Jump to content

Bandvagn 206 Modifiering

Recommended Posts

full kraft till styrsystemet även vid stillastående och tomgång.
Och det skulle vara bra till vad?

Jag har förvisso aldrig kört bandvagn, men min första tanke är att det är bra att kunna vrida upp vagnen stillastående, utan att behöva röra sig åt ena eller andra hållet. Precis som på en personbil med styrservo. För att lättare kunna manövrera i trånga utrymmen.

Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

mvh

Erik G

Jag har förvisso aldrig kört bandvagn, men min första tanke är att det är bra att kunna vrida upp vagnen stillastående, utan att behöva röra sig åt ena eller andra hållet. Precis som på en personbil med styrservo. För att lättare kunna manövrera i trånga utrymmen.
Jag har kört ett inte helt oförsvarligt antal mil i 206/209 och att vrida vagnen stillastående är inget man gör särskilt ofta (läs: aldrig, om man kan köra) eftersom att lågutväxlingen är väldigt låg och vagnen rör sig mycket långsamt på det motorvarv som krävs för att få upp hydraultrycket. Behöver man mot förmodan vrida helt stillastående så är det bara att lägga i neutral och ge lite varv på motorn. Detta är det inget man skall göra i onödan då det belastar styrinrättningen onödigt mycket och man riskerar att skada band/bandställ om man inte har koll terrängen runt banden.
full kraft till styrsystemet även vid stillastående och tomgång.
Och det skulle vara bra till vad?

Det kan vara trevligt att kunna minska hastigheten (bromsa vagnen) och ha hjälptryck av hydraulsystemet samtidigt i t.ex. en kurva.

I tidigare konfiguration var hydraulpumpen mekaniskt låst till banden genom motor och växellåda.

Du fick alltså välja, minska hastigheten eller få hjälp med styrningen.

Jag har kört ett inte helt oförsvarligt antal mil i 206/209 och att vrida vagnen stillastående är inget man gör särskilt ofta (läs: aldrig, om man kan köra) eftersom att lågutväxlingen är väldigt låg och vagnen rör sig mycket långsamt på det motorvarv som krävs för att få upp hydraultrycket. Behöver man mot förmodan vrida helt stillastående så är det bara att lägga i neutral och ge lite varv på motorn. Detta är det inget man skall göra i onödan då det belastar styrinrättningen onödigt mycket och man riskerar att skada band/bandställ om man inte har koll terrängen runt banden.

Jag böjer ödmjukt på huvudet och tackar för lektionen. :-P

/E

Det kan vara trevligt att kunna minska hastigheten (bromsa vagnen) och ha hjälptryck av hydraulsystemet samtidigt i t.ex. en kurva.

I tidigare konfiguration var hydraulpumpen mekaniskt låst till banden genom motor och växellåda.

Hydraulpumpen drivs inte på växellådans utgående axel, den sitter framtill på motorn och är remdriven. Så länge man har mer än tomgångsvarv på motorn så har man hydraultryck, så det du beskriver stämmer inte. Möjligen kan styrningen bli seg om man kör på tomgång på ettan, men med ett mycket lätt gaspådrag så får man upp tryck utan att höja hastigheten nämnvärt.

edit: grammatik

Edited by Vikström

Hydraulpumpen drivs inte på växellådans utgående axel, den sitter framtill på motorn och är remdriven. Så länge man har mer än tomgångsvarv på motorn så har man hydraultryck, så det du beskriver stämmer inte. Möjligen kan styrningen bli seg om man kör på tomgång på ettan, men med ett mycket lätt gaspådrag så får man upp tryck utan att höja hastigheten nämnvärt.

edit: grammatik

Pumpen sitter som du säger på "framsidan" av motorn, men den är likafullt mekaniskt låst till banden.

Den sitter bara i andra änden av vevaxeln...

Tryck har du i systemet bara du vrider på ratten, frågan är om du får hjälp eller inte.

Då du bromsar vagnen har du tomgångsvarv på motorn samt ingen fot på gasen. Om du då börjar vrida på ratten orkar inte motorn ge dig det tryck och flöde du behöver utan du får själv skapa det, styrningen blir som du säger seg. Du styr i princip utan servo.

En eldriven hydraulpump kan styras så att den ger det tryck och flöde som behövs så fort du börjar vrida på ratten.

Pumpen sitter som du säger på "framsidan" av motorn, men den är likafullt mekaniskt låst till banden.

Den sitter bara i andra änden av vevaxeln...

Då du bromsar vagnen har du tomgångsvarv på motorn samt ingen fot på gasen.

Det där får du gärna förklara hur du får ihop det. Sitter pumpen på vevaxeln är den INTE låst till banden! Växellådans utgående axel är låst till banden, till skillnad från allt som sitter "framför" växellådan som är låst till vevaxeln. Om det var som du sa skulle vagnen få motorstopp så fort banden står stilla...

Man har inte tomgångsvarv om man inte bromsar så pass kraftigt att man kommer att stanna inom mycket kort, jag har förövrigt aldrig upplevt att jag behövt bromsa i en kurva. Som lök på laxen är motorbromsen relativt kraftig pga den låga utväxlingen och färdbromsen används i princip endast när man skall stanna vagnen.

Jag har framfört bv206/209 i princip dagligen under 7-8månader under min värnplikt och därefter kört minst ett par gånger per år varje år sedan dess. Jag levde i princip i vagnen under övningarna, ansvarade för troppens vård av vagnarna efter övningarna och kan nog fortfarande smörja en 206 i sömnen. Så jag känner att jag sitter på ganska stor kunskap och erfarenhet på systemet. Med all respekt för dig som person och oavräknat vart du jobbar så verkar du sakna just erfarenheten.

Den största anledningen jag ser för att byta till elektrisk pump är , efter en del övervägande och fundering, att den blir lättare att byta samt att man kan placera den på ett mer lättåtkomligt ställe i motorrummet vilket underlättar byte ännu mer.

• 1 month later...
Det där får du gärna förklara hur du får ihop det. Sitter pumpen på vevaxeln är den INTE låst till banden! Växellådans utgående axel är låst till banden, till skillnad från allt som sitter "framför" växellådan som är låst till vevaxeln. Om det var som du sa skulle vagnen få motorstopp så fort banden står stilla...

Man har inte tomgångsvarv om man inte bromsar så pass kraftigt att man kommer att stanna inom mycket kort, jag har förövrigt aldrig upplevt att jag behövt bromsa i en kurva. Som lök på laxen är motorbromsen relativt kraftig pga den låga utväxlingen och färdbromsen används i princip endast när man skall stanna vagnen.

Har varit frånvarande från forumet en längre tid, därav sent svar.

Du har givetvis rätt, konvertern låser inte motorn mekaniskt till banden.

Du fokuserar dock på fel delar av mitt tidigare inlägg.

Viktigare är motorns varvtal och gaspådrag då man svänger än hårklyverier om konvertern slirar eller inte vid inbromsningar.

Edited by GeBe

Fantastiskt vad man får lära sig mycket i detta forum om ett mycket underskattat FM-fordon.

Bandvagnarna är ju helt otroliga egentligen. Det finns hur många varianter som helst, i massor av länder. De tar sig fram i terräng, i snö och i vatten.

Borde väl räknas som en lyckad konstruktion.

• 1 month later...
elektrisk hydralpump eller nått sånt som resulterade i full kraft till styrsystemet även vid stillastående och tomgång.
Kan nu kraftfullt avfärda detta, hyrdraulpumpen på MLI-vagnarna är kopplad på ett kraftuttag direkt från svänghjulet. Källa: bildspel och personal från Hägglunds
  • 6 months later...

Hej

Hittade ingen bättre tråd att fråga det här i men det ser ju ut som ni vet vad ni snackar om

ska rycka in som bandvagnsförare i boden å jag undrade om nån vet vilka bandvagnar som I 19/Pbat har.

//

• 1 month later...
  • 3 months later...

Det kom en "säkerhetshöjade åtgärder" förra sommaren som skulle utföras på alla BV 206 med varianter som inte skall skrotas.

Jag fick en hel pall med grejor och lite papper.

Nya bromsrör, broms ok, hydraulslangar osv.

Surt jobb.

Det är mkt som är underligt med dessa turer omkrin BV206.

Hörde om att en massa utfasade vagnar som gått för försäljning på Bråvalla, fick köpas till baka pga

akut brist på BV inför BG2008.

FM har ju Beställt 97st! Bv 309, men det är ju leveranstid. ingen hyllvara direkt.

Bland papprena i pallen fanns det listor på alla vagnar som skall fasas ut, och det känns som rena lotteriet vilka som blev kvar. inbillar mig att friska vagnar går till skrot.

Vagnen jag fick in för renov. skulle skrotas, motorn gått varm, och en annan äldre förrådsställd vagn

skulle ersätta, men den jag fick skulle iallafall bytas toppar på så att den kunde gå på blyfri.

(kunde lika gärna bytt toppar på den förra som gått lite varm?!)

Sedan fick jag lyfta ur motor och låda och tabort kaross och bygga om golv för hydrapump (brandvagn), bygga om elsystem, bygga om brandsläpvagn, flytta över alla grejor till den "nya" (De var istort sett i samma skick) osv, osv.

Har en lätt känsla att det blev dyrare, än att laga den första vagnen..

Edited by Spett och slägga