Smocken Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Hur går det för er där ute? Kom ni med? Fick ni en plats? Vilken kompani och vad skall ni bli? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Telefonen ringde förra veckan. Är med... Fk Van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superholger Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Var ska du utbilda dig?, för att om det är på p10 som kommer du att få Lt Ekholm som komp chef och han är ruskigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Kom också med...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Även jag enl muntlig överrenskommelse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted January 31, 2003 Author Report Share Posted January 31, 2003 Men vad skall ni bli och vilket kompani? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Vagnchef på stf kompch vagnen på 2. mekskyttekompaniet. Alltså stf kompchefens hjälpreda mer eller mindre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knotas Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Telefonen ringde, men jag vet inte om jag kom med. Hoppas kan man alltid göra B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Vagnchef på stf kompch vagnen på 2. mekskyttekompaniet. Alltså stf kompchefens hjälpreda mer eller mindre. Hehe, då får du stifta bekantskap med Kn Å, om du nu inte redan känner honom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P4-Span Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Har inte fått nått besked ännu. *väntar* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Han ringde i onsdags när jag låg på luckan å sov (redan vid 22-tiden) och frågade ifall jag ville vara vagnchef på hans vagn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Var ska du utbilda dig?, för att om det är på p10 som kommer du att få Lt Ekholm som komp chef och han är ruskigt bra. Vilken Ekholm är detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Var ska du utbilda dig?, för att om det är på p10 som kommer du att få Lt Ekholm som komp chef och han är ruskigt bra. Låter mer än märkligt med en Lt som kompch, med tanke på att de andra två mekskyttekompcheferna är majorer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Fan ingen ringt mig. Antar att man ej kommit med då lrhur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 (edited) Glömde, skall ned till P10. Kulspruta 90 skytt i en pskgrp. Men man skall väl iof inte ropa "Hej!" föräns man har fått papperen hemskickade. Kompanichefen för "P10-kompaniet" heter Jarenius och är Major (har jag för mig). Edited February 2, 2003 by Holmlund K4 97/98 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Glömde, skall ned till P10. Kulspruta 90 skytt i en pskgrp. Men man skall väl iof inte ropa "Hej!" föräns man har fått papperen hemskickade. Kompanichefen för "P10-kompaniet" heter Jarenius och är Major (har jag för mig). Bra kompch enligt min uppfattning! Förbannat att man går i skolan och inte får stå i beredskap, skulle varit mycket intressant att vara med faktiskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 SFC: Vilka studerar du med, någon från F21 eller ngn Bodensare? *nyfiken* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Kompanichefen för "P10-kompaniet" heter Jarenius och är Major (har jag för mig). Japp, Jarenius är major. /Forsberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ondskan Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Ringde hos mig med i förra veckan, ska in som RL-man på en APF (PBV3024). Förövrigt EXAKT samma tjänst som jag hade när jag låg inne B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 SFC: Vilka studerar du med, någon från F21 eller ngn Bodensare? *nyfiken* Jag läser samma kurs som samtliga förstaårskadetter från Boden och F21 läser. Sen känner jag några av dem bättre eftersom vi tillhör samma avdelning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicke Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Jag kom också med som grg/skytt på en av andra mekskyttekompanits plutoner Så det blir en resa till I5 i vår om allt går som det ska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Härligt att se att flygbassäk efterfrågas. Blir nog ansökningar till både MHS och Kongo (om det då fortfarande är aktuellt) efter lumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ondskan Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 En liten fundering. Vilken utr får man som enskilld soldat i Sveriges utlands styrkor? Tänkte mest då på stridsbälte/stridssele/stridsväst, pistol (Ja/Nej?) och sånt smått och gott All information insupes tacksamt B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 En liten fundering. Vilken utr får man som enskilld soldat i Sveriges utlands styrkor? Tänkte mest då på stridsbälte/stridssele/stridsväst, pistol (Ja/Nej?) och sånt smått och gott All information insupes tacksamt B) Stridsväst: Ja. Pistol: Nej. Övrig mtrl: En hel del... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ondskan Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Snabbt, kort och koncist.. bra. Man tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cleaver Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Glömde, skall ned till P10. Kulspruta 90 skytt i en pskgrp. Men man skall väl iof inte ropa "Hej!" föräns man har fått papperen hemskickade. Kompanichefen för "P10-kompaniet" heter Jarenius och är Major (har jag för mig). Kanske samma pluton som jag? Jag är en Strf 9040 skytt på P10 och jag ska vara med i IA03. Jag kommer att ligga med min nuvarande VagnsChef som också kommer att vara vagnschef under ia03. Alla ifrån p10 som söker har nästan garanterad plats. Och mig tog tillochmed Lt Ekholm (plutCh på BQ - min pluton) in på sitt kontor och försökte övertala mig att att söka. Var osäker ifrån början men jag sökte. Min VC ville att jag skulle åka med han också Någon annan som ska vara på BQ... Vet att det är 3 st jägare som ska vara på min vagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Det verkar som det är en helt ny inriktning på rekryteringen till IA03 jämfört med tidigare förband och framför allt IA01 och 02. Inte många från IA02 eller personer med allt för många missioner i bagaget har fått erbjudande om att fortsätta en beredskapsperiod till. Detta skall då tydligen bero på att det sker ett basfordonsbyte, 302 till 90. "Äntligen" lyckas FM få bort alla yxor och sätta upp en enhet bestående av enbart pinkys. Bra eller dåligt? Vad vet jag, det får framtiden utvisa... men en lagom mix av nytt och gammalt brukar bli det lämpligaste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 7, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 7, 2003 På ett beredskapsförband.. som förmodligen är det första svenska förbandet på ett nytt ställer tror jag, att det skulle vara fördel med mer yxor i. Då det skulle behövas vara erfaret folk så att förstagångenkänslan inte finns med och påverkar uppgiften som jag tror är viktig att den börjar bra, då man är först på ett ställe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Visst är det så Kimster, jag försökte bara vara lite diplomatisk... Personligen anser jag att det är horribelt att den grundstomme ur IA01 som tillsammans genomfört 2 utbildningar, mission och därefter utbildning för IA02 inte tas med direkt. Detta rör sig om ungefär 70-80 personer tror jag och det är en gäng med duktigt mycket rutin och livserfarenhet. Det snack jag hört när rekryteringen nu har genomförts är att det tex hellre tas med en nymuckad 9040-förare än att skola om en 302/Sisu-förare som är 35 år och kört många mil de senaste 10 åren, framför allt i sydöstra europa... Nån gång skall det ju bytas ut personal så att vi inte fastnar med samma gamla missions-mongon gång efter gång, men detta får genomföras smidigt och inte på en gång anser jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted February 7, 2003 Author Report Share Posted February 7, 2003 Överhuvudtaget har rekrytering gått illa till. Jag tillhör IA02 och jag hade nog flax,på min pluton på ia03 är alla yxor utom PC +några till. Det verkar som kraven är max 20 och pinky. Feltaktik 70% yxor vore det bästa! Det är ju trots allt en rapid reaction unit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts