Kn Glock Posted December 19, 2007 Report Share Posted December 19, 2007 FM har 3 planeringssteg på långsikt BU Budgetundelag (BU) för kommande år (1 år) FMUP Försvarsmaktens utvecklingsplan (10 år) PERP perspektivplanering (20 år) OBSERVERA PERP är alltså vad FM vill göra. Det finns ju även en politisk dimension så kommer att vilja påverka innan det blir verklighet. PERPen i år kan vara extra aktuell då framtida anslag till FM redan har benämnts i antal kronor (miljarder) innan försvarsberedningens rapport 4 december och innan PERP presenteras. PERPen blir offentlig imorgon En fågel har viskat att det kommer bli intressant och vissa fall dramatisk läsning. Jag räknar med livlig debatt i denna tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 20, 2007 Report Share Posted December 20, 2007 Verkar som dom skjuter på det tills imorrn 21/12.. http://www2.mil.se/sv/Press/Pressmeddeland...udie/?page=5684 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Här är den slutligen: Klick klick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Efter en extremt snabb skummning av slutrapporten fastnade ögonen på följande. Ev fetmarkeringar alt. kursiveringar är mina egna. Huvuddelen av alla förband behöver vara användbara för insatser globalt, i Europa och dess närområden samt på och i anslutning till vårt territorium. Förbanden måste därför dimensioneras för att klara både den operativa miljö som kan förväntas vid insatser i mer avlägsna delar av världen och den miljö som insatser i vårt närområde innebär. Tillgängligheten av olika förbandstyper behöver kunna varieras efter behov som kan komma att växla över tiden Äntligen lika samma hemma borta? Storstadsområden har en särskild betydelse. Ett militärt vakuum på Gotland kan skapa särskilda problem om en kris skulle uppstå i närområdet. Det innebär att förband med expeditionär förmåga är väsentliga inte bara för internationella insatser på stora avstånd utan även för insatser på och i närheten av eget territorium. Gotland tycks bli viktigt, gasledningar och allt Försvarsmakten har tidigare redovisat att redan små störningar i avgörande funktioner och infrastruktur såsom flöden av varor och tjänster snabbt kan få avgörande konsekvenser för samhällets funktion och den ekonomiska säkerheten. Många sådana funktioner är koncentrerade till storstadsregionerna, där Göteborgs hamnar är av särskild betydelse. Genom en direkt gripbar och myndighetsgemensam förmåga i dessa områden kan en tröskeleffekt som avhåller från olika typer av angrepp erhållas. Intressant med myndighetsgemensam förmåga... Försvarsmakten har, i modern tid, aldrig dimensionerats för att Sverige ensamt skall kunna stå emot ett större sådant angrepp. Inte heller framtidens Försvarsmakt kan dimensioneras för att klara en sådan situation utan samarbete med stater som delar våra intressen. Svart på vitt Krav på ökad tillgänglighet och användbarhet samt på mångsidig förmåga innebär, inom tilldelad ekonomisk ram, att flera förmågor riskerar att tangera eller underskrida gränsen för kritisk volym. Genom internationellt samarbete kan risken för detta minskas genom bättre rationalitet i produktionen, men även genom möjligheten att vid behov kunna dela på bördan vid nyttjandet av en förmåga i en operativ dimension eller på en geografisk arena. Undrar om vi bara pratar logistik?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Och här kommer resten.. fick tydligen inte citera så mycket som jag ville... På den europeiska och globala arenan skall Försvarsmakten, med en dubblerad förmåga jämfört dagens ambitionsnivå, bidra till fredsfrämjande insatser, med snabbinsats och insatser över tiden, i hela konfliktskalan. Beskrivna principer för generella förband innebär konsekvenser för utbildningssystemet som att bilda rena utbildningsplattformar inom grundorganisationen. Den totala volym av 4300 soldater/sjömän som tillförs organisationen varje år kan delas upp i två inryckningar, vid årsskiftet och vid halvårsskiftet vilket ställer andra krav på grundorganisationen, än idag. Sannolikt behövs ett antal plattformar för funktionsutbildning såsom ledning, bekämpning, logistik mm. Övriga enheter i grundorganisationen kan utgöra läger/baser för de stående förbanden där det i huvudsak genomförs vidmakthållande utbildning, förbandsutbildning och förbandsträning. Detta bedöms innehålla rationaliserings- och besparingspotential. För att skydda infrastruktur, befolkning och funktioner på svenskt territorium kan nyttjas stående förband, förband med anställd personal i grundberedskap och hemvärnsförband. Det nya personalförsörjningssystemet innebär en betydligt ökad möjlighet att nyttja hela insatsorganisationen för insatser på och i närheten av svenskt territorium. Hemvärnet kan därmed knytas närmare till skydd av samhällsfunktioner och befolkningscentra som kräver särskilt snabba insatser och lokalkännedom. Mot bakgrund härav behöver hemvärnsförbanden knytas till storstadsregionerna i större utsträckning än idag. Sammantaget innebär detta resonemang att hemvärnets volym kan minska. Här kommenterar redan HV.se enligt följande. Om denna skissade lösning, som inte innebär någon direktutbildning alls för hemvärnets behov, kan försörja oss med tillräckligt många hemvärnssoldater återstår att se. Hur skaffar vi personal till förbanden i glesbygd? Om man nu får vara kvar i glesbygden.. Behovet av soldater för grundutbildning har beräknats utifrån insatsorganisationens behov samt antagandet att 15% av de som påbörjar sin grundutbildning avbryter den i förtid, 70 % väljer anställning i stående eller kontrakterade förband och att resterande 15 % krigsplaceras direkt i förband med lägre beredskap. Efter utbildningen tjänstgör huvuddelen av soldaterna/sjömännen i stående eller kontrakterade förband för internationella och nationella insatser. Soldater/sjömän som idag tjänstgör i förband för nationell operativ verksamhet, ersätts med anställd personal. Soldater/sjömän för stående och kontrakterade förband har en anställning eller ett kontrakt på tre till fem år. När de kontrakterade soldaterna/sjömännen inte genomför utbildning eller insatser är de under beredskapsperioden även kontrakterade i hemvärnet. Samtliga soldater/sjömän som avslutat sin tjänstgöring i förband (stående/kontrakterat) eller som enbart har fullgjort sin grundutbildning placeras i förband med lägre beredskap. Soldaten/sjömannen, som samtidigt kan ha en befattning i hemvärnet, blir därmed och fram till 40 års ålder antingen krigsplacerade i förband eller i personalreserven. Hemvärnet personalförsörjs av frivilliga soldater/sjömän ur förbanden med lägre beredskap och av soldater/sjömän ur de kontrakterade förbanden. Huvuddelen av hemvärnets personal har därmed tidigare genomfört grundutbildning, tjänstgöring i förband samt 2-4 insatser. Ingen direktutbildning av soldater/sjömän sker till hemvärnet. En tredjedel av befattningarna i hemvärnet bemannas, som idag, med personal ur frivilligorganisationerna. Under 2010 anställs 2 000 soldater/sjömän för bland annat: • Kärndelarna ur NBG 2011 med bland annat: – Lätt mek skyttekompani – Luftburen skvadron – Amfibieskyttekompani – Stabskompani – Stödfunktioner CS och CSS till NBG. • 2 Korvetter • 2 Minröjningsfartyg • 1 Ubåt • Stril • Sjöinfo Under 2011 anställs 1 700 soldater/sjömän för bland annat: • 2 Mekskyttekompanier • 2 Lätta skyttekompanier (Lätt Mek/LBB/Amf) • ITF • Marinbasbat/ Flygbasbat • 2 Korvetter • 2 Minröjningsfartyg • 1 Ubåt • Stril • Sjöinfo Under 2012 anställs 1 500 soldater/sjömän för bland annat: • 3 Mekskyttekompanier (strf 90/strv 122) • 1 Lätt skyttekompani (Lätt Mek/LBB/Amf) • 2 Korvetter • 1 Ubåt • Stril • Sjöinfo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Intressant detta att Försvarsmakten skall bedriva jägarstrid i praktiken. Små enheter, som är snabba o lätta att sätta in på stora avstånd. Men vad skall vi verka i målet med? Oj, det glömde vi... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Försvaret: Avskaffa värnpliktenVärnplikten i dess nuvarande form bör avskaffas, anser Försvaret. I stället ska frivilliga soldater och sjömän anställas för tjänstgöring i insatsförbanden efter att de har gått igenom en grundutbildning. Av dem som söker ska 4.500 man per år utbildas för den så kallade insatsstyrkan. Den som anmäler sig och blir antagen blir i praktiken yrkessoldat under kontraktstiden. Systemet liknar det som redan finns i ett antal länder, bland andra Storbritannien och Frankrike. Den nuvarande värnplikten föreslås bli vilande för att kunna införas igen om säkerhetsläget skulle försämras. Förslagen presenteras i en ny studie som Försvarsmakten lade fram på fredagen. Studien är Försvarsmaktens förslag till hur försvaret ska utvecklas de närmaste 20 åren. Den har nu lämnats till regeringen som underlag för framtida beslut om inriktningen för försvaret. Senaste från www.DN.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Minska HV till 15.000 soldater. http://realtid.se/ArticlePages/200712/21/2...ltid440.dbp.asp Tja det går väl att rensa ut en del nollor samt att de äldre gardet fasas ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted December 21, 2007 Author Report Share Posted December 21, 2007 Försvaret: Avskaffa värnpliktenVärnplikten i dess nuvarande form bör avskaffas, anser Försvaret. I stället ska frivilliga soldater och sjömän anställas för tjänstgöring i insatsförbanden efter att de har gått igenom en grundutbildning. Av dem som söker ska 4.500 man per år utbildas för den så kallade insatsstyrkan. Den som anmäler sig och blir antagen blir i praktiken yrkessoldat under kontraktstiden. Systemet liknar det som redan finns i ett antal länder, bland andra Storbritannien och Frankrike. Den nuvarande värnplikten föreslås bli vilande för att kunna införas igen om säkerhetsläget skulle försämras. Förslagen presenteras i en ny studie som Försvarsmakten lade fram på fredagen. Studien är Försvarsmaktens förslag till hur försvaret ska utvecklas de närmaste 20 åren. Den har nu lämnats till regeringen som underlag för framtida beslut om inriktningen för försvaret. Senaste från www.DN.se Artikeln i DN är en reaktion på PERP 2007 som vi snackar om här http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=33558 BlåGul slår ihop? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Ja, här är det läget för klipp-o-klistra ... *IHOPSLAGET* /Vargas, BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 21, 2007 Report Share Posted December 21, 2007 Intressant att När det gäller bidrag med luftstridskrafter utgör helikopterförband för taktiskatransporter och Medevac den långsiktig viktigaste resursen. Synd att detta inte avspeglas i resursfördelningen inom FV. Man skulle kunna ta tabellen på sid 27-28 som jag tolkar är i prioritetsordning, och vända den upp och ned vad gäller tilldelade resurser i dagens FV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 (edited) Mycket intressant läsning, i mångt och mycket kommer dessa förändringar leda till att vi kommer att ta ett slutgiltigt steg över till en yrkesarmé (för jag tror att i princip det mesta som står i PERP 2007 kommer att bli verklighet). En springande fråga blir ju då om synen på ålder kommer att bli vidare när det gäller vilka som ska rekryteras, (kommer 30åringar göra GSU?). Min gissning är att medelåldern (jämfört med i dag) kommer att höjas. Varför?, FM kommer att kunna har mer riktade rekryteringar mot personer med civila kunskaper som man vi åt. Det är billigare att sno åt sig en nyexaminerad systemtekniker direkt från universitetet och driva igenom personen GSU än att FM ska göra allt själv. Intressant var också att man föreslår en ren aspirantutbildning för officersyrken som är helt öppna för civila utan tidigare militära kunskaper. Då man vill åt kunskaper som kostar stora summor att utbilda folk till. Själv ser jag med glädje på dessa ändringar då jag anser att många personer som i dag gör lumpen kanske skulle ha mått bra av att mogna 1-2 år innan inryck. Jag tror jag själv hade fått mer ut av min militärtjänst om jag gjort lumen vid 20-22 års ålder istället för 18-19 år. Detta öppnar ju också dörren för dem som i dagsläget vill göra lumpen men inte får, på grund av platsbrist. En andra skans om de vidareutbildar sig inom ett område som efterfrågas av FM. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sedan noterade jag en ”ställningstagande”/formulering som nog kan väcka ont revir pisseri igen inom FM. Att man väljer att lyfta in fler förband i formuleringen SOF (Specialoperarationsförband) en formulering som tidigare bara åberopat våra Special Förband. Är emot att man fackar in ”vanliga” förband i något som kan ses som en högre statur. Alla vet vad man kan och vad man inte kan, enligt mig behöver man inte sätta etiketter på förband hit och dit. (Som tillägg kan jag säja att jag själv har ett förflutet från ett av dessa förband) Citat från: PERP 2007 Under rubriken: Slutsatser för svensk förmågeutveckling och efterfrågade bidrag i perspektivet 2010-25 (sid.26-28) Tabell 1 Svenska förband och förmågor som är särskilt viktiga i ett EU-perspektiv i perioden från 2010 till 2025Mark Lätt Mek, (urban strid, flexibelt skydd, kvalitet, modularitet), BG. Lätt inf (Kvalitet, rektionsförmåga, Force Protection) SOF (SF, LB bat, Jäg, Amf) (HUMINT, IMINT). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Edit: stavning Edited December 22, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 Tabell 1 Svenska förband och förmågor som är särskilt viktiga i ett EU-perspektiv i perioden från 2010 till 2025Mark Lätt Mek, (urban strid, flexibelt skydd, kvalitet, modularitet), BG. Lätt inf (Kvalitet, rektionsförmåga, Force Protection) SOF (SF, LB bat, Jäg, Amf) (HUMINT, IMINT). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Edit: stavning Betyder det att även jag får kalla mig SOF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 (edited) Tabell 1 Svenska förband och förmågor som är särskilt viktiga i ett EU-perspektiv i perioden från 2010 till 2025Mark Lätt Mek, (urban strid, flexibelt skydd, kvalitet, modularitet), BG. Lätt inf (Kvalitet, rektionsförmåga, Force Protection) SOF (SF, LB bat, Jäg, Amf) (HUMINT, IMINT). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Edit: stavning Betyder det att även jag får kalla mig SOF? Ur vilken synvinkel då?, är emot märkning av förband men hängde inte med riktigt där, förklara! Edited December 22, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 Ur vilken synvinkel då?, är emot märkning av förband men hängde inte med riktigt där, förklara!Jag tror att jag förstår: Han har nicket "IMINT" och Imint som funktion återfinns inom SOF, hinc att han därför kan kalla sig SOF. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 Det känns som att detta handlar om att specificera vilka förband som är "SOC", dvs Special Operations Capable. Det betyder alltså förband som är utrustade och tränade för att agera i smverkan med SF. Jag ser inte direkt vad som är negativt med det här? Det är väl bra att man fastställer vilka förband som skall kunna användas tillsammans med SF som understöd eller annat? Jag själv är "gammal" Infanterist, och jag tar inte illa upp för att något annat förband får benämningen SOF. Visst, jag tillhör K3 just nu, men jag skulle lika gärna kunna jobba på lätt skytte eller lätt mek, och inte bry mig om att "dom andra" minsan har SOF-beteckning. Den Svenska avundsjukan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 Tabell 1 Svenska förband och förmågor som är särskilt viktiga i ett EU-perspektiv i perioden från 2010 till 2025Mark Lätt Mek, (urban strid, flexibelt skydd, kvalitet, modularitet), BG. Lätt inf (Kvalitet, rektionsförmåga, Force Protection) SOF (SF, LB bat, Jäg, Amf) (HUMINT, IMINT). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Edit: stavning Betyder det att även jag får kalla mig SOF? Då är jag med, fick läsa lite i din profil . Ja utifrån vad detta dokument säjer så är ju "IMagery INTelligence" med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 (edited) Det känns som att detta handlar om att specificera vilka förband som är "SOC", dvs Special Operations Capable.Det betyder alltså förband som är utrustade och tränade för att agera i smverkan med SF. Jag ser inte direkt vad som är negativt med det här? Det är väl bra att man fastställer vilka förband som skall kunna användas tillsammans med SF som understöd eller annat? Jag själv är "gammal" Infanterist, och jag tar inte illa upp för att något annat förband får benämningen SOF. Visst, jag tillhör K3 just nu, men jag skulle lika gärna kunna jobba på lätt skytte eller lätt mek, och inte bry mig om att "dom andra" minsan har SOF-beteckning. Den Svenska avundsjukan? Nej då är vi kanske (i mitt huvud) en minoritet, det var mycket revir hävdande under min tid. Något som gjorde enligt mig att utvecklingen av förband gick långsammare. Det var mycket hitta en egen nisch och håll tyst, istället för att samla andra närbesläktade förband och säja, -vi har funderat på en sak, vad tror ni om det här? Tror ni det är något vi kan utveckla ihop. Men vi ska ju inte snö in oss på detta, det vara bara en notering jag gjorde. Mer allmänt till alla i tråden, vad tror ni om rekryteringen? Kommer ålderna att öka? Edited December 22, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 (edited) Tabell 1 Svenska förband och förmågor som är särskilt viktiga i ett EU-perspektiv i perioden från 2010 till 2025Mark Lätt Mek, (urban strid, flexibelt skydd, kvalitet, modularitet), BG. Lätt inf (Kvalitet, rektionsförmåga, Force Protection) SOF (SF, LB bat, Jäg, Amf) (HUMINT, IMINT). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Edit: stavning Betyder det att även jag får kalla mig SOF? Då är jag med, fick läsa lite i din profil . Ja utifrån vad detta dokument säjer så är ju "IMagery INTelligence" med. Javisst var det så jag tänkte Under alla år på forumet har jag lärt mig att vara spörschel ops kille(eller hbt person) är det fränaste man kan vara, så klart jag blir glad om även jag kan få vara det Att det sedan råder brist på alla INTar i FM och att man äntligen får ner det på pränt att det är viktigt gör ju inte saken sämre... // Imint, SOF och SOC och kanske även MEU om man tänker efter edit: koklövar Edited December 22, 2007 by imint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted December 22, 2007 Report Share Posted December 22, 2007 Tabell 1 Svenska förband och förmågor som är särskilt viktiga i ett EU-perspektiv i perioden från 2010 till 2025Mark Lätt Mek, (urban strid, flexibelt skydd, kvalitet, modularitet), BG. Lätt inf (Kvalitet, rektionsförmåga, Force Protection) SOF (SF, LB bat, Jäg, Amf) (HUMINT, IMINT). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Edit: stavning Betyder det att även jag får kalla mig SOF? Då är jag med, fick läsa lite i din profil . Ja utifrån vad detta dokument säjer så är ju "IMagery INTelligence" med. Javisst var det så jag tänkte Under alla år på forumet har jag lärt mig att vara spörschel ops kille(eller hbt person) är det fränaste man kan vara, så klart jag blir glad om även jag kan få vara det Att det sedan råder brist på alla INTar i FM och att man äntligen får ner det på pränt att det är viktigt gör ju inte saken sämre... // Imint, SOF och SOC och kanske även MEU om man tänker efter edit: koklövar Jasså du tror att du är den enda med kunskaper i geografiska informations system (GIS) och topologi/fjärranalys, ta nu inte vatten över huvudet *humor* . Du prata med en 2års utbildad naturmupp här. Arbeter själv med en egen vinkel av GIS, men den kan vi ta via PM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 (edited) Stridsstödfartygen verkar särskillt prioriterade. det känns bra. Men när skall man börja skissa på dem rykten divergerar lite mellan Rotterdam och Absalon. Finns respektive försvarsgrens PERP på nätet? Edited December 23, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 (edited) Stridsstödfartygen verkar särskillt prioriterade. det känns bra. Men när skall man börja skissa på dem rykten divergerar lite mellan Rotterdam och Absalon. Finns respektive försvarsgrens PERP på nätet? Jag tror att MRV ligger bra till också. Edited December 23, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted December 23, 2007 Report Share Posted December 23, 2007 (edited) Nu får man hoppas på att politikerna vågar ta ett beslut om personalförsörjningen. För får FM som man skrivit i PERP så kommer FM uteffekt att öka drastikt jmf med idag. Sen kommer ju knixet att rekrytera rätt personal men jag tror att det kommer att lösa sig om nu det blir framåt. För i dag så lever FM lite i ett vakum... ett personalförsörjningssystem som inte är anpassat för dagens storlek på vpl-kullar osv osv.. Edited December 23, 2007 by Larsleo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
logsqd Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 Några frågor jag hoppas ngn kan svara på. Fråga1: PERP och BU kan jag hitta, men inte FMUP. Kan ngn hjälpa mig med var jag kan hitta FMUP? Fråga2: Bryts PERPen ner till respektive försvarsgren och HV, eller är den bara övergripande för FM i sin helhet? /logsqd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted December 30, 2007 Report Share Posted December 30, 2007 Några frågor jag hoppas ngn kan svara på. Fråga1: PERP och BU kan jag hitta, men inte FMUP. Kan ngn hjälpa mig med var jag kan hitta FMUP? Fråga2: Bryts PERPen ner till respektive försvarsgren och HV, eller är den bara övergripande för FM i sin helhet? /logsqd Varje försvarsgren har en egen PERP, som legat till grund för stor PERPen i FM. De verkar dock in publicerade på nätet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 30, 2007 Report Share Posted December 30, 2007 Soldater/sjömän för stående och kontrakterade förband har en anställning eller ett kontrakt på tre till fem år. När de kontrakterade soldaterna/sjömännen inte genomför utbildning eller insatser är de under beredskapsperioden även kontrakterade i hemvärnet. Så var hemvärnets rekryteringsproblem ur världen! Förmodligen hemvärnet ala idag också till förmånen för ett nytt effektivt väl övat Hv med rätt utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted December 30, 2007 Report Share Posted December 30, 2007 (edited) Om man nu får vara kvar i glesbygden.. Undrar vad som kan tänkas vara definitionen av "glesbygden" i det här sammanhanget.... Edited December 30, 2007 by Triggerpuller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted January 6, 2008 Report Share Posted January 6, 2008 Om det nu skulle finnas något värt att sätta en pluton på där det just nu inte finns en hemvärnsgård kanske man kan ta bilen dit. Idag går det att förflytta förband relativt snabbt över ganska stora avstånd och med hänsyn taget till det behöver inte varje socken ha ett eget hemvärn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lovikavantar Posted January 6, 2008 Report Share Posted January 6, 2008 (edited) Om det nu skulle finnas något värt att sätta en pluton på där det just nu inte finns en hemvärnsgård kanske man kan ta bilen dit. Idag går det att förflytta förband relativt snabbt över ganska stora avstånd och med hänsyn taget till det behöver inte varje socken ha ett eget hemvärn. Meningen med HEMvärnet är att det inte skall behöva flyttas så att resurser kan tilldelas vanliga förband. Är det inte så? Jag vet inte vad jag tycker om PERP. Personal- och soldatrekryteringen är inte i närheten av tillräckligt god, skulle jag tro. Platser kommer att stå tomma. Det kommer inte vara intressant för ungdomar att 'plugga' i GSU ett år för att sedan bli soldat med usel lön och sedan utfasas och hamna flera år efter sina kompisar och ha meriter och kunskaper som är (mer eller mindre) värdelösa i det civila. Knappast lovande karriärsmöjligheter. Fast jag kanske har missuppfattat det hela? Edited January 6, 2008 by lovikavantar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted January 6, 2008 Report Share Posted January 6, 2008 Meningen med HEMvärnet är att det inte skall behöva flyttas så att resurser kan tilldelas vanliga förband. Är det inte så? Jag vet inte vad jag tycker om PERP. Personal- och soldatrekryteringen är inte i närheten av tillräckligt god, skulle jag tro. Platser kommer att stå tomma. Det kommer inte vara intressant för ungdomar att 'plugga' i GSU ett år för att sedan bli soldat med usel lön och sedan utfasas och hamna flera år efter sina kompisar och ha meriter och kunskaper som är (mer eller mindre) värdelösa i det civila. Knappast lovande karriärsmöjligheter. Fast jag kanske har missuppfattat det hela? Ang Hv har du rätt, fast många av de upg som fanns ute i landet förut har försvunnit i takt med bantningen av FM i stort. Behovet av ett kompanier för bevakning av amförråd mm är mycket mindre nu än för 10 år sedan. Ang PERP. Här har du förmodligen också rätt, kan vi inte fylla NBG idag så lär det inte bli lätt att genomföra det här fullt ut under rådande förutsättningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts