Medic Posted March 11, 2003 Report Posted March 11, 2003 Då tillhör du alltså St/Tr kompaniet. Vad har du för befattning Cap R? Själv ska jag ligga på V/E på nämnda kompani. Quote
ERI Posted March 12, 2003 Report Posted March 12, 2003 (edited) Ligger inne som stabsassistent. Jag med men på 1.a mekskkomp. /ERI Edited March 13, 2003 by ERI Quote
Jimbo Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 någon som vet om det är tillåtet att ta en vecka semester utomlands efter avslutad utbildning? Quote
SFC Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 någon som vet om det är tillåtet att ta en vecka semester utomlands efter avslutad utbildning? Självklart kan du åka på semester precis var du vill, så länge du går att nå och kan inställa dig på 7 dagar! Quote
Smocken Posted March 22, 2003 Author Report Posted March 22, 2003 någon som vet om det är tillåtet att ta en vecka semester utomlands efter avslutad utbildning? Säg till PC bara Quote
Jimbo Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 tackar.. ska ringa han sen.. men som sagt, det borde vara lugnt.. Quote
Smocken Posted March 23, 2003 Author Report Posted March 23, 2003 tackar.. ska ringa han sen.. men som sagt, det borde vara lugnt.. Du kan nog vänta med att ringa han efter den 1 juli! Quote
Racoon Pioneer Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 För er som ska till P10, för det är väl där det så kallade p10-kompaniet utbildas (?), kan jag berätta att motorområdet är fyllt av sprillans nya SISU och bepansrade lastdragare. Dessa provkörs, testas och vårdas för bästa funktion. Själv utbildas man just nu på tgb 11/20, men en vacker dag så kanske... /RP Quote
Forumsledning Kimster Posted March 23, 2003 Forumsledning Report Posted March 23, 2003 För er som ska till P10, för det är väl där det så kallade p10-kompaniet utbildas (?), kan jag berätta att motorområdet är fyllt av sprillans nya SISU och bepansrade lastdragare. Dessa provkörs, testas och vårdas för bästa funktion. Själv utbildas man just nu på tgb 11/20, men en vacker dag så kanske... /RP Jag förutsätter att du menar PATGB203 inte SISU ! och nej.. bara för att de likna varandra så kan man inte kalla alla sånna vagnar för SISU. Rätt ska vara Rätt Quote
Medic Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 I min värld heter det sisu! Men det är min värld det... Quote
Smocken Posted March 23, 2003 Author Report Posted March 23, 2003 Jag kallar den oskå för Sisu alternativt "bussen", knallmaskinen, bilen mm. Vem orkar säga pansarterängbilen 203 Quote
Forumsledning Kimster Posted March 23, 2003 Forumsledning Report Posted March 23, 2003 Obildade dårar !! som att säga Leopard till ett stridsfordon 90 !! Quote
106 Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 I min värld heter det sisu! Men det är min värld det... I min värld heter det welfarebuss. Varför förkorta det till PATGB? Annars brukar ju pansar förkortas P, men jag antar att det är för att någon tattare förkortat personterrängbil till ptgb. Varför personterrängbil och inte bara terrängbil, de större kan ju heta lastterrängbil på samma sätt som man säger lastbil eller så kan man väl ha stort P för pansar... och litet p för person... Även om det inte är korrekt ser jag inget större fel i att kalla båda SISU efterom de tillhör samma serie (XA-). Annars skall vi ju inte kalla alla fpl 37 för Viggen utan jakt-, attack-, och spaningsviggen. Quote
Smocken Posted March 23, 2003 Author Report Posted March 23, 2003 I min värld heter det welfarebuss. Ha ha ha klockrent Fan va skönt! Jag kommer ju få äran att rulla runt i denna skapelse på IA03! Trevligt skall det bli att äntligen färdas med komfort! Quote
Forumsledning Kimster Posted March 23, 2003 Forumsledning Report Posted March 23, 2003 I min värld heter det sisu! Men det är min värld det... I min värld heter det welfarebuss. Varför förkorta det till PATGB? Annars brukar ju pansar förkortas P, men jag antar att det är för att någon tattare förkortat personterrängbil till ptgb. Varför personterrängbil och inte bara terrängbil, de större kan ju heta lastterrängbil på samma sätt som man säger lastbil eller så kan man väl ha stort P för pansar... och litet p för person... Även om det inte är korrekt ser jag inget större fel i att kalla båda SISU efterom de tillhör samma serie (XA-). Annars skall vi ju inte kalla alla fpl 37 för Viggen utan jakt-, attack-, och spaningsviggen. MEEEN OBILDADE DÅRAR SISU är bara nått som är lättare att säga då SISU var ny inom organisationen SISU är ett företag inte ett fordon ! SISU gammal XA180 som betyder kortfattat att den är terränggående, har drivning på alla hjul och har 180KW uteffetkt i motorn. PATRIA köpte emellertid upp SISU´s stridsfordonavdelning med XA180 tillverkningen. Som sverige sen köpte ett antal av och fick därmed den officiella benämningen PANSARTERRÄNGBIL 203A eller XA203 som den heter hoss patria. Våran är lite modifierad med lite akan torn osv.. Detta innbar att PATGB blev en del av svenska FM. Så ÄVEN SISU XA180 heter PATGB 180. 106: Personterrängbil ??! vad fan fick du det ifrån... När vagnen väger 22,5 ton så är det inte för att den har 14ton plast i sig. Samt så sitter jag hellre i en Welfarebuss aka SISU aka PATGB203 när jag befinner mig i ett område med minor. Quote
Jimbo Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 (edited) vi hade en kille som lekte "mamma pappa barn" i en sisu (hrm hehe) på Almnäs.. så man kan nästan kalla den knullbuss också Edited March 23, 2003 by Jimbo Quote
Smocken Posted March 23, 2003 Author Report Posted March 23, 2003 MEEEN OBILDADE DÅRAR SISU är bara nått som är lättare att säga då SISU var ny inom organisationen SISU är ett företag inte ett fordon ! SISU gammal XA180 som betyder kortfattat att den är terränggående, har drivning på alla hjul och har 180KW uteffetkt i motorn. PATRIA köpte emellertid upp SISU´s stridsfordonavdelning med XA180 tillverkningen. Som sverige sen köpte ett antal av och fick därmed den officiella benämningen PANSARTERRÄNGBIL 203A eller XA203 som den heter hoss patria. Våran är lite modifierad med lite akan torn osv.. Detta innbar att PATGB blev en del av svenska FM. Så ÄVEN SISU XA180 heter PATGB 180. 106: Personterrängbil ??! vad fan fick du det ifrån... När vagnen väger 22,5 ton så är det inte för att den har 14ton plast i sig. Samt så sitter jag hellre i en Welfarebuss aka SISU aka PATGB203 när jag befinner mig i ett område med minor. Vi vet!! Men vissa saker bara är. Glömde jag säga att jag kan kalla den båten också? Fast inte den nya versionen då.. Quote
106 Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 GW, Sprinter, Unimog, Valp, Sugga mm är inte heller korrekta militära benämningar men används ändå. Jag vet att det heter PATGB203 men i dagligt tal är SISU mycket enklare att säga/skriva. Så trots att det är felaktigt kommer jag fortsätta kalla fordonen för SISU, tills någon kommer på någonting annat bra att kalla dem för. Vad avser benämningen PATGB: P betyder oftast pansar (exempel Pskott, Pbv, Pskgrp) Tgb är terrängbil oavsett om man har personal eller materiel i/på den Alltså borde pansarterrängbil logiskt sett förkortas Ptgb, men icke. För Ptgb betyder av någon anledning personterrängbil (exempel Ptgb5, Ptgb4x4). Jag menar alltså inte att PATGB203 är en personterrängbil utan ville bara belysa det märkliga i FMs benämningar på fordon. I min mening hade man inte behövt kalla exempelvis GW för personterrängbil utan terrängbil hade varit tillräckligt. Quote
Forumsledning Kimster Posted March 23, 2003 Forumsledning Report Posted March 23, 2003 GW, Sprinter, Unimog, Valp, Sugga mm är inte heller korrekta militära benämningar men används ändå.Jag vet att det heter PATGB203 men i dagligt tal är SISU mycket enklare att säga/skriva. Så trots att det är felaktigt kommer jag fortsätta kalla fordonen för SISU, tills någon kommer på någonting annat bra att kalla dem för. Vad avser benämningen PATGB: P betyder oftast pansar (exempel Pskott, Pbv, Pskgrp) Tgb är terrängbil oavsett om man har personal eller materiel i/på den Alltså borde pansarterrängbil logiskt sett förkortas Ptgb, men icke. För Ptgb betyder av någon anledning personterrängbil (exempel Ptgb5, Ptgb4x4). Jag menar alltså inte att PATGB203 är en personterrängbil utan ville bara belysa det märkliga i FMs benämningar på fordon. I min mening hade man inte behövt kalla exempelvis GW för personterrängbil utan terrängbil hade varit tillräckligt. JaJo ´ja jag hajjar men det är fortfarande 2 olika fordon ni pratar om, och det är det jag vill tala om. För prata ni med mig eller nån annan PATGB förare så får ni komma på ett annat slangord till den, för sisu enligt mig och många andra är 180 vagnen. Hoss mig heter den "patte" för övrigt.. Men att du vill kalla en PATGB för personterrängbil förstår jag inte. Fordonet har mer pansar än en PBV så jag kan inte alls begripa din tanke. Ska du ändra eller ta bort nått så ta bort "terräng" biten.. för i terräng vettifan om den gör sig speciellt bra. Som en Sprinter ungefär Quote
106 Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 Men att du vill kalla en PATGB för personterrängbil förstår jag inte.Fordonet har mer pansar än en PBV så jag kan inte alls begripa din tanke. Ska du ändra eller ta bort nått så ta bort "terräng" biten.. för i terräng vettifan om den gör sig speciellt bra. Som en Sprinter ungefär Jag kanske skall försöka göra mig mer tydlig. Jag kallar INTE PATGB för en personterrängbil. Jag anser att om man skall följa samma förkortningar som vanligt BORDE den heta PTGB203 (dvs P = pansar, Tgb = terrängbil). Pansar förkortas nämligen inte PA någon annanstans vad jag känner till. Det heter ju inte PABV302 eller PAskott 86. Problemet är alltså att personterrängbil redan har förkortats Ptgb. Exempel på personterrängbil är GW, dvs ett helt obepansrat fordon. Det jag inte förstår är varför dessa helt enkelt inte kallas terrängbil. De gamla vagnarna (PATGB180) var ju inte heller så bra i terräng vad jag förstod. När det kommer ett bra allmänt vedertaget namn på PATGB203 kommer jag använda det. Quote
Forumsledning Kimster Posted March 23, 2003 Forumsledning Report Posted March 23, 2003 oh. ..vänta lite.. . ..så Ibland är text för lite för att förklara känslor och handlingar. Jag förstår dig... nu. Quote
106 Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 Min förmåga att uttrycka mig i skrift är väl inte den bästa heller. Quote
SFC Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 ...Hoss mig heter den "patte" för övrigt.. Men det kan du ju inte kalla den för! Det är ett allmänt vedertaget namn på "pack-lådorna" som satt fram på 302:an tidigare... Och jag som trodde den hette Potgb203, Porslinsterrängbil 203... Quote
Forumsledning Kimster Posted March 23, 2003 Forumsledning Report Posted March 23, 2003 ...Hoss mig heter den "patte" för övrigt.. Men det kan du ju inte kalla den för! Det är ett allmänt vedertaget namn på "pack-lådorna" som satt fram på 302:an tidigare... Och jag som trodde den hette Potgb203, Porslinsterrängbil 203... mm och eftersom 302´an e på ur org. nu så kan jag ta det namnet nä men okej vi bryter där för att återgå till det tråden handlar om... Innan The Swede ryter till om att hans Fordonsplats är öde... ;) tebax till IA03. Som jag skulle vilja veta hur mycket den lär kosta per dag under mission. Jag fick höra en summa om mitt Ing.kompani.. och mina öron trillade av.. Så om nu EN01, IA03, NL01 plus våran kosovobataljon inkl brigadstaben som vi nu delar med finnarna, om alla de här skulle ut ...vart tog försvarets budget vägen då ? Quote
Fu Dahlberg Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 Å andra sidan är det väl spenderade pengar Quote
106 Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 Dessutom har vi ju FK01 och ett CIMIC-kompani i Afgaland och diverse observatörer. Lägg till det SWAFRAP och Marinens beredsskapsstyrka. Men då skulle det väl knappt finnas några kvar i Sverige för att utbilda värnpliktiga. Man skulle iaf få dra ner på antalet på vissa förband. Har vi tillräckligt med transportflyg för att försörja alla dessa. Skulle dessutom SWAFRAP C-130 åka skulle det nog bli kärvt. Även om det sägs att man skall kunna ha 2 bataljoner ute tror jag att det skulle bli som när man lade ner BA-missionerna till förmån för KS. Quote
Holmlund K4 97/98 Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Är det någon på 1:a som har erhållit någon "verksamhetsöversikt"? Enligt en kamrat som har hamnat på 3:e så har detta kommit ut till dom. Finns även på I19 hemsida. Verksamhetsöversikt Quote
Minimi Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Hmm, P10:s sida har ju inte varit uppdaterad sedan Lille-Jul... Quote
Recommended Posts