Jump to content

(Högvakts)putsning av kängor.


King Kill

Recommended Posts

Nu behöver jag lite hjälp serni... eftersom man då och då tänker till lite så gjorde jag det häromdagen och tog hem kängorna för att putsa dem så att de glänste lagom till högvakten till nyårshelgen. Hade putsat lite innan, och då var det inga problem, men efter ett par gånger så uppkom det fläckar har och var på kängorna. Fläckarna är uppruggade och matta och det verkar som om lädret är för torrt. Folk som jag talat med säger att jag har tagit på för mycket parade gloss på just de ställena. Det kan stämma, för när man drar fram och tillbaka med ett finger så blir det små svarta smulor som ramlar bort. De sa att det bara var att putsa om kängorna med juchtenpolish och sedan börja om från början igen. Jag gjorde som de sa, dvs tog en borste och försökte ta bort så mycket parade gloss som möjligt innan jag fettade in dem med juchtenpolish och borstade av (som man gör innan morgonuppställningen) för att sedan börja om med parade gloss, men problemen kvarstår. Det är främst på sidan framtill och uppepå kängorna som det blir så, tåhättan och bakkappan verkar klara sig bättre. Vad gör jag för fel? Det kan tilläggas att det är vinterkängorna det är frågan om, och de har jag knappt använt innan, dvs jag har inte putsat dem "vanligt" så många gånger.

Materielen jag har att tillgå är:

Juchtenpolish

Boston vaxfett

Parade gloss

Putstrasa

Bumull

Vanlig skoborstar-borste

Vatten osv

 

Så: hur i hela friden får jag bort fläckarna?

Link to comment
Share on other sites

:wub: Först o främst tycker jag att du ska byta till ett par lagom begagnade sommarkängor! Dvs inga jack i kängorna samt att de är släta. kan väl inte gå högvakten i vinterkängor????

Sedan är det dags att grovrengöra kängorna och torka bort smuts och överbliven skokräm. Sen börjar du med att blöta en bomullstus som du blöter känga, varpå du tar en annan bomullstus med varm skokräm( måttligt med kräm!!) små cirklande rörelser, sedan tar man den blöta tusen och med små cirklande rörelser. nästa steg är torr tus med cirklande rörelser. Upprepa tills att du får en hård blank hinna som är lätt att putsa upp! Tar ett tag!!! tro mig. Innan pågång kan man lägg på ett lager med quickshine( finns där skor säljs) ger extra glans men torkar ut kängan om det används förmycket. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Av min högvakt som jag gick i 4:e januari -02 så drog jag erfarenheten att vinterkängor är det enda som gäller, och då stod jag inte post heller, utan jag var avlösningsförare.

 

Vad gäller högvakt så är det bara att springa iväg till närmsta sporthandel och köpa snabbglanssvampar och dra över några gånger innan varje pågång.

Att kängorna sedan inte "funkar" avseende vattentäthet etc. låter jag vara osagt, äre rejäl puts som gäller så är det.

Link to comment
Share on other sites

Från http://forum.SoldF.com/in...opic=8425&st=30

 

Eftersom jag är Kavallerist så kan jag bidraga med lite puts och studs.

 

Trött på att få omvisitation av skoputs? vill du slå ditt befäl på fingrarna på morgon uppställningen? få en "Gott Soldat." och en inställsam nickning  från Majoren? läs då detta!  :D

 

Du behöver:

 

-1 Selvit trasa

 

- 1 påse bomull

 

- 1 dosa Kiwi Parade Gloss

 

- ett par m90 kängor (fria från smuts)

 

- en hink, eller ett glas vatten (så hett som möjligt, dock inte så hett så du blir skollad när du tar ner handen i det)

 

OBS! Parade gloss torkar ut kängan, så du måste vara noga med att smörja in dom innan du går och lägger dej med ett brettlager Wochten polish (hur det nu stavas) eller vanliga FM skofettet.

 

 

1. kontrollera kängorna, ta bort eventuella stenar som fastnat på sulan, viktigt att det inte finns nån smuts framme på framme på hettan.

 

2. blöt silvit trasan i vattnet, krama ur den lätt, den ska vara våt men inte så pass våt att det droppar, därefter knyter du på ett skosnöre på en av kanterna på trasan, virar trasan runt handen och runt pek och långfinret, då kommer den sitta rätt stramt, det därefter knyter du fast den, du skall alltså nu kunna putsa med pek o långfingret utan att behöva oroa dej för att trasan flyger åt alla håll.

 

3. ta Kiwi Parade Gloss, bre på ett bra lager med kräm, arbeta in den i en 5 minuter med selvit trasan, därefter tar du ett till lager, och upprepar detta, ju fler gånger du gör detta ju bättre "shine" kommer kängorna att få. Minst 5 lager tycker jag du ska arbeta in iaf.

 

3. Fortsätt jobba in krämen, doppa Silvit "fingret" i vattnet i bland, krama ur den lätt med tummen. räkna med att man blir lite kladdig.

 

4. när du börjar se skuggor reflektioner i kängan så är du på rätt väg, nu är det dax o gå över till bomullen, så nu tar du av dej trasan och tar fram och blöter en tuss bomull, lagom stor, samma sak där, den ska vara våt men inte så det droppar.

 

5. putsa nu på kängan, OBS! lägg INTE på någe mera Parade Gloss vid detta moment, utan putsa med den blöta bomullstussen istellet. fortsätt putsa.

 

6. Börjar du se färger som reflekteras i kängan? Bra! nu är det dax för slutklämmen. ta pyttelite Parade gloss (jette lite) och lägg på bomullstussen, du behöver typ bara dutta den lätt i dosan. och jobba in den.. putsa putsa putsa.

 

7. Kängan borde nu vara nåt i stil med bilden här under, är den inte de? Fortsätt putsa! 8-/

 

Om du ska få  _RIKTIG_ knullputs - så krävs det att du sitter ett par timmar, tips här är att du sitter framför TV:n på logementet på kvällen, det är kanon.

 

Puts på nu!

 

:clap:

 

 

skoputs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med lite kavalleristgöra i forumet. Hur som helst...

 

För det första. Som någon sa, snabbglanssvampar är jättebra för fuskputs, men putsen försvinner i princip innan du hunnit ner till pelargången. Funkar för morgonvisitationer, men du kommer definitivt inte se nyputsad ut om befälet kommer ut på visitation. Det finns dessutom olika bra svampar. Vissa har konstiga medel som gör det knäppt, andra har mjukhet och specialmedel som ger instant snabbglans. I min grupp var det en enda kille som hittade rätt och han kunde sedan till och med putsa sina ridstövlar med den svampen. Men vi hittade aldrig fler tyvärr...

 

Vad gäller kängval så är det givet att det är vinterkänga när det är kallt. Vinterkängan är bättre isolerad (visserligen dock ful som fan) men eftersom posten mestadels står stilla så behövs isoleringen. Hämta ut tjocka (röda är det va?) sulor på förrådet dessutom så får du det varmt och mysigt om fossingarna.

 

Att putsa ett par vinterkängör är i princip lönnlöst. De är inte avsedda för att putsas och har inte rätt sorts slät yta för att bli riktigt blanka. Använd istället juchtenpolisch och se till att du har en bra skoborste utan en massa intorkad skokräm på. Sedan får du helt enkelt hålla på tillsdet blir blankt och glänser. Men du kommer _inte_ kunna spegla dig i dem.

 

Kiwi Parade Gloss ska man för övrigt akta sig jäkligt noga med. Det är en skokräm avsedd för ridstövlar och paradkängor, vilket inte tilldelas andra än särskilda högvaktsförband. Använder man den på vinterkängor eller sommarkängor så förstörs deras impregnering och isolering och du kommer få frysa tårna av dig. Direkt o-kul.

 

Här är en bild på skogarderoben hos en kavallerist (dock saknas sjöstridskängan). Samtliga skor är oputsade med tredje nerifrån på vänstra sidan är paradkängor. Så ser de alltså ut i oputsat tillstånd. :angry:

 

abt.sized.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ralph>> Mjo, hittade tråden när jag sökte, tack iaf!

 

Shock>> Ligger på Livgardet, måste vara därför vi har fått ut parade gloss. Det var folk som påpekade för befälen att det förstör kängorna, men det var det ingen som brydde sig om :angry: De räknar väl med att vi byter ut dem, lite konstigt med tanke på alla besparingar bara... Tycker också att juchtenpolish verkar mer funkis, brukar få upp jävlit shysst glans på mina sommarkängor iaf, utan att sitta och arbeta ihjäl mig.

Link to comment
Share on other sites

Kiwi Parade Gloss är verkligen inte att underskatta, tvärtom! Det är en mycket kompetent skokräm som tillsammans med cellulosasvamp, selvyttrasa och till slut bomull ger en puts du bara kan drömma om.

 

Men Parade Gloss kräver i princip att du har en slät yta. Det är anledningen till att kavallerister vaxar sina stövlar, vaxet bildar den eftersökta släta ytan man är ute efter. Dessutom hamnar repor i vaxet och inte i stövlarna.

 

Valet är i alla fall ditt, om du inte fått direkt order om att använda parade gloss. Vill du frysa, kör med kiwi, vill du ha det varmt om fötterna, använd juchten. Lite mer arbete, men det blir bra till slut ändå...

 

Sist men inte minst: Det blir inte blankare ju mer skokräm du har på. Däremot blir det blankare ju mer du borstar. Tänk på det...

 

Lycka till! :angry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...