Jump to content

JAS störtat i Vidsel


Recommended Posts

Artikeln på nätet

 

Eftersom det är en snabbskriven artikel så kommer den säkert bytas ut inom kort, så jag klistar in den i sin helhet också.

Ett JAS 39 Gripen kraschade strax efter klockan 15.30 i Vidsel i Älvsbyns kommun i Norrbotten. Flygräddningscentralen larmades klockan 15.42 om att piloten på ett JAS flygplan tvingats göra en nödutskjutning med fallskärm nära Vidsels flygplats.

Försvarsmaktens räddningshelikopter baserad Luleå samt rikspolisstyrelsens helikopter baserad i Boden larmades omgående.
- Det fanns en helikopteri luften som hittade planet. Piloten hade skjutit ut sig, uppger SOS Alarm. 
Den lokala räddningstjänsten vid flygplatsen återfann piloten strax före kl 16.
-Piloten är förd till sjukhus, jag vet inte vilket ännu. Så vitt vi vet är ingen person allvarligt skadad, säger Stefan Johansson, flygräddningsledare på Flygräddningscentralen till Expressen.se
Enligt Olle Kvarnerås, vakthavande befäl vid polisen Luleå, är piloten välbehållen.

Edited by The Swede
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan vi inte ge fan i spekulationerna?

Det kan vara precis vad som helst, fågel, maskinfel, pilotfel, motvind, nageltrång.

Att sitta här och gissa att det var nog det eller det ger absolut ingenting av värde.

Tids nog kommer informationen.

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Hur blir det med planet, repareras det eller dumpar dom det på återvinnings-stationen?

Får de ett nytt fpl av sabb? Finns det nån typ av försäkring på flygplanen?

 

Reparera :D Om planet har störtat är det nog inte så mycket kvar av det att reparera.

Link to comment
Share on other sites

Hur blir det med planet, repareras det eller dumpar dom det på återvinnings-stationen?

Får de ett nytt fpl av sabb? Finns det nån typ av försäkring på flygplanen?

 

Står att planet brann och släktes av räddningstjänst så reparation är nog uteslutet.

Att SAAB skulle ge försvarsmakten ett nytt plan känns oxå långsökt, om du kraschar din bil så får du ju inte en ny av tillverkaren,

(skulle möjligtvis vara om det är uppenbart materialfel som SAAB är ansvariga för).

Link to comment
Share on other sites

Skönt att höra att piloten klarade sig.

 

Undrar om en olycka som detta påverkar Flygvapnets vilja att öva från de få baser som finns kvar.

Vidselbasen håller på att bli mycket betydelsefull, så mycket luftrum med ofarlig terräng under är svårt att hitta. Flera länders flygvapen övar där.

 

Hur blir det med planet, repareras det eller dumpar dom det på återvinnings-stationen?

Får de ett nytt fpl av sabb? Finns det nån typ av försäkring på flygplanen?

 

Plan som inte landar på landningsbana betraktas av FV som ett haveri även om det skulle stå snyggt och prydligt på en motorväg. Havererade plan flyger inte igen.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om en olycka som detta påverkar Flygvapnets vilja att öva från de få baser som finns kvar.

 

 

Ehh???? Va?????

 

Antagligen prcis lika lite som varje krasch med Tunnan påverkade under 50-talet....

Med andra ord inte ett skit :D

 

Oavsett en krasch (såvida det inte är uppenbart materialfel eller liknande) så måste ju FV producera flygtid för piloter och liknande...

 

Skulle dock vilja se en beräkning på hur många totalhaverier och incidenter som man har idag per 1000 flygtimme. Tror den kommer vara avsevärt lägre än på tidigare system.

Har ju trots allt bara ramlat ner 3 (?) 39 Gripen i "skarp" flygtjänst i vapnet efter introduktionen i mitten av 90 talet (ja när var det egentligen som den kom i förbands produktion)

Link to comment
Share on other sites

Undrar om en olycka som detta påverkar Flygvapnets vilja att öva från de få baser som finns kvar.

Ehh???? Va?????

 

Antagligen prcis lika lite som varje krasch med Tunnan påverkade under 50-talet....

Med andra ord inte ett skit :D

Jag håller inte med dig om jämförelsen med en krasch med Tunnan på 50-talet. Då var det ganska vanligt att flygförare förolyckades i krascher - jag kan tänka mig att det var en del i jobbet. Idag händer det ganska sällan att en flygförare förolyckas - som tur är. Med andra ord tror jag att det svenska folket och flygförarna är betydligt känsligare för olyckor/krascher än på 50-talet.

 

Oavsett en krasch (såvida det inte är uppenbart materialfel eller liknande) så måste ju FV producera flygtid för piloter och liknande...

Självklart. Men Flygvapnet kan välja var förbanden skall flyga och öva. Var man producerar sin flygtid och utbildar sina piloter om du så vill.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om en olycka som detta påverkar Flygvapnets vilja att öva från de få baser som finns kvar.

 

 

Ehh???? Va?????

 

Antagligen prcis lika lite som varje krasch med Tunnan påverkade under 50-talet....

Med andra ord inte ett skit :D

 

Oavsett en krasch (såvida det inte är uppenbart materialfel eller liknande) så måste ju FV producera flygtid för piloter och liknande...

 

Skulle dock vilja se en beräkning på hur många totalhaverier och incidenter som man har idag per 1000 flygtimme. Tror den kommer vara avsevärt lägre än på tidigare system.

Har ju trots allt bara ramlat ner 3 (?) 39 Gripen i "skarp" flygtjänst i vapnet efter introduktionen i mitten av 90 talet (ja när var det egentligen som den kom i förbands produktion)

 

1997 vill jag minnas...

Link to comment
Share on other sites

Undrar om en olycka som detta påverkar Flygvapnets vilja att öva från de få baser som finns kvar.

 

 

Ehh???? Va?????

 

Antagligen prcis lika lite som varje krasch med Tunnan påverkade under 50-talet....

Med andra ord inte ett skit :D

 

Oavsett en krasch (såvida det inte är uppenbart materialfel eller liknande) så måste ju FV producera flygtid för piloter och liknande...

 

Skulle dock vilja se en beräkning på hur många totalhaverier och incidenter som man har idag per 1000 flygtimme. Tror den kommer vara avsevärt lägre än på tidigare system.

Har ju trots allt bara ramlat ner 3 (?) 39 Gripen i "skarp" flygtjänst i vapnet efter introduktionen i mitten av 90 talet (ja när var det egentligen som den kom i förbands produktion)

 

1997 vill jag minnas...

 

 

1997 blev det "huvedplanet". Men jag tror den första leveransen gjordes tidigare. 1995 kanske den kunde användas.

Link to comment
Share on other sites

Självklart. Men Flygvapnet kan välja var förbanden skall flyga och öva. Var man producerar sin flygtid och utbildar sina piloter om du så vill.

Vidsel är en militär flygplats på samma sätt som de militära flygplatser som ligger inne på en fredsflottilj, så jag tvivlar på att den här olyckan skulle leda till någon förändring ifrån var man flyger.

Link to comment
Share on other sites

Självklart. Men Flygvapnet kan välja var förbanden skall flyga och öva. Var man producerar sin flygtid och utbildar sina piloter om du så vill.

Vidsel är en militär flygplats på samma sätt som de militära flygplatser som ligger inne på en fredsflottilj, så jag tvivlar på att den här olyckan skulle leda till någon förändring ifrån var man flyger.

Förutom att den inte har fast stationering av något förband. (Har Vidsel fast flygplatsräddningstjänst?) Men leder det inte till någon förändring så. Spekulationer iaf, men bara en fundering från min sida. Den som lever får se. Gott att piloten klarade sig iaf! Gripen har väl inte tagit med sig någon ner?

Link to comment
Share on other sites

Gripen har väl inte tagit med sig någon ner?

 

Första haveriet när planet "rullade" på startbanan så satt piloten kvar.

Han hade dock försökt skjuta ut sig, men han sträckte sig efter utskjutningshandtagen på sidan av benen, där som satt på Viggen, men i JAS så sitter det ett stort handtag mellan benen.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om en olycka som detta påverkar Flygvapnets vilja att öva från de få baser som finns kvar.

Ehh???? Va?????

 

Antagligen prcis lika lite som varje krasch med Tunnan påverkade under 50-talet....

Med andra ord inte ett skit :)

Jag håller inte med dig om jämförelsen med en krasch med Tunnan på 50-talet. Då var det ganska vanligt att flygförare förolyckades i krascher - jag kan tänka mig att det var en del i jobbet. Idag händer det ganska sällan att en flygförare förolyckas - som tur är. Med andra ord tror jag att det svenska folket och flygförarna är betydligt känsligare för olyckor/krascher än på 50-talet.

 

Om någon skulle vara känsligare är det mörjligen allmänheten, men det lär inte vara skillnad då de i alla fall 91 var rätt känslig då med (minns en Flj övning då det stod "FLYG INTE ÖVER URÅSA!!!!!!" i briefing rummet en morgon. Någon hade råkat banga i smålandstrakten men skallrande (krossade) rutor som följd)

 

Avseende förares medvetenehet så har de "ganska" bra pejl på risker och annat...

Link to comment
Share on other sites

Självklart. Men Flygvapnet kan välja var förbanden skall flyga och öva. Var man producerar sin flygtid och utbildar sina piloter om du så vill.

Vidsel är en militär flygplats på samma sätt som de militära flygplatser som ligger inne på en fredsflottilj, så jag tvivlar på att den här olyckan skulle leda till någon förändring ifrån var man flyger.

Förutom att den inte har fast stationering av något förband. (Har Vidsel fast flygplatsräddningstjänst?) Men leder det inte till någon förändring så. Spekulationer iaf, men bara en fundering från min sida. Den som lever får se. Gott att piloten klarade sig iaf! Gripen har väl inte tagit med sig någon ner?

 

Vidsel har fast flygplatsräddningstjänst, men det är inte en militär flygplats så vitt jag vet. FMV äger den och all personal jag har träffat därifrån har varit civila.

Link to comment
Share on other sites

Förutom att den inte har fast stationering av något förband. (Har Vidsel fast flygplatsräddningstjänst?) Men leder det inte till någon förändring så. Spekulationer iaf, men bara en fundering från min sida. Den som lever får se. Gott att piloten klarade sig iaf! Gripen har väl inte tagit med sig någon ner?

Inte av flygförband, nej. Precis som den militära flygplatsen i Ärna inte har det. Däremot har man fast stationering av klargöringspersonal.

 

Får jag fråga varför man skulle välja att inte flyga från en flygplats bara för att ett flygplan havererat där?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...