Essray Posted April 4, 2010 Report Share Posted April 4, 2010 @The Swede: Jag gissar att de röda och vita bältena nyttjas för att särskilja de tävlande, men fyller de vita strecken på det röda bältet någon särskild funktion? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 @The Swede:Jag gissar att de röda och vita bältena nyttjas för att särskilja de tävlande, men fyller de vita strecken på det röda bältet någon särskild funktion? Du har helt rätt i att det är tävlingsbälten, detta för att domaren lättare ska kunna se vem som är vem. De vita strecken har jag ingen aning om vad dom är till för. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 I min viktklass hade jag tävlat mot en judoka 3:e dan, en 1:a dan som även pysslar med bjj, samt ett bjj-blåbälte. Kanske var tur att jag inte åkte i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 I min viktklass hade jag tävlat mot en judoka 3:e dan, en 1:a dan som även pysslar med bjj, samt ett bjj-blåbälte. Kanske var tur att jag inte åkte i alla fall. Ähhh, det är nyttigt att få stryk ibland. Vi jobbar vidare på detta och hoppas på större uppslutning nästa år. Vi ska köra mer riktad inbjudan till klubbar i närområdet istället för att lita på förbundens kalendarium. Igår var jag i Linköping på Ju jutsu kai påskläger. Själva lägret är från fredag till måndag men vi åkte bara upp en dag även detta året. Körde bara två pass men två mycket bra pass. Det första ägnades helt åt bensvep och det andra åt de fyra liggande tekniker som ingår till blått bälte. Bra instruktörer på båda passen. Nästa år ska jag försöka vara med på hela lägret. Funderar på att sticka till Göteborg den 24-25/4 på vårläger annordnat av Göteborgs Ju jutsuklubb: http://www.ju-jutsu.se/events/2010/goteborg/alltiett10.pdf Låter som ett trevligt läger med bra upplägg. 8/5 ska jag till Jönköping på bältesläger: http://www.ju-jutsu.se/events/2010/samurai/blsamurai.pdf Är även sugen på att sticka till Kalmar den 2/5 på ett 1976-läger, kan vara kul att testa lite gamla tekniker: http://www.ju-jutsu.se/events/2010/kalmar/1976.pdf Får se om tiden räcker till. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 Körde stående, giljotiner och anakonda igår. Köpte rash-guard, f*n vad varmt det blev. Pust. SGL på söndag. Jag är långt ifrån någon "fighter", kör nog relativt lugnt spel. Men på sparring så kommer det mer och mer tillfällen till grepp, trots att jag kör ganska långsamt. Jag ska faktiskt ha som realistiskt mål att vinna matcher den här gången. Nu har jag ett spel, jag kan en del avslut, och så länge ingen gör konstiga benlås har jag ett relativt bra försvar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted April 17, 2010 Report Share Posted April 17, 2010 Imorrn är det dags. Anmälningen stängde tidigare eftersom taket på max 200 deltagare nåddes (för första gången som jag förstod det). Av dessa är 60 stycken i nybörjarklassen -77 kg. Lär väl bli minst 10 pooler min klass. Körde ett pass igår kväll också. Bra genomkörare; främst inriktat på nedtagningar, topp-position, sparring och lite benlås. "Kunskapsmässigt" bör jag vara redo nu. Sen är det frågan hur tävlingsnerverna mår. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted April 17, 2010 Report Share Posted April 17, 2010 Imorrn är det dags. Anmälningen stängde tidigare eftersom taket på max 200 deltagare nåddes (för första gången som jag förstod det). Av dessa är 60 stycken i nybörjarklassen -77 kg. Lär väl bli minst 10 pooler min klass.Körde ett pass igår kväll också. Bra genomkörare; främst inriktat på nedtagningar, topp-position, sparring och lite benlås. "Kunskapsmässigt" bör jag vara redo nu. Sen är det frågan hur tävlingsnerverna mår. KÖTTA! Eller ja, vinn? lycka till Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted April 17, 2010 Report Share Posted April 17, 2010 Imorrn är det dags. Anmälningen stängde tidigare eftersom taket på max 200 deltagare nåddes (för första gången som jag förstod det). Av dessa är 60 stycken i nybörjarklassen -77 kg. Lär väl bli minst 10 pooler min klass.Körde ett pass igår kväll också. Bra genomkörare; främst inriktat på nedtagningar, topp-position, sparring och lite benlås. "Kunskapsmässigt" bör jag vara redo nu. Sen är det frågan hur tävlingsnerverna mår. KÖTTA! Eller ja, vinn? lycka till Lycka till nu! Break a leg! Själv ska jag tydligen aldrig få vara glad över att ha tid/vara skadefri/vara coaching fri, någon längre tid. Har knappt tränat ett eget pass på en månad. Nu verkar det som det ordnar upp sig igen, så det får bli till och tävla om någon månad om det håller i sig. Längre tid med bra kontinuerlig träning verkar jag aldrig få igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted April 18, 2010 Report Share Posted April 18, 2010 Köpte rash-guard, f*n vad varmt det blev. Pust. Jag antar att du det var träningspasset som gjorde dej varm och itne att du tog fel på en frottétröja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted April 18, 2010 Report Share Posted April 18, 2010 @stefanf Hur har det gått? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted April 18, 2010 Report Share Posted April 18, 2010 Invägningen började kl. 09:00. Jag började tävla - håll i er nu - någonstans mellan 16:30-16:45. Och när det var dags att börja kom det överraskande eftersom det blev på en annan matta än planerat = minimal uppvärmning. Efter att ha väntat så lång tid, var jag "så" nära att strunta i det och åka hem. Jag hade tappat lusten helt. Och nu över till matcherna: Match 1. Vann jag(!). Lyckades dra ut honom med en triangel. Mest överraskad var jag nog själv. Men vägen dit var metodisk, och när den satt, då satt den bra. Match 2-4. Förluster. Utan uppvärming hade jag gjort slut på all ork i första matchen. Förlorade på i tur och ordning; kimura, americana och triangel. Jag var så less att jag i princip inte brydde mig hur matcherna slutade. Var faktiskt nära att lämna wo till match 5, men har jag väntat så länge så måste jag få lite valuta för pengarna. Match 5: Den andra killen var den drivande, men jag försvarade mig bra, och var ibland nästan på väg att vända, men orkade helt enkelt inte. Slutade oavgjort. Så - resultatmässigt var det bättre än förra gången. Strypförsök och cross-face kom dom ingenstans med. Passeringar... tror faktiskt att jag gjorde fler själv, än vad jag fick emot mig. Jag var duktig med guard, att klättra och hålla i huvudet. Jag kände mig inte stressad någon gång. Låsen jag åkte på - killarna var fast beslutna att få in dom, och mot en dubbelt så gammal trött farbror så gick det den här gången. Triangeln jag förlorade på... den matchen borde jag ha fått minst oavgjort i om jag skärpt till mig. Obs! Jag skyller ingenting på arrangörerna. Problemet för mig var att jag kände att jag kunnat utnyttja tiden annorlunda. Visst är det kul att titta, men någon måtta får det vara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Bra jobbat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Tack. Jag är humörspelare, om jag inte tycker det är kul, går det helt enkelt obra. Så med lite distans måste jag vara nöjd eftersom jag gick alla 5 matcherna på "autopilot", utan något större intresse (ville bara få det avklarat), och ändå lyckades med en hel del; även i förlustmatcherna gjorde jag relativt mycket rätt. EDIT: nu kom jag på't - klantet jag gjorde när jag förlorade på triangeln var att jag försökte få till en banana split men tappade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 Tack. Jag är humörspelare, om jag inte tycker det är kul, går det helt enkelt obra. Så med lite distans måste jag vara nöjd eftersom jag gick alla 5 matcherna på "autopilot", utan något större intresse (ville bara få det avklarat), och ändå lyckades med en hel del; även i förlustmatcherna gjorde jag relativt mycket rätt. EDIT: nu kom jag på't - klantet jag gjorde när jag förlorade på triangeln var att jag försökte få till en banana split men tappade. Då har du med andra ord fått pröva på lite av problemen som kan uppstå på en sw-tävling. Lång väntan för att sedan snabbt få värma upp för match. Har hänt massvis med gånger förrut och kommer hända igen. Dock brukar det drabba alla tävlande lika. Får gratulera till segern! Vad jag förstår var det din första? Sen är just nybörjaklasser på sådana här tävlingar ofta väldigt ojämna. En del som kanske skulle väntat med att tävla, men framför allt många som borde ta ett steg upp i klasserna. Matcher är ju dessutom någorlunda nyckfullt, framför allt i de lägre klasserna, så det kan ha varit den bästa killen du mötte som du drog ut och vise versa. Hoppas du tävlar snart igen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted April 22, 2010 Report Share Posted April 22, 2010 Jo, man får ibland känslan av att vissa borde byta upp sig en klass. Men reglerna säger ju <18 månader bjj/sw/liknande = nybörjare. Undantaget är om man tar blått bälte innan dess, då måste man byta upp sig. Om jag är med i SGL något mer i år (r/t jobb etc) ska jag räkna ut ungefärlig* väntetid, sedan sticker jag därifrån och kommer tillbaka en timme innan matchstart. Lagom för att titta ett tag, och sedan värma upp och hålla igång. Under tiden kan jag gå på bio, åka hem och leka med barnen, gå på krogen eller nåt. * En pool = 6 spelare, alla möter alla = 14 matcher. Varje match i snitt åtminstone 2 minuter. Rimligt borde vara 30-40 minuter för varje pool. Nu i SGL1 var det 6 pooler på "min" matta, innan min pool. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 25, 2010 Report Share Posted April 25, 2010 Tillbaka efter två intensiva dagar i Göteborg. I lördags körde vi tre pass där vi tränade på de tekniker som ingår till vårt nästa bälte, vi var 4 grönbälten och 5 orangebälten i min grupp. I dag var det nostalgi och tillbakablickar då Ola Johansson och Jonas Mokvist visade oss tekniker från 80 och 90-talet samt förklarade varför vissa tekniker försvunnit ur systemet, i bland behövdes ingen förklaring Full fart, mycket ledbrytningar och snabba framåtfall men jösses så roligt. Nästa resa blir lite kortare, ett endagarsläger i Jönköping den 8/5. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 9, 2010 Report Share Posted May 9, 2010 Blev inget läger i Jönköping igår utan jag spenderade dagen med mina barn istället. Min gradering närmar sig dock med stormsteg, troligtvis blir den om 2 veckor. Då min instruktör inte får gradera till blått bälte så får vi be om hjälp från en grannklubb men min instruktör kommer att ställa upp som uke åt mig. Jag har väl knas på det mesta men måste slipa till några småsaker. När jag klarat mitt blåa bälte ska jag gå C-instruktörskurs i sommar och sen barninstruktörskursen i höst. När det är klart tänker jag sänka tempot lite och jobba lite längre innan jag graderar till brunt bälte, att jag pushat på hittills är för att jag vill gå barninstruktörskursen och då behöver jag blått bälte. Körde ett pass judo idag, kändes skitbra och jag hade inga problem med de tekniker vi gick igenom. Jag kommer dock inte att gradera till orange denna terminen utan tar det i höst istället, har inte kört så mycket judo i vinter. Ja just det, det är visst klubbmästerskap i ne waza på söndag också. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted May 22, 2010 Report Share Posted May 22, 2010 Blev inget läger i Jönköping igår utan jag spenderade dagen med mina barn istället.Min gradering närmar sig dock med stormsteg, troligtvis blir den om 2 veckor. Då min instruktör inte får gradera till blått bälte så får vi be om hjälp från en grannklubb men min instruktör kommer att ställa upp som uke åt mig. Jag har väl knas på det mesta men måste slipa till några småsaker. När jag klarat mitt blåa bälte ska jag gå C-instruktörskurs i sommar och sen barninstruktörskursen i höst. När det är klart tänker jag sänka tempot lite och jobba lite längre innan jag graderar till brunt bälte, att jag pushat på hittills är för att jag vill gå barninstruktörskursen och då behöver jag blått bälte. Körde ett pass judo idag, kändes skitbra och jag hade inga problem med de tekniker vi gick igenom. Jag kommer dock inte att gradera till orange denna terminen utan tar det i höst istället, har inte kört så mycket judo i vinter. Ja just det, det är visst klubbmästerskap i ne waza på söndag också. The Swede Hur gick det på KM? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 22, 2010 Report Share Posted May 22, 2010 Det blev framflyttat till om två helger så det har inte varit än. Tyvärr är jag inte hemma då så dom får klara sig utan mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 28, 2010 Report Share Posted May 28, 2010 Resultatet från SGL1 i Sthlm är uppe. Jag ligger på 10:e plats! Att det är +35 personer före mig tycker jag vi talar tystare om... (delade placeringar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 1, 2010 Report Share Posted June 1, 2010 SGL på lördag igen. Hittills bara 93 av 200 anmälda, känns som fler än jag tyckte det blev segt förra gången. Förmodligen är det också många som väntar till sista sekunden för att anmäla sig. Jag är inte i stan då, så det blir inget för mig den här gången. Körde i söndags, och en konstig sak hände: på ett helt regelrätt sätt fick jag ett blåbälte att klappa. Förmodligen var han mest överraskad när jag körde en knee-bar, men i alla fall... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 Sista träningspasset innan gradering genomfört. I tisdags och idag har jag kört igenom graderingsteknikerna med han som ska vara min uke (kastdocka) på graderingen. Det allra mesta satt som det skulle, något enstaka hjärnsläpp men inget som oroar. Tillochmed bensvepen, ko uchi gari och ko soto gari, som jag haft problem med innan funkade fint. Nu är det KM ne wasa på söndag som jag ska försöka hinna hem till, jag är på resande fot i helgen, och sen är det gradering på tisdag. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 9, 2010 Report Share Posted June 9, 2010 Graderingen genomförd och ett blått bälte ligger nu i träningsväskan, det gröna är upphängt i garderoben med övriga gamla bälten. Det gick riktigt bra, något stel och nervös i början men när nervositeten väl släppte så flöt det på riktigt bra. Hade full koll på alla tekniker och det mesta satt direkt, nått dåligt kast blev det väl kanske men det hör ju till. Nu är nästa steg utbildning till C-instruktör den 2-4/7 och därefter en barninstruktörsutbildning någon gång i höst. Nästa steg i graderingstrappan är brunt bälte men det blir tidigast om tre terminer, ska se till att verkligen gå igenom allt ordentligt innan jag graderar. Det ingår ju även en kata till brunt bälte. I höst ska jag, förutom att börja öva på brunbältesteknikerna, köra på med judon så att jag kan gradera där innan jul. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 9, 2010 Report Share Posted June 9, 2010 Kul. Grattis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 11, 2010 Report Share Posted June 11, 2010 Eftersom jag inte kört så mycket sista veckorna tänkte jag ta igen det igår, och körde två pass på raken, 3 timmar. Som man säger - när hjärnan är villig, får kroppen lida dagen efter. Har åtminstone förtjänat öl ikväll. Säsongen är nästan över. Sista träningen nästa vecka. Sen blir det sommarträning. "Tyvärr" kommer jag nog vara på landet mest hela semestern. Ska dock försöka få in ett par pass. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 4, 2010 Report Share Posted July 4, 2010 Nu är jag tillbaka från C-instruktörskursen i Oxelösund. På årets varmaste helg valde jag att sitta inne i en lektionssal för att få en duvning i vad som gäller för att bli instruktör i ju jutsu kai. Vi var 20 elever från klubbar runt om i södra Sverige. Kursen var mest teoretisk med endast två pass i dojon, undrar varför jag packade ner tre dräkter? Efter genomgången och godkänd kurs får jag nu gradera vuxna elever till gult och orange bälte. Nästa mål på min ju jutsu-karta är barninstruktörsutbildning i höst. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted July 17, 2010 Report Share Posted July 17, 2010 I måndags var det 28,9 i träningslokalen. Efter två timmar var jag faktiskt lite fuktig under ena armen. Var idag och körde på den lokala klubben i närheten där vi har fritidshuset. Den är främst inriktad på mma, men har även ett par bjj-folk. Kul att träffa nytt folk, få nya intryck och få stryk på nya sätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted July 17, 2010 Report Share Posted July 17, 2010 Tränade krav maga 2-timmarspass utomhus både i måndags och torsdags, kanontrevligt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 20, 2010 Report Share Posted August 20, 2010 Då var det dags igen. Svensk Grapplingligan imorgon. Lite tidigt på säsongen, men passar mig bra eftersom jag faktiskt kört en del under sommaren. Jämfört med första SGL i år är det nu 65 deltagare istället för 200. I -77 kg är det 12 stycken, jämfört med 60 stycken förra gången jag var med. Samt att man kommer vara hårdare med att folk inte får efteranmäla sig eller hålla på att byta viktklasser på tävlingsdagen - vilket både tävlande och arrangörer kommer tjäna på. Känns som det kommer flyta på lite smidigare. Förra gången hade jag som målsättning att vinna åtminstone en match. Den här gången får målsättningen bli att vinna minst en, samt att förlora högst en match. Rapport kommer imorgon eftermiddag/kväll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted August 20, 2010 Report Share Posted August 20, 2010 Då var det dags igen. Svensk Grapplingligan imorgon. Lite tidigt på säsongen, men passar mig bra eftersom jag faktiskt kört en del under sommaren. Jämfört med första SGL i år är det nu 65 deltagare istället för 200. I -77 kg är det 12 stycken, jämfört med 60 stycken förra gången jag var med. Samt att man kommer vara hårdare med att folk inte får efteranmäla sig eller hålla på att byta viktklasser på tävlingsdagen - vilket både tävlande och arrangörer kommer tjäna på. Känns som det kommer flyta på lite smidigare. Förra gången hade jag som målsättning att vinna åtminstone en match. Den här gången får målsättningen bli att vinna minst en, samt att förlora högst en match. Rapport kommer imorgon eftermiddag/kväll. Min erfarenhet är att aggressivitet lönar sig oerhört i SGL då reglerna är utformade så och då matcherna är väldigt korta, min inställning var att få första nedtagningen då jag körde och aldrig ge upp att få ner motståndaren, funkade ganska bra. Emil, med 2 vinster och 2 oavgjorda i SGL deltävling 2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.