Jump to content

Svenska truppminor


O-son

Recommended Posts

Personminan var en inte alls obetydlig del i den försvarsstrid som skulle föras mot stormakt röd när denna välda fram i tex tornedalen. Röjningen av en fordonsminiering försvåras avsevärt om man blandar fordonsminorna med personminor och försåt. Minstrid var överhuvudtaget en mycket stor del av invasionsförsvaret och en förutsättning för att de förband sverige kunde ställa upp skulle ha en sportslig chans mot ivans, förmodade, betydligt mycket större numrär.

 

Dock är detta en svunnen tid och personminan har ingen uppgift att fylla i dagens försvarsmakt. Skulle återigen invasionshotbilden bli aktuell så är tillverkning av till exempel toepoppers en smal sak och de kan på mycket kort tid spys ut i stora mängder.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

2Sharp sätter fingret på en viktig punkt: Hållbarheten för "den fina minskissen"

 

Är Sveriges försvarsmakt så mycket bättre än exempelvis IDF? Jag tvivlar. IDF har lämnat minfält efter sig och jag är helt säker på att även Sveriges försvarsmakt skulle lämna minor efter sig. Man kan ju inte ens hantera larmminor så vad talar för att man skulle vara bättre på truppminor?

 

Är verkligen truppminor ett bra sätt att försvara Sverige med? Till vilket pris?

Jag är utbildad på att minera av framför stridsställning men ifrågasätter tillvägagångssättet eftersom jag sett de långsiktiga följderna av truppminor. Jag hävdar att man måste ha en långsiktighet i krigföringen. Truppminor på eget territorium är inte bra för ett långsiktigt välmående. Det är det som är kärnan.

Jämförelsen truppminor-kärnvapen var att ställa vapenssystem bredvid varandra. De är båda väldigt bra ur perspektivet; vinna striden omgående men sämre avseende de långsiktiga politiska medlen för seger. Kärnvapen var bara ett exempel, C-stridsmedel eller brandstridsmedel är andra jämförbara system.

Jag har inte mycket emot indirekt eld och kan ta problematiken med oxa men just när det gäller truppminor (oavsett utläggningsmetod) så är jag avogt inställd pga dess urskiljningslösa verkan. Således ifrågasätter jag sundheten, inte att systemen har verkan.

 

 

Avseende % så måste några börja för att andra ska fortsätta. Just nu pågår ett stort arbete med minröjning i flera av världens mest drabbade länder. Man kan vara med i det arbetet, endast titta på eller aktivt jobba emot. Sverige har valt att delta i arbetet, vilket jag tycker är bra.

 

BX kan ju reflektera över var någonstans de svenska minfälten skulle ligga. Hittills så har jag aldrig hört talas om mineringar där ingen kommer att beträda.

 

/K

 

Edit: Tråden heter "Svensk trampmina" och Truppmina 10 diskuteras. Enough?

 

Jag är utbildad på trampmina 10. Den skulle användas i olika "stridsscenarion" tex. vid vägbanksprängning tillsammans med stridsvagnsminor samt vid ALLA andra mineringar med stridsvagnsminor + mineringar med trådminor samt enskilt där FI fottrupp beräknas framrycka/arbeta.

 

Alla chefer får ge order om minspärr - men för obevakade minor gällde på min tid minst plutonchef (i verkligheten kompanichef). Det jag vill peka på här är att beslutet att överhuvudtaget minera kom från relativt hög nivå (hög nivå på gräsrotsnivå), enskilda soldater kutade aldrig runt med en bunt minor i ryggan som han eller hon kastade ut efter behag. Ordern att minera fördes då in i kompaniets krigsdagbok direkt den gavs (med i alla fall XY) och kompletterades med minskiss när mineringen var färdig.

 

Visst kan det mesta gå på arschlet efter en tids krigföring - inget snack om det. Truppmina 10 innehåller en stålfjäder som ger bra utslag på mindetektorer av hyfsat modernt snitt (tvåan vill jag minnas det var). Det är alltså möjligt att röja minan manuellt om så krävs.

 

För att koppla detta till Ottawa-köret så finns det miljontals flygfällda minor som är MYCKET svåra att röja manuellt som inte omfattas av konventionen just pga att de länder som använder dem inte skrivit på avtalet.

 

Summa sumarum; Ottawakonventionen tog bort truppmina 10 från svenska försvaret. Det gjorde ingenting för att få bort de verkligt jävliga truppminorna som fälls med flygplan utan någon som helst dokumentation.

Link to comment
Share on other sites

Alla chefer får ge order om minspärr - men för obevakade minor gällde på min tid minst plutonchef (i verkligheten kompanichef). Det jag vill peka på här är att beslutet att överhuvudtaget minera kom från relativt hög nivå (hög nivå på gräsrotsnivå), enskilda soldater kutade aldrig runt med en bunt minor i ryggan som han eller hon kastade ut efter behag. Ordern att minera fördes då in i kompaniets krigsdagbok direkt den gavs (med i alla fall XY) och kompletterades med minskiss när mineringen var färdig.

Min erfarenhet av soldater och av mig själv som soldat är att man springer runt med ganska mycket som man "inte ska ha" Faktum för mig kvarstår, gör det tillgängligt och det kommer användas. Förbjud det och du höjer tröskeln något enormt. Inte minst genom att ingen utbildas på det och därför inte ser det som alternativ på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag är väl medveten om att det har gödslats med truppminor högt och lågt, jag tycker dock det är ett dåligt argument för att vi skall minera i Sverige.

 

Jag tycker det förefaller osannolikt att det efter lite krig hit och dit inte skulle finnas minor ute på vift bland både militär, halv-militär och div. halv-civilister.

 

Oavsett om minan är tillverkad av stål och enormt lätt att hitta så är det ett sjukt tidskrävande jobb, det blir alltid en hel del pipande när du jobbar med minsökare, särskilt om det har varit strider i området. Kulor, splitter, taggtråd, matburkar you name it...

 

Jag tycker du gör det lite väl enkelt för dig och har kanske lite väl stort förtroende för vår förmåga till att administrera och kontrollera ev. mineringar.

 

F.ö vill jag tillägga att truppmina 9 (M4731-800011?) förmodligen är en av de "coolaste" minorna någonsin!

 

Var truppmina 11 den hoppande burken??

Link to comment
Share on other sites

Är truppmina 11 den hoppande burken??

Nej. Den hette "Hoppmina 44" och sattes väl i service runt 1944 om mitt minne stämmer.

Tyvärr hittar jag inga detaljer om den på nätet, men jag har kikat i gamla manualer förut.

(eller ja, jag ska inte svära på att den inte har bytt namn någonstans längs vägen..)

 

Minan såg ut som en stor konservburk, hade snubbeltrådsutlösare och en liten krutladdning i botten. Efter ca 1 meters flygfärd drog ett annat snöre i botten av själva sprängladdningen som då spred skrot och on, bråd död omkring sig.

 

Måste kännas lite annorlunda att få en mina rätt upp i mellangärdet, undrar om denna mintyp fortfarande används någonstans?

 

GMY

Edited by Apone
Link to comment
Share on other sites

F.ö vill jag tillägga att truppmina 9 (M4731-800011?) förmodligen är en av de "coolaste" minorna någonsin!

 

Var truppmina 11 den hoppande burken??

 

 

Ja truppmina 11 var den "hoppande burken", vikt 4kg, verkansradie 15-25m (360grader). Den finns beskriven i bla gamla SoldR Mtrl G 1990.

 

Jag är böjd att hålla med dig ang truppmina 9 :happy:

Link to comment
Share on other sites

Jag är böjd att hålla med dig ang truppmina 9 :happy:

 

Efter att ha läst beskrivningen i den här tråden så säger jag bara "wow". Lite Kinderägg över den där prylen!

 

Har nu hittat lite skisser på prylen i "Ingenjörskåren i Boden" (ING3s minnesbok), men har varken kabel till mobilen eller en scanner, så jag kan inte lägga upp bilden just nu. Bilden finns i alla fall på sidan 141.

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

F.ö vill jag tillägga att truppmina 9 (M4731-800011?) förmodligen är en av de "coolaste" minorna någonsin!

 

Det verkar inte vara många som kommit i kontakt med truppmina 9.. Är systemet skrotat??

 

Det vore ju bara att förbjuda att använda den med snubbel tråd samt i trampminerollen med bara ett rör... Satte man ihop två rör så fick vi lära oss att den då kallades "fordonsmina" och var särdeles effektiv att sabba hjulfordon med, man ville ha stopp på..

 

 

Var/är det bara vissa förband som hadde tillgång tilltruppmina 9 eller fanns den över hela Armen.. Vi hadde den i Ka.. Och som 2sharp säger.. roligaste och coolaste av alla minor man fick utbildning på.. Den var ju även en funkis HGR som kunde pulas in i bra mycket mindre öppningar än vad en vanlig gick in i.. Vi fick även lära oss att använda den som "blockering" med rivtändare.. 10,20 eller 30 sek fördröjning om jag kommer ihåg rätt... Små taskig mot folk som följde efter en...

 

 

Truppmina 11 gav mig krypningar under utbildningen... Även om man övade med blinda ex så var ju instruktionen: Se till att du ligger i skydd när du osäkrar minan. Förläng gärna snöret så du kommer längre bort från minan när du osäkrar... helst skall man ligga bakom en sten 20 m bort.

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

Nu när vi ändå pratar svenska minor, bland annat 11:an, är det en sak jag undrar över. Vad hände med Truppmina 15? Blev den fastställd och indragen i samma veva eller hann man utbilda något på den. Samman undran gäller Slagtändare 96. Var det avsett att Slagtändare 96 och Truppmina 15 skulle användas tillsammans?

 

För dem som inte vet, var Truppmina 15 en ny hoppmina, och slagtändare 96 en utlösare försedd med fjädrande utskjutning av utlösningstrådarna, som dessutom var försedda med hullingar. A nasty piece of kit..

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Nu när vi ändå pratar svenska minor, bland annat 11:an, är det en sak jag undrar över. Vad hände med Truppmina 15? Blev den fastställd och indragen i samma veva eller hann man utbilda något på den. Samman undran gäller Slagtändare 96. Var det avsett att Slagtändare 96 och Truppmina 15 skulle användas tillsammans?

 

För dem som inte vet, var Truppmina 15 en ny hoppmina, och slagtändare 96 en utlösare försedd med fjädrande utskjutning av utlösningstrådarna, som dessutom var försedda med hullingar. A nasty piece of kit..

 

/K

 

Mannen...du kan ju inte häva ur dig sådan info utan att bifoga bilder! :D

 

Varför skulle man införa en ny hoppmina? Var 11:an så farlig för egen trupp som Stella-Polaris säger?

 

BilderBilderBilder!

Link to comment
Share on other sites

Mannen...du kan ju inte häva ur dig sådan info utan att bifoga bilder! :D

 

Varför skulle man införa en ny hoppmina? Var 11:an så farlig för egen trupp som Stella-Polaris säger?

 

BilderBilderBilder!

Truppmina 15 finns beskriven på sidorna 181-182 i boken "LANDMINMATERIEL Beskrivning" (M7786-009241).

 

Fördelen framför Truppmina 11 var att man kunde kasta den som en handgranat.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

(---)

Truppmina 11 gav mig krypningar under utbildningen... Även om man övade med blinda ex så var ju instruktionen: Se till att du ligger i skydd när du osäkrar minan. Förläng gärna snöret så du kommer längre bort från minan när du osäkrar... helst skall man ligga bakom en sten 20 m bort.

Lokala instruktioner eller? Jag blev utbildad på eländet och ingen sa nåt sånt. Det man skulle tänka på var att inte dra snubbeltråden för hårt vid uppsättning. Enligt Beskrivning Landminmateriel så låg utlösningskraften på ca 10 kg (100N).

 

Nu när vi ändå pratar svenska minor, bland annat 11:an, är det en sak jag undrar över. Vad hände med Truppmina 15? Blev den fastställd och indragen i samma veva eller hann man utbilda något på den. Samman undran gäller Slagtändare 96. Var det avsett att Slagtändare 96 och Truppmina 15 skulle användas tillsammans?

 

För dem som inte vet, var Truppmina 15 en ny hoppmina, och slagtändare 96 en utlösare försedd med fjädrande utskjutning av utlösningstrådarna, som dessutom var försedda med hullingar. A nasty piece of kit..

 

/K

Ny och ny. Enligt tidigare nämnd bok så var truppmina 15

en truppmina 11 modifierad med ny mintändare.
(sid. 182). På sidan 181 står att
Truppmina 15 är utvecklad och provad men inte beställd (år 1995).
Så det var nog det som hände med den, att den inte blev beställd.

 

 

Truppmina 15 finns beskriven på sidorna 181-182 i boken "LANDMINMATERIEL Beskrivning" (M7786-009241).

 

Kommer snart till en FTP nära dig...? :banghead:

Troligen inte med tanke på att boken fastställdes 1996-01-19 och på den tiden kunde nog inte FM ens stava till Adobe. Så om inte någon ambitiös person sätter sig ned och scannar hela baletten så är det nog kört.

Link to comment
Share on other sites

Måste kännas lite annorlunda att få en mina rätt upp i mellangärdet, undrar om denna mintyp fortfarande används någonstans?

 

Tanken var väl inte att den skulle hoppa upp I mellangärdet, utan snarare bakom, framför och vid sidan av kroppen. De flesta hoppminor jag sett har ju varit tänkta mot trupp, inte enskilda soldater som ex: en liten puck till trampmina.

 

Yugoslaviska PROM varianter är ju av liknande typ och har avänts friskt i Bosnien och Kosovo. Jag har varit på platser i terrängen och röjt där det har hoppat PROM och det har tydligt setts på mindre fällda träd och annat trasigt. Bra tryck i dem där... :mellow:

 

 

Google-finds...

http://ocw.mit.edu/ans7870/SP/SP.776/s05/c...ges/disp07.html

 

http://maic.jmu.edu/journal/4.1/prom1.htm

 

http://en.wikipedia.org/wiki/PROM-1

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Mannen...du kan ju inte häva ur dig sådan info utan att bifoga bilder! :lala:

 

Varför skulle man införa en ny hoppmina? Var 11:an så farlig för egen trupp som Stella-Polaris säger?

 

BilderBilderBilder!

Truppmina 15 finns beskriven på sidorna 181-182 i boken "LANDMINMATERIEL Beskrivning" (M7786-009241).

 

Fördelen framför Truppmina 11 var att man kunde kasta den som en handgranat.

 

Var den då något i stil med jänkarnas M86 "Pursuit Deterrent Munition"?

That would have been a nasty bit of kit!

 

BTW: Inte läge att döpa om tråden till svenska truppminor istället?

Link to comment
Share on other sites

Faktum kvarstår:

 

Ottawakonventionen påverkade inte alls de flygfällda truppminorna som det inte finns någon som hellst koll på.

Men visst - Sverige innehar inte längre några truppminor som utläggs manuellt.

Tyvärr så har man inte rott arbetet i hamn riktigt väl. Det vore bra om alla kunde enas om att inte använda den typen av stridsmedel.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Var den då något i stil med jänkarnas M86 "Pursuit Deterrent Munition"?

That would have been a nasty bit of kit!

 

De här i den avståndslagda varianten fick vi försöka att röja under min GU och jag kan konstatera att även om de till stor del var av gips och plast så var det inget roligt, man lärde sig fort att Minormen är din bästa vän, så länge som det inte är 10:or man försöker röja.

 

Appropå minprotokoll etc så kan jag konstatera av egen erfarenhet att det under något så när lugna omständigheter går att tappa bort minor som man själv protokollfört.

 

Truppminorna är väl egentligen inte någon större förlust så länge som vi fortfarande får använda strvminor och röjskydd.

Link to comment
Share on other sites

Var 11:an så farlig för egen trupp som Stella-Polaris säger?

 

Farlig och farlig??? Det beror på hur man ser det. Följer man lungt instruktionen så är risken mycket mycket liten men den gör folk nervösa...Truppmina 11 var en MYCKET ELAK mina som man kunde vara MYCKET ELAK med. Den hadde ju både tryck och dragutlösning. Verkningmässigt kan man ju beskriva den som en Claymore som slog 360 grader. Klantar man sig med en Truppmina 11 så ryker kamraterna i grannskapet också..

 

Man kunde rigga den enligt instruktionsboken eller köra ett antal varianter med den. Du kunde använda den som försåt. Genom ett enkelt trick kunde den göras mycket känslig i dragutlösningen.... ja det fanns två olika varianter. För att inte vänner av ordningen skall svimma och att det skall bli upplopp nämner jag endast en av varianterna.

 

Man kunde dra ut dragutlösnings byglen en bit så att bara några hektos drag behövdes för att utlösa minan. Detta var naturligtvis helt förbjudet att göra. men om någon Dumskalle gjorde det kunde man ju alltid hoppas att han förlängt osäkringslinan och låg i skydd vid osäkringen. Varför någon skulle bete sig på detta sättet kunde ju vara att han önskade slå ut en grupp eller fler som framrycket längs med en stig.. Minan Kunde då grävas ner en 3-4 meter från stigen och utlösningslinan kunde dras parallelt med Fi framrycknings rikting. Utlösningslinan, tex en tunn tunn sytråd eller 0,10 fiskelina, kan ju riggas så den går över stigen en 10- 15 m från minan, eller längre om man siktar på tex PC, signalister eller annat lämpligt..

 

Linor med trekrokar var även en effektiv variant, med truppmina 11, bla kunde de ju läggas med ena kroken uppböjt som ett litet kluster på stigen och kamofleras väl.. eller hängas i vegetationen.

 

Vid röjning kunde ju den hänsynslöse fi varit lika elak, som en Svensk dumskalle, så vid röjningsövning fick man sätta upp minan så elakt som möjligt, för att simulera elak fi, och sedan fick någon annan försöka röja den..... Klick!!!! Men hur i H*****????

 

Hoppminor är de absolut värsta minorna. De har bra verkan, kan riggas på olika sätt och ger folk krypningar när de fattar vad det är för något... Inget kul alls igentligen..

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att var helt ute och segla... Döpte man inte om truppmina tio till Röjningsskydd XX? har för mig att jag blivit instruerad att lägga en gammal truppmina under strvmina 5 och därigenom röjningsskydda den.

 

Kan vara att jag missat att detta är sagt under den tidigare disskutionen

Link to comment
Share on other sites

@Fu. Kil

Jag hoppas du har skepparexamen :)

Skämt åtsido (och kanske inte i denna tråden). Det är inte så att det är minförsåt 1 du tänker på, ett rubbnignsskydd som man gräver ner under minan och som detonerar när man lyfter på den.

 

Hockeypucken löstes ju ut när den trampades på, och hur man skulle kunna göra om truppmina 10 till ett röjningsskydd utan att bibehålla dess förmåga att användas som just truppmina förstår jag inte riktigt.

 

Truppmina 12 blev i alla fall Försvarsladdning 21.

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

En Truppmina 10 utlöses ifall överdelen "tippas" i förhållande till underdelen. Ifall den ligger under en stridsvagnsmina som "tippas" så kommer den att detonera. Det känns dock inte som något effektivt röjningsskydd. Man får precis samma effekt av Stridsvagnsmintändare 4.

Link to comment
Share on other sites

Hmm betyder det att den truppmina 10 smäller när foten träffar minan eller när den lämnar minan?

 

En annan är ju grund utbildad efter Ottawa fördraget och vet inte så där fasligt mycket om minor. Blev aldrig utbildad utan bara "upplyst" om hur man kan göra.

Edited by Fu. Kil
Link to comment
Share on other sites

Hmm betyder det att den truppmina 10 smäller när foten träffar minan eller när den lämnar minan?

 

En annan är ju grund utbildad efter Ottawa fördraget och vet inte så där fasligt mycket om minor. Blev aldrig utbildad utan bara "upplyst" om hur man kan göra.

smäller direkt vid tryck

Link to comment
Share on other sites

Hittade ingen bra bild på en truppmina 10, men den Yugoslaviska PMA-3 är av liknande konstruktion.

 

Tändaren skruvades väl i från ovan på tian, och i botten på PMA-3, men funktionen är likvärdig om jag inte är helt lost...

 

http://ordatamines.maic.jmu.edu/images/H3192U02.jpg

 

Bara en tunn gummihinna över de 2 plastdelarna i minan, trycker du på ena sidan reser sig den andra, drar du av plasten får du 2 delar i handen, en med tändaren och bottendelen och en med ovandelen och sprängämnet.

 

Jag har iofs svårt att se hur man skulle kunna använda en truppmina 10 som ett effektivt röjningsskydd, lyfer du en stridsvagnsmina så krävs det ju att truppminan ligger längst ute i kanten för att den skall tippa? Men jag kan ju ha missat något... :worthy:

 

:-P

Link to comment
Share on other sites

@Fu. Kil m fl

Begreppet "röjningsskydd" med Truppmina 10 användes i meningen att försvåra Fi:s röjande av våra utlagda minor. Detta genom att med placera ut X antal truppminor inom Y antal m från t ex en Strvmina 5 och därigenom göra det jobbigt för minröjaren som pikar sig fram längs vägen.

Alltså, inte att gräva ner en truppmina under en stridsvagnsmina. Det fanns andra metoder för sådan typ av röjningsskydd, t ex Strvmintändare 4 (utlöser minan när den rubbas) som eskil nämnde.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Jag har iofs svårt att se hur man skulle kunna använda en truppmina 10 som ett effektivt röjningsskydd, lyfer du en stridsvagnsmina så krävs det ju att truppminan ligger längst ute i kanten för att den skall tippa? Men jag kan ju ha missat något...

Jag har fått det förklarat för mig (endast muntligen, så ta det med en skopa salt) som så att man lägger tre eller fyra truppmina 10 runt en stridsvagnsmina, 30-50 cm ifrån den, dvs ungefär där som minröjaren sätter ner foten/knäet när han ska avtäcka stridsvagnsminan. Eftersom syftet är att förhindra/försvåra röjningen av stridsvagnsminan så är de röjningsskydd och inte truppminor. Häpp.

Link to comment
Share on other sites

Truppmina 12 blev i alla fall Försvarsladdning 21.

Truppmina 12 = Försvarsladdning 21

Truppmina 12B = Försvarsladdning 22

Vad är skillnaden?

Truppmina 12B är en modernare mina som väger 4 kilo ( 900 gram Hexotol) jämfört med Truppmina 12 på 3 kilo (700 gram Hexotol), minan har även modernare benstöd och trädfäste.

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...