Jump to content

Bandvagn 206 Modifiering

Recommended Posts

Hörde att kvarvarande 206 till viss del ska modifieras/ livstidsförlängas..

Någon som har lite koll på vilket sätt och när det isåfall är frågan om ombyggnad?

Skulle som inte skada med diesel som drivmedel.. :rockon:

http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...06%20070316.pdf

Ser att FMV ska sälja ut "några" stycken bandvagnar..

Just nu finns det 3 eller 4 sk MLI (Mid Life Improvement) bandvagnar i Boden/A-jaur. De genomgår försök på trupp på A9 och I19 (A-jaur). De är ombyggda bv 206.

De 3 (eller 4) är alla olika modeller med olika system och konfigurationer för att se vilken som är bäst. De ligger givetvis i olika prisklasser.

Nu kommer jag inte i håg alla detaljer men i stort iaf:

- Samma eller liknande bandställ som BV309 (vilket har gjort MLI-vagnen mycket högre!) det är fan jobbigt att kliva in i den nu :banghead:

- AC placerad på taket på framvagnen. Fast bara på de dyrare modellerna.

- Dyraste modellen har nån fräck touch-screen sak i taket mellan förare och passagerarsätet.

- Strf 90 / Bv 309 stolar = bara 4 st i framvagnen

- Ny motor och växellåda vilket ger bortåt 600 Nm = nästan 3 ggr så mycket som Bv 206. Bort med hög/lågväxeln också.

- Dieselmotor givetvis.

Istället för att Hägglunds ska starta upp hela plastningslinjen för BV206 igen (eller bygga upp den för att hantera de volymer vi talar om nu) så är visst tanken att sälja tillbaka befintliga bv206 så att de kan slakta dom och riva ut allt gammalt och bygga från de färdiga skal som de då får.

Jag kan kolla med teknikern som ansvarar för försöken i morrn om jag stöter p åhonom och se om jag får lite mer info.

Trodde det var SOP när det gäller att skaffa sig ny försvarsmateriel idag? Eftersom politikerna inte vill anslå mer pengar till "nya dyra JAS-projekt" så kastar man från FMVs sida en rökgranat och gör omfattning vänster. Det vill säga man "renoverar" genom att man plockar ner allt i närapå atomer och behåller "stommen" (definition: två muttrar och en brandsläckarhållare) varefter man bygger upp hela härligheten igen - med nya och fräsiga delar - runt den så kallade stommen. Därmed kan man nästan ärligt hävda att man har renoverat en befintlig artikel istället för att köpa nytt. För exempel, se modifieringen av svenska Gripen A/B till ungerska Gripen C/D och REMO av Haub 77B till 77BD Archer.

:rolleyes:

Edited by Kryptörn
Just nu finns det 3 eller 4 sk MLI (Mid Life Improvement) bandvagnar i Boden/A-jaur. De genomgår försök på trupp på A9 och I19 (A-jaur). De är ombyggda bv 206.

De 3 (eller 4) är alla olika modeller med olika system och konfigurationer för att se vilken som är bäst. De ligger givetvis i olika prisklasser.

- Samma eller liknande bandställ som BV309 (vilket har gjort MLI-vagnen mycket högre!) det är fan jobbigt att kliva in i den nu :surprise:

- Dyraste modellen har nån fräck touch-screen sak i taket mellan förare och passagerarsätet.

- Ny motor och växellåda vilket ger bortåt 600 Nm = nästan 3 ggr så mycket som Bv 206. Bort med hög/lågväxeln också.

- Dieselmotor givetvis.

Istället för att Hägglunds ska starta upp hela plastningslinjen för BV206 igen (eller bygga upp den för att hantera de volymer vi talar om nu) så är visst tanken att sälja tillbaka befintliga bv206 så att de kan slakta dom och riva ut allt gammalt och bygga från de färdiga skal som de då får.

Jag kan kolla med teknikern som ansvarar för försöken i morrn om jag stöter p åhonom och se om jag får lite mer info.

Precis det var de jag undrade över..

Ville minnas att det var något sånt.

Undrar just hur många vagnar det kommer att beröra.

Är det inte billigare att bara köpa några nya 309or? Låter inte som att det är så mycket kvar av de gamla vagnarna när man väl har bytt ut allt.

Jag tror det kommer vara mycket billigare att göra på det tidigare nämnda sättet då man återanvänder de gamla karosserna. Och sen ska ju Hägglunds kunna leverera alla dessa Bv 309 som då ska ersätta alla platser där Bv 206 finns i dag. Och Sverige är inte den enda kunden hos Hägglunds om jag minns rätt...

Bv 206 har fortfarande många roller att fylla i Försvarsmakten. Givetvis skulle det vara rätt häftigt att bli räddad av en Bv 309 från Hemvärnet då man blivit insnöad men frågan är om man det är rätt vektyg man använder då?

Även om jag mycket gärna skulle kunna tänka mig att följa upp den tekniska tjänsten vid kompani och bataljon i en Bv 309 så är det kanske inte heller rätt plats för ett sådant fordon. Inte då jag tror att vi i framtiden har ett större behov av Bv 309 utanför våra svenska gränser.

Fick inte tag på teknikern som håller i försöket. Och nu ska jag i väg på våran lilla lokala slutövning så jag hinner nog inte skaffa fram nån info om det här ämnet på ett par dagar. Någon gång nästa vecka verkar nog mer troligt :banghead:

- Samma eller liknande bandställ som BV309 (vilket har gjort MLI-vagnen mycket högre!) det är fan jobbigt att kliva in i den nu :worthy:

Samma som 309B, 309A har samma bandaggregat som 206 hade orginal. Finns 309or med båda aggregaten här på FMTS.

Nån som vet hur många BV206 som ska moddas?

Och är detta nån slags "i väntan på fler 309 och/alt SEP" lösning eller ska BV-206 även i framtiden fylla flera funktioner i insatsförbanden?

Och är detta nån slags "i väntan på fler 309 och/alt SEP" lösning eller ska BV-206 även i framtiden fylla flera funktioner i insatsförbanden?

Precis vad jag fråga

Precis vad jag fråga

doh....:Malaj::banghead:

och ändå kollade jag igenom tråden... vetefan vad man ska skylla på...

men är det bara trupptp-varianten som ska moddas eller fördelas antalet individer på b-plats/ra/sjvtp fordon?

Vad jag vet så finns det nu iaf 2 försökmodeller i hela sverige, dom har diesel 4 (4,5 liter tror jag) med turbomatning, dom två första bärhjulen fram å bak på varje sida är hydrauliskt dämpade för bättre comfort vid högre hastighet i terräng, och skivbromsar vid varje drivpunkt, (som en vanlig bil).

Vad jag har för mig så är den inte högre än 206 då vi mätte markfrigången.

@Chassie

Läs inlägg nummer två i tråden, skrivet av en person du förmodligen stött på i din vardag och som jag förmodar har bättre koll på läget.

Ja visst, vet iof inte vem personen är så jag kan ju inte lita på att jag stött på personen.

Hoppas mitt "mothugg" var lika nödväntigt som ditt inlägg...

:lala:

Av vilken anledning ryker lågväxelarna?

Även om 600Nm är maffigt så ser jag inte vridet som enda

anledning till lågväxel. Även kontrollen blir bättre då man

får ner farten. Kan ju vara en fråga om pengar och utrymme

också.

/martinator

Kanske en dum fråga, men gäller modifieringen även 2061:orna (med varianter) också?

Bumpar min egna fråga. Är det BARA tp-versionen av bv 206 (grundversionen) som ska moddas eller gäller det även radiobandvagnarna och de andra?

Av vilken anledning ryker lågväxelarna?

Även om 600Nm är maffigt så ser jag inte vridet som enda

anledning till lågväxel. Även kontrollen blir bättre då man

får ner farten. Kan ju vara en fråga om pengar och utrymme

också.

/martinator

Motorn är stark nog att köras utan lågväxel.

Vad jag hört så blir uppgradering av bromsarna pga att dom är för dåliga?

Kan knappt minnas att vi använde bromsarna alls. Med Ford motorn så stannar 206an om man släpper på gasen B-)

Allvarligt så var väl inte bromsarna de allra bästa, så det behövs säkert.

Edited by Hans Engström

på tal om BV206....

noterade ett par bilder från en annan site (som Mats länkade till i "NATO kors" tråden)

det ser ut att vara en BV206 i brittisk ägo men med svenska registreringsskyltar

bild 3-5 på sidan

hur fungerar det egentligen?

får ett land bara köpa utländskt militärt överskott utan att skylta om dem på nåt sätt?

de borde väl iaf skruva bort de svenska skyltarna och skruva dit brittiska i dethär fallet?

vagnarna är ju uppenbarligen bemannade av britter och målade i öken färg och fotograferade i vad som verkar vara brittisk skog....

noterade precis att vagnen på bild 4-5 är en ARTHUR vagn... således kan det vara en av de vagnar de lånat.. det är ju iaf svar på en del av frågan...

Edited by Skuggan
Inte då jag tror att vi i framtiden har ett större behov av Bv 309 utanför våra svenska gränser.

Varför kommer då I19's mekskyttekomp att använda 309an? Samt diverse delar av övriga 41 RRB? Till exempel sjvtp P7s 712 komp.

Inte då jag tror att vi i framtiden har ett större behov av Bv 309 utanför våra svenska gränser.

Varför kommer då I19's mekskyttekomp att använda 309an? Samt diverse delar av övriga 41 RRB? Till exempel sjvtp P7s 712 komp.

För att dom kanske utbildas mot utlandstjänst?

För att dom kanske utbildas mot utlandstjänst?

Varför i helvete har FM tagit ut mig till NBG. Jag kan ju varken läsa eller tänka.

Ignorera tidigare lagda post i denna tråd med mina mest tillgivna ursäkter :Malaj:

- Samma eller liknande bandställ som BV309 (vilket har gjort MLI-vagnen mycket högre!) det är fan jobbigt att kliva in i den nu :eeh:

- Dieselmotor givetvis.

Om jag inte minns fel så nämnde en viss Lt. H på A9 under våran bandvagnsutbildning att det var elektrisk hydralpump eller nått sånt som resulterade i full kraft till styrsystemet även vid stillastående och tomgång. Det luktade nybil från hans Bv206 MLI :wacko: