PB-Syte Posted May 20, 2009 Report Posted May 20, 2009 (edited) Kommer man verkligen att skicka ner två i princip nya VBY-korvetter på insats? Är man inte lite mer rädda om dessa, borde ju gå att skicka ner Stockholm och Malmö en vända till i så fall. Lite annat värde på dem. Fartygen är ju till för att användas, eller har du en bättre idè om hur dom kan göra nytta? Dessutom är inget av detta heller bestämt, utan är bara planer från FM! Avslutar med att citera mig själv... ...GLE/SVL ersätts i sin tur sedan av en av dom två först operativa VBY korvetterna... Edited May 20, 2009 by PB-Syte Quote
Karl_P Posted May 20, 2009 Report Posted May 20, 2009 Nu verkar det hända grejor med Carlskrona, hon rustas för att avlösa korvetterna i Afrika när deras mission är slutförd. Jaha du. det är inte aktuellt att förlänga den pågående svenska insatsen, enligt försvarsminister Sten Tolgfors (M). Jo, fast det sa dom ju om Libanon insatsen också! Och där blev ju som bekant en 02:a. Det smids förövrigt stora planer på MTK, och om dom får som dom vill så kommer ME att få både en 02:a och en 03:a. I höst är tanken att TRÖ ersätts utav CKR, och STO/MMÖ ersätts utav GLE/SVL - GLE/SVL ersätts i sin tur sedan av en av dom två först operativa VBY korvetterna tidigt under våren 2010... Visst kan det bli en fortsättning men om marinen enligt ryktet från April här om att hon rustas för mission och det görs utan positiv politisk signal så undrar jag om man gamblar med tid och pengar. Jag har iofs lite svårt att avläsa om det du skrev är på skämt eller ej. Quote
ERK Posted May 20, 2009 Report Posted May 20, 2009 (edited) Även om missionen inte blir av så har hon rustats upp, vilket kan vara behövligt efter att ha legat och skavt kaj i ett par år. Även om motorer och liknande är konserverade så far ju systemen illa av att bara ligga utan underhåll. Så det är inte pengar i sjön, hur det än blir. (No pun intended ) Edited May 20, 2009 by ERK Quote
rosell Posted May 25, 2009 Report Posted May 25, 2009 Det är ett stort skepp med vackra linjer och traditioner som heter duga. Skicka ut henne på långseglats. Rosell Quote
Karl_P Posted May 26, 2009 Report Posted May 26, 2009 Då var det som vi uppfattat läget då. Planering utan beslut. 08:49 | tisdag 26 maj 2009HMS Carlskrona kan skickas till Somalia – Vi arbetar med frågan även om det inte finns några beslut fattade, säger marininspektör Anders Grenstad till Blekinge Läns Tidning. http://www.sr.se/blekinge/nyheter/artikel....artikel=2859123 Quote
Ice Posted May 26, 2009 Report Posted May 26, 2009 Då var det som vi uppfattat läget då. Planering utan beslut. 08:49 | tisdag 26 maj 2009HMS Carlskrona kan skickas till Somalia – Vi arbetar med frågan även om det inte finns några beslut fattade, säger marininspektör Anders Grenstad till Blekinge Läns Tidning. http://www.sr.se/blekinge/nyheter/artikel....artikel=2859123 Anledningen är väl att pågående operation ATALANTA bara sträcker sig till nyår. Nytt beslut i EU skall tas i sommar om förlängning av insatsen. Quote
Fu Johanson Posted May 26, 2009 Report Posted May 26, 2009 (edited) Jag har varit lite fundersam tidigare till varför man inte har tagit tillvara på HMS Carlskrona som en resurs på det här sättet tidigare. Till skillnad från HMS Trossö och även HMS Visborg så har ju Carlskrona helt andra förutsättningar att agera i en direkt stridssituation. Med motsvarande modifieringar som korvetterna på plats har fått kan man se henne som en lätt fregatt eller OPV. Visserligen en smula långsam men med uthållighet och sjövärdighet som är mer lämpad för världshaven. Dessutom så kan man bibehålla/återuppbygga erfarenhet av att operera lite större stridsfartyg genom att använda henne i den här rollen än t.ex. som ersättare för HMS Orion som det var tal om tidigare (jag misstänker att det var en liten baktanke med Carlskrona när hon en gång i tiden beställdes). Kan vara vettigt för att minska inlärningskurvan om flottan någon gång får lite större ytstridsfartyg igen. Edited May 26, 2009 by Fu Johanson Quote
Perman Posted May 26, 2009 Report Posted May 26, 2009 (edited) Är det möjligt för HMS Carlskrona att ta med en HKP 15 ned till somaliska farvatten? Jag tänkte om man kanske kunde bygga upp nån slags tillfällig hangar på plattan runtomkring helikoptern under ditfärden så att den åtminstone skyddas för vädrets makter. Har man inte gjort nåt liknande förresten på isbrytarna nån gång? Vad jag vet så är väl heliplattan på Carlskrona förstärkt numera så att man kan ta emot en HKP 14, men det är väl att ta i att tro att man skulle ta med en sån dyrbar maskin. Men även en HKP 15 med sidomonterade ksp skulle kunna vara till stor hjälp (om det nu går att montera sådana). /Per Edited May 26, 2009 by Perman Quote
Ice Posted May 27, 2009 Report Posted May 27, 2009 Är det möjligt för HMS Carlskrona att ta med en HKP 15 ned till somaliska farvatten? Jag tänkte om man kanske kunde bygga upp nån slags tillfällig hangar på plattan runtomkring helikoptern under ditfärden så att den åtminstone skyddas för vädrets makter. Har man inte gjort nåt liknande förresten på isbrytarna nån gång? Vad jag vet så är väl heliplattan på Carlskrona förstärkt numera så att man kan ta emot en HKP 14, men det är väl att ta i att tro att man skulle ta med en sån dyrbar maskin. Men även en HKP 15 med sidomonterade ksp skulle kunna vara till stor hjälp (om det nu går att montera sådana). /Per Jodå, Isbrytarna har haft "tillfällig" basering/hangarering av hkp men märk väl : Civila hkp utan de betungande regelverk som RML och RMS utgör. Dessa regler tillsammans är till för att omöjliggöra ombordbaering av hkp och tillse att "Sjoperativ verksamhet" sträcker sig till att transportera sig från fastlandet till Gotland... Om jag ska låta bli att raljera så nog borde det gå rent teoretiskt men det bästa vore väl att ta bort även den aktra 40:an (57:an är ju redan borta) och svetsa ihop en plåtlåda för helikopterförvaring. Sen är det väl en 2-3 års utprovning innan hkp 15 FÅR landa... Med tanke på Ckr begränsade fart vore nog en mission utan hkp lika med utan framgång? Quote
3924 Posted July 8, 2009 Report Posted July 8, 2009 Planerad förlängning av insatsen i Adenviken ...början av juli fick Försvarsmakten en anvisning från försvarsdepartementet om att börja planera för en fortsättning 2010. Enligt anvisningen är det före detta minfartyget HMS Carlskrona som ska användas. HMS Carlskrona byggs nu om till ett stödfartyg och kan, tack vare sin storlek, användas utanför hela Somalias kust. Regeringen vill att det svenska fartyget ska kunna användas som styrkehögkvarter för EU:s insats om så krävs samt vara en del av ett gemensamt nordiskt bidrag.... mil.se Ja det verkar som hon får leva ett litet tag till. Quote
lhenning Posted July 15, 2009 Report Posted July 15, 2009 Hon ligger numera inne på varvets kajer, så lite liv är där ju i henne Quote
ludde20 Posted August 10, 2009 Report Posted August 10, 2009 det tror jag inte . jag tror att det kommer ske mer utlands besök för svenska shepp i framtiden iallafall hoppas jag det men jag tror inte det är slut på dom . för den svenska vapenidustrin går ju frammåt och då tror jag nog att dom vill visa upp den för världen Quote
Jonazo Posted August 18, 2009 Report Posted August 18, 2009 Någon som vet hur det blir? Eller ligger hon bara och rostar? Quote
DaRaven Posted August 18, 2009 Report Posted August 18, 2009 Planering för Carlskrona som FHQ i ett tänkt ME02 fortgår för fullt. Så det kommer nog att hända saker, om politikerna ger ett framåt på det. Quote
Perman Posted October 10, 2009 Report Posted October 10, 2009 (edited) Någon som vet hur det blir? Eller ligger hon bara och rostar? Nej, man jobbar tydligen för fullt med henne om man får tro de här inslagen ifrån Sydnytt i SVTPlay : HMS Carlskrona dammas av (När användes Carlskrona för minröjning? ) HMS Carlskrona i docka Man kommer inte att gradera upp bestyckningen, förutom att fartyget utrustas med ett antal tunga kulsprutor. /Per Edited October 10, 2009 by Perman Quote
PB-Syte Posted October 10, 2009 Report Posted October 10, 2009 (edited) När användes Carlskrona för minröjning? ;- ) Alla fartyg kan användas till minröjning - minst en gång iaf... Man kommer inte att gradera upp bestyckningen, förutom att fartyget utrustas med ett antal tunga kulsprutor. /Per Tråkigt, hade hoppats att man nu skulle hänga på dom RBS15 hon ursprungligen var tänkt att ha ! Därimot slänger man ju ut gamla Maril 880 och ARTE 726 och Ckr får nu äntligen sitt sedan länge utlovade Cetris, gissningsvis så blir nu Trö av med sina två gockar (samt givetvis servrarna!)! Kanske hon nu också kan få Uddevallas PS-201, om inte simulatorhallen håller för hårt i den... Edited October 10, 2009 by PB-Syte Quote
111 SSK BAT Posted October 10, 2009 Report Posted October 10, 2009 ME02 Ett andra styrkebidrag Detta andra svenska styrkebidrag – ME02 – utgörs av HMS Carlskrona, som kommer segla som "Ocean Patrol Vessel" under tiden april-augusti 2010. Utöver själva fartygsbesättningen kommer Carlskrona ombord ha en "Embarked Military Force" (en styrka marininfanteri som används för att närma mindre fartyg), en helikopter 15 med personal, samt Europeiska unionens "Force Headquarters" (FHQ). Det verkar som det både kommer finnas hkp 15 och lite marininfanteri ombord. Quote
Täcknamn: Storken Posted October 10, 2009 Report Posted October 10, 2009 ME02 Ett andra styrkebidrag Detta andra svenska styrkebidrag – ME02 – utgörs av HMS Carlskrona, som kommer segla som "Ocean Patrol Vessel" under tiden april-augusti 2010. Utöver själva fartygsbesättningen kommer Carlskrona ombord ha en "Embarked Military Force" (en styrka marininfanteri som används för att närma mindre fartyg), en helikopter 15 med personal, samt Europeiska unionens "Force Headquarters" (FHQ). Det verkar som det både kommer finnas hkp 15 och lite marininfanteri ombord. Enligt vad jag har hört kommer dom att ha en strb 90E som skeppsbåt. Quote
Perman Posted October 10, 2009 Report Posted October 10, 2009 ME02 Ett andra styrkebidrag Detta andra svenska styrkebidrag – ME02 – utgörs av HMS Carlskrona, som kommer segla som "Ocean Patrol Vessel" under tiden april-augusti 2010. Utöver själva fartygsbesättningen kommer Carlskrona ombord ha en "Embarked Military Force" (en styrka marininfanteri som används för att närma mindre fartyg), en helikopter 15 med personal, samt Europeiska unionens "Force Headquarters" (FHQ). Det verkar som det både kommer finnas hkp 15 och lite marininfanteri ombord. Detta innebär alltså att det inte kommer att finnas några snabbgående svenska korvetter att tillgå? Man trodde väl att hon skulle kompletteras med Gävle och Sundsvall. Måhända att hon kommer att assisteras av ett finskt minfartyg dock. Nån som vet hur en ev. tung kulspruta kommer att vara monterad på HKP 15? Fast monterad i längsled eller sidomontage? /Per Quote
Tjex Posted October 10, 2009 Report Posted October 10, 2009 Vad händer med HMS Carlskrona efter avslutad insats? Tillbaka i malpåse och förberedelse för permanent avrustning? ..Snacka om ekonomisk försvarbara kostnader i sådant fall.. Quote
PB-Syte Posted October 10, 2009 Report Posted October 10, 2009 Enligt vad jag har hört kommer dom att ha en strb 90E som skeppsbåt. Omöjligt, enkelbåten fick inte plats längre när man byggde ut helikopterdäcket vid HTM:en. Numera har man en skeppsbåt från Storebro som är specialbyggd för Ckr, populärt kallad "den fula lilla ankungen". Denna skeppsbåt ska enligt rykte vara hemsk i sjön, så förhoppningsvis så byter man ut denna mot ytterligare en FRB - precis som man gjorde på Trö... En halvdålig bild på skeppsbåten, som synes så är det ett missfoster utav guds nåde... Nån som vet hur en ev. tung kulspruta kommer att vara monterad på HKP 15? Fast monterad i längsled eller sidomontage? Det enda vapenalternativ som mig veterligen finns till HKP 15 är en KSP 58 monterad i dörröppningen... Quote
Beafer Posted October 11, 2009 Report Posted October 11, 2009 Vad händer med HMS Carlskrona efter avslutad insats?Tillbaka i malpåse och förberedelse för permanent avrustning? ..Snacka om ekonomisk försvarbara kostnader i sådant fall.. Man tittar på att avveckla HMS Visborg tämligen snart, så man skulle ju kunna spekulera om att antingen HMS Carlskrona eller HMS Trossö flyttar från Tredje till Fjärde i väntan på L10-fartyget. Quote
Perman Posted October 13, 2009 Report Posted October 13, 2009 (edited) Det vore intressant att få veta forumets åsikt om vilken typ av svenskt förband som är effektivast för den antipiratverksamhet som har varit och som planeras av EU för nästa år i somaliska farvatten. Har ME 01 med 2 st relativt små och snabbgående korvetter, understödda av ett stödfartyg, varit effektivast, eller kommer ME 02 med HMS Carlskrona ensamt men utrustat med senaste kommunikations- och spaningsutrustningen samt 1 st medeltung beväpnad HKP 15 att visa sig effektivast? Jag lutar nog mot att ME 01 ändå kommer att visa sig ha varit effektivast eftersom det var fråga om tre enheter som opererade självständigt eller tillsammans. Carlskrona kan ju bara vara på en plats i taget, och även om hon kommer att medföra HKP för ultrasnabba insatser så är ändå helikopterkapaciteten och tillgängligheten delvis begränsad eftersom det saknas en hangar ombord. Om man nu inte löser detta på något sätt förstås... /Per Edited October 13, 2009 by Perman Quote
Tjex Posted October 13, 2009 Report Posted October 13, 2009 Min högst personliga åsikt att det effektivaste Sverige kan bidra med i piratjakten är kustbevakningens nya flygplan. En bra kombination av sensorer, uthållighet och hastighet. Även om våra korvetter gör 30-40knop vilket är det dubbla jämfört med HMS Carlskrona är hastigheten väldigt relativ med hänsyn till de stora avstånden som adenbukten bjuder på. I serien Ross Kemp in Search of Pirates där Ross var inbäddad med den brittiska fregatten HMS Northumberland i adenbukten och britterna hade stora problem att hinna fram i tid* när dom fick uppgifter om ett misstänkt kapningsförsök och deras bordningsstyrka åkte i en Lynx. *=Det smala tidsfönstret mellan att handelsfartygen upptäcker förmodade pirater till att helikoptern skulle vara på plats och avstyra en kapning. Innan piraterna har bordat handelsfartyget för det är alldeles för riskfyllt att borda handelsfartyget när piraterna var ombord. Quote
Kiowa Posted October 13, 2009 Report Posted October 13, 2009 Det vore intressant att få veta forumets åsikt om vilken typ av svenskt förband som är effektivast för den antipiratverksamhet som har varit och som planeras av EU för nästa år i somaliska farvatten. Har ME 01 med 2 st relativt små och snabbgående korvetter, understödda av ett stödfartyg, varit effektivast, eller kommer ME 02 med HMS Carlskrona ensamt men utrustat med senaste kommunikations- och spaningsutrustningen samt 1 st medeltung beväpnad HKP 15 att visa sig effektivast? Jag lutar nog mot att ME 01 ändå kommer att visa sig ha varit effektivast eftersom det var fråga om tre enheter som opererade självständigt eller tillsammans. Carlskrona kan ju bara vara på en plats i taget, och även om hon kommer att medföra HKP för ultrasnabba insatser så är ändå helikopterkapaciteten och tillgängligheten delvis begränsad eftersom det saknas en hangar ombord. Om man nu inte löser detta på något sätt förstås... /Per Tja, vad är effektivast, ett skyttekompani eller en brigadstab? Carlskrona ska ju inte ensamt vara där nere utan leda ett EU förband bestående av en mängd andra båtar och enheter. Quote
Perman Posted October 13, 2009 Report Posted October 13, 2009 Det vore intressant att få veta forumets åsikt om vilken typ av svenskt förband som är effektivast för den antipiratverksamhet som har varit och som planeras av EU för nästa år i somaliska farvatten. Har ME 01 med 2 st relativt små och snabbgående korvetter, understödda av ett stödfartyg, varit effektivast, eller kommer ME 02 med HMS Carlskrona ensamt men utrustat med senaste kommunikations- och spaningsutrustningen samt 1 st medeltung beväpnad HKP 15 att visa sig effektivast? Jag lutar nog mot att ME 01 ändå kommer att visa sig ha varit effektivast eftersom det var fråga om tre enheter som opererade självständigt eller tillsammans. Carlskrona kan ju bara vara på en plats i taget, och även om hon kommer att medföra HKP för ultrasnabba insatser så är ändå helikopterkapaciteten och tillgängligheten delvis begränsad eftersom det saknas en hangar ombord. Om man nu inte löser detta på något sätt förstås... /Per Tja, vad är effektivast, ett skyttekompani eller en brigadstab? Carlskrona ska ju inte ensamt vara där nere utan leda ett EU förband bestående av en mängd andra båtar och enheter. Jovisst, men hon ska ju oxå uppträda som patrull- och eskortfartyg och det var väl den rollen jag närmast tänkte på. /Per Quote
Perman Posted October 13, 2009 Report Posted October 13, 2009 (edited) Min högst personliga åsikt att det effektivaste Sverige kan bidra med i piratjakten är kustbevakningens nya flygplan. En bra kombination av sensorer, uthållighet och hastighet. Håller med till viss del, men vad händer om piraterna skulle öppna eld mot KBV-planet? Det är ju inte direkt hjälplösa flyktingar man skulle spana efter. Alla Kustbevakningens enheter är ju obestyckade i fredstid. Kan planet fullgöra sina uppgifter utan att behöva riskera komma inom skotthåll för finkalbriga vapen? Måste man inte oxå själv kunna ingripa mot ett kapningsförsök? /Per Edited October 13, 2009 by Perman Quote
lhenning Posted October 28, 2009 Report Posted October 28, 2009 Står nu på mil.se att HMS Carlskrona efter insatsen i Adenviken planeras göra tjänst som stödfartyg. HMS Carlskrona Quote
PB-Syte Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 Liten uppdatering... Mil.se Notera gärna att hon numera har bognummer P-04! Quote
Perman Posted January 13, 2010 Report Posted January 13, 2010 (edited) Liten uppdatering... Mil.se Notera gärna att hon numera har bognummer P-04! Ja jäklar! Därmed torde inte den svenska marinen ha något minfartyg kvar i rullorna, även om Carlskrona förmodligen fortfarande skulle kunna lägga ut minor om det skulle behövas. 57 mm pjäsen har återinstallerats förut och hon har fått den nya 40 mm pjäsen med elektrisk riktning (som jag aldrig kommer ihåg beteckningen på ) framför bryggan. Det är f ö samma pjäs som återfinns på Koster-klassen och GLE/SVL. Om 40 mm pjäsen akterut också har bytts ut eller om den har tagits bort går inte se att på bilden. Hon ska väl ha en eldledningsradar alldeles akter om skorstenen i så fall om den finns kvar, och det ser hon inte ut att ha. Dessutom borde hon ha försetts med extra kulsprutor, ungefär som gjordes på HMS Trossö förra året. Antennen/-erna för satellitkommunikation torde väl också vara nya. Hoppas hon får med sig en HKP 15 när hon sticker. /Per Edited January 13, 2010 by Perman Quote
Recommended Posts