett försökskompani.

 

Det blir dock inget "internationellt" ingenjörkompani nästa år utan då är det tillbaka till Tgb 30/40 igen.

 

@Ing

 

Att vi använder era kulsprutor ser jag inte som något negativt eller som någon nackdel.

Nu är sprutorna inskjutna och inslitna när ni får dom istället för fabriksnya. :P

Då är det värre med pansarterrängbilarna, om ni åker får 2:a ingpluton gå i väntan på att deras förare ska omutbildas på Tgb 30/40. :D

 

The Swede :huh:

Link to comment
Share on other sites

Håller med, det är ju otroligt korkat, jag är ju helt klart nyfiken på varför man gör på detta viset?

Så har man egentligen alltid gjort. Den materiel som användes under GU var lånat från ett krigsförband, och hade det krigsförbandet blivit mobiliserat så hade GU fått lämna tillbaka allt illa kvickt.

Link to comment
Share on other sites

Håller med, det är ju otroligt korkat, jag är ju helt klart nyfiken på varför man gör på detta viset?

Så har man egentligen alltid gjort. Den materiel som användes under GU var lånat från ett krigsförband, och hade det krigsförbandet blivit mobiliserat så hade GU fått lämna tillbaka allt illa kvickt.

Inte riktigt samma sak, hade förbandet fått mobilisera hade Sverige varit i krig.

Så är inte fallet nu.

 

The Swede :huh:

Link to comment
Share on other sites

Håller med, det är ju otroligt korkat, jag är ju helt klart nyfiken på varför man gör på detta viset?

Så har man egentligen alltid gjort. Den materiel som användes under GU var lånat från ett krigsförband, och hade det krigsförbandet blivit mobiliserat så hade GU fått lämna tillbaka allt illa kvickt.

Tycker jag inte alls är samma sak, men skit samma. Vi är från ämnet, och jag startar en ny tråd om det i materielplatsen.

 

Out

Link to comment
Share on other sites

Så har man egentligen alltid gjort. Den materiel som användes under GU var lånat från ett krigsförband, och hade det krigsförbandet blivit mobiliserat så hade GU fått lämna tillbaka allt illa kvickt.

Det köper jag, men att man utbildar ex: folk på Kulspruta 90 när det inte finns i krigsorganisationen..

 

Du är GU utbildad med Kulspruta 90 men vid en mobilisering får du en ak5, då har ju hela ditt förband utbildats fel.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

@Fu Dahlberg: Ksp 58 kommer inte ersättas av Ksp 90 i rollen som lvksp på lastbilar mm. Men inom skyttegrupperna går det mot att man ombeväpnar till Ksp 90. Och eventuellt så behåller man inom vissa organisationer 58:an som ett understödsvapen på plutonsnivå, AMF, LBB m fl.

Link to comment
Share on other sites

Varför kan dom inte modda om Kulspruta 58 lite! typ kortare pipa, pistlgrepp som främre gräpp o lite sånadär sköna förbättringar som gör vapnet smidigare o lite mer upp to date.

Du tänker på KSP 58D. Det finns trådar och bilder häromkring på den också.

SÖK!!!

Link to comment
Share on other sites

En liten intressant parentes som visar hur långt från verkligheten vissa beslutsfattare är.

 

Iochmed införandet av ksp 90 så började man titta på att modifiera fordonslv-stativen för att passa till 90-sprutan.

Det arbetet är avbrutet på grund av att något stolpskott kom på att den är så lätt att man kan hålla i den medan man kör.

Kul att stå som ksp-skytt vid en hastig inbromsning :D

 

The Swede :huh:

Link to comment
Share on other sites

På KS01 åkte jag en hel del Skalman ståendes i utkastarhålet. Fästet/ställningen som satt på vagnen var anpassat för HMG och fungerade således inte för Ksp90B (vilken jag var beväpnad med). Detta löste jag genom att dels ha vapnet slingat (snabbrem) samt låta det vila (på handskyddet) mot ovan nämnda stativ. Kostaden för detta var en hel del klämda fingrar och en lite lite omskakad ksp, men jag fick i alla fall behålla tänderna. :D

Link to comment
Share on other sites

Galopperande kulspruta har precis fått en ny innebörd. ;)

 

Men du vet att det var så, och inte bara att man konstaterade att 58'an var bättre för fordons-montage?

I så fall är det fördjävligt och förbannat L****-aktigt!

 

För att vända på det lite inom tråden:

Har man införskaffat ordentliga lösskjutningsanordningar till KSP 90B än?

Har ju nämts tidigare att dom hemsnickrade inte är allt för pålitliga, och att använda Ak 5'ans BT-del låter ju förbannat hemsnickrat på alla de vis.

Link to comment
Share on other sites

@Fu Dahlberg: Ksp 58 kommer inte ersättas av Ksp 90 i rollen som lvksp på lastbilar mm. Men inom skyttegrupperna går det mot att man ombeväpnar till Ksp 90. Och eventuellt så behåller man inom vissa organisationer 58:an som ett understödsvapen på plutonsnivå, AMF, LBB m fl.

var det inte det jag sade? :D

Link to comment
Share on other sites

Du är GU utbildad med Kulspruta 90 men vid en mobilisering får du en ak5, då har ju hela ditt förband utbildats fel.

Visst är det fel, men det har nog alltid förekommit.

 

Jag träffade ett par stridsledare från Lv 3 när jag gick Nijmegen -94. De var så klart grundutbildade med m/90 och Ak 5. När de var på besök i sitt krigsförbands mobförråd så var det fullt med m/58 och kpist m/37-39 ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Hur vanlig är KSP 90 nuförtiden? Är det meningen att den skall ersätta 58:an fullt ut?

 

/S

Vad jag fick lära mig, så kommer Ksp 90 ALRDIG ersätta 58an... Det är två olika sorters vapen. Kulspruta 90 är til för att springa runt och kriga, medan Kulspruta 58 är mer för försvar, fasta placeringer (värn, fordon osv)

Nja, du skrev att ksp 90 inte kommer att ersätta ksp 58. Det kommer den att göra i rollen som lätt kulspruta (LMG, SAW) inom skyttegrupperna inom de operativa mekaniserade insatsbataljonerna. I dagsläget springer vi alltså omkring och krigar med 58:an.

 

90:an kommer att ersätta 58:an i alla roller utom i rollen som bra-att-ha ksp på dragbilar och annat. Förutsatt att de höga herrarna inte tvingar folket att behålla ksp 58 för användande vid genomförande av vagnsstrid.

Link to comment
Share on other sites

Hur vanlig är KSP 90 nuförtiden? Är det meningen att den skall ersätta 58:an fullt ut?

 

/S

Vad jag fick lära mig, så kommer Ksp 90 ALRDIG ersätta 58an... Det är två olika sorters vapen. Kulspruta 90 är til för att springa runt och kriga, medan Kulspruta 58 är mer för försvar, fasta placeringer (värn, fordon osv)

Nja, du skrev att ksp 90 inte kommer att ersätta ksp 58. Det kommer den att göra i rollen som lätt kulspruta (LMG, SAW) inom skyttegrupperna inom de operativa mekaniserade insatsbataljonerna. I dagsläget springer vi alltså omkring och krigar med 58:an.

 

90:an kommer att ersätta 58:an i alla roller utom i rollen som bra-att-ha ksp på dragbilar och annat. Förutsatt att de höga herrarna inte tvingar folket att behålla ksp 58 för användande vid genomförande av vagnsstrid.

Ok... :D men jag menade som du sa... kankse lite luddigt uttryckt bara... ;) 8|

Link to comment
Share on other sites

Hur vanlig är KSP 90 nuförtiden? Är det meningen att den skall ersätta 58:an fullt ut?

 

/S

Vad jag fick lära mig, så kommer Ksp 90 ALRDIG ersätta 58an... Det är två olika sorters vapen. Kulspruta 90 är til för att springa runt och kriga, medan Kulspruta 58 är mer för försvar, fasta placeringer (värn, fordon osv)

Nja, du skrev att ksp 90 inte kommer att ersätta ksp 58. Det kommer den att göra i rollen som lätt kulspruta (LMG, SAW) inom skyttegrupperna inom de operativa mekaniserade insatsbataljonerna. I dagsläget springer vi alltså omkring och krigar med 58:an.

 

90:an kommer att ersätta 58:an i alla roller utom i rollen som bra-att-ha ksp på dragbilar och annat. Förutsatt att de höga herrarna inte tvingar folket att behålla ksp 58 för användande vid genomförande av vagnsstrid.

Menar du att 58:orna försvinner från KSP-gruppen i min amfibieskyttepluton också, de är ju vårt understöd under framryckning. 90an har vi ju redan i de vanliga skyttegrupperna.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Förband som har understödsgupper vid sidan av de vanliga skyttegrupperna kommer att behålla ksp 58 i dessa grupper. T ex amfibiebataljonerna.

 

Du kommer alltså att ha 58:dunkandes som understöd även i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Förband som har understödsgupper vid sidan av de vanliga skyttegrupperna kommer att behålla ksp 58 i dessa grupper. T ex amfibiebataljonerna.

 

Du kommer alltså att ha 58:dunkandes som understöd även i fortsättningen.

Åhh vilken tur då, kunde bli jobbigt annars :uuh:

Link to comment
Share on other sites

Samtliga Kulspruta 90 B skickades under KS 06 tillbaka till Sverige för att ersättas med vanliga Ksp 90. De ansågs behövas bättre hemma. Ett steg i rätt riktning då en Ksp enligt mitt tycke inte hör hemma i långt gånget FREDSBEVARANDE (Peace Keeping)  arbete utan mer i FREDSFRAMTVINGANDE (Peace Enforcement). Dock finns det givetvis KSP 90 kvar. Med tanke på vissa Kompani/plutons-chefers inställning, för att inte tala om vissa skyttars stora kärlek till vapnet kommer nog tyvärr det fortfarande gå runt fotpatruller inne i små byar med Ksp i Kosovo.

 

Personligen tror det blir svårt att med ROE i ryggen använda vapnet utom i vissa väldigt väldigt extrema och ganska osannolika situationer. En vanlig Autmatkarbin är nog det lämpligaste och i vart efter lugnet består hela tiden minska storleken på bössan till att slutligen enhetsbeväpna  med pistol, motsv. Vi i Sverige skulle ju inte heller uppskatta om våra övervakare, polisen i detta fall, sprang runt med vapen (Kulsprutor) ämnade för att hålla ned samt yttäckande meja ner fiender. Jag tror dock det lär visa sig visa sig första gången om någon nyttjar vapnet i en skarp fedsbevaranade konflikt och någon oskyldig kommer i vägen.  Då först kommer det bli rama skri och krav på nya regler, långdragna artiklar och massmedial hets.

Hur är det då med MILITARY POLICING? :)

 

photo-365.jpg

 

Eftersom de svenska soldaterna inte kommer att ta ett "Sluta kissa i buskarna!" med ro utan sätta sig på tvären vid gripande för ordningstörning så är det jätteviktigt att vi på MP har KSP90b :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...