Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

förutom att den är alldeles för tung att bära runt på, så är det räckviddsproblem så fort det blir lite fukt i luften,

och så är ju ackarna rätt usla också. Det blir lite snackat per kilo radioapparat :unsure:

- The Dude

• Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Hej,

förutom att den är alldeles för tung att bära runt på, så är det räckviddsproblem så fort det blir lite fukt i luften,

och så är ju ackarna rätt usla också. Det blir lite snackat per kilo radioapparat :unsure:

- The Dude

Ra 180, som då borde bli Ra 146-ans ersättare, har faktiskt kortare räckvidd än Ra 146. Så om det är räckvidden som det är fel på så är det ni borde göra att uppträda aktivt och följa dem råd och instruktioner som finns i SoldF om hur man får en bra radiosignal.

Posted

Jag förstår inte hellar alla dessa klagomål på Ra 145. För det mesta fungerar den utmärkt. Den är för stor och tung men oftast inget fel på funktionen.

Inte heller tycker jag att det är ett generellt önskemål att vi ska ha sb-medel så att vi kan ha sb med resten FM. På batnivå kanske men resten av organisationen? NÄR ska min pc ha sb med resten av FM via Ra? Onödigt.

Om det är något vi behöver så är det mer resurser för att ha bra övningar. Då kommer soldaterna.

Det klagas ofta på att en del övnignar bara ha hög ballfaktor och inte tar sikte på vår uppgift. Om detta håller jag i huvudsak med om men ibland måste man ha en motivationsövning. Det får naturligtvis inte bli löjligt men lite utsvävningar, i syfte att entusiasmera soldaterna, måste vi tillåtas ha.

/Ola

Posted

Jag gör ett kort nedslag i Ra diskussionen. Vad jag vet så får man bättre räckvidd ju fuktigare det är i luften(fysik).

Jag kan tänka/önska mig att Hemvärnet får en ordentlig mängd med såna där små radioapparater som går att koppla till comtac. Det är sambandet inom grupp(pluton) som behöver förstärkas, för effektivitetens skull.

Posted

Ja, visst vore det fint med bättre grupp-och plutons-intern-radio helt klart...

Vi har under de senast övningarna använt oss av små lätta och effektiva radioapparater från

Clas Ohlson för att få bra samband inom grupperna...

Problemet blir ju när Plutonchef ska ropa in till komp-staben och det är ju oftast då vi har haft

problem...

Vad gäller räckvidd och fukt, kan jag säga att ena helgen vi var vid vårt objekt var det klart

väder och vi hade fungerande samband... Nästa helg var det spöregn och med samma

radio hade vi noll samband...

Enligt RiksHvC är det mobiltelefoner som vi ska använda .. han sa det när jag var på HvSS

och nämnde detta med dålig sambandsutrustning... "då är det bara att ta till mobiltelefonerna"...

Undrar hur det funkar när radiobasstationerna slagits ut :)

- The Dude

Posted

Hm, fall inte in för mycket på plutonssambandsdiskussionen nu bara. Finns en hel hög med befintliga trådar om just det.

/Daraven, Blågul

• 3 weeks later...
Posted

Här kommer en ett par dagar gammal debattartikel av Björn von Sydow i SvD. Den handlar i huvudsak om värnplikt vs yrkesförsvar men hemvärnet nämns på ett par ställen bla citatet nedan.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_854623.svd

Alla ska mönstra, men Pliktverket tar ut de mest lämpliga personerna för värnplikten. Det ger förutsättningar för ett högkvalitativt och demokratiskt värnpliktsförsvar.

Låt oss också övertyga dem och många andra medborgare att frivilligt anmäla sig för hemvärnet, som gott kan vara på över 40000 personer.

• 3 weeks later...
Posted
60 hemvärnsbataljoner fram till 2011. Förslag 2019......30 bataljoner. Ja, ja........då vet vi ungefär vad vi har framför oss.

http://www2.mil.se/upload/dokumentfiler/Bu...rlag%202009.doc

Å andra sidan så har jag för mig att de 60 befintliga bataljonerna i snitt är knappt 50% uppfyllda så det är ju inte helt fel att se till att ha 30 kompletta bataljoner istället. Blir dessutom billigare med hälften så många bataljonchefer/kompanichefer m.m. Sammanlagda antalet faktiska fotsoldater blir nog ungefär detsamma.

/D

Posted (edited)
60 hemvärnsbataljoner fram till 2011. Förslag 2019......30 bataljoner. Ja, ja........då vet vi ungefär vad vi har framför oss.

http://www2.mil.se/upload/dokumentfiler/Bu...rlag%202009.doc

Å andra sidan så har jag för mig att de 60 befintliga bataljonerna i snitt är knappt 50% uppfyllda så det är ju inte helt fel att se till att ha 30 kompletta bataljoner istället. Blir dessutom billigare med hälften så många bataljonchefer/kompanichefer m.m. Sammanlagda antalet faktiska fotsoldater blir nog ungefär detsamma.

/D

Nä...de é samma sida. :lol: Initiativet var väntat.....bara synd att man inte genomför detta i morgon dag.

EDIT; Av Fkn:Äntligen ett befäl på kompani-nivå som vågar och vill ifrågasätta den egna organisationen.

Hmprfff......Då har Du inte läst insändarna särskilt noga de senaste åren.:) Jag vet av personlig erfarenhet hur det kan gå om man sticker ut hakan lite. Behöver inte säga mer än så. Men jag håller med Dig....fler bör göra som omnämnd skribent. Det ger resultat på sikt...jag vet.

Edited by 23:e komp.
Posted

Det skulle också vara modernt att höja åldern för att få göra lumpen. Kolla på USA där kan dom vara väl över 30 år för att göra värnplikt. Jag förstår meningen med varför FM vill ha 18 åringar i lumpen utifrån det psykologiska perspektivet.

Posted
Kolla på USA där kan dom vara väl över 30 år för att göra värnplikt.

Nu kanske ditt exempel var lite off, eftersom USA inte har någon värnplikt. Men man kan som 30+ välja att göra militärstjänstgöring i staterna om man platsar.

Jänkarna har ju yrkesmilitär.

/JBP

Posted
Kolla på USA där kan dom vara väl över 30 år för att göra värnplikt.

Nu kanske ditt exempel var lite off, eftersom USA inte har någon värnplikt. Men man kan som 30+ välja att göra militärstjänstgöring i staterna om man platsar.

Jänkarna har ju yrkesmilitär.

Njä, USA har faktiskt en värnpliktslag, även om den inte har tillämpats sedan vietnamkriget. Därför är den inte tillämpbar för att jämföra med svenska förhållanden heller. Men ja, teoretiskt sätt skulle även en amerikan kunna bli uttagen till värnplikt trots att han är över tretio.

Posted

Om man ser till det HV ska göra om det sker lite förhöjdberedskap, då ser jag:

Två kanske fem soldater vid större objekt, jag ser tio kanske 20 soldater fördelat på två minbussar som lökar någonstans i centrala stan och väntar på dundra iväg i sina fordon för att hjälpa till på något objekt om så behövs. Jag ser en till Minibuss som åker runt till de objekt där det inte finns fast personal.

Jag ser också att det på objekten finns inredda rum där den militära personalen kan jobba/sova/spela playstation/glo på övervaknings skärmar

Jag ser absolut inte något behöv av att öva i kompanis storlek under en vecka då det vid skarpt läge handlar om att på ett 20tal objekt fördela ut 30-50 HV och med hjälp av ett rullande schema som tar hänsyn till jobb och resvägar och familj så bemannar man objekten så länge det behövs.

Nu ligger många många många, ställen i Sverige väldigt väldigt väldigt efter i planeringen om man ska ha det så här.

Men inse fakta, för att bevaka alla objekt i en stad så behöver man inte en bataljon, man behöver några få på varje objekt som kan sköta övervakningsutrustningen, man behöver några få som åker och tittar till obevakade objekt och man behöver några färre som kan undsätta ett objekt om så skulle behövas..

Posted
Om man ser till det HV ska göra om det sker lite förhöjdberedskap, då ser jag:

Två kanske fem soldater vid större objekt, jag ser tio kanske 20 soldater fördelat på två minbussar som lökar någonstans i centrala stan och väntar på dundra iväg i sina fordon för att hjälpa till på något objekt om så behövs. Jag ser en till Minibuss som åker runt till de objekt där det inte finns fast personal.

Jag ser också att det på objekten finns inredda rum där den militära personalen kan jobba/sova/spela playstation/glo på övervaknings skärmar

Jag ser absolut inte något behöv av att öva i kompanis storlek under en vecka då det vid skarpt läge handlar om att på ett 20tal objekt fördela ut 30-50 HV och med hjälp av ett rullande schema som tar hänsyn till jobb och resvägar och familj så bemannar man objekten så länge det behövs.

Nu ligger många många många, ställen i Sverige väldigt väldigt väldigt efter i planeringen om man ska ha det så här.

Men inse fakta, för att bevaka alla objekt i en stad så behöver man inte en bataljon, man behöver några få på varje objekt som kan sköta övervakningsutrustningen, man behöver några få som åker och tittar till obevakade objekt och man behöver några färre som kan undsätta ett objekt om så skulle behövas..

Om uppgiften är att bevaka ett mindre objekt (tex förråd, kopplingsstation) så skulle ditt exempel fungera alldeles utmärkt. Är uppgiften skydda (mot..) så behöver du ha övat i större ram än 5 personer och om uppgiften bevaka innebär mer än att sitta och titta på en skärm om någon är i närheten (tex genomföra inpasseringskontroll till objekt där 1000+ personer arbetar) så räcker det inte med en handfull personer.

Allt har att göra med vilken ambitionsnivå man har på skydda/bevaka. Tillhör du möjligtvis Gullbergskompani?

/D

Posted

Jag tillhör inte Gullberg men anser mig ha ganska tort på fötterna om jag säger att det jag skrev inte enbart är min vision. Utan mer ett faktum som man i Göteborg ligger långt fram med men endå väldigt långt efter med. Gullbergs kompani är lite adhoc i sitt "arbetssätt". Det finns inget objekt i Göteborg som kräver mer än 5 soldater för sin bevakning och det finns inte mantal att hålla mer än så. Sist jag övade inpasseringskontroll så gick det alldeles utmärkt med tre personer.

Har vi ett objekt där det ska passera 2000 människor per dag genom grindarna (1000 in 1000 ut) Då tror jag nog 1. det redan finns en organisation t.e.x securitas som sköter det dagligen. 2. Om nu folk i grönkläder måste sköta det, så tror jag nog folk i grönt får hjälp av folk i securitas basker. 3. Skulle nog vilja påstå att det redan finns arbetsplatser där det arbetar mer än tusen personer där man genomför ID kontroll vid inpassering. (och vid utpassering) med enbart en person som sitter i en lucka.

Posted
Har vi ett objekt där det ska passera 2000 människor per dag genom grindarna (1000 in 1000 ut) Då tror jag nog 1. det redan finns en organisation t.e.x securitas som sköter det dagligen. 2. Om nu folk i grönkläder måste sköta det, så tror jag nog folk i grönt får hjälp av folk i securitas basker. 3. Skulle nog vilja påstå att det redan finns arbetsplatser där det arbetar mer än tusen personer där man genomför ID kontroll vid inpassering. (och vid utpassering) med enbart en person som sitter i en lucka.

Vad är det i så fall som hindrar en ondsint person med intrång i sinnet att sätta en ljuddämpad pistol under näsan på vakten i luckan, trycka av och gå in i alla fall?

I de fall då det krävs att det är folk i grönt som sköter bevakningen så brukar det finnas ett bra skäl till det, t.ex. en så kallad hotbild. Undantag för kungliga slottet där militären sköter bevakningen av tradition och ohejdad vana.

Posted

Några har fått väva in perspektivplanen i sin framtidsprognos. Det ger ingen ljus bild av utvecklingen - avtals org framtid nattsvart.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

Min vision är att ett kontraktsanställt "HV" där man har tjänstgöringperioder för beredskap/utbildning samt att man har "jour" för att biträda samhället i svåra påfrästningar.

Utbildning av "nya" kan skötas inom de egna leden med en anpassad GSUHv, de får sedan stridsparskamrat som har mer erfarenhet och som verkar som fadder.

Posted
Vad är det i så fall som hindrar en ondsint person med intrång i sinnet att sätta en ljuddämpad pistol under näsan på vakten i luckan, trycka av och gå in i alla fall?

I de fall då det krävs att det är folk i grönt som sköter bevakningen så brukar det finnas ett bra skäl till det, t.ex. en så kallad hotbild. Undantag för kungliga slottet där militären sköter bevakning

1. Ja, vad är det som hindrar att man gör det vid valfritt regemente?

2. Jag vet inte om du läste allt jag skrev, men ingenstans skrev jag att en ensam soldat från HV kommer vara. Jag tror också att skjuter du en så kan du lika gärna skjuta två och har du börjat skjuta folk då kommer det snart mer militärer fast framförallt kommer det nog poliser. Och slutar du inte skjuta folk då, då blir du nog själv skjuten.

Posted
Jag tillhör inte Gullberg men anser mig ha ganska tort på fötterna om jag säger att det jag skrev inte enbart är min vision. Utan mer ett faktum som man i Göteborg ligger långt fram med men endå väldigt långt efter med. Gullbergs kompani är lite adhoc i sitt "arbetssätt". Det finns inget objekt i Göteborg som kräver mer än 5 soldater för sin bevakning och det finns inte mantal att hålla mer än så. Sist jag övade inpasseringskontroll så gick det alldeles utmärkt med tre personer.

Hur skall det lösas över längre tid då?

Ytte skalskydd ingår ju även i uppgiften då.

Hur skall detta lösas med så få personer?

Efter mina 15 år i ett stenstadskompani så känns det där obra.

Posted
Några har fått väva in perspektivplanen i sin framtidsprognos. Det ger ingen ljus bild av utvecklingen - avtals org framtid nattsvart.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

Intressant!

Utan att ha sett underlaget som framtidsgruppen har så tror jag att deras slutsats som redovisas i artiklen är trovärdig.

Precis som de skriver så tror jag att beskrivningen av Hemvärnet i perspektivplanen leder till att Hemvärnet i sin helhet försvinner. Ett bra alternativ är det som redovisas i slutet av artiklen som en egen perspektivplan. Hade gärna läst en mer detaljerad alternativ perspektivplan för Hemvärnet!

/logsqd

Posted
Hur skall det lösas över längre tid då?

Ytte skalskydd ingår ju även i uppgiften då.

Hur skall detta lösas med så få personer?

Efter mina 15 år i ett stenstadskompani så känns det där obra.

Hur mycket du än undrar så är det så man kommer lösa det under längre tid. Det finns ingen möjlighet att ha ett kompani vid varje objekt, finns inte så många kompanier någonstans. Det är just så som jag beskrivit det som man kommer lösa det över tiden. Att andra platser i Sverige inte ens börjat med att jobba mot det civila gör ju inte saken mindre rätt.

Att ha ett kompani som står och spanar in i mörka skogen runt ett objekt är inte bara idioti det är, resursslöseri och det är inte så man gör. Det räcker med en endaste soldat som håller uppsikt på en skärm och så låter man kamerorna sköta stirrandet.

Yttre skalskydd är staket och larm. Svårare än så är det inte.

Posted

Dxl, det du beskriver är civil väktarverksamhet - inte HV...

Klarar ett kompani inte av att lösa alla sina uppgifter är det dumdristigt att placera för få soldater per uppgift, det leder endast till utmattning, slarvfel och dålig säkerhet. Som ett lite raljerande exempel kan man ju inte anfalla fiendens mekaniserade brigad med ett kompani uppdelat på 50 stridspar, men det går att göra ett samlat anfall på fiendens underhållskompani.

Att du tycker att detta är rätt väg att gå är en sak, alla har sin egna bild av det hela, men vart har du stöd för ditt påstående att detta är målet vi alla ska vandra mot?

Förövrigt behöver inte en uppgift för HV per automatik betyda bevakning av ett objekt, läs gärna på om HV uppgifter.

Posted
Dxl, det du beskriver är civil väktarverksamhet - inte HV...

Klarar ett kompani inte av att lösa alla sina uppgifter är det dumdristigt att placera för få soldater per uppgift, det leder endast till utmattning, slarvfel och dålig säkerhet. Som ett lite raljerande exempel kan man ju inte anfalla fiendens mekaniserade brigad med ett kompani uppdelat på 50 stridspar, men det går att göra ett samlat anfall på fiendens underhållskompani.

Att du tycker att detta är rätt väg att gå är en sak, alla har sin egna bild av det hela, men vart har du stöd för ditt påstående att detta är målet vi alla ska vandra mot?

Förövrigt behöver inte en uppgift för HV per automatik betyda bevakning av ett objekt, läs gärna på om HV uppgifter.

Säg att du har tre kompanier där varje kompani består utav 50 soldater som desutom har heltidsjobb... Du har lite drygt 200 objekt där du ansvarar för säkerheten.

Min fetstil: Jag har stöd i, större delen av de som sitter och chefar över för Göteborg viktig infrastruktur, Sveriges samordnare i EU för kritisk infrastruktur, diverse högre militära chefer (inklusive ÖB) polisen i Västra Götaland, komun/riksdag/regerings representanter, ett par jurister samt inte minst chefen Elfsborgsgruppen.

Det kanske är fel väg att gå, men regering och ÖB verkar tycka detta är rätt väg. Att Eflsborgsgruppen (dåvarande GBG gruppen) började med detta redan innan sekelskiftet var ett vågspel som visade sig bli rätt. Där Elfsborgsgruppen var år 2000, det har flera utbildningsgrupper inte ens börjat med.

Personligen så har jag svårt att se en annan väg att gå om man inte ordnar med plikt till HV.

(så egentligen är det ju inte min vision jag skriver, det är ett faktum)

Hur har du tänkt lösa bevakning över tiden om du ska bevaka över 100 objekt? Någon form av rullande schema kanske? Skippa idiotin med folk som står och stirrar i mörkret och låta kameror lösa bevakningen är ju en början.

Att förstå att man inte kommer kunna ha en hel pluton vid varje objekt är också en början.

Posted (edited)

Hemvärnet har väll inte bara i uppgift att bevaka objekt, utan även skydda dessa. Även i krigstid. (Rätta mig om jag har fel).

Det skulle inte fungera med att låta tre personer försvara ett objekt, och ha 20 personer som reserv. Varje objekt behöver inte ett kompani, men minst grupp, möjligtvis till och med pluton om det skulle behövas. Dessutom borde man ändå öva kompanivis, eftersom att flera plutoner skulle kunna tvingas sammarbeta för att försvara sina objekt.

Jag har svårt att förstå visionen med att ställa om Hv till yrkesverksamhet som beskrevs i artikeln, precis som jag ogillar idén med att ta bort värnplikten. Sverige är ett litet land, och det skulle bli offantligt dyrt om vartenda soldat i våra led ska ha riktig lön. Kanske blir varje soldat och varje pluton snäppet vassare, men vi förlorar offantligt mycket mer effekt i det hela om vi skulle göra de personalnedskärningar som ett yrkesförsvar skulle innebära. Vi skulle få ett försvar på kanske 8000 man. Varför 8000?

Om man tar folk från yrkesförsvaret till Hv innebär detta att två personer sitter på två poster, så att de kan agera i två olika situationer. Där ryker hela Hv, som är hälften av våra 60 000. Återstående manskap, 30 000. Bort med värnplikten, alltså försvinner vår reserv på fyra årskullar. Vad kan vi försvara med 8000 man?

Edited by darkjak
Posted (edited)
Säg att du har tre kompanier där varje kompani består utav 50 soldater som desutom har heltidsjobb... Du har lite drygt 200 objekt där du ansvarar för säkerheten.

Det verkar som att hemvärnet i Stockholm och i Göteborg skiljer sig på en del punkter.

Vi betraktar 50 man som en förstärkt eller möjligen som två svaga plutoner. Ett kompani är det dubbla.

Vi har inte tre kompanier, vi har fem bataljoner: Attundaland, Stockholms och Taelgehus (LGG) samt Södertörns och Roslagens (STG).

Jag har svårt att tänka mig hur vi skulle kunna få ihop till 200 objekt av sådan dignitet att de krävde kontinuerlig bevakning. Men om vi inkluderar ronderade objekt så ja, kanske.

Edited by eskil
Posted
Att ha ett kompani som står och spanar in i mörka skogen runt ett objekt är inte bara idioti det är, resursslöseri och det är inte så man gör. Det räcker med en endaste soldat som håller uppsikt på en skärm och så låter man kamerorna sköta stirrandet.

Yttre skalskydd är staket och larm. Svårare än så är det inte.

Några frågor bara:

1. Vad är det för objekt som är utbyggt med kameraövervakning men som inte har någon som tittar på dessa kameror i fredstid? Eller menar du att HV-förbanden ska montera upp övervakningskameror för att sedan använda dessa?

2. Vad ska soldaten göra när han ser något på kamerorna som kräver ett ingripande? Om det nu finns 100 objekt men bara 20 man i reserv menar jag. Blir lite jobbigt då ifall det händer något på fyra ställen ungefär samtidigt...

3. Ska hemvärnet alltså bara syssla med bevakning och helt avveckla förmågan att skydda?

4. Ska man inte istället rätta mun efter matsäcken? Dvs, har man nu inte fler än x antal plutoner så bevakar/skyddar man inte helt enkelt inte fler än x antal objekt. Sedan får högre chef helt enkelt prioritera bland de y antal objekt som anses skyddsvärda.