Bigskill Posted December 2, 2007 Report Posted December 2, 2007 Uppringd för staben.Kan bli tight då jag jag vid tiden för inryck har två månader kvar på ett vik jag fick efter det att jag sökte FS 15. Antagen, det blev bara en månad jag behövde korta viket, chefen inte glad. Nu till det viktiga, hur är PX:en? Kasst PX på CNL som drivs av Supreme. Har inte ens någon vettig duschtvål, och inget godis. De har kängor till vettiga priser. På Marmal har norrmännen och tyskarna varsitt px. Hyffsat med godis mm men dyrt. En annan fråga! Hur ser tränings möjligheterna ut? Finns det allt eller ska man ta med sig något från sverige? *nu tänlte jag på styrketräning* Quote
Ing Posted December 2, 2007 Report Posted December 2, 2007 Uppringd för staben.Kan bli tight då jag jag vid tiden för inryck har två månader kvar på ett vik jag fick efter det att jag sökte FS 15. Antagen, det blev bara en månad jag behövde korta viket, chefen inte glad. Nu till det viktiga, hur är PX:en? Kasst PX på CNL som drivs av Supreme. Har inte ens någon vettig duschtvål, och inget godis. De har kängor till vettiga priser. På Marmal har norrmännen och tyskarna varsitt px. Hyffsat med godis mm men dyrt. En annan fråga! Hur ser tränings möjligheterna ut? Finns det allt eller ska man ta med sig något från sverige? *nu tänlte jag på styrketräning* Tar du med fria vikter, eller är det någon favoritgymmaskin du ska ta med dig? Hyfsat gym finns, fria vikter, basic maskiner och några motionscyklar osv. Quote
Patrik Posted December 2, 2007 Report Posted December 2, 2007 Har någon utöver 203 människorna fått sin inkalleseorder än? Alltså ni som är på gardet redan behöver inte svara att ni redan är där. Vet att den skall komma senast 1månad så det behöver ingen heller påpeka.. Väl mött Quote
egon30 Posted December 5, 2007 Report Posted December 5, 2007 Har någon utöver 203 människorna fått sin inkalleseorder än? Alltså ni som är på gardet redan behöver inte svara att ni redan är där.Vet att den skall komma senast 1månad så det behöver ingen heller påpeka.. Väl mött Inkalleseordern kommer inom 2 veckor, Jag ringde min plutonchef förra veckan och skulle fråga en sak, då sa han att alla papper kommer inom 2 veckor. // Anders, amb/usk Quote
dskio Posted December 5, 2007 Report Posted December 5, 2007 Har någon utöver 203 människorna fått sin inkalleseorder än? Alltså ni som är på gardet redan behöver inte svara att ni redan är där.Vet att den skall komma senast 1månad så det behöver ingen heller påpeka.. Väl mött Inkalleseordern kommer inom 2 veckor, Jag ringde min plutonchef förra veckan och skulle fråga en sak, då sa han att alla papper kommer inom 2 veckor. // Anders, amb/usk Till alla eller? Finns det en inryckskull före vecka 8? Quote
Patrik Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 Har någon utöver 203 människorna fått sin inkalleseorder än? Alltså ni som är på gardet redan behöver inte svara att ni redan är där.Vet att den skall komma senast 1månad så det behöver ingen heller påpeka.. Väl mött Inkalleseordern kommer inom 2 veckor, Jag ringde min plutonchef förra veckan och skulle fråga en sak, då sa han att alla papper kommer inom 2 veckor. // Anders, amb/usk Tackar, bara å se fram emot tandläkaren mm då, syns där uppe. Quote
Guest Morpheus Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 Finns lite vakanser på V/E ute nu.C Vakt-/eskortgrupp och Vakt-/eskortsoldat. Sök, sök och sök. Någon som sökt denna vakans och hört något än? Sen, ni som redan kommit med, vad hade ni för bakgrund? Quote
sisuchef Posted December 8, 2007 Report Posted December 8, 2007 (edited) Finns lite vakanser på V/E ute nu.C Vakt-/eskortgrupp och Vakt-/eskortsoldat. Sök, sök och sök. Någon som sökt denna vakans och hört något än? Sen, ni som redan kommit med, vad hade ni för bakgrund? vad har det för betydelse vilken bakgrund man har, är det inte rätt soldat på rätt plats som gäller? Hört av PC på aktuell pluton, finns ca 6 GC i reserv, 5 förare och "3000" soldater i samma reservpott. Jag tror att de plockar av dom som redan har sökt. men söka ska man göra, det är nästan aldrig "bara" telefonen ringer.. Edited December 8, 2007 by sisuchef Quote
Auroraswe Posted December 10, 2007 Report Posted December 10, 2007 Idag fick jag hem massa inryckningspapper. DEt här med missionnstilläg var något nytt för mig. Ett välkommet tillskot Snart två månader till inryck /Peter Quote
knaZen Posted December 10, 2007 Report Posted December 10, 2007 Även jag fick mina papper idag! Ska bli intressant att läsa. Quote
Sulla Posted December 10, 2007 Report Posted December 10, 2007 inte fått mina papper än..... asså, en lite halvdumfråga, men jag frågar hellre än att gå runt och inte veta... När man fick pappret angående att man var uttegen och om man ville genomgå säkerhetsprövning och därmed vara intresserad att göra utlandstjänst, skickade ni den delen man kunde kryssa i och skickade in den? Quote
Auroraswe Posted December 10, 2007 Report Posted December 10, 2007 inte fått mina papper än..... asså, en lite halvdumfråga, men jag frågar hellre än att gå runt och inte veta... När man fick pappret angående att man var uttegen och om man ville genomgå säkerhetsprövning och därmed vara intresserad att göra utlandstjänst, skickade ni den delen man kunde kryssa i och skickade in den? Ja? Quote
Bigskill Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Även jag fick mina papper idag! Quote
Sulla Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Ayt, Jag fick mina idag med ... Wohoo! Quote
Kn Glock Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 Jag kan ju inte hindra alla er som har blivit antagna att skriva ett inlägg om det på 4 ord. Jag kan däremot uppmana er att skriva lite mer t ex vilken befattning eller något ytterligare (kanske av allmän intresse?) Jag vill inte regna på er parad men jag hoppas på en läsvärd tråd. Tack på förhand! Gratulerar och lycka till ni som skall åka på FS15! Quote
bergman Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 Jag kan ju inte hindra alla er som har blivit antagna att skriva ett inlägg om det på 4 ord. Jag kan däremot uppmana er att skriva lite mer t ex vilken befattning eller något ytterligare (kanske av allmän intresse?) Jag vill inte regna på er parad men jag hoppas på en läsvärd tråd. Tack på förhand! Gratulerar och lycka till ni som skall åka på FS15! Jag fick mina papper för ett tag sen men jag undrar vilka bef finns det på en Vakt/esk plutt: mitt bef nr: xx25 Quote
bartil Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 (edited) Jag kan ju inte hindra alla er som har blivit antagna att skriva ett inlägg om det på 4 ord. Jag kan däremot uppmana er att skriva lite mer t ex vilken befattning eller något ytterligare (kanske av allmän intresse?) Jag vill inte regna på er parad men jag hoppas på en läsvärd tråd. Tack på förhand! Gratulerar och lycka till ni som skall åka på FS15! Jag fick mina papper för ett tag sen men jag undrar vilka bef finns det på en Vakt/esk plutt: mitt bef nr: xx25 Vet du inte ens vilken befattning du har blivit antagen till? :S EDIT De befattningar som slutar på 25 i FS15 som jag hittade: AF225 Transportbef/MOVCON AF525 Spaningssoldat/signalist AF425 SATCOM driftledare (S/T kompani, där V/E ingår) Men har ingen aning om det är samma befattningsnummer på mil.se som de ni får ut på papperet. Edited December 12, 2007 by bartil Quote
CHARLIE2 Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 Jaha det du lagt ut är inte befattningsnummret. Befattningsnummret är det samma som det Ni hade undervärnplikten tex 2334 Nilsson eller liknande. Står det inte på uttagningsbeskedet vilken tjänst du skall ha? I övrigt verkar det som även min enkla person skall ner med FS. /A Quote
Patrik Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 Vet du inte ens vilken befattning du har blivit antagen till? :S EDIT De befattningar som slutar på 25 i FS15 som jag hittade: AF225 Transportbef/MOVCON AF525 Spaningssoldat/signalist AF425 SATCOM driftledare (S/T kompani, där V/E ingår) Men har ingen aning om det är samma befattningsnummer på mil.se som de ni får ut på papperet. Angående BERGMAN/BARTILS frågor: XX25 är inte samma sak som ovan nämnda, utan att man är i andra grupp, sjätte medlem (Gruppchef är XX20). En polares nr är XXX2 och han bär troligtvis ak5/flunk har han berättat. Så antagligen bär du ak5 eller ksp. Kan också vara så att Plutonchef bestämmer din slutgiltliga befattning senare. Vet att detta gjorts under LA missioner, tex att man fick reda på om man blev grg eller ksp skytt först vid inryck. Att maila Plutonchef är ett tips. P/ befnr XXXX Quote
bartil Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 Vet du inte ens vilken befattning du har blivit antagen till? :S EDIT De befattningar som slutar på 25 i FS15 som jag hittade: AF225 Transportbef/MOVCON AF525 Spaningssoldat/signalist AF425 SATCOM driftledare (S/T kompani, där V/E ingår) Men har ingen aning om det är samma befattningsnummer på mil.se som de ni får ut på papperet. Angående BERGMAN/BARTILS frågor: XX25 är inte samma sak som ovan nämnda, utan att man är i andra grupp, sjätte medlem (Gruppchef är XX20). En polares nr är XXX2 och han bär troligtvis ak5/flunk har han berättat. Så antagligen bär du ak5 eller ksp. Kan också vara så att Plutonchef bestämmer din slutgiltliga befattning senare. Vet att detta gjorts under LA missioner, tex att man fick reda på om man blev grg eller ksp skytt först vid inryck. Att maila Plutonchef är ett tips. P/ befnr XXXX Ok, det hade ingen aning om, jag ber om ursäkt för min tabbe. Quote
Patrik Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 >> BARTIL Även jag snubblar på siffrorna ibland >> BERGMAN Vet inte hur stora grupperna på V/E är men nr XXX5 och XXX6 kan vara skytt resp förare på patgb203 Men det kan även vara så att det finns en hotel-grupp (besättningsmedlemmar inkl VC) och då har dessa egna befnr. Nån VC eller motsv kanske vet? Quote
tikvah Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 xx25 Vakt-/ekortsoldat/bilförare Ak5A+Pistol+40mm+PSG Quote
bergman Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 >> BARTIL Även jag snubblar på siffrorna ibland >> BERGMAN Vet inte hur stora grupperna på V/E är men nr XXX5 och XXX6 kan vara skytt resp förare på patgb203 Men det kan även vara så att det finns en hotel-grupp (besättningsmedlemmar inkl VC) och då har dessa egna befnr. Nån VC eller motsv kanske vet? Jag får tack för dom svaren, Det jag vet är att jag är på Vakt/esk. Man är ju lite nyficken på vad man skall göra där. Har alla samma inrycksdag? Är det förare som rycker in först? Vilka datum har ni andra? Quote
Manzon Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 Jag får tack för dom svaren, Det jag vet är att jag är på Vakt/esk. Man är ju lite nyficken på vad man skall göra där.Har alla samma inrycksdag? Är det förare som rycker in först? Vilka datum har ni andra? Ja, du kanske ska sitta i vakten och utföra eskorter? Det är väl ganska troligt för en V/E-plut... Vad sökte du för tjänst? Det kanske är den du fått... Vad sa de när de ringde? Sa de t.ex. bilförare så kanske det är det du är. I övrigt tror jag att du får veta det du behöver i tid innan du rycker in. Lycka till där nere. Quote
miss dragon Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 Jepp, från "hemmafronten" har jag nu hört att mina papper anlände i måndags - själv är jag inte hemma och kan läsa dem förens lördag em/kväll Väl mött på Gardet! //Eder Över-Stexhäxa Quote
Guest Gordon78 Posted December 12, 2007 Report Posted December 12, 2007 >> BARTIL Även jag snubblar på siffrorna ibland >> BERGMAN Vet inte hur stora grupperna på V/E är men nr XXX5 och XXX6 kan vara skytt resp förare på patgb203 Men det kan även vara så att det finns en hotel-grupp (besättningsmedlemmar inkl VC) och då har dessa egna befnr. Nån VC eller motsv kanske vet? Jag får tack för dom svaren, Det jag vet är att jag är på Vakt/esk. Man är ju lite nyficken på vad man skall göra där. Har alla samma inrycksdag? Är det förare som rycker in först? Vilka datum har ni andra? Alla rycker inte in samtidigt. Förare är bland de första. Quote
sisuchef Posted December 13, 2007 Report Posted December 13, 2007 21xx resp 22xx som första sifforor är V/E plutonerna de med 21 är första pluton 22 andra pluton. därefter skiljer sifforna , 2100 PC, 2201 stf Pc, 10, 20, 30 o 40 är således Gruppchef, 11 etc är således stf gruppchef 12 etc är vagnchefer (en per vagn, ingen "ensam" hotelchef som i en vanlig pskpluton) 17 etc är Patgb förare och 18 etc är skytt Patgb203 (eller om det var tvärtom...) Jag har precis kommit hem efter 203 utbildning, alla godkända, färska förarbevis i handen. Jag rycker in den 11/2 (eventuellt den 18/2 som vi fått reda på att det egentligen är... hmm PersEUS ska få sig ett samtal strax) Quote
AG90 Posted December 13, 2007 Report Posted December 13, 2007 Hej på er ! MOT för min del. Inryck 11/2. Välmött på Kungsängen. Quote
knaZen Posted December 13, 2007 Report Posted December 13, 2007 21xx resp 22xx som första sifforor är V/E plutonerna de med 21 är första pluton 22 andra pluton. därefter skiljer sifforna , 2100 PC, 2201 stf Pc, 10, 20, 30 o 40 är således Gruppchef, 11 etc är således stf gruppchef 12 etc är vagnchefer (en per vagn, ingen "ensam" hotelchef som i en vanlig pskpluton)17 etc är Patgb förare och 18 etc är skytt Patgb203 (eller om det var tvärtom...) Jag har precis kommit hem efter 203 utbildning, alla godkända, färska förarbevis i handen. Jag rycker in den 11/2 (eventuellt den 18/2 som vi fått reda på att det egentligen är... hmm PersEUS ska få sig ett samtal strax) Tack för klargörandet! Men om vi kan grubbla lite mer på det här så blir jag väldigt glad. Undrar lite mer om V/E. Hur ser grupperna ut och vilka personer har vilka siffror? Tacksam för svar. Quote
JohanssonX99 Posted December 14, 2007 Report Posted December 14, 2007 Det blir skytteplutonen för min del. Som tidigare - Vi ses på LG! Quote
Recommended Posts