Jump to content

Recommended Posts

Posted
Jag har iofs svårt att se hur man skulle kunna använda en truppmina 10 som ett effektivt röjningsskydd, lyfer du en stridsvagnsmina så krävs det ju att truppminan ligger längst ute i kanten för att den skall tippa? Men jag kan ju ha missat något...

Jag har fått det förklarat för mig (endast muntligen, så ta det med en skopa salt) som så att man lägger tre eller fyra truppmina 10 runt en stridsvagnsmina, 30-50 cm ifrån den, dvs ungefär där som minröjaren sätter ner foten/knäet när han ska avtäcka stridsvagnsminan. Eftersom syftet är att förhindra/försvåra röjningen av stridsvagnsminan så är de röjningsskydd och inte truppminor. Häpp.

Check! tack :rolleyes:

• 3 weeks later...
  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Av ren nyfikenhet, när slutade svenska försvaret använda truppminor och varför? Var det ett gemensamt beslut bland t.ex FN länder eller var det regeringen som tyckte att de var för inhumana?

MVH//SMC

Av den lilla minutbildning jag erhöll i lumpen så var dem helt enkelt inhumana. Det skördr allt för många oskyldiga människo liv. Enda gången du skulle se Svergie lägga minor är om vi blir invaderade.

Svergie Har truppminor, men använder dem inte i sitt arbete. Utan som jag nände tidigare är dem enbart till för försvar av rikets gränser.

Jag kommer inte ihåg vad han sa gällande följande men tydligen finns det en mina som inte är klassad som truppmina men som används som det. Kanske är samma mina jag pratade om i stycket ovan. Någon som har koll på det?

Posted

Sverige har INTE!!!! truppminor.

Vi har haft truppminor, tex truppmina 10, 11 och 12 och innan dess andra varianter.

Truppmina 12 finns kvar i ändrad form och heter nu försvarsladdning 21.

Allt detta står att finna i tråden.

Frågor på detta?

Posted
Sverige har INTE!!!! truppminor.

Vi har haft truppminor, tex truppmina 10, 11 och 12 och innan dess andra varianter.

Truppmina 12 finns kvar i ändrad form och heter nu försvarsladdning 21.

SÅ var det ja! Sa aldrig att jag hade rätt därför jag fråga om nån hade koll.

Allt detta står att finna i tråden.

Frågor på detta?

Sorry men jag läser inte tre sidor för att svara på en fråga =)

Nej inga frågor. Du har rätt och jag fel.

Ska lägga på minnet att fråga efter svar FÖRST istället för att svara själv Och fråga om nån vet om det stämmer ^^

Sorry 'bout that =)

Posted
Svergie Har truppminor, men använder dem inte i sitt arbete. Utan som jag nände tidigare är dem enbart till för försvar av rikets gränser.

Ovanstående är ingen fråga utan ett påstående och det var det påståendet jag reagerade på.

Vad gäller om du orkar eller inte orkar läsa hela tråden så är det så att ska man ge sig in i en diskussion på forumet så SKA man uppdatera sig på aktuell tråd, det blir lätt fel annars.

The Swede

BLÅGUL

Posted

Nu feltolkar du mig allt.

Jag förväxlade dessa "truppminor" med försvarsladdningen du skriver om.

"det är en mina som inte är klassad som truppmina men som används som det"

De var ju i själva verket den jag syftade på. Inte att vi har "trampminor" att lägga på gränsen. Dålig formulering.

Huruvida jag orkar läsa tråden eller inte är ju inget att disskutera, jag förstår vart du vill komma.

Ingen idé att trycka det ytterligare. Ska ändå gå å göra annat nu.

Ha en bra dag.

Posted

De var ju i själva verket den jag syftade på. Inte att vi har "trampminor" att lägga på gränsen. Dålig formulering.

Huruvida jag orkar läsa tråden eller inte är ju inget att disskutera, jag förstår vart du vill komma.

Ha en bra dag.

Du påstår alltså att Försvarsladdning 21 idag används som truppmina inom Försvarsmakten? Det är vad du skriver, men om det är det du menar, verkar vara en annan femma. Har jag förstått dig rätt?

Posted

Ha en bra dag.

Du påstår alltså att Försvarsladdning 21 idag används som truppmina inom Försvarsmakten? Det är vad du skriver, men om det är det du menar, verkar vara en annan femma. Har jag förstått dig rätt?

Om vi glömmer bort det första inlägget, för det vart väldigt kluddigt.

Så som jag förstod det när jag fick det berättat för mig (av min dåvarande stf plutonchef), var att Svergie inte har kvar dessa sk. "trampminor" som fortfarande finns i tex Kosovo. Utan en modifierad mina som Egentligen inte är en truppmina men skulle komma att användas som det vid ev. angrepp av nationen. Enligt löjtnanten som berättade det så har vi ingen "officiell" truppmina ens. Kanske är det därför de valt att döpa den till just försvardladdning, vad vet jag.

Sen kan jag ju gjort att olycklig tolkning själv av det han sa.

Jag ställer ju mig själv frågan här och nu. Om det inte är en fordons mina av något slag, stridsvagns eller annan. Då kan det ju inte vara annat än till för trupp?

Posted
[quote name='Knekt' post='629557' date='Jan 29 2008, 18:09 '

Om vi glömmer bort det första inlägget, för det vart väldigt kluddigt.

Så som jag förstod det när jag fick det berättat för mig (av min dåvarande stf plutonchef), var att Svergie inte har kvar dessa sk. "trampminor" som fortfarande finns i tex Kosovo. Utan en modifierad mina som Egentligen inte är en truppmina men skulle komma att användas som det vid ev. angrepp av nationen. Enligt löjtnanten som berättade det så har vi ingen "officiell" truppmina ens. Kanske är det därför de valt att döpa den till just försvardladdning, vad vet jag.

Sen kan jag ju gjort att olycklig tolkning själv av det han sa.

Jag ställer ju mig själv frågan här och nu. Om det inte är en fordons mina av något slag, stridsvagns eller annan. Då kan det ju inte vara annat än till för trupp?

Puh.

OM du hade bemödat dig med att läsa tråden, kanske alla tre sidorna från första inlägget hade det nog framgått även för dig vad det handlar om.

I det här fallet är det den gamla truppmina 12(b) du/vi pratar om. Den är omdöpt till Försvarsladdning 21/22, och får av svensk trupp idag endast användas med draglina eller annan kontrollerad utlösningsanordning. Man får alltså inte som förr spänna upp snubbeltråd kopplad till minan och gå därifrån.

Otydligt?

Posted

Det "kluddigt" skrivna är det "kluddigt" tänkta, som ordspråket säger.

Ett talesätt jag själv försöker leva efter...för det mesta.

mvh

Erik G

BlåGul

Posted
Det "kluddigt" skrivna är det "kluddigt" tänkta, som ordspråket säger.

Ett talesätt jag själv försöker leva efter...för det mesta.

mvh

Erik G

BlåGul

Oh, förlåt för att man är människa, lovar att bli en genmodiferad alien å aldrig göra ett fel i mitt liv någonsin igen. :)

• 3 weeks later...
Posted

FFV 028 aka Stridsvagnsmina 6 fanns inte den på någon sida under Gulfkriget?

PS tänk på att Iran skaffade RBS 70 under Iran-Irak kriget så Irak kan mycket väl haft svenska minor.

• 1 month later...
Posted

Om jag inte minns fel, nämnde en kompis som gjorde lumpen som amröjare, att ryssarna gjort en mina med elsäkring. Dvs. minan säkrade sig själv när bateriet eller dyl. tog slut. Kan någon bekräfta? Detta var ett tag sedan och vid tillfället hadde vi självsvådligt utlöst/pillat med "säkringarna" till ett flertalet Staropramen :worthy:

• 1 month later...
Posted
Om jag inte minns fel, nämnde en kompis som gjorde lumpen som amröjare, att ryssarna gjort en mina med elsäkring. Dvs. minan säkrade sig själv när bateriet eller dyl. tog slut. Kan någon bekräfta? Detta var ett tag sedan och vid tillfället hadde vi självsvådligt utlöst/pillat med "säkringarna" till ett flertalet Staropramen :)

Visst finns det sådana minor och det är inte bara Ryssland som har sådana. Vad jag fick lära mig var tanken med dem att exempelvis kunna lägga avståndslagda minor över ett område och sedan kunna avancera in med egen trupp efter att självdestruktion skett, allt mellan 4-48 timmar beroende på vad man ställde in eller de var konstruerade för. Skulle självdestruktion inte ske pga diverse orsaker blev de ofarliga när batteriet dött eftersom de hade elektronisk tändning. Förhindrar även röjning under tiden för självdestruktion då amröjare inte gärna påbörjar röjning när det finns minor som kan gå av utan att man ens petar på dem...

Taget ur huvudet så risk för fel finns då det var ett par år sedan jag utbildades.

Posted
Visst finns det sådana minor och det är inte bara Ryssland som har sådana. Vad jag fick lära mig var tanken med dem att exempelvis kunna lägga avståndslagda minor över ett område och sedan kunna avancera in med egen trupp efter att självdestruktion skett, allt mellan 4-48 timmar beroende på vad man ställde in eller de var konstruerade för. Skulle självdestruktion inte ske pga diverse orsaker blev de ofarliga när batteriet dött eftersom de hade elektronisk tändning. Förhindrar även röjning under tiden för självdestruktion då amröjare inte gärna påbörjar röjning när det finns minor som kan gå av utan att man ens petar på dem...

Fast avståndsutlagda minor borde väl ofta gå att skjuta (förslagsvis med ag 90) så helt förhindrar det väl inte röjning.

Posted
Fast avståndsutlagda minor borde väl ofta gå att skjuta (förslagsvis med ag 90) så helt förhindrar det väl inte röjning.

Du har aldrig försökt röja avståndsutlagda minor i meterhögt gräs, va?