Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fast om man ställer upp i två led linje då? Hur pass bra kan du se skillnad på bra och bananrättning i andra ledet, eller kanske hur det ser ut tio pers bort i det egna ledet?

Och om du nu ser det, hur ska du få folk att rätta in sig rätt?

en av linjerna kan inte stå som en banan och de andra som en linjal. åtminstånde inte om truppen uppfattat komandot. Annars är de nog bara att återinföra piken för gruppbefälen :)

åtminstånde vid tillfällen där snör rätta led är viktigt.

Posted

Men isåfall skulle de ju inte finnas nåt behov av befäl/dagelev som kollar rättning, eftersom alla kan kommandot och automatiskt rättar sig som man ska, ungefär samma sak på högvakten. Åtminstone om man pratar om LG så skulle nog lätt takt och samtliga genomföranden i stor högvaktspågång kunna funka utan nån som leder.

Posted

Den dagen befälets enda uppgift är att kontrollera rättning så kan man slopa befälet, det är korrekt. Jag vet inte hur du ser på den här typen av verksamhet men att ställa upp trupp är en mindre del av godtyckligt befäls verksamhet. Befälet ger order om uppställning och rättning, truppen genomför på samma sätt som att befälet ger order om anfall eller att gräva latrin eller bryta förläggning eller.......

Kontroll av rättning genomförs huvudsakligen under utbildning innan truppen vet vad som gäller sedan ges ordern (om allt fungerar som det skall vill säga). En bataljarduppställning går väl till ungefär som så att grupperna ställer upp sig, lämnar av till plutonchef som lämnar av till bataljonchef som lämnar av till.... Regementeschefen går sällan runt och kontrollerar rättning på bataljonerna ;)

Posted

Men isåfall skulle de ju inte finnas nåt behov av befäl/dagelev som kollar rättning, eftersom alla kan kommandot och automatiskt rättar sig som man ska, ungefär samma sak på högvakten. Åtminstone om man pratar om LG så skulle nog lätt takt och samtliga genomföranden i stor högvaktspågång kunna funka utan nån som leder.

Högvakt och parad kan alltid höjas till en nivå till. Högre nivå innebär större behov av styrning.
Posted

@Rikard N: jag har inte heller hävdat att befälens enda uppgift ska vara att kontrollera rättningar, lixom att jag heller inte hävdade att det ska vara dagelevens enda.

Det jag menar är att det är mycket, mycket lättare att få ett/två/tre raka led om det är nån som kan stå på sidan och kolla varje led, en bit ifrån. Detta jämfört med nån som står i ledet och rättar sig som går efter att folk slutar röra på sig.

Posted

från tiden som hv-ungdom fram till idag så har man varit med om ändringar här och var i exercisen.

men det jag undrar mest över är, vad gäller vi höger,vänster, om?

i min början i det gröna så var det marchanträde som gällde

men när jag låg inne så gjorde vi ett manöversteg istället.

nu när vi hade kfö så var det en massa olika kvalisorter när vi gjorde höger, vänster, om.

jag kör på manöversteg, för det var det jag lärde mig sist.

Posted (edited)

Det jag menar är att det är mycket, mycket lättare att få ett/två/tre raka led om det är nån som kan stå på sidan och kolla varje led, en bit ifrån. Detta jämfört med nån som står i ledet och rättar sig som går efter att folk slutar röra på sig.

Visst är det lättare, men precis som Rickard N säger så finns det behovet främst för nyinryckta. Efter ett tag har de lärt sig hur det ska se ut och då behövs heller inte några utsträckta armar eller armbågar utan det blir tillräckligt bra med ögonmått. Är chefen inte nöjd så är det ju bara att kommendera omrättning eller kommendera givakt innan rättningen, då blir det ju fortfarande chefen som bestämmer när man ska återgå till lägre lystringsgrad.

Edited by 106
Posted

@Rikard N: jag har inte heller hävdat att befälens enda uppgift ska vara att kontrollera rättningar, lixom att jag heller inte hävdade att det ska vara dagelevens enda.

hur rätta linjer behöver du ? De nuvarande sättet fungerar oftast, specielt om de bara gäller att fixa något som påminner om linjer och undvika formation fårskock.
Posted

Det är enkelt att få räta fina linjer och rader utan snöre eller kontrollkarl. Det hela bygger på att truppen är uppställd i enskilld ställning och inte lämnar den innan siste man är färdigrättad. Man rättar in sig på den på riktkarlen och räta linjer och led har du när du bara ser din granne. Därefter kan man "trampa" ur och slappna av.

Men det är ju vid begränsade tillfällen man behöver använda sig av det, så då får det väl se lite amatörmässigt ut med korkskruvsuppställningar och folk som sträcker ut armarna. Men det tar inte lång tid att lära sig ovanstående om man väl har viljan.

Posted

Det jag menar när jag säger att jag vill ha en kontrollkarl är att vad händer när en/två personer i ledet är övertygade om att de står rätt, men istället påbörjar övriga ledets banan?

Självklart, vill man inte att de ska se snyggt ut så räcker de med att Gruppchef/dagelev/Plutonchef säger nåt i stil med "rätta in er lite snabbt" så att man inte står på guldklimp.

Posted

Behövs det kontroll av allt truppen gör så är det behov av utbildning. Målet måste väl ändå vara att truppen klarar att utföra uppgifter utan kontroll :)

Står jag som chef och beordrar rättning vänster så vill jag inte behöva undersöka om det blir bra, det skall bli bra på samma sätt som att om jag beordrar rivning av förläggning så förutsätter jag att saker packas ihop på rätt sätt och hamnar på rätt ställe.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Ganska anmärkningsvärt att det på forumet finns två helt olika åsikter om exercisens berättigande. Här finns uppenbarligen ett utbildningsbehov.

Som jag ser det är exercisen ett utmärkt verktyg för att snabbt och enkelt, på kaserngården, lära en nyss civil hop att formera sig på olika sätt (motsvarar i fält skyttelinje osv), samtidigt (i fält eldöppnande) utan att tveka (i fält "skydd", "gas").

Tänk att ställa upp en bataljon och räkna in närvaron om de inte kan exercis?

Sedan är ju den extrema exercisen, för parader och uppvisningar en annan sak. Det är en traditionsbärare och ett sätt att visa annan makt hur dugliga soldater vi har. Och där haltar kanske sambandet.

Posted

Behövs det kontroll av allt truppen gör så är det behov av utbildning. Målet måste väl ändå vara att truppen klarar att utföra uppgifter utan kontroll :)

Står jag som chef och beordrar rättning vänster så vill jag inte behöva undersöka om det blir bra, det skall bli bra på samma sätt som att om jag beordrar rivning av förläggning så förutsätter jag att saker packas ihop på rätt sätt och hamnar på rätt ställe.

Ingen order är utförd förrän den är kontrollerad.

Posted

Ingen order är utförd förrän den är kontrollerad.

vill inte chefen bryta ihopp, är de bra om den litar på sina underlydande. Specielt om inte ens plutonerna är förlagda i samma kommun.
Posted

Det handlar inte om ifall man litar på sina underlydande eller inte. När min chef frågar mig om allt är klart så måste jag veta att så är fallet.

Jag har lärt mig att:

- Chefen ska vara där det händer

- Chefen ska personligen kontrollera att en order är utförd

Kanske har dessa regler ändrats.

Posted

Det handlar inte om ifall man litar på sina underlydande eller inte. När min chef frågar mig om allt är klart så måste jag veta att så är fallet

Förlåt men säger du inte emot dig själv här? Om din chef måste fråga dig om allt är klart för att han/hon inte veta så måste han/hon lite på det du säger.

Posted

Det har du rätt i. Jag refererar till en verklig händelse:

BA: "Är färjförbindelsen bruten, färjan förrådsställd och byggnadsplatsen avstädad?"

VP7 (jag): "Jaa... (svävar på målet)"

BA: "Har du personligen kontrollerat det?"

Posted

Min fråga är då att efter att din chef frågat dig om du personligen kontrollerat detta, kontrollerade chefen att det var gjort också?

Kontrollerade chefens chef i sin tur att chefen kontrollerat att du kontrollerat att din trupp gjort det?

Kontrollerade chefens chefs chef i sin tur.... Du kanske förstår vart jag är på väg med resonemanget. :)

• 5 weeks later...
Posted

från tiden som hv-ungdom fram till idag så har man varit med om ändringar här och var i exercisen.

nu när vi hade kfö så var det en massa olika kvalisorter när vi gjorde höger, vänster, om.

Det är manöversteg som gäller vid höger, vänster om.

Citat: "Förband upplöses på kommando: Höger och vänster om – marsch!

Truppen intar manöverställning på verkställighetsordet ”marsch” och

därefter är förbandet upplöst."

ur FM formella grunder.

Posted

ur FM formella grunder.

Betyder fortfarande inte att det är den bästa lösningen.

Posted (edited)

ur FM formella grunder.

Betyder fortfarande inte att det är den bästa lösningen.

Svarade bara på hans fråga angående vilket som var rätt. Har aldrig påstått att de skulle vara de bästa sättet.

Mvh

Edited by windamp
  • 9 months later...
Posted

ur FM formella grunder.

Jag antar att du menar manövertramp och inte steg.

Du citerar ur Formella grunder 2000 men nu finns det nyare reglementen som Cerl FM 2010.

Utdrag ur boken:

3.5.10 Upplösning av avdelning
På verkställighetsordet gör truppen marschanträde eller om avdelningen är i lektionssal med lystrings
ställning varefter truppen upplöses.
Avdelning upplöses på kommando: “
Höger och vänster om – marsch!

”

• 3 years later...
Posted

Den som vill se en militärparad kan i morgon kolla på den estniska arméns självständighetspara med åtminstone britter och amerikaner som deltagande gäster på

http://otse.err.ee/k/etv

Paraden börjar estnisk tid 11.55, svensk tid alltså 12.55 fredagen den 24:de

Posted (edited)

Här finns inspelning av paraden. 1053 deltagare. Ester, letter, litauer, britter, tyskar och amerikaner deltog. 5 hundar. Tyska och holländska plan gjorde överflygning. Estniska och amerikanska fordon, inkluderande Abrams stridsvagnar, Bradley och CV90 vagnar samt andra fordon.

http://etv.err.ee/v/paevakajasaated/eesti_vabariik_99/saated/ad501787-2940-4d21-904b-53e70dfa8ba7/eesti-vabariik-99-kaitsejoudude-paraad-vabaduse-valjakul

Har det varit någon diskussion i Sverige om att börja med en årlig parad?

(vaktparaderna är inte det jag avser)

Edited by adam7