Stefan F Posted November 26, 2009 Report Posted November 26, 2009 Vi har inga gulbälten. Och nu på senaste träningen fanns det ett grönbälte - som inte körde. Att köra mot någon strax över eller under funkar för mig, det har jag ofta gjort. Men nu är det så få kvar i orange/grön-gruppen som kör regelbundet, att det känns ensligt i vår del av lokalen när vi kör. Jag kommer hamna i något slags limbo känns det som. Om inte annat kanske det finns andra klubbar...
The Swede Posted November 26, 2009 Report Posted November 26, 2009 Då får väl din instruktör peta in dig i en annan grupp och tillgodose att du får den träning och de intruktioner du faktiskt betalar för. Alternativt kan man ju, som du säger, söka sig till en annan klubb. Själv är jag ju lite låst när jag bor som jag gör, jag får hålla tillgodo med det som finns och sen får jag utforska de delar av kampsportsvärlden jag finner intressanta utanför klubben på egen hand. The Swede
Timmi Posted November 29, 2009 Report Posted November 29, 2009 Klubben har gradering på torsdag och jag (som bara tränat sen mitten av augusti) kommer förmodligen inte gradera mig av helt personliga skäl. Jag känner att jag inte är duktig nog för att gå upp en grad och därmed bära ett färgat bälte. Verkar vara en liten gradinflation på klubben dessutom så jag kan ta mig ett år innan jag graderar mig första gången för jag vill känna att jag är redo i sinne och teknik innan jag rör mig uppåt på skalan.
Stefan F Posted December 1, 2009 Report Posted December 1, 2009 Som väntat fick vi inte fick gradera i år. "Diskussionen" som ledde fram till det var dock i mina öron så tveksam att jag börjar undra... bland annat så var den "individuella" bedömningen en parbedömning, av mig som närvarat vid +90% av träningarna och en som varit där </=50%, och enligt tidigare post här inte ens gått genom alla tekniker, som jag alltså fick visa vid provgraderingen. Vi blev erbjudna att kanske få göra en provgradering i februari. Jag vet att jag definitivt inte skulle prestera sämre vid en gradering i år än senaste gänget grönbälten. Så det för vara för min del. Möjligtvis om jag i mitten av nästa termin söker upp en ny klubb och hoppar på för att gradera, men jag är tveksam. Bitter? Nej. Besviken? Jo, en del. Mer tid för BJJ! EDIT: Av oss 8 som började i klubben hösten 2008 är jag alltså nu den sista som försvinner av den gruppen. Kanske klubben bör utvärdera? EDIT 2: Match nummer 3 från KM finns här Vi är det andra paret som kör. Jag är den snygga skallig... välklippta killen med orange bälte.
Timmi Posted December 3, 2009 Report Posted December 3, 2009 Blev visst så att jag gick till graderingen i alla fall. 3-5 tekniker och en kata kördes gemensamt av oss sex vitbältare som graderade oss, alla godkända och innehar nu 8e kyu och därmed (på vår klubb) gult bälte. Väldigt godtycklig gradering i mitt tyckte. Men tydligen har jag lärt mig det vi nött hela terminen på ett bra sätt för att få ett (i min värld) "klapp på axeln bälte" med tillhörande grad
Essray Posted December 4, 2009 Report Posted December 4, 2009 @Timmi: Min erfarenhet av karate generellt är att man vid graderingen till de första bältena, vanligen fokuserar mer på "spirit" och ordigenkänning (dvs.att man gör rätt teknik på rätt kommando) än teknisk färdighet. Att man under terminen ställer höga krav på vitbältena, är petig med detaljer osv. är inte nödvändigtvis synonymt med att de skall ha tillgodogjort sig alla dessa kunskaper till den första graderingen. Att då kalla den graderande tränarens beslut för en "klapp på axeln", och därmed antyda att hon/han släppt igenom någon som inte borde blivit godkänd och i förlängningen att hon/han missköter sitt uppdrag, är enligt min mening respektlöst mot vederbörande.
Timmi Posted December 5, 2009 Report Posted December 5, 2009 @Timmi:Min erfarenhet av karate generellt är att man vid graderingen till de första bältena, vanligen fokuserar mer på "spirit" och ordigenkänning (dvs.att man gör rätt teknik på rätt kommando) än teknisk färdighet. Att man under terminen ställer höga krav på vitbältena, är petig med detaljer osv. är inte nödvändigtvis synonymt med att de skall ha tillgodogjort sig alla dessa kunskaper till den första graderingen. Att då kalla den graderande tränarens beslut för en "klapp på axeln", och därmed antyda att hon/han släppt igenom någon som inte borde blivit godkänd och i förlängningen att hon/han missköter sitt uppdrag, är enligt min mening respektlöst mot vederbörande. Du har givetvis helt rätt, att visa att man vill är helt klart det viktiga vid första graderingen. Klapp på axeln kanske blir lite fel (inte ses som nedvärderande) utan mer bra nu kan vi sätta igång lite mer ordentligt och kul att du vill fortsätta, typ. Jag vill dessutom belysa att jag inte har annat än respekt för alla mina tränare, särskilt vår Kaisho som höll i graderingen, är svårt att ha något annat inför en man med 10e dan som tränat i 50 år.
The Swede Posted December 5, 2009 Report Posted December 5, 2009 Nu har jag anmält mig till Gracie University Det är BJJ-utbildning via nätet. Va? Säger ni, lära sig kampsport via nätet, det går väl inte? Jo säger jag, i vissa fall går det. Jag har tagit några lektioner och applicerat på min vanliga ju jutsuträning och det fungerar faktiskt riktigt bra. Ryron och Rener Gracie förklarar teknikerna på ett riktigt bra sätt vilket gör det lätt att ta till sig hur man ska göra. Dom bryter ner i sekvenser och visar tydligt vad man ska tänka på. Via en trådlös Internetuppkoppling kan jag även ta med mig datorn till dojon för att kunna studera teknikerna medan jag tränar. Detta tror jag blir riktigt bra. I morgon är det klubbmästerskap i ne wasa. Enjoy a choke. The Swede
Stefan F Posted December 6, 2009 Report Posted December 6, 2009 Om det inte finns lokalt, så låter det som ett bra alternativ. Ang. bälten. Jag håller med Timmi. Åtminstone gult och orange bälte i JJK är "klapp-på-axeln"-bälten. Man behöver inte speciellt stor teknisk färdighet, och medelhög närvaro räcker. Man ska förstå vilken teknik som menas, och kunna utföra den dugligt. Att ha många bälten är både bra och dåligt. Det är bra, eftersom man vet vilka som gjort liknande tekniker. Om man ser någon med grönt bälte t.ex. så ska den personen kunna o goshi t.ex. Nackdelen som jag ser det, är att man bälteshetsar för att kunna komma vidare till andra roliga tekniker. I BJJ så känns det nästan tvärtom, folk har ingen brådska alls att få sina blå bälten. Kanske för att det är roligare att tävla som erfaret vitbälte, än nytt blåbälte? Tiden från vitt till blått är 1-3 år, beroende på. Men i BJJ blir man inte "utestängd" från mer avancerade tekniker bara för att man har vitt bälte, som jag ibland kan uppleva i JJK. Sedan ska jag förtydliga: att jag inte fick gradera i år har väldigt lite att göra med jag överväger att sluta med JJK. Det har andra orsaker. Jag har fått lufta dessa med personer i klubben, och nu ser det ut som jag kommer köra mer JJK, efter vissa "ändringar". Men den 16:e ska jag vara kastdocka åt ett av vitbältena som graderar. Kul att se hur det känns, när det var ett år sedan man gjorde det själv.
Stefan F Posted December 15, 2009 Report Posted December 15, 2009 Om någon för ett år sedan hade förklarat vad en "flying armbar" är, och att jag skulle testa sådant idag, skulle jag haft en minst sagt rolig stund.
The Swede Posted December 16, 2009 Report Posted December 16, 2009 Jag hoppas att du hade en rolig stund igår när du testade.
Stefan F Posted December 17, 2009 Report Posted December 17, 2009 Jodå, när jag fick till det var det en härlig känsla. Tekniken är inte så översvår i sig. Det svåra ligger i att lära kroppen att fatta vad den ska göra. Igår var det gradering för nybörjarna. Eftersom det var ett gäng från mon-gruppen också, var det sammanlagt 12 stycken som graderade. Alla klarade det. Mest intressant för mig var att vi pratade efteråt, några av tränarna och jag. På det stora hela känns det som JJK saknar något - kampmomentet. Och jag är inte den enda som verkar så. Även nybörjarna har vid andra tillfällen sagt liknande saker. Det är för lite lek och kamp, och för mycket fokus på graderingsträning. I förlängningen tror jag det är på det som JJK kommer tappa folk. Man söker sig hellre till sport-jutsu, mma eller dylikt. EDIT: allmän tydlighet.
The Swede Posted December 17, 2009 Report Posted December 17, 2009 Det har vi också kännt men vi lägger in lite fight ibland. Antingen bara stående eller så kör vi stående slag/spark-grepp/nertagning och sen ne wasa. Jag har ju själv börjat snegla lite åt andra håll så vi får se vad det mynnar ut i. Jag tänker dock inte köra 3 mil enkel resa till Jönköping för att träna. The Swede
Stefan F Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 Börjar bli lite nervös nu. Ska iväg på BJJ-km om två timmar. Vad jag förstår det kommer vi köra i pooler, så man får ett par matcher. Ska bli kul att se hur går nu när man kör med poäng. Rapport kommer.
The Swede Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 Börjar bli lite nervös nu.Ska iväg på BJJ-km om två timmar. Vad jag förstår det kommer vi köra i pooler, så man får ett par matcher. Ska bli kul att se hur går nu när man kör med poäng. Rapport kommer. Lycka till. Själv ska jag iväg om en timme för ett pass ne wasa
Stefan F Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 Tack. Det gick väl ganska bra tycker jag. I vår grupp var vi 4 stycken, så det blev tre matcher. I första chansade jag direkt på en flying armbar. Exakt hur nära jag var hoppas jag få se när videorna är redigerade? Jag förlorade matchen på poäng. Andra matchen förlorade jag på en kimura, ett typ av armlås. Inte så mycket att diskutera. Tredje matchen vann jag(!). Jag hade ganska bra kontroll på matchen och ledde stort på poäng, när jag fick in ett bra armlås. Den killen jag mötte i andra matchen hade hållit på längst av oss, åtminstone en termin längre, och han vann klart mot oss andra tre. Vi övriga tre hade börjat den här terminen. Den killen jag vann mot, slog killen som slog mig. Ganska jämnt alltså. De två bästa fick köra final; det var han som vann alla matcher, och han som jag vann mot, eftersom han hade tagit två poäng mer än mig i sin vinstmatch. Bra uppslutning, vi var sammanlagt 20 som tävlade. Många bra matcher, och ett par riktigt bra matcher.
Stefan F Posted January 3, 2010 Report Posted January 3, 2010 Dags att summera kampsportshösten 2009. Självklart surt att jag inte fick skaffa mitt gröna bälte i JJK, men det får bli under våren. Jag kommer dock inte stressa, utan det få ta den tid det tar. Tonvikten kommer istället att ligga på... BJJ! Ja, det här var en riktig höjdare. "Världens roligaste sport" hävdar huvudtränaren. Inte vet jag det, men det är definitivt bland det roligaste jag sysslat med i sportväg, alla kategorier. På en termin känns det som jag kommit mycket närmare dom jag tränar med, jämfört med 1 1/2 år JJK. Har det att göra med att man umgås mycket intimare? Förmodligen. Tittar man på antalet tekniker känns det som jag inte lärt mig så många. Men när jag nyligen skrev ner allt, så var det antalsmässigt mer än i JJK någon av de terminer jag kört hittills. Och - jag känner mig säker på hur jag kan använda dom. Återigen skillnaden mellan att köra något nästan fullkraft i en kampsituation, jämfört med en mer uppstyrd teknikträning. Efter terminsslutet har jag varit nere på två träningar, och faktiskt känt att "det funkar".
Stefan F Posted January 12, 2010 Report Posted January 12, 2010 På gårdagens introträning var det 54 pers. (inkl. 10 tjejer) på mattan. Ca. 15-20 stycken var mer eller mindre "gamla". Kom på igår att jag inte är nybörjare längre, så BJJ krockar totalt med JJK. Det gröna bältet får nog anstå ett långt tag, vad det ser ut.
helgkrigaren Posted January 12, 2010 Report Posted January 12, 2010 En dröm har gått i kras. I alla fall den här terminen. Det var fullt på nybörjargruppen på krav maga-klubben. Därför funderar har jag funderat att börja träna ju shin jutsu. Är det någon här som vet något om denna kampidrott?
Stefan F Posted January 12, 2010 Report Posted January 12, 2010 Google-fu säger att det verkar som en variant av ju-jutsu kai. Irenius påminner t.o.m. utseendemässigt om Hans Greger. Har blivit modemedveten. Köpte en gi till, en röd Keiko. EDIT: försökte ta kort, men det blev inget bra. Tar från affärens hemsida istället:
Timmi Posted January 12, 2010 Report Posted January 12, 2010 Idag började terminen på klubben men jag kunde inte vara där på grund av jobb. På torsdag däremot, då ska jag vara där! Är grymt sugen på att komma igång igen!
losec Posted January 16, 2010 Report Posted January 16, 2010 Google-fu säger att det verkar som en variant av ju-jutsu kai. Irenius påminner t.o.m. utseendemässigt om Hans Greger. Har blivit modemedveten. Köpte en gi till, en röd Keiko. EDIT: försökte ta kort, men det blev inget bra. Tar från affärens hemsida istället: Ingick det svarta bältet, eller är det något du får träna dig till? Det verkar vara flera i denna tråd som får upp ögonen för BJJ efter att prövat detta. Själv föredrar jag att grapplas utan gi.
Stefan F Posted January 18, 2010 Report Posted January 18, 2010 Fruns kommentar: "Har du köpt en tomtedräkt?" Suck... Jag har väldigt begränsad no-gi-erfarenhet (mer begränsad än min begränsade gi-erfarenhet). Vad tycker du är bättre med no-gi?
Timmi Posted January 18, 2010 Report Posted January 18, 2010 Fruns kommentar:"Har du köpt en tomtedräkt?" Suck... Jag har väldigt begränsad no-gi-erfarenhet (mer begränsad än min begränsade gi-erfarenhet). Vad tycker du är bättre med no-gi? Jag måste nog hålla med frugan din Jag lyckades bara få nacken på min lätt rödfärgad då jag hade färgat håret dagarna innan en träning och det hängde med svetten som sprutade, gick dock (som tur var) bort i tvätten. Men så är jag väl stilskadad då jag bara tränat stilar där det uteslutande är vitt som gäller. Blev ett SNAFU på jobbet i torsdags så jag hann inte till klubben för att träna så nu är siktet inställt på imorgon! Då ska dessutom en tjejkompis hänga med och träna. Hoppas hon blir biten av det fina i att lära sig slåss!
losec Posted January 18, 2010 Report Posted January 18, 2010 Fruns kommentar:"Har du köpt en tomtedräkt?" Suck... Jag har väldigt begränsad no-gi-erfarenhet (mer begränsad än min begränsade gi-erfarenhet). Vad tycker du är bättre med no-gi? Beror ju på vad som menas med bättre. Först och främst tycker jag det är roligare. Lite skillnader: Det går mycket snabbare. Man kan ju inte hålla i varandra på samma sätt. Fysik är mera avgörande. Stående gamet är mera som fristilsbrottning, till skillnad från BJJ som mera liknar Judo stående. Mindre "lull-lull" tekniker. Svårt att använda Z-guard och i princip omöjligt att hålla X-guard (svepet funkar!), mm. Detta ifall motståndaren kan grundläggande försvar. Man måsta använda mer "rena" tekniker och vara mycket tajtare för att få dem att fungera. Fotlås/benlås tillåtet! Men man kanske ska vara försiktig med heelhookes. Slams och neckcranks av diverse typer är oftare tillåtet, men inte alltid. Sällan det är accepterat utföra sådana tekniker på träning. Man kan ofta komma mycket längre med god balans och styrka i no-gi, än i BJJ. Vissa vill hävda att man ska lära sig BJJ före no-gi grappling, detta för att bättre lära sig använda teknik i stället för styrka. Man ska dessutom få mera tekniskt game. Personligen håller jag inte riktigt med om det, men det bör väl nämnas! Personligen tycker jag det helt enkelt är mycket roligare. Och ha roligt tycker jag är den viktigaste saken. Dessutom tränar jag MMA, om än grapplingbaserad. Och då är det närmare, och bättre, med no-gi enligt mig. Detta är som ovan nämns väldigt delade meningar om. Om du är intresserad så är det väl bara att fråga om mera no-gi. Man behöver ju inte mer än kortärmat och skorts. Bra köp med en färgad gi. Lätt att en vit annars blir lite missfärgad, så att det i längden syns.
Stefan F Posted January 19, 2010 Report Posted January 19, 2010 Taget. Slarvade bort tandskyddet förra veckan, köpte nytt idag - rött det också... Jag är lite som stekarna i slalompisten (ja, eller snarare utanför restaurangerna), kan knappt åka, men har ser bra ut med fina kläder o.dyl.
The Swede Posted January 19, 2010 Report Posted January 19, 2010 Jaha, idag är det terminsstart för ju jutsun, men jag är inte med. Fick grymt ont i ryggen igår och det satt i även i morse, jag har dessutom varit till tandläkarn och dragit ut en tand idag viket jag blev tokdålig av. Fan att man ska missa terminsstarten, speciellt med tanke på att jag är instruktör också.
RaVeN Posted January 20, 2010 Report Posted January 20, 2010 Började med Taekwondo men över gick sedan till Ju-Jutsu fast är för närvarande inte aktiv då det krockar med arbetstiderna:( har även testa kravmaga men väldigt lite....
employed Posted January 20, 2010 Report Posted January 20, 2010 Mycket JJ och BJJ här inne. Kör ni nå MMA?
losec Posted January 20, 2010 Report Posted January 20, 2010 Mycket JJ och BJJ här inne. Kör ni nå MMA? Läsa lite i tråden så finner du svar? Ja, jag tränar primert MMA, men väldigt grapplingbaserad sådan. EDIT: Senaste tiden har jag haft dåligt med tid. Dessutom bor jag i veckorna annanstädes, vilket begränsar min tillgång på vettiga träningar.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.