Jump to content

Recommended Posts

Posted

Spekulationer följer:

Sparka ut det "civila" jaget ur kroppen. Att marschera på två kolonner var man än skulle på flottiljområdet gjorde det för mig iaf.

Precis som sägs av andra, att röra sig tillsammans med andra människor, istället för att röra sig bland dom. Under vissa exercispass genomfördes saker som senare visade sig vara väldigt uppstrukturerade blixtlås- och korridorsförfaranden.

Att reagera samtidigt och direkt/instinktivt på ordrar och direktiv.

Att det sedan helt enkelt ser bättre ut med soldater som marscherar i grupp än soldater som promenerar i grupp inne på regementen är det kanske bara min preussiska/rigida sida som ligger bakom :rolleyes:

Jag tror inte (med undantag för högvakt och liknande) att det är "bara för att" och att det skulle vara traditionsbundet trams. Självklart lär man sig mycket i kalla mörka blöta skogen, men jag var inte alltid där. Tycker tvärtom att det skulle vara slöseri med tid att inte ställa krav på förflyttningarna inne på området så att säga :)

Posted

Håller med helt med de två ovanstående skribenterna.

Men att påståendet om att man inte får nån personlig disciplin genom exercisen? Trams enligt mig!

Posted

Tänk er såhär: Lyder man instinktivt Helt Om så är man på backen när någon ropar Skydd innan man ens hunnit fundera.

Guest Triggerpuller
Posted
Tänk er såhär: Lyder man instinktivt Helt Om så är man på backen när någon ropar Skydd innan man ens hunnit fundera.

Ok, du lär en nyinryckt skyttegrupp att marschera, göra halt och helomvändningar på kommando i två veckor.

Jag lär en annan likvärdig grupp att ta hand om sig själva och varandra i fält. Samt ger dom basala kunskaper i att reagera på beskjutning där kanske kommandot "Skydd" ingår. Vilken grupp har efter dom här två veckorna fått mest relevant utbildning?

Posted

Ok, du lär en nyinryckt skyttegrupp att marschera, göra halt och helomvändningar på kommando i två veckor.

Jag lär en annan likvärdig grupp att ta hand om sig själva och varandra i fält. Samt ger dom basala kunskaper i att reagera på beskjutning där kanske kommandot "Skydd" ingår. Vilken grupp har efter dom här två veckorna fått mest relevant utbildning?

En helt irrelevant frågeställning då vi inte utbildar soldaterna i två veckor utan mellan 11 och 15 månader, det man i sådant fall skall fråga sig är vad som ger bäst effekt under resten av utbildningen.

Posted

1 vecka med macherande mm hade vi sedan hade vi 1vecka med nästan bara kommandot skydd!

Gissa om man fortfarande nästan ligger på marken när någon skriker skydd även civilt ;)

Posted (edited)

Där drog du det till sin spets, bra, blir mer tydligt så.

Klart som faen att undertecknad inte tycker att enbart exercis i två veckor låter något vidare. Men när du är på garnisons/flottiljområdet (vilket mig veterligen alla som lumpar är mer eller mindre mycket tid) så ser jag helt klart ett syfte att inte soffa till det utan istället då applicera den utbildning som där är genomförbar. Detta tycker jag då blir fys och exercis.

Större delen av min GU tillbringades i skogen eller på väg till eller från densamma, men på området så var det ordning i leden som gällde.

/Edit: Klargör åter att detta enbart är tyckande från min sida.

Edited by Toll
Posted

Håller med om att exercis är mäkta roligt att hålla på med när det fungerar som det ska. Ljudet av 50 kängor som smäller i marken taktfast får mig att le inombords. :angry:

Var förövrigt i Italien för några år sedan och såg där en paradmarsch, även Italienarna kan gå i fina raka led må jag säga.

Posted
Riktigt tufft när det funkar sådär bra, är det nån form av obligatorisk excersis under GSU eller liknande oavsett befattning?

Under GSU:n får alla soldater grundläggande färdigheter. Där ingår bland annat exercis.

Posted
Riktigt tufft när det funkar sådär bra, är det nån form av obligatorisk excersis under GSU eller liknande oavsett befattning?

Under GSU:n får alla soldater grundläggande färdigheter. Där ingår bland annat exercis.

Mina två första veckor var i stort sett bara exercis.

• 2 years later...
Posted (edited)

En liten länk apropå exercis....

Den specifika sidan innehåller inget annat än bilder på exercis i stooor skala,

men den innehåller länkar som kan leda vidare till obskyra sidor. Är dock inte

i baner-form utan en liten text med ungefär :nästa sida / föregående sida.

Hur som helst vacker är det, storskaligt är det och inte minst skrämmande.

Så här ser det ut i ett samhälle där individer drillas att bli "another brick in the wall"

från födseln.

http://halbot.haluze.sk/?id=5183

/martin

Edited by Fk Satan
Länken är inte död, dock kräver det att man klickar på OK på sidan som dyker upp.
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Posted
Nu har jag fått en kinesisk paradmarsch som fastnat i huvudet. :surprise:

Synd att man inte hajar vad de säger.

De vita, och de mörkblå och de gröna och de fläckiga kanske man kan klura ut vilka de är, och några som ser ut som militärpoliser men vad gör tjejerna i röda uniformer, stövlar och en liten, liten kpist?

Tänk om denna film funnits i bra kvalité med engelsk speakertext. mums.

Detta skulle inte gå att genomföra i Sverige, kanske på ett flygfält. Var skall man hitta över femtusen personer som går EXAKT i takt.

Jag hann inte räkna så noga, men det verkar vara säkert 500 pers i varje grupp. Häftigt.

Motiveringen att hålla rättningen saknas ju inte, killen har ju en bajonett en decimeter bakom nacken.

Vitt: Flottan Mörkblå: Flygvapnet Grön: Armén. Tjejerna i rött tillhöt armén men de har en egen tät och egna uniformer!

Bor i Beijing och kan säga att Marschen på Nationaldagen var något anmärkningsvärt!

• 11 months later...
Posted

Lite gammal tråd det här men jag tar upp ämnet igen.

Upplösning av trupp med kommandot höger och vänster om ('och' brukar inte uttalas) lärde jag mig under GU 92-93 som så att på kommandot marsch trampar man ut i manöverställning. Många verkar därefter istället ha lärt sig att göra marschansteg på marsch. Dock säger Formella grunder 2003 att det förstnämnda gäller.

Mig veterligen har ingen senare upplaga av Formella grunder kommit.

Är det någon här som vet hur, var, när och varför detta med marschansteg kom och försvann?

:baskerPa::baskerHV:

Posted

Marschsteget var det jag lärde mig -97, så det är nog snarare äldre soldater du träffat på som av gammal vana gör marschanträde.

Nja, jag som låg inne senare är från början lärd med marschanträde och kom, liksom många jämnåriga, i kontakt med den nu gällande varianten först i samband med FMR Formella grunder 2000. Däremot gjorde vi "kavallerihalt" som numer är standard istället för den gamla korta halten från AR1, liksom ett par onödigt krångliga varianter på rättning som säkert aldrig varit reglementerade. Det skulle kunna vara som med SoldF 2001 att man ensat diverse olika varianter, och att olika förband gjorde olika innan.

Jag har inte tillgång till AR1 nu, vad säger den om förbands upplösande?

Posted

Marschsteget var det jag lärde mig -97, så det är nog snarare äldre soldater du träffat på som av gammal vana gör marschanträde.

Marschanträde är nog den korrekta benämningen, fel av mig.

Men nu undrar jag vad du menar egentligen 'Rickard N'?

Posted

Något jag hört är att sättet med marschanträde kom i och med en NATO-anpassningsiver på HKV någon gång på 90-talet och att man i början på 2000-talet gick tillbaka till den gamla Svenska modellen. Men som sagt, det är hörsägen.

Posted

Det jag menar är att det inte är "nymodighet" att göra marschanträde utan snarare äldre skola. Om det är så att ännu äldre skola säger manöverstamp så är förvirringen total :-D

Posted

Det jag menar är att det inte är "nymodighet" att göra marschanträde utan snarare äldre skola. Om det är så att ännu äldre skola säger manöverstamp så är förvirringen total :-D

Så du menar att jag skulle tillhöra den yngre skolan med GU 1992-93....smickrande :rolleyes:

Posted

Nej, du åker dit på "den äldre" alternativt "ännu äldre" lite beroende på vad som faktiskt gällde. -97 blev jag lärd marschanträde av befäl från hela pansarsverige, om du innan dess blivit lärd manöverstamp är det antingen någon som gjort fel alt. ändringar i reglementen.

Posted

Från det nyligen publicerade CerI FM 2010. Hittas här: http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/Ceremonibest%C3%A4mmelser/HKV%202010-12-21%2009%20831.69672%20bilaga%201%20CerIFM.pdf

3.5.10 Upplösning av avdelning

På verkställighetsordet gör truppen marschanträde eller om avdelningen är i lektionssal med lystrings

ställning varefter truppen upplöses.

Avdelning upplöses på kommando: “Höger och vänster om – marsch!

Posted

Från det nyligen publicerade CerI FM 2010. Hittas här: http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/Ceremonibest%C3%A4mmelser/HKV%202010-12-21%2009%20831.69672%20bilaga%201%20CerIFM.pdf

3.5.10 Upplösning av avdelning

På verkställighetsordet gör truppen marschanträde eller om avdelningen är i lektionssal med lystrings

ställning varefter truppen upplöses.

Avdelning upplöses på kommando: “Höger och vänster om – marsch!

Om jag fattat rätt, manövertramp i lektionssal och i övrigt marschanträde.

Tyvärr fungerade inte länken för mig.

Sedan undrar jag varför ingen Formella grunder med denna uppdatering gjorts då många av oss utbildar efter nämnda publikation?

Det här ämnet kan man fördjupa sig i vidare. Fortfarande inga svar på om, när och varför ändringar gjorts.

Posted

Jag blev lärd att gå ut i manöver. Detta var 09, dock hade jag kamrater som låg på andra förband som blev lärda att göra ett marsanträde. Detta gällde P4/grenkomp. Förvirringen blev total under FSUn som gjordes i skövde (dessa gjorde marsanträde, vilket ledde till en ganska komisk kompaniuppställing :Malaj: )

Posted

Länken fungerar för mig men du får sökväg.

Dokumentet hittar du på www.forsvarsmakten.se -> Om Försvarsmakten -> Dokument -> Ceremonibestämmelser

Posted

Länken fungerar för mig men du får sökväg.

Dokumentet hittar du på www.forsvarsmakten.se -> Om Försvarsmakten -> Dokument -> Ceremonibestämmelser

Vet inte vad jag gör för fel, eller om jag saknar något installationsprogram.

Det enda jag får upp är:

http://dl.installiq.com/postback/V1/landing.aspx