O-son Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 (edited) Jag såg en action rulle med Denzel Washington häromdagen. Den utspelar sig i Irak/Afganistan området, och trampminor som är svensktillverkade nämns i filmen. Tillverkar sverige trampminor, eller är det en "filmtabbe"? Och varför är dom i Irak/Afganistan? Nån som vet? /ursäkta stavningen Edited January 5, 2008 by Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Bofors har tillverkat en trampmina som i sverige gick under namnet Truppmina 10 så det är ingen filmtabbe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Av ren nyfikenhet, när slutade svenska försvaret använda truppminor och varför? Var det ett gemensamt beslut bland t.ex FN länder eller var det regeringen som tyckte att de var för inhumana? MVH//SMC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Av ren nyfikenhet, när slutade svenska försvaret använda truppminor och varför? Var det ett gemensamt beslut bland t.ex FN länder eller var det regeringen som tyckte att de var för inhumana? MVH//SMC Man slutade när man skrev på Ottawakonventionen -97. Mer att läsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Jag såg en action rulle med Denzel Washington häromdagen.Den utspelar sig i Irak/Afganistan området, och trampminor som är svensktillverkade nämns i filmen. Tillverkar sverige trampminor, eller är det en "filmtabbe"? Och varför är dom i Irak/Afganistan? Nån som vet? /ursäkta stavningen filmen bör vara "The Manchurian Candidate" och i början säjs något om svenska minor. filmen utspelar sig till en början i Irak under första gulfkriget. ja det finns/fanns svenska minor, och nej min-export till någon av gulfländerna har med all säkerhet ej förekommit. troligen är det bara en manus-grej, för att de vet att den genomsnittligen amerikanen inte kollar upp fakta om svenska super-minor i öknen.(någon med mer insyn i krigsmtrl-export får gärna rätta mig om jag har fel) filmen är en remake från korea-krigets 50-tal, och de svenska minorna kanske är något som följt med i manus från den tiden. men personligen tror jag inte länder som nordkorea heller behöver importera svenska truppminor. de har visat stor duglighet i att plocka ihop dessa själva..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NordicFear Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Kan ju tilläggas att Stridsvagnsmina 5 med mintändare 4 kan utlösas om en man skulle ha oturen att trampa på den! Utlösningstrycket är 1000N = 100kg vilket en normalt soldat ofta kommer ut i med full utrustning påtagen. Soldf egna sida om stridsvagnsminan Sen kan man ju betänka det att man gjorde om Truppmina (osäker på talet) till försvarsladdning 21 och vips så går det bra att använda den! samma effekt endast olika sätt att utlösa den på... :s // NordicFear Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Kan ju tilläggas att Stridsvagnsmina 5 med mintändare 4 kan utlösas om en man skulle ha oturen att trampa på den! Utlösningstrycket är 1000N = 100kg vilket en normalt soldat ofta kommer ut i med full utrustning påtagen. Soldf egna sida om stridsvagnsminan Sen kan man ju betänka det att man gjorde om Truppmina (osäker på talet) till försvarsladdning 21 och vips så går det bra att använda den! samma effekt endast olika sätt att utlösa den på... :s // NordicFear Truppmina 12. Således kastade man bara om bokstäverna och tog bort en funktion. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 (edited) Hmmm vem var det som sa att vi svenskar var så rediga? Känns som en hyfsad dubbelmoral att skriva på en konvention om att inte ha en typ av minor för att i nästa andetag ändra om den befintilga till en truppmina....finns det ngn större skillnad på truppmina 10 o försvarsladdning 21? Edited December 21, 2007 by Psson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Psson, jag antar att du syftar på skillnaden mellan Truppmina 12 och Försvarsladdning 21. Det man har gjort är att man har tagit bort snubbeltråden ur förpackningen. På så sätt "kan man inte" spänna upp den och gå iväg utan den måste skötas om av en soldat som aktivt drar i utlösaren vid lämpligt tillfälle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Hmmm vem var det som sa att vi svenskar var så rediga? Känns som en hyfsad dubbelmoral att skriva på en konvention om att inte ha en typ av minor för att i nästa andetag ändra om den befintilga till en truppmina....finns det ngn större skillnad på truppmina 10 o försvarsladdning 21? Truppmina 10 är en liten rund mina, ser ut ungefär som en hockeypuck. Truppmina 12, numera försvarsladdning 21, är liknande den amerikanska Claymore. Det man gjorde var att ta bort snubbeltråden så man måste utlösa den manuellt via elslagtändare. Man kan alltså inte lämna den obevakad utan man måste ha den under uppsikt när man avfyrar den. EDIT: Pucktvåa, men så går det när man försöker vara övertydlig. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 (edited) Om jag inte minns helt fel (rätta mig gärna) så var truppmina 10 den gamla pucken (såg ut som en puck) som las på marken och kamoflerades. Small när någon trampade på den. Truppmina 12 (numera försvarsladdning 21) var större, se soldf.com's sida, och utlöstes genom en snubbeltråd. Det Sverige gjorde var att sluta använda snubbeltråd och bara ha den utlöst manuellt. Vips så var det en försvarsladdning (laglig) och inte en mina. Det konventionen riktade sig mot var minor som var obemannade och kunde ligga kvar länge och skada civila efter konfilkten. Edit: inte ens pucktvåa, sluta vara så övertydlig och ta fram länkar osv Edited December 21, 2007 by jed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Angående stridsvagnsmina 5 så har vi ju mintändare 15 (spröttändare) som med fördel kan placeras i högt gräs....det krävs inte mycket åverkan för att den ska lösa ut, men är nog aningen overkill att använda mot trupp (vilket jag är osäker på om det är tillåtet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Angående stridsvagnsmina 5 så har vi ju mintändare 15 (spröttändare) som med fördel kan placeras i högt gräs....det krävs inte mycket åverkan för att den ska lösa ut, men är nog aningen overkill att använda mot trupp (vilket jag är osäker på om det är tillåtet) Är avsikten att slå ut infanteri så är det otillåtet vad jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Och helt fel krigsekonomiskt sett, en förhållandevis dyr mina tar ut en förhållandevis billig soldat eller tre, när man kan ta ut ett bepansrat fordon istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Tack Vc_90 o Swede NU har man lärt sig ngt nytt idag med. Inte precis var dag man hanterar minmtrl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 (edited) Här fanns det lite bilder och beskrivningar på bl.a. truppmina 10. Edited December 21, 2007 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 (edited) Angående stridsvagnsmina 5 så har vi ju mintändare 15 (spröttändare) som med fördel kan placeras i högt gräs....det krävs inte mycket åverkan för att den ska lösa ut, men är nog aningen overkill att använda mot trupp (vilket jag är osäker på om det är tillåtet) Är avsikten att slå ut infanteri så är det otillåtet vad jag vet. "Kan ju tilläggas att Stridsvagnsmina 5 med mintändare 4 kan utlösas om en man skulle ha oturen att trampa på den! Utlösningstrycket är 1000N = 100kg vilket en normalt soldat ofta kommer ut i med full utrustning påtagen." Citat från NordicFear lite längre upp i tråden... edit: Oj, i min feberyra trodde jag du skrev mintändare 4, ber om ursäkt! Edited December 21, 2007 by SemperMetamContingimus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 (edited) Fordonsmina 13/13R, den lite större varianten av "Invandrar TV:n" går ju utmärkt att använda mot trupp den med. Truppmina 10 användes med fördel som försåt när man la ut strvminor. Vi grävde i princip alltid ner en truppmina 10 i närheten av varje strvmina när vi gjorde mineringar i lumpen. Edited December 21, 2007 by Kanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TPJ-Bo Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 Psson, jag antar att du syftar på skillnaden mellan Truppmina 12 och Försvarsladdning 21. Det man har gjort är att man har tagit bort snubbeltråden ur förpackningen. På så sätt "kan man inte" spänna upp den och gå iväg utan den måste skötas om av en soldat som aktivt drar i utlösaren vid lämpligt tillfälle. Man kan väl med lite finess snabbt och enkelt installera en sådan i terrängen med en snubbeltråd om man vill väl? Har för mig att befälen under GU pratade om att den enda skillnaden var att man inte fick längre med att det var fullt möjligt och lätt att göra. Upplys mig så jag slipper fortsätta trampa runt i min egen dumhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 Psson, jag antar att du syftar på skillnaden mellan Truppmina 12 och Försvarsladdning 21. Det man har gjort är att man har tagit bort snubbeltråden ur förpackningen. På så sätt "kan man inte" spänna upp den och gå iväg utan den måste skötas om av en soldat som aktivt drar i utlösaren vid lämpligt tillfälle. Man kan väl med lite finess snabbt och enkelt installera en sådan i terrängen med en snubbeltråd om man vill väl? Har för mig att befälen under GU pratade om att den enda skillnaden var att man inte fick längre med att det var fullt möjligt och lätt att göra. Upplys mig så jag slipper fortsätta trampa runt i min egen dumhet Ja, det går om man vill. Slagtändaren finns kvar i satsen, det enda man behöver är en rulle tråd. Tittar man på försvarsladdning 22 så finns tråden kvar, det är normalförfarande att utlösa den med tråd. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 Ja, det går om man vill.Slagtändaren finns kvar i satsen, det enda man behöver är en rulle tråd. Tittar man på försvarsladdning 22 så finns tråden kvar, det är normalförfarande att utlösa den med tråd. The Swede Eller så använder man kabeln till eltändaren som tråd. Det finns ju 50 meter sådan tråd i satsen. Ottawakonventionen var enligt mig ett slag i luften. De länder som tillverkar och använder de truppminor som man har minst kontroll över (flygfällda truppminor) skrev aldrig under avtalet. Men visst, de svenska kartlagda minfälten med truppmina 10 fick man bort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 Eller så använder man kabeln till eltändaren som tråd. Det finns ju 50 meter sådan tråd i satsen. Ottawakonventionen var enligt mig ett slag i luften. De länder som tillverkar och använder de truppminor som man har minst kontroll över (flygfällda truppminor) skrev aldrig under avtalet. Men visst, de svenska kartlagda minfälten med truppmina 10 fick man bort... Alltid något. Själv är jag ganska nöjd över att man tydligt markerar att truppminor inte är ok. Det får folk att tänka till innan de använder dem. Sedan kan du banga ditt huvud bäst du vill. Jag avskyr truppminor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streaker Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 Tjenare! Jag tror att han menar att det spelar inte någon större roll i det globala perspektivet huruvida ev trådminor finns i arsenalen eller inte. Avståndslagda minor och oxa är nog ett större problem.. Narurligtvis skall man alltid tänka till när man använder minor och föra noggrann minskiss. Innan det blev slut på det stora hotet från öst så var ju mineringar av diverse slag det främsta vapnet mot den ryska björnen innom den svenska försvarsmakten. Tror att ingen klagat på ev mineringar om det skorpat till sig.. Dock så är det ju så att minor utlagda utan att vara dokumenterade är ett gissel! Förövrigt så är gamla truppmina 12, numera försvarsladdning 21, med eller utan trådutlösning guds gåva till soldaten i fält. God Jul och Gott Nytt År /Streaker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 I min värld så rörde diskussionen Ottawakonventionen och truppminor i gemen, inte nödvändigtvis trådminor. Och oavsett vilket så är jag positiv till varje reduktion av minor och dylika urskiljningslösa vapensystem som görs. Att alla inte deltar i arbetet är synd men inget skäl till att lägga ner arbetet helt. Sverige (och andra länder) lägger en hel del kraft på minröjning världen över (det kan en del forumiter berätta mer om) och då är det ju helt i linje att själv inte använda dem. Att det är ett bra vapensystem är inte motivering nog. Det är ju kärnvapen också. Mitt personliga agg mot minor kommer från Mellanöstern och det minhot som rådde där. En kollega blev av med underbenet under pågående minröjning och jag hade under en period jäkligt svårt för att gå utanför hårdgjord yta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streaker Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Jag vet inte säkert men som jag har uppfattat det så handlade tråden åteminstone på sista tiden om trådminor förutom post 4-5 eller något sådant. Minor är ett effektivt vapen som korrekt utnyttjat är synnerligen effektivt. Utan minor kan vi mest troligtvis inte försvara Sverige. Det är bara att se verkligheten i vitögat..Personligen så tycker jag att Sverige avsade sig en stor del av sin försvarsförmåga när man undertecknade avtalet om att avveckla truppminor. Man måste ha i åtanke att ingen av dom ev staterna som skulle kunna visa aggresion mot sverige undertecknat ottawakonvektionen. Att jämföra minor med kärnvapen är bara löjligt! Inte för att verka förmäten men hur stor kraft lägger Sverige på minröjning ute i världen? Kanske det är som med den totala miljöförstörelsen. Promille, lite och ingenting? Jag beklagar verkligen att din kollega förlorade underbenet. Det är en förlust som ingen av oss kan föreställa sig utan att vara där. Dock så måste ju både han och du ha kalkylerat med riskerna och ni visste vad ni gav er in i? Argument gällande mellanöstern har lite dålig relevans eftersom vi pratade Sverige här. /Streaker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Streaker har uppfattat rätt. Jag anser inte att de svenska (eventuella) minfälten med truppmina 10/11/12 skulle vara ett så stort problem i jämförelse med de utlänska avståndslagda minorna. Ottawa-grejjen blir därför, i min mening, värdelös + att den tog bort ett bra vapen för oss. Avståndslagda minor och oxa ÄR och förblir det stora problemet. Inte protokollförda mineringar som lagts för hand. Protokollförda minfält enligt svensk standard är ett bra vapen + att det är enkelt att röja. Kolla SoldF 2001 för mer info om hur bra minfälten protokollförs. När jag hade min utbildning på minor under GU lades mycket stor kraft på korrekt protokollföring. Vi var hela tiden medvetna om att vi själva skulle röja minorna efter kriget. Antingen för att kunna leva i landet, eller som krigsfångar. Visst är minor hemska vapen - men alla vapen är ganska hemska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 (edited) OT: kan surmulet hälsa att Ottawakonventionen likt genevekonventionen brukas felaktigt av en sjv-org tätt ansluten till hemvärnet, i det området jag brukade uppträda som hv-man. under en "KFÖ" belägen på en flygflottilj hade vi ett moment med tagande av objekt. fi hade satt sig på objektet som var "ett förråd med mtrl tillhörande NBG", och givetvis använt både försvarlddningar och fordonsminor, en hel del av den sk mtrl var också försåtsminerad. mao ett riktigt bra övn-upplägg för ett hv-komp. vi framkommer till objektet och har lite skottväxling med tre figuranter i "milis-kläder" varav en skadas och två döms ut. alltså ett lysande sjv moment för våra hv-sjv. dock ger oss blå-gul förutsättningen att det kan finnas min/IED/OXA i terrängen. ganska snabbt hittas en FORDONSMINA 14 på ett träd i en vägkorsning, och en skylt med texten "bogalands army(motsv) dirty bomb, go home" när dessa konstateras uppstår en liten diskution hur vi lättast transporterar den skadade fienden ur området, då två vägar är avskurna. nu anländer dock sjv, som styrs av en liten gumma som de flesta med grönt intresse i mitt akuta närområde har lärt sig HLR ifrån. det tar hus i helvete, helt enkelt. sjv vägrar gå in i området eller ens vara med på övn om inte ALLA minor genast tas bort. blågul kommer fram och undrar vad som står på, övn avbryts i 20 min medan en vilt viftande kvinna, drar sin version av geneve-konventionen för blå-gul. en något trött blå-gul meddelar sedan att vi under resten av övn ej kommer att öva med någon form av MINOR lärdommar av detta: 1. se till att alltid ha ett ex av krigets lagar i din närhet 2. se till att avtalsorg i din akuta närhet, inte har pissat in sina revir sedan 20 år tillbaks. 3. få tag i blå-gula som kommer från förband, där det faktiskt finns YOFF som gjort utlandstjänst, på andra ställen än cypern under 80-talet. i en skarp situation kommer vi i dagens samhälle att möta en fiende som absolut inte ens hört talas om Ottawakonventionen, än mindre kommer att bry sig. det känns då inget vidare att inte få öva, med de hot som med all säkerhet kommer att dyka upp. även "stormakt röd" på sin tid skulle aldrig ha ödslat personal på HV vid något av våra klassiska objekt. de hade truppminerat sönder terrängen. slut OT. Edited December 23, 2007 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Streaker har uppfattat rätt. Jag anser inte att de svenska (eventuella) minfälten med truppmina 10/11/12 skulle vara ett så stort problem i jämförelse med de utlänska avståndslagda minorna. Ottawa-grejjen blir därför, i min mening, värdelös + att den tog bort ett bra vapen för oss. Avståndslagda minor och oxa ÄR och förblir det stora problemet. Inte protokollförda mineringar som lagts för hand. Protokollförda minfält enligt svensk standard är ett bra vapen + att det är enkelt att röja. Kolla SoldF 2001 för mer info om hur bra minfälten protokollförs. När jag hade min utbildning på minor under GU lades mycket stor kraft på korrekt protokollföring. Vi var hela tiden medvetna om att vi själva skulle röja minorna efter kriget. Antingen för att kunna leva i landet, eller som krigsfångar. Visst är minor hemska vapen - men alla vapen är ganska hemska. Det är ju en bra tanke, något som kan vara värt att tänka på är att det kan finnas rutiner för dokumentation som fungerar perfekt i fred. Men om det har varit kirg ett tag kan det mesta gå på röven, min erfarenhet från Bosnien var att minkartor ofta var bristfälliga, de som hade ritat dem var försvunna, dödade etc. inte sällan hade frontlinjerna böljat lite fram och tillbaka, man hade flyttat varandras minor, minerat varandras minfält, oxa mitt i minfälten etc. Jag är helt övertygad om att våra rutiner för att rita minkartor är av högre kvalité, men det är ju inte omöjligt att det i händelse av krig finns personer som inte alls är utbildade på att rita minkartor för tag på minor och minerar sin by, stad, trädgård etc. de kan ju mycket väl rita en perfekt minkarta men med tanke på ovanstående finns det ju mycket som kan gå fel, vem vågar lita på att minkartorna når något centralt register till 100% i händelse av krig? Minor är ett satans otyg, om än effektivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 Rent personligen (och med stor risk för OT) om det stora kriget hade kommit och jag fått en "näve" truppmina tio att bära på.... Hade jag verkligen kunnat motstå fresteslsen att sätta en sådan under termosen vi lämnar kvar, att placera en under soffdynan i huset vi lämnar, att gräva ner en utanför toaletterna på rastplatsen, osv.... Nu är det inte tillåtet och därför är det ett betydligt längre steg för mig att minera något jag inte vet om fi eller en annan svensk kommer kliva över... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 2Sharp sätter fingret på en viktig punkt: Hållbarheten för "den fina minskissen" Är Sveriges försvarsmakt så mycket bättre än exempelvis IDF? Jag tvivlar. IDF har lämnat minfält efter sig och jag är helt säker på att även Sveriges försvarsmakt skulle lämna minor efter sig. Man kan ju inte ens hantera larmminor så vad talar för att man skulle vara bättre på truppminor? Är verkligen truppminor ett bra sätt att försvara Sverige med? Till vilket pris? Jag är utbildad på att minera av framför stridsställning men ifrågasätter tillvägagångssättet eftersom jag sett de långsiktiga följderna av truppminor. Jag hävdar att man måste ha en långsiktighet i krigföringen. Truppminor på eget territorium är inte bra för ett långsiktigt välmående. Det är det som är kärnan. Jämförelsen truppminor-kärnvapen var att ställa vapenssystem bredvid varandra. De är båda väldigt bra ur perspektivet; vinna striden omgående men sämre avseende de långsiktiga politiska medlen för seger. Kärnvapen var bara ett exempel, C-stridsmedel eller brandstridsmedel är andra jämförbara system. Jag har inte mycket emot indirekt eld och kan ta problematiken med oxa men just när det gäller truppminor (oavsett utläggningsmetod) så är jag avogt inställd pga dess urskiljningslösa verkan. Således ifrågasätter jag sundheten, inte att systemen har verkan. Avseende % så måste några börja för att andra ska fortsätta. Just nu pågår ett stort arbete med minröjning i flera av världens mest drabbade länder. Man kan vara med i det arbetet, endast titta på eller aktivt jobba emot. Sverige har valt att delta i arbetet, vilket jag tycker är bra. BX kan ju reflektera över var någonstans de svenska minfälten skulle ligga. Hittills så har jag aldrig hört talas om mineringar där ingen kommer att beträda. /K Edit: Tråden heter "Svensk trampmina" och Truppmina 10 diskuteras. Enough? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts