Jump to content

Recommended Posts

Rycker in den 20 september som skyttesoldat på Livgardet. Livgardet har ju också hand om högvakten kommer jag som skyttesoldat stå högvakt under min utbildning eftersom jag gör den på Livgardet?

Jajamän, du kommer få stå högvakt under din utbildning. Har för mig att alla värnpliktiga måste genomföra högvakten, tydligen en del av själva utbildningen. Själv rycker jag också in den 20:e september men som stridsledningssäkerhetssoldat på luftstridsskolan. Jag kommer då få göra högvakten på Drottningholms medan du förmodligen kommer få göra det på Stockholms slott.  

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Theo Brorsson
      Tjenare!

Var och mönstrade den 16/3 och 17/3 och blev preliminärt inskriven som Skyttesoldat/Skarpskytt i Karlskoga. Som jag förstår så är det 20:e Hemvärnsbataljonen /Sannahedsbataljon som ligger i Karlskoga, hade ingen aning om att man kunde göra GMU inom hemvärnet. Blir denna utbildningen annorlunda på något sätt från en skyttesoldat i själva Armén? Kommer jag kunna ta anställning inom försvaret efter jag gjort klart GMU eller behöver jag senare söka in till en ny grundutbildning?

Är det någon här som legat i just Karlskoga? Har försökt hitta info om stället men hittar nästan ingenting om utbildningsplatsen. Ifall det är någon som har gjort denna utbildningen har ni några roliga minnen? Något man kan se fram emot? 
    • By ante13
      Fick Amfibiesoldat som prelimärt beslut om vart jag skulle göra min värnplikt, har nu blivit ombytt till skyttesoldat på livgardet, Kungsängen.
      Bör man vara missnöjd då jag ville bli amfibiesoldat innan eller finns det likheter mellan dessa två? 
    • Guest Guest
      By Guest Guest
      Hej! Rycker in den 4 Januari som Beriden högvakt/Skyttesoldat (GB) och har lite frågor kring denna utbildning.

Hur mycket av utbildningen efter GMU är Beriden högvakt d.v.s rida, mocka och exercis och hur mycket av utbildningen är Skyttesoldat D.v.s SIB och dylikt.

När är Gruppchefs utbildningen? Rycker man in före de andra eller görs denna utbildning efter eller under befattningsutbildning?
    • By sincic_80
      Någon som vet vad det innebar om man 1969 tjänstgjorde i Kungsängen på Förband 31, kompani 3? Tjänstgöringens benämning och art var GU TKA, 68040.
      Behöver hjälp med att tyda dessa förkortningar, koder och avdelningar.
    • By Jojjestjern
      Rycker snart in som skyttesoldat på Trängregementet! Ser sjukt fram emot det militära. Men undrar enbart vad för typ av uppgifter jag ska vänta mig?
      Vad jag vet så ingår jag inte i någon stridande förband tyvärr (planen var egentligen skyttesoldat på P7 eller P4 men platserna var fulla pga att jag mönstrade sent)

På pappret står det "Skyttesoldat" men vad jag förstått det som är det mer en eskort tjänst?? Tydligen finns det enbart en skyttesoldats pluton på hela regementet.

Vad innebär det att vara eskortsoldat, samt vad för uppgifter kan jag vänta mig på trängr som "skyttesoldat"? Har man någon form av baskerprov där?

Taggad som fan iallafall!

• Create New...