Hoffsten Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 (edited) TjenaSökte, men hittade ingen renodlad exercis-tråd.. kanske av förekommen anledning.Är det bara jag här som faktiskt tycker om att exercera? Har fått intrycket av att de flesta verkligen avskyr exercis.Jag älskar ljudet av 50 fötter som samtidigt träffar marken med ett vasst och jämt smack.Lite filmer:Drabantvakt Drilltropp: Edited October 17, 2013 by henke Titel och taggar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartil Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 Haha, satan vad tuff den där drilltroppen var! Själv fick jag äran att vara med i en fanvakt på vår Regementets dag, tyckte det var tillräckligt svårt att lära sig. Men håller helt med om att exercis är både roligt att öva på, och jäkligt tufft när allt går som det ska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoffsten Posted November 10, 2007 Author Report Share Posted November 10, 2007 Haha, satan vad tuff den där drilltroppen var! Själv fick jag äran att vara med i en fanvakt på vår Regementets dag, tyckte det var tillräckligt svårt att lära sig. Men håller helt med om att exercis är både roligt att öva på, och jäkligt tufft när allt går som det ska. hehe jo dem är tuffa, snacka om att drillas.. kan dock undrar om de vet vad ordet "strid" betyder? Nej men all respekt åt dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
469 Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 oooh, nej! jag älskar det också! iaf när folk får ihop det.. hade gärna varit en del av den där drilltroppen, så otroligt ball! mer exercis åt folket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squiddy Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 (edited) jo jag älskar excersis jag med Kan för övrigt berätta att detta var en del ur 4skv 06/07.... och ja vi vet vad ordet strid betyder även fast vi kanske inte hade så mycket stridsutb. Edited November 10, 2007 by Squiddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 Visst, drabantvakten ser jävligt läckert ut och det är det också. Men när man inte får sova något på två dygn och stå i givakt hela tiden i Karl XII's och XI's uniform så är det inte lika tufft längre. Men när man är klar med det så är det jävligt fint minne. Det enda som var mindre roligt var väl att Brasiliens president försov sig på morgonen där. Det innebar att vi fick stå i givakt lite längre än väntat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 http://uk.youtube.com/watch?v=IsCCOor1KX8 Denna är rätt bra Och det innehåller mitt favorit Drill Team. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 (edited) Jag tycker att exercis är ungefär som städning. Det är fruktansvärt tråkigt att hålla på med, men när det är klart/fungerar bra, så är det väldigt snyggt. EDIT: 1000 poster på forumet. Yeey. Edited November 11, 2007 by Skoog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 Även jag tycker att det är oerhört fint att se massa människor röra sig som en enhet. Och att själv marschera med ljudet av fötter ekandes i takt. Denna video har varit uppe tidigare men den tåls att ses igen. Queens Colour Squadron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 Lite mer filmtips för er paradskadade personer där ute: - - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasmine86 Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 Det är vackert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 Nu har jag fått en kinesisk paradmarsch som fastnat i huvudet. Synd att man inte hajar vad de säger. De vita, och de mörkblå och de gröna och de fläckiga kanske man kan klura ut vilka de är, och några som ser ut som militärpoliser men vad gör tjejerna i röda uniformer, stövlar och en liten, liten kpist? Tänk om denna film funnits i bra kvalité med engelsk speakertext. mums. Detta skulle inte gå att genomföra i Sverige, kanske på ett flygfält. Var skall man hitta över femtusen personer som går EXAKT i takt. Jag hann inte räkna så noga, men det verkar vara säkert 500 pers i varje grupp. Häftigt. Motiveringen att hålla rättningen saknas ju inte, killen har ju en bajonett en decimeter bakom nacken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Philip_88 Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 exercis är coolt och fint och så när det fungerar, men vad uppfyller det för praktisk funktion för soldater egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 exercis är coolt och fint och så när det fungerar, men vad uppfyller det för praktisk funktion för soldater egentligen? Kan man inte kan lära sig gå, kan man inte lära sig kriga. Tror dock det mest handlar om att spänna musklerna, visa hur stor och drillad armé man har. Det kan ju ge ett plus i kanten när man senare sitter i ovala rummet. Det handlar nog alltså inte så mycket om att Lasse i ledet ska få ut något av det, kanske sammarbete isåfall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Jag hann inte räkna så noga, men det verkar vara säkert 500 pers i varje grupp. Häftigt. Pausade och räknade, 25*14+2. 350st+2 i varje grupp (jag vet, jag har inget liv) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 exercis är coolt och fint och så när det fungerar, men vad uppfyller det för praktisk funktion för soldater egentligen? Disciplin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 - Åh fy fan vad mäktigt! Jag tycker att de andra drilltropparna kör med aldeles för mycket onödig extravagans. Kineserna har sattsat mer på vad excercis egentligen handlar om; Att få så många som möjligt att gå i perfekt takt och perfekt formation. Finns det några andra än kineserna numera som excercerar bataljonvis? exercis är coolt och fint och så när det fungerar, men vad uppfyller det för praktisk funktion för soldater egentligen? Disciplin, gruppkänsla och självförtroende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 exercis är coolt och fint och så när det fungerar, men vad uppfyller det för praktisk funktion för soldater egentligen? När man ska ut på tex linje så är det snorviktigt att ligga i en rak linje och om man har tränat exercis så kommer man automatiskt att hålla linjen utan att tänka på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Lite mer filmtips för er paradskadade personer där ute: - Haha! Drill till "The Typewriter". Som hvmusiker kan jag inte annat än småle... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Är det inte lite halvskrämmande ändå, att om man tog ALLA värnpliktiga i tjänst idag så skulle det knappt räcka till en parad som den kinesiska. Nu är de 1,nånting miljarder och Sverige bara 0,09 miljarder, men ändå. Men med det antimilitära klimatet idag så är det nästan så folk skriker "Statskupp" om HV går i fanvakten på nationaldagen med mer än fem man. Det vore ganska mäktigt med en RIKTIG svensk militärparad någon gång, med allt som rör sig eller flyger eller marscherar. Det handlar ju bara om att gå i takt, men det kanske är för svårt att lära dagens bortklemade värar. De kanske blir "kränkta" om de inte får gå hur de vill Har Ryssen slutat med sina parader? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skarec Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Drilltroppen var ju helt jävla fantastisk Drill handlar ju om att hela "gruppen" ska känna sammanhanget, drilla tillsammans tills allting sitter som handsken, hur fan gör man det med 10,000 man? Hatten av för Kina! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 exercis är coolt och fint och så när det fungerar, men vad uppfyller det för praktisk funktion för soldater egentligen? Den uråldriga konsten att vandra på rakt led sida vid sida och skydda varandra, stirra på fienden som stormar rakt emot, men ändå stå pall. Istället för kulsprutor hade man "förr" 100 mynningsladdare som skulle avfyras exakt samtidigt, etc etc. Fyller i dagsläget ingen som helst funktion. Det är bra om kineser, nordkoreaner och ryssar ägnar sig åt exercis, ty då gör de inget ofog under tiden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 exercis är coolt och fint och så när det fungerar, men vad uppfyller det för praktisk funktion för soldater egentligen? Den uråldriga konsten att vandra på rakt led sida vid sida och skydda varandra, stirra på fienden som stormar rakt emot, men ändå stå pall. Istället för kulsprutor hade man "förr" 100 mynningsladdare som skulle avfyras exakt samtidigt, etc etc. Fyller i dagsläget ingen som helst funktion. Det är bra om kineser, nordkoreaner och ryssar ägnar sig åt exercis, ty då gör de inget ofog under tiden! Den funktion det fyller är att man rent instiktivt lyder order. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 i filmen som Hornet länkade till förklaras det lite snabbt i inledningen vad Exercis fyller för syfte.. minns inte allt nu, men det var grundläggande fysik (ja, det är jobbigt med exercis också), gruppkänsla, diciplin osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Fyller idag inte någon relevant funktion enligt min mening. Alternativt skulle man kunna säga att dom vinster som framförts går att få genom att öva andra saker som också ger andra synergieffekter och bidrar till ett bättre slutresultat. Är syftet enkom att utbilda bra soldater kan man lika gärna utesluta excercis ur utbildningsplanen och använda utbildningstiden till något viktigare. Mina 3 centjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 (edited) Är det inte lite halvskrämmande ändå, att om man tog ALLA värnpliktiga i tjänst idag så skulle det knappt räcka till en parad som den kinesiska. Nu är de 1,nånting miljarder och Sverige bara 0,09 miljarder, men ändå.Men med det antimilitära klimatet idag så är det nästan så folk skriker "Statskupp" om HV går i fanvakten på nationaldagen med mer än fem man. Det vore ganska mäktigt med en RIKTIG svensk militärparad någon gång, med allt som rör sig eller flyger eller marscherar. Det handlar ju bara om att gå i takt, men det kanske är för svårt att lära dagens bortklemade värar. De kanske blir "kränkta" om de inte får gå hur de vill Har Ryssen slutat med sina parader? Var bara tvungen.. 0,09 miljarder = 90 miljoner Det här med exercis fyller väl ungefär samma funktion som bädda sängar preussiskt osv. Det kanske inte fyller någon direkt funktion, men det ser snärtigt ut och soldaten lär sig lyda. Edited November 12, 2007 by MatsLennarth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Fyller idag inte någon relevant funktion enligt min mening. Alternativt skulle man kunna säga att dom vinster som framförts går att få genom att öva andra saker som också ger andra synergieffekter och bidrar till ett bättre slutresultat. Är syftet enkom att utbilda bra soldater kan man lika gärna utesluta excercis ur utbildningsplanen och använda utbildningstiden till något viktigare. Mina 3 centjes. "En soldat är ingen soldat förrän denne korrekt kan stå och gå som en soldat." Disciplinen som man får av exercisen fyller faktiskt ett syfte i annan verksamhet. Kolla bara på Brittiska Para Regiment, dom får ju inledningsvis en rätt så gedigen utbildning i exercis, bara för att skapa den personliga disciplinen som ligger grund för annan verksamhet. Hade man ansett att exercis var onödig hade ingen armé utbildat i exercis. Så är det bara. Det handlar om så mycket mer än att bara i takt ta sig från punkt A till punkt B. /Breach Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 http://www.youtube.com/watch?v=zofhv9KWoecDet har sin charm.Är det förresten någon som har en film av riksdagens öppnande före kulturrevolutionen 1974 dvs med kungen på tronen i hermelinmanteln, ordnar, drabantvakt osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 "En soldat är ingen soldat förrän denne korrekt kan stå och gå som en soldat." Disciplinen som man får av exercisen fyller faktiskt ett syfte i annan verksamhet. Kolla bara på Brittiska Para Regiment, dom får ju inledningsvis en rätt så gedigen utbildning i exercis, bara för att skapa den personliga disciplinen som ligger grund för annan verksamhet. Hade man ansett att exercis var onödig hade ingen armé utbildat i exercis. Så är det bara. Det handlar om så mycket mer än att bara i takt ta sig från punkt A till punkt B. /Breach Det där känns mest som en tom fras från den svunna gamla onda tiden. Och vad är det för disciplin som det talas om? Att instinktivt kunna göra meningslösa vändningar på en grusplan så fort någon paradtomte ropar "banan!!"? En bra personlig disciplin fås inte av att knata fram och tillbaka i takt. Den fås i fält, helst under riktigt jävliga omständigheter. Anledningen till att det fortfarande utbildas i excercis är att arméer tenderar att vara väldigt rigida och konservativa organisationer med dålig förmåga till att förnya sig själva och tänka med vidare perspektiv än dom som dom redan har i sin lilla sandlåda. Därför finns det folk som tycker att excercis fyller en funktion, dom kan bara inte svara varför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Exercisen är ett enkelt sätt att få civila ungdomar att börja tänka "vi" istället för "jag". Det spelar ingen roll om alla gör rätt om en gör fel, för då går det på röven. Det är även ett bra sätt att introducera den blivande soldaten till att hålla linjen. Om du inte kan hålla linjen på en paradplan så bir det sannolikt svårt att göra det samma i skogen och då vill iaf inte jag vara med på en skarpskjutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts