Jump to content

Recommended Posts

Verkar som vår egen superdiplomat skall bereda väg för NBG... (min tolkning)

De svenska ministrarna lämnar Irak på söndagen och flyger till Amman i Jordanien. Billström fortsätter till Sverige medan Bildt fortsätter till ett tre dagar långt besök i Tchad. - SVD

I veckan hörde jag ledningen för CoreBn och logistik tala om "rykten" och "vi vet mer än vi kan tala om" ?? Jag tror det är beordrat planering för NBG för insats i Tchad? Det vill till att FMV hittar ökenutr asap!

• Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

NBG kan inte planera Tchad innan Beslut om insats har tagits. Dumt att lägga ner mängder med tid och pengar på att planera något som kanske inte kommer hända?

Först efter att regeringen tagit ett beslut så kan planeringen komma igång men det är fortfarande långt tills Januari då vi kan sättas in.

NBG kan inte planera Tchad innan Beslut om insats har tagits. Dumt att lägga ner mängder med tid och pengar på att planera något som kanske inte kommer hända?

Först efter att regeringen tagit ett beslut så kan planeringen komma igång men det är fortfarande långt tills Januari då vi kan sättas in.

Fel!

Försvarsmakten kan få till uppgift att planera och förbereda innan BOI.

Läs infotexten kopplad till denna sida:

http://www.ing2.mil.se/article.php?id=14830

Edited by Riffel tittaren

Ehhh.. ok..

Om ni inte planerar i förväg så kan jag säga att ni kan glömma ALLT vad ev R10 beredskap heter.. Sikta då snarare på R110..

Om man anser att det är dumt att lägga ner tid och pengar på att planera något som kanske inte kommer hända, hur ser man då på FM's existens?

GMY

Edit: Rokare kikar diskret på riffeltittaren då jag tydligen har att lära mig av denne mans förmåga av vara snabb på tagenterna..

Verkar som vår egen superdiplomat skall bereda väg för NBG... (min tolkning)

De svenska ministrarna lämnar Irak på söndagen och flyger till Amman i Jordanien. Billström fortsätter till Sverige medan Bildt fortsätter till ett tre dagar långt besök i Tchad. - SVD

I veckan hörde jag ledningen för CoreBn och logistik tala om "rykten" och "vi vet mer än vi kan tala om" ?? Jag tror det är beordrat planering för NBG för insats i Tchad? Det vill till att FMV hittar ökenutr asap!

Det kan inte vara så att ökenutr skall tillföras SU01?

oki sorry :P då vet jag det till nästa gång. Trode inte man började planera innan beslut on att en insats ska ske. (Hade rätt myket fel)

Det tar sådan förbaskat lång tid att man måste ligga på framkant och vad gäller Darfur och Chad så ligger de politiska viljeyttringarna så långt fram att det vore tjänstefel att inte öva/inrikta sej mot de här geografiska uppdragen.

Dessutom kommer det att ha beslutats en hel massa innan de formella (och offentliga) besluten tas i Regering och Riksdag, Säkerhetsråd och EU.

Min peronliga tolkningär att Sverige kommer att delta i både Darfur och Chad/CAR. Återstår att se med vad och när... I fråga om Darfur vet vi att det är SU01 och har en ungefärlig tidsram. När det gäller Chad/CAR är det lite luddigare. Det kan bli NBG eller mindre specialförband, allt beroende på vad EU kommer att efterfråga. Politiskt är det en fördel för EU om insatsen blir så bred som möjligt med flera EU-länder med på båten. Beror också på vilka förutom fransmännen som är gripbara. Alltså spekulerar vi friskt! :)

Operationen i Tchad och Central Afrika kommer att genomföras enligt samma modell som OP Artémis 2002 som med en europeisk styrka säkrade staden Bunia i Ituri i Congo.

Men men, OP Artémis var väl special forces? Menar de kombinationen av olika nationer eller modellen med specialstyrkor?

Operationen i Tchad och Central Afrika kommer att genomföras enligt samma modell som OP Artémis 2002 som med en europeisk styrka säkrade staden Bunia i Ituri i Congo.

Men men, OP Artémis var väl special forces? Menar de kombinationen av olika nationer eller modellen med specialstyrkor?

EU uppsatt, av FN saktionerat och på FN mandat, lett av frankrike

/b

Edited by Blackadder

Nu var det väl inte bara SF-styrkor där? Även om det var det som Sverige deltog med.

Från mil.se:

EU-styrkan i Kongo bestod till största del av franska enheter men totalt deltog 18 EU-nationer i större eller mindre omfattning i operationen. Unikt för insatsen i Bunia var att man valde att generera exakt de förband som behövdes för uppgiften, till exempel jägar- och spaningsförband. De länder som inte deltog med stridande enheter understödde med andra förmågor som till exempel underhåll och flygtransporter. Operation Artemis föll så väl ut att man numera talar om en Artemismodell när man talar om att sätta samman styrkor anpassade för en speciell uppgift.

Nu var det väl inte bara SF-styrkor där? Även om det var det som Sverige deltog med.

Från mil.se:

EU-styrkan i Kongo bestod till största del av franska enheter men totalt deltog 18 EU-nationer i större eller mindre omfattning i operationen. Unikt för insatsen i Bunia var att man valde att generera exakt de förband som behövdes för uppgiften, till exempel jägar- och spaningsförband. De länder som inte deltog med stridande enheter understödde med andra förmågor som till exempel underhåll och flygtransporter. Operation Artemis föll så väl ut att man numera talar om en Artemismodell när man talar om att sätta samman styrkor anpassade för en speciell uppgift.

Tack, var precis det jag undrade över. Mycket bra svar!

Med risk för att gå lite off-topic nu kanske: Vilka länder deltog i OP Artemis och med vad? Kan ju vara intressant om man pratar om samma modell och tillämpning i Tchad :)

Med risk för att gå lite off-topic nu kanske: Vilka länder deltog i OP Artemis och med vad? Kan ju vara intressant om man pratar om samma modell och tillämpning i Tchad :-P

Från den oerhört säkra källan wikipedia:

Military forces: Belgium, Brazil, Canada, France, Germany, Greece, South Africa, Sweden, United Kingdom

Headquarters staff: Austria, Cyprus, Hungary, Ireland, Italy, Netherlands, Portugal, Spain

Det är nu uppenbart att den borgerliga regeringen enbart ser FM som en säck med pengar som man kan nyttja för att finansiera sina olika skattelättnads-projekt.

Odenberg berättade det rakt ut igår, och nu står det klart att Carl Bildt (i maskopi med Reinfeldt/Borg?) avgjort att Sverige inte ska bidra till en EU-insats i Tchad. Det gick att läsa mellan raderna redan i P1-intervjun i tisdags, och nu har han bekräftat.

Han säger att insatsen inte passar den tungt utrustade svenska BGn, vilket möjligen kan vara sant, men är det hela sanningen??? Därmed tror inte jag att BGn kommer att sättas in, utan användas i rotationsmissioner för att spara på FM resurser.

Det är nu uppenbart att den borgerliga regeringen enbart ser FM som en säck med pengar som man kan nyttja för att finansiera sina olika skattelättnads-projekt.

Odenberg berättade det rakt ut igår, och nu står det klart att Carl Bildt (i maskopi med Reinfeldt/Borg?) avgjort att Sverige inte ska bidra till en EU-insats i Tchad. Det gick att läsa mellan raderna redan i P1-intervjun i tisdags, och nu har han bekräftat.

Han säger att insatsen inte passar den tungt utrustade svenska BGn, vilket möjligen kan vara sant, men är det hela sanningen??? Därmed tror inte jag att BGn kommer att sättas in, utan användas i rotationsmissioner för att spara på FM resurser.

Källa?

Källa på det? Varför har CB bytt uppfattning? Var i P1:s intervju säger CB, om än mellan raderna, att det INTE blir en insats?

Saxat ur DN den 23 juli

"...och utrikesminister Carl Bildt är positiv."

"...Sverige redan berett att skicka trupp, men Carl Bildt hävdar att inga löften har utställts."

Nä, du får nog komma med mer kött på benen om du så bestämt kan avfärda en insats på ett så här tidigt stadie.

/Gomer

Edited by Gomer Pyle

Källa på det? Varför har CB bytt uppfattning? Var i P1:s intervju säger CB, om än mellan raderna, att det INTE blir en insats?

Saxat ur DN den 23 juli

"...och utrikesminister Carl Bildt är positiv."

"...Sverige redan berett att skicka trupp, men Carl Bildt hävdar att inga löften har utställts."

Nä, du får nog komma med mer kött på benen om du så bestämt kan avfärda en insats på ett så här tidigt stadie.

/Gomer

Kan ju även bli så att Sverige deltar i begränsad omfattning i EU-insatsen men ändå deltar. Kan ju bli SSG eller andra specialförband precis som i Op Arthemis och/eller stabsofficerare och FN-observatörer/poliser. Jag vet, jag vet, bara mina spekulationer... :-(

Vi får väl helt enkelt avvakta EU:s beslutsprocess, ministermöte i slutet av september har jag för mej.

Ja, jag tror det skulle vara den 13:e eller 19:e eller något sådant.

/Gomer

--------------------

Edit: Det var dock tydligen ett möte med ESDP-kommittén i tisdags http://blogg.aftonbladet.se/1593

Edited by Gomer Pyle
Ja, jag tror det skulle vara den 13:e eller 19:e eller något sådant.

/Gomer

OK. Då får vi väl avvakta det mötet då. I FN:s säkerhetsråd är det den här månaden Frankrike som är ordförande och Chad/CAR är uppe på agendan (dock inget datum än). Får väl lita på att Frankrike driver på frågan både i EU och i FN.

Min källa var Rapport, Nyhetsmorgon kl 06:30 imorse, då en reporter på plats i n´Djamena kommenterade saken, tillsammans med en kort intervju med Bildt. Samt en kommentar i P1-nyheterna vid 07. I intervjun i tisdags säger han att "han ska fundera på saken en dag till" (typ) då han hade en dag kvar av sitt besök, vilket åtminstone jag tolkade som att han var mer tveksam då än han varit tidigare.

Kanske har jag helt fel? Märkligt att detta inte varit en nyhet senare under dagen...

Edited by Lynx Lynx

Ledsen om jag var litet hård i tonen Lynx Lynx! :dong:

Jag kollade upp det där, tyvärr är det enda jag hittar en nyhetssändning på teckenspråk (jag har fått skäll förut för att jag inte översätter mina citat, men teckenspråk kan jag dessvärre inte. Hjälp någon?)

Men av rubriken "Bildt: "Sverige bör inte delta i Tchadstyrka"" på Rapport Sök (sök på Tchad)

Men i Rapport 16 säger CB att "Sverige har deltagit i alla internationella insatser i EU:s regi och det kommer vi att fortsätta med"

Jag börjar luta åt att hålla med dig Lynx Lynx. Det kommer att bli mycket intressant att se utvecklingen av det här! Man bör nog kolla Rapport nu 1930, de brukar ha litet mer försvarsgrejjer än Aktuellt.

/Gomer

Ledsen om jag var litet hård i tonen Lynx Lynx! :-P

Jag kollade upp det där, tyvärr är det enda jag hittar en nyhetssändning på teckenspråk (jag har fått skäll förut för att jag inte översätter mina citat, men teckenspråk kan jag dessvärre inte. Hjälp någon?)

Men av rubriken "Bildt: "Sverige bör inte delta i Tchadstyrka"" på Rapport Sök (sök på Tchad)

Men i Rapport 16 säger CB att "Sverige har deltagit i alla internationella insatser i EU:s regi och det kommer vi att fortsätta med"

Jag börjar luta åt att hålla med dig Lynx Lynx. Det kommer att bli mycket intressant att se utvecklingen av det här! Man bör nog kolla Rapport nu 1930, de brukar ha litet mer försvarsgrejjer än Aktuellt.

/Gomer

Såg på rapport för någon dag sen.. säkert det du länkar till. Då sa CB att Tchad inte var lämpat för NBG p.g.a att de är för tungt beväpnande. Det var främst humanitära insatser som behövdes, inte vapen. Då det kan uppfattas provokativt. Så det ser väl inte så ljust ut för en NBG insats i central afrika nu.

Först en liten återblick.

Början av Juli: Frankrike frågar sverige ang möjligheten att nyttja resurser ur NBG för insats i Chad under franskt befäl.

23:e Juli: EU beslutar att de skall börja planera för en insats omfattande 3000 soldater.

16:e Augusti: Ban-Ki Moon uppmanar Säkerhetsrådet att ge grönt ljus för en insats i Tchad och Centralafrikanska republiken.

27:e Augusti: Säkerhetsrådet uttrycker sin vilja att godkänna en insats i Tchad och Centralafrikanska republiken.

2-4:e September: Utrikesminnister Carl Bildt besöker Tchad.

4:e September: EU kommite för utrikes och säkerhetspolitik sammanträder och diskuterar ärendet.

6:e September: Carl Bildt säger att NBG inte lämpar sig för en insats i Tchad eftersom de är för tungt beväpnade och att "Sverige har deltagit i alla internationella insatser i EU:s regi och det kommer vi att fortsätta med".

Jag delar Bildt's bedömmning att NBG i sig inte är lämplig för insats i Tchad, däremot finns det delar ur den som mycket väl skulle passa där enl min mening. Nu måste man väga viljan att deltaga mot konsekvensen av att börja "slakta NBG".

Att sverige på ett eller annat sätt och i större eller mindre omfattning kommer deltaga i operationen är jag helt övertygad om.

I vilken omfattning detta kommer ske i lär vi få svar på efter den 17:e september då det hålls ett EU-möte där det slutgiltliga beslutet om en deployering kommer tas

Fram till dess så kan vi inte göra mycket mer än att spekulera och komma med mer eller mindre kvalificerade bedömmningar.

Utan att ta med de tungt beväpnade delarna ur NBG så kommer vi upp i en stor personalstyrka.

Luftburen skvadron. 130 soldater.

Delar ur trosskomp och stabs/grk. Upp till 250 soldater

Delar ur ISTAR. Upp till 130 pers.

MP. Upp till 14 pers.

SE01. Upp till 150 pers och 8 stridsflygplan.

Delar av AB 01. Upp till 280 pers

Ett gäng transport helikoptrar. Antal?

Delar av logistik. Upp till 225 pers

Obs detta är enbart svenska delarna och jag har säkert glömt något.

Summa summarum. Än har tåget inte gått.

Edit: Siffror.

Edited by Harald

Optimistisk och intressant syn på saken Harald. Jag blir mer benägen att hålla med om att den dystra bild som gavs i intervjn tidigare i veckan kan ha varit överdriven. I Carl Bildts blogg, 6 sept skriver han: ...frågan om Tchad ligger just nu för beslut i både FN:s säkerhetsråd och hos EU." Det i samband med en uppräkning av svenska insatser. Så han utesluter alltså inte alls en svensk insats.

Eftersom det är så kul med rykten berättar jag att HKV just nu planerar för en insats med NBG (eller del av) i Tchad i mars. Sen är det ju givetvis upp till politikerna att trycka på start-knappen men det finns iaf tillräckligt med inputs för att planera för en insats där. Indikationer har även kommit som pekar på att sätta in NBG ännu tidigare (årsskiftet).

Allt detta från rykande färsk hörsägen på ett av kungens regementen. :dribble:

Eftersom det är så kul med rykten berättar jag att HKV just nu planerar för en insats med NBG (eller del av) i Tchad i mars. Sen är det ju givetvis upp till politikerna att trycka på start-knappen men det finns iaf tillräckligt med inputs för att planera för en insats där. Indikationer har även kommit som pekar på att sätta in NBG ännu tidigare (årsskiftet).

Allt detta från rykande färsk hörsägen på ett av kungens regementen. :dribble:

Om inte jag är missinformerad så är det väl EU som bestämmer vart Nbg skall åka och sverige har enbart rätten att tacka nej till att bidra med trupp till eventuellt insatts område. Eller?

Allt detta från rykande färsk hörsägen på ett av kungens regementen. :rolleyes:

Om inte jag är missinformerad så är det väl EU som bestämmer vart Nbg skall åka och sverige har enbart rätten att tacka nej till att bidra med trupp till eventuellt insatts område. Eller?

Jag tror att det är så, iaf officiellt, men varken du eller jag vet väl vad EU har gett för direktiv till Sverige?

1. Behov av insats identifieras.

2. Förhandlingar i EU på olika nivåer och instanser men Kommiten för utrikes och säkerhetspolitik har det övergripande ansvaret.

3. Ministerrådet fattar beslut om insats. Sker förhoppningsvis den 19:e september.

4. Sveriges riksdag godkänner en militär insats.

Punkt 3 och 4 återstår.

Hur fattas beslut om insats.

Först en liten återblick.

Början av Juli: Frankrike frågar sverige ang möjligheten att nyttja resurser ur NBG för insats i Chad under franskt befäl.

23:e Juli: EU beslutar att de skall börja planera för en insats omfattande 3000 soldater.

16:e Augusti: Ban-Ki Moon uppmanar Säkerhetsrådet att ge grönt ljus för en insats i Tchad och Centralafrikanska republiken.

27:e Augusti: Säkerhetsrådet uttrycker sin vilja att godkänna en insats i Tchad och Centralafrikanska republiken.

2-4:e September: Utrikesminnister Carl Bildt besöker Tchad.

4:e September: EU kommite för utrikes och säkerhetspolitik sammanträder och diskuterar ärendet.

6:e September: Carl Bildt säger att NBG inte lämpar sig för en insats i Tchad eftersom de är för tungt beväpnade och att "Sverige har deltagit i alla internationella insatser i EU:s regi och det kommer vi att fortsätta med".

Jag delar Bildt's bedömmning att NBG i sig inte är lämplig för insats i Tchad, däremot finns det delar ur den som mycket väl skulle passa där enl min mening. Nu måste man väga viljan att deltaga mot konsekvensen av att börja "slakta NBG".

Att sverige på ett eller annat sätt och i större eller mindre omfattning kommer deltaga i operationen är jag helt övertygad om.

I vilken omfattning detta kommer ske i lär vi få svar på efter den 17:e september då det hålls ett EU-möte där det slutgiltliga beslutet om en deployering kommer tas

Fram till dess så kan vi inte göra mycket mer än att spekulera och komma med mer eller mindre kvalificerade bedömmningar.

Utan att ta med de tungt beväpnade delarna ur NBG så kommer vi upp i en stor personalstyrka.

Luftburen skvadron. 130 soldater.

Delar ur trosskomp och stabs/grk. Upp till 250 soldater

Delar ur ISTAR. Upp till 130 pers.

MP. Upp till 14 pers.

SE01. Upp till 150 pers och 8 stridsflygplan.

Delar av AB 01. Upp till 280 pers

Ett gäng transport helikoptrar. Antal?

Delar av logistik. Upp till 225 pers

Obs detta är enbart svenska delarna och jag har säkert glömt något.

Summa summarum. Än har tåget inte gått.

Edit: Siffror.

hallå, bara en liten detalj, hkp, förfrågan om nyttjande av 9orna i första hand har väl idagsläget fallit på att dels saknas utbildning på att flyga i sådan miljö, brown-out är en stor fara men främst så saknas den tekniska anpassningen som krävs för att flyga i ökenmiljö

källa: mycket senior multi-ratad pilot o hpk pilot

/b