Blackadder Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Inte upphör oroligheterna bara för att regnperioden börjar /K Upphör gör dom väl inte, de etniska och politiska motiven finns ju självklart kvar, men aktiviteten avtar antagligen ganska dramatiskt skulle jag tro , främst p.g.a svårighter att förflytta sig mha fordon då det mesta svämmar över totti, jag gissar att när det regnar i Afrika under regn perioden, då REGNAR det... / J Om man söker lite på CNN's video så hittar man ett reportage i två delar från Chad där dom även gör en kort invervju med en fransk officer, mitt intryck var att det mesta står still under regnperioden då dom bla refererade till brådska att få ut hjälpsändningarna (reportaget var från Juni förra året) Det är även mycket möjligt att det skiljer sig på ena och andra sidan gränsen, kollar man satelitbilderna så ser man att utgår man från Abeche i Tchad så ser det ut att få ganska mycket vatten mht till stora Wahdis, gränstrakten mot Sudan är enligt bilderna relativt höglänt men scrollar man en bit norrut och österut in i Sudan så blir det snabbt platt och utbränt... men det är min ytterst oproffsiga bedömning /b I Liberia regnar det 5000 mm (fem meter!) per år i de blötaste regionerna. Inte fasen skickades LA-missionerna hem halvårsvis för det. Visst var det blött och svårframkomligt, men det är klart som fasen att folk ändå lever sina liv och ser över sina territorier/egendomar/maktcentra. I Tchads blötaste regioner ligger årsnederbörden på runt 1000 mm per år. Som det står högre upp här så vet jag mer idag än nyss...bedömingen som är gjord är gjord...en extremt kunnig källa sa idag att allt står still inkl stridigheterna, winter and plant eller summer and fight det enda som inte står still är Malarian och andra sjukdommar osv osv... Nu tror jag ändå att det kommer bli en fortsättning av missionen. Som ett exempel så nämdes att det som tog tre timmar att åka när whadisarna (?) är torra och hårda kunde ta mellan dagar till veckor när man efter regnen var tvungen att hacka sig och upp ur dom plus att sanden är mycket lösare. Att ta sig över mitt under regnen var inte aktuellt utan då stog man still där man var. Det är inte Liberia 5000 per år är mycket men 1000mm på en månad är mer ;) Nog med mina amatör-brigadchefsbedömningar... /b Jo, det är klart att det gör skillnad exempelvis beroende på hur mycket jorden kan ta upp. Blir det hav efter 500 mm så är det såklart helt andra problem. Min poäng var att det är märkligt att tro att missionen skulle avbrytas bara för att regnet börjar. Det är förmodligen betydligt enklare att låta varannan mission sitta och vakta campen istället för att bryta upp och åka hem när molen tjocknar. Som jämförelse kan man ta Thailand som får 600 mm per månad under regnperioden. Jorden och havet tar där hand om det mesta. Liberias 5000 mm per år är självklart inte utspritt jämnt under hela året. 1000 mm per månad under regnperioden och resten i "små skvättar". (En smiley med paraply hade varit perfekt här!) Vad man kan fundera över är om det inte hade varit en god idé med kombinerat mek-helikopter-skytte i ett land med så pass långvarigt usel framkomlighet. jodå, det är bara att öppna plånboken att ta med svenska hkp har varit på tapeten, kanske kommer det upp igen...hmm nbg med sina nästa mission? ? /b Quote
svalan Posted October 18, 2007 Report Posted October 18, 2007 Kiowa: För att förtydliga mig själv, jag är inte mot rekognosceringsgrupper i ev. nya missionsområden. Tvärt om. Däremot var min fråga vilka regler och bestämmelser dessa jobbar efter då de åker dit innan ROE, guidelines eller säkert i vissa fall resolutioner är färdiga. Quote
Partyman Posted October 19, 2007 Report Posted October 19, 2007 Nu har regeringens proposition kommit: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/90511 Quote
Divex Posted October 22, 2007 Report Posted October 22, 2007 Ska bli kul och intressant att åka till afrika på en 01a .... Bara hem från KS15 några veckor och packa om Quote
ugly Posted October 22, 2007 Report Posted October 22, 2007 Såg att alla vakanser för patriaförare är borta på hemsidan. Kan det vara så att alla dessa tjänser redan blivit tillsatta. Det är ju skitbra i så fall. Quote
Divex Posted October 22, 2007 Report Posted October 22, 2007 Såg att alla vakanser för patriaförare är borta på hemsidan. Kan det vara så att alla dessa tjänser redan blivit tillsatta. Det är ju skitbra i så fall. Vad jag vet så är alla "basic" tjänster tillsatta. En O1 a drar ju lite extra och en del andra lär tappa istället ... Quote
wizeguy Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 Från: http://www.mil.se/int/article.php?id=15054 "TD01 AM026 Läkare 100 000 kr" Om inte det där lockar så undrar jag vad det krävs för att få ut läkare =) Jag menar, "vi gör det ju ändå inte för pengarna" Quote
Kn Glock Posted October 24, 2007 Report Posted October 24, 2007 Ett hett rykte angående planeringen av missionen. Finland skickar med en "jägar pluton" + lite folk till kompanistaben och lite folk till s/t pluton mekaniker mm. Ni läste det här först... OBSERVERA att bara för att planering pågår så behöver det inte bli så. Så ni som klagade att 3 plut inte fick åka kan ju trösta ur med att det kan bli en tredje pluton i alla fall Quote
Rissanen Posted October 24, 2007 Report Posted October 24, 2007 (edited) Ett hett rykte angående planeringen av missionen. Finland skickar med en "jägar pluton" + lite folk till kompanistaben och lite folk till s/t pluton mekaniker mm. Ni läste det här först... Jag vet inte hur "hett" det där ryktet är. Statsrådets kommunikationsenhet i Finland öppnade sig nämligen redan den 5.10.2007 enligt följande: Statsrådet (Text på svenska) Det är antagligen så att du vet mer än du skriver här men det du berättade är ingen världsnyhet. Edited October 24, 2007 by Rissanen Quote
Kn Glock Posted October 24, 2007 Report Posted October 24, 2007 (edited) Ett hett rykte angående planeringen av missionen. Finland skickar med en "jägar pluton" + lite folk till kompanistaben och lite folk till s/t pluton mekaniker mm. Ni läste det här först... Jag vet inte hur "hett" det där ryktet är. Statsrådets kommunikationsenhet i Finland öppnade sig nämligen redan den 5.10.2007 enligt följande: Statsrådet (Text på svenska) Det är antagligen så att du vet mer än du skriver här men det du berättade är ingen världsnyhet. Det var nytt för mig i allafall. Det var ny information i denna tråden. Detta var också första gången som jag fick klart för mig att det finska bidraget skall ingå i det svenska kompaniet. Om jag skrev allt jag vet om FM på detta forum så skulle jag få skrivkramp (och sparken). Edited October 24, 2007 by Kn Glock Quote
Rissanen Posted October 24, 2007 Report Posted October 24, 2007 Detta var också första gången som jag fick klart för mig att det finska bidraget skall ingå i det svenska kompaniet. Fullkomligt rätt. Vad jag minns har inte heller jag läst det någonstans tidigare. Quote
Rissanen Posted October 26, 2007 Report Posted October 26, 2007 Från www.vbl.fi : "Fredsavtal undertecknades i Tchad Tchads regering och ledarna för fyra stora rebellgrupper skrev natten mot fredagen under ett fredsavtal. Avtalet undertecknades i Libyen. Från presidentens kansli meddelas att ett eldupphör träder i kraft omedelbart. Avtalet ska få slut på de två år långa oroligheterna i landets östra delar. Oroligheterna är relaterade till Darfur på den sudanesiska sidan av gränsen. Fredsavtalet undertecknades bara några veckor innan FN:s fredsbevarande styrkor ska placeras ut i området. (FNB) FNB 08:47:00" Quote
kaiser soze Posted October 26, 2007 Report Posted October 26, 2007 Nagon som vet om det kommer att bli en TD02? I den (iof struliga) pagaende rekryteringen finns i alla fall inga utanonserade befattningar... /Soze Quote
Kingecho1 Posted October 26, 2007 Report Posted October 26, 2007 Nagon som vet om det kommer att bli en TD02? I den (iof struliga) pagaende rekryteringen finns i alla fall inga utanonserade befattningar... /Soze I propositionen för "Svenskt deltagande i Europeiska unionens militära insats i Tchad och Centralafrikanska republiken" så står det att det är högst 6 månader som gäller. Till skillnad från Sudaninsatsens proposition som säger högst 18 månader. Detta kan ju självklart förlängas med nya beslut men lite tendenser av det kan man ju kanske se!! Jag tolkar det iaf som att det nu inledningsvis inte är aktuellt med en TD02. Quote
kaiser soze Posted October 26, 2007 Report Posted October 26, 2007 Nagon som vet om det kommer att bli en TD02? I den (iof struliga) pagaende rekryteringen finns i alla fall inga utanonserade befattningar... /Soze I propositionen för "Svenskt deltagande i Europeiska unionens militära insats i Tchad och Centralafrikanska republiken" så står det att det är högst 6 månader som gäller. Till skillnad från Sudaninsatsens proposition som säger högst 18 månader. Detta kan ju självklart förlängas med nya beslut men lite tendenser av det kan man ju kanske se!! Jag tolkar det iaf som att det nu inledningsvis inte är aktuellt med en TD02. Okej. Kanske inte sa kostnadseffektivt att bara skicka ner en "nolletta", med allt vad det innebar logistiskt... men foga forvanande! Quote
3924 Posted October 26, 2007 Report Posted October 26, 2007 Nagon som vet om det kommer att bli en TD02? I den (iof struliga) pagaende rekryteringen finns i alla fall inga utanonserade befattningar... /Soze I propositionen för "Svenskt deltagande i Europeiska unionens militära insats i Tchad och Centralafrikanska republiken" så står det att det är högst 6 månader som gäller. Till skillnad från Sudaninsatsens proposition som säger högst 18 månader. Detta kan ju självklart förlängas med nya beslut men lite tendenser av det kan man ju kanske se!! Jag tolkar det iaf som att det nu inledningsvis inte är aktuellt med en TD02. Okej. Kanske inte sa kostnadseffektivt att bara skicka ner en "nolletta", med allt vad det innebar logistiskt... men foga forvanande! Eller så kan det ju vara så att man kan undkommamed relativt lite logistiskt på grund av det just bara är en 01 mission. Inga bobaracker mer tältsova, färre mål lagad mat mer grönpåse, ingen stor camp mer fylla sandsäck och gräva ståvärn. Men detta är ju ren teori från min sida.... Quote
Hercule Posted October 26, 2007 Report Posted October 26, 2007 Vad trött man blir på politikernas kortsiktiga tänkande... skicka svensk trupp i sex månader. Hur stora möjligheter finns att under den korta tiden påverka något... Quote
Manzon Posted October 27, 2007 Report Posted October 27, 2007 Vad trött man blir på politikernas kortsiktiga tänkande... skicka svensk trupp i sex månader. Hur stora möjligheter finns att under den korta tiden påverka något... Och sen skicka NBG? Quote
Kingecho1 Posted October 27, 2007 Report Posted October 27, 2007 Vad trött man blir på politikernas kortsiktiga tänkande... skicka svensk trupp i sex månader. Hur stora möjligheter finns att under den korta tiden påverka något... Och sen skicka NBG? Hur tänker du nu? Var det ett önsketänkande eller låg det någon form av logisk tanke bakom det? NBG är ju en krishanteringsstyrka som används i de inledande faserna för att förbereda för senare rotationsförband. Inte tvärtom. Quote
Limpan Posted October 27, 2007 Report Posted October 27, 2007 Jag håller det inte för helt sannolikt men det är på inga vis en omöjlig tanke att man vill ha en styrka på plats tills man fått NBG på fötter ordentligt och kan få den på plats, som en förberedelse för en Initial Entry Force s.a.s. Men vad vet jag mitt arma luder, med min enkla bakgrund... Quote
Jända Posted October 27, 2007 Report Posted October 27, 2007 Vad trött man blir på politikernas kortsiktiga tänkande... skicka svensk trupp i sex månader. Hur stora möjligheter finns att under den korta tiden påverka något... Och sen skicka NBG? Hur tänker du nu? Var det ett önsketänkande eller låg det någon form av logisk tanke bakom det? NBG är ju en krishanteringsstyrka som används i de inledande faserna för att förbereda för senare rotationsförband. Inte tvärtom. NBG består av militära förband som kommer att användas såsom politikerna vill att de ska användas oavsett vad ursprungstanken var. Sen behöver det ju inte vara svenska förband på plats för att insatsen ska ha någon verkan. Detta är en EU-mission och det är EUs förband som ska försöka göra någon skillnad. Om sverige är med eller inte eller hur länge har mindre eller ingen betydelse alls.. Quote
NordicFear Posted October 27, 2007 Report Posted October 27, 2007 Jag håller det inte för helt sannolikt men det är på inga vis en omöjlig tanke att man vill ha en styrka på plats tills man fått NBG på fötter ordentligt och kan få den på plats, som en förberedelse för en Initial Entry Force s.a.s. Men vad vet jag mitt arma luder, med min enkla bakgrund... Du menar att man ska skicka en styrka för att förbreda för en förbredande styrka? känns konstigt att skicka ett R30 förband för att förbreda för ett R10 som inte har samma uthållighet. NBG har väl bara krav på 3-4 månaders uthållighet? Som jag har förstått det nu så kommer EU med mandat av FN att skicka en styrka till Tchad i 6 månader! Där efter ska man utvärdera hur det har fungerat m.m. och då ta beslut om man ska skicka nya styrkor leda av FN! Om det blir en tvåa samt om Sverige då kommer ställa upp med en styrka är långt borta och mycket osäkert! Sen att Svergies möjligheter att nu under våren att rekrytera och utbilda 4 st nya rotationsförband (kosovo, afghanistan, Sudan och Tchad) samtdigt som man har NBG blir troligtivis alldels för mycket för Svergie. Vi ska inte heller glömma bort att vi fortfarande måste kunna bedriva värnplikts utbildningen och en massa andra beredskaps förband. vilka redan har har fått stryak mycket på foten för NBG. Vi har ju redan stora matriel och personal problem som det är. Vi som rycker in nu för tchad får inte plats på livgardet så vi kommer att utbilds på annan ort till v49 då vi får komma till livgardet. // NordicFear Quote
Kingecho1 Posted October 27, 2007 Report Posted October 27, 2007 Jag håller det inte för helt sannolikt men det är på inga vis en omöjlig tanke att man vill ha en styrka på plats tills man fått NBG på fötter ordentligt och kan få den på plats, som en förberedelse för en Initial Entry Force s.a.s. Men vad vet jag mitt arma luder, med min enkla bakgrund... Du tror inte att EU skulle ha skickat den italienska eller grekiska battlegroupen som står i beredskap nu då? Bara för att NBG är stort för Sverige, och särskilt då för vissa i Sverige, så är det ju inget unikum* i Europa. * Ok lite tyngre då kanske, men är ju å andra sidan knappast 90-vagnar som behövs i Tchad Quote
Rissanen Posted November 2, 2007 Report Posted November 2, 2007 Nu har regeringens proposition kommit: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/90511 Nu är även Finland i ungefär samma skede. Utrikesministeriet Statsrådets redogörelse till riksdagen (PDF) innehåller info om Tchad fr.o.m. s. 7. Quote
Ratten Posted November 3, 2007 Report Posted November 3, 2007 Alltså jag tror jag läste någon debatt grejj på riksdagens hemsida men minns inte om det var angående tchad eller sudan. Det hade o göra med mandatet och att det var ett "Artikel 7 mandat" vilket var det starkaste. Är det ett sådant mandat som gäller för tchad styrkan? vad innebär det och vad står andra "artikelmandat" för? Quote
NordicFear Posted November 3, 2007 Report Posted November 3, 2007 (edited) Alltså jag tror jag läste någon debatt grejj på riksdagens hemsida men minns inte om det var angående tchad eller sudan.Det hade o göra med mandatet och att det var ett "Artikel 7 mandat" vilket var det starkaste. Är det ett sådant mandat som gäller för tchad styrkan? vad innebär det och vad står andra "artikelmandat" för? Kapitel 7 i FN Stagdan innebör att styrkan har möjlighet att nyttja våld i syfte till att skydda tredje part! Sverige åker nu för tiden enbart på uppdrag som mandat från Kapitel 7 Sammanfattat lite snabbt: Mandat enligt Kapitel 6 Freds upphållande uppdrag kapitel 7 Freds framtvingande uppdrag läs mer... Mandat för fred FN stagdan Edited November 3, 2007 by NordicFear Quote
Blackadder Posted November 3, 2007 Report Posted November 3, 2007 Alltså jag tror jag läste någon debatt grejj på riksdagens hemsida men minns inte om det var angående tchad eller sudan.Det hade o göra med mandatet och att det var ett "Artikel 7 mandat" vilket var det starkaste. Är det ett sådant mandat som gäller för tchad styrkan? vad innebär det och vad står andra "artikelmandat" för? Kapitel 7 i FN Stagdan innebör att styrkan har möjlighet att nyttja våld i syfte till att skydda tredje part! Sverige åker nu för tiden enbart på uppdrag som mandat från Kapitel 7 Sammanfattat lite snabbt: Mandat enligt Kapitel 6 Freds upphållande uppdrag kapitel 7 Freds framtvingande uppdrag läs mer... Mandat för fred FN stagdan njaaa... med svår risk för besservisservarning... Det vore mer rätt att säga att om det är en kap 7 operation så får man använda trupp medan i en kap 6 operation så är det medlare och civila observatörer. Säkerhetsrådet fattar beslut om en insats, om det inte räcker med medling utan det förekommer hot mot fred och säkerhet (tex civilbefolking i risk) så är det en kap 7 operation, då kan Säkerhetsrådet använda trupp, i annat fall är det en kap 6 och fn sänder observatörer och medlare. Om nu säkerhetsrådet inom ramen för kap 7 kommer fram till att det räcker om truppen observerar och rapporterar blir det en peacekeeping operation, ska truppen skydda (ex srebrenica) eller mer aktivit framtinga att parterna lägger ner vapen så blir det peaceenforcement mission skillnaden mellan dom båda görs i mandatet och hur sedan roe't ser ut och inte eg med vilket kapitel i fnstadgan utan en peacekeepingmission kan vara stöd på kap 7. /b CHAPTER VI PACIFIC SETTLEMENT OF DISPUTES CHAPTER VII ACTION WITH RESPECT TO THREATS TO THE PEACE, BREACHES OF THE PEACE, AND ACTS OF AGGRESSION Quote
Kingecho1 Posted November 3, 2007 Report Posted November 3, 2007 Det vore mer rätt att säga att om det är en kap 7 operation så får man använda trupp medan i en kap 6 operation så är det medlare och civila observatörer. njaaa... med svår risk för besservisservarning... Kan ju också vara militära observatörer i form av trupp, som exempelvis under de tidiga BA-missionerna. Väldigt frusterande när man vill göra mycket men inte får pga mandatet. Quote
Krook Posted November 3, 2007 Report Posted November 3, 2007 FN:s artiklar är viktiga och det ligger i forumets intresse att det reds ut. Men det bör ske i en egen tråd. Uppgift till Blackadder och KingEcho 1 (alt. annan villig): Starta en tråd om FN-artiklar (om ni inte lyckas fiska fram en gammal tråd som passar för ändamålet). /Krook Blågul Quote
Blackadder Posted November 3, 2007 Report Posted November 3, 2007 FN:s artiklar är viktiga och det ligger i forumets intresse att det reds ut.Men det bör ske i en egen tråd. Uppgift till Blackadder och KingEcho 1 (alt. annan villig): Starta en tråd om FN-artiklar (om ni inte lyckas fiska fram en gammal tråd som passar för ändamålet). /Krook Blågul WILCO /b Quote
Recommended Posts