Jump to content

Kampsportare


Filuren

Recommended Posts

Trist, Thord. Hoppas det ger med sig.

Annars skulle det se tufft ut om du står där med tokkrokig rygg och blodet droppandes ur munnen, samtidigt som du berättar för ynglingarna hur veka dom är, och hur mycket bättre det faktiskt var förr. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 399
  • Created
  • Last Reply

Var på ett skönt seminarium i helgen. 3 x 1,5 timmar + 0,5 timme sparring blev det för mig.

Istället för "gör si" och "gör så", visade han utgångspositionen, och en önskad slutposition. "Hur ni tar er dit? Lös det."

Efter att vi fått testa, så fick vi visa upp hur vi gjorde. Om man inte fick det att funka alls, kom han med "lösningen", eller i alla fall förslag på lösning.

Tyngdpunkten låg på mount, side och backmount. Bl.a. att testa hur långt man kunde släppa den under innan man mer eller mindre förlorat positionen. Sedan att ha idéer om hur man kan återta en dominant position man förlorat. En del sköna avslut också självklart. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tjena,jag funderar på att börja i taekwondo eller jujitsu och undrar vilka erfarenheter ni har av dessa sporter :D

för- och nackdelar och andra upplevelser, eller kan ni rekommendera någon annan kampsport? :rolleyes:

 

Utveckla gärna vad du vill ha ut av träning. Snygg kropp? Tävlingskamp? Självförsvar? Vill du brottas eller kasta eller boxas eller sparka eller strypa eller...?

Vill du ha Budo med traditioner, bälten mm, eller vill du träna så som i modern kampsport/självförsvar?

 

 

De flesta klubbar brukar ha "prova på" träning innan man måste betala medlemsavgift. Prova och se vad du tycker om är ett hett tips!

Link to comment
Share on other sites

@losec

 

Jag vill i alla fall inte tävla/träna där man köttar sönder huvudet på varandra,typ MMA eller något sånt :P en snygg kropp till sommaren vore inga fel ;)

Jag vill ha något som jag kan hålla på ganska länga ifall jag gillar det utan att bli dum i huvudet pga alla slag :rolleyes:

jag har en lapp där jag kan testa gratis taekwondo en gång och så drar jag iväg ett mail till ju jutsu och frågar ifall man kan testa en gång där också :D

Link to comment
Share on other sites

@losec

 

Jag vill i alla fall inte tävla/träna där man köttar sönder huvudet på varandra,typ MMA eller något sånt :P en snygg kropp till sommaren vore inga fel ;)

Jag vill ha något som jag kan hålla på ganska länga ifall jag gillar det utan att bli dum i huvudet pga alla slag :rolleyes:

jag har en lapp där jag kan testa gratis taekwondo en gång och så drar jag iväg ett mail till ju jutsu och frågar ifall man kan testa en gång där också :D

 

Dum i huvudet har jag förhoppningsvis inte blivit än, men jag förstår din åsikt.

 

Om du vill ha snygg "fightclubb kropp" och inte köra fullkontakt mot huvud torde taekwondo vare ett bra val. Min ringa erfarenhet/kunskap vad det gäller ju jutstu så brukar det ge lite mera "brottarkropp", och då menar jag inte Eddy Bengtssson utan mera Martin Lidberg.

 

Som sagt, prova på och se vad du tycker om sporten och klubben! Beroende på var du bor kan det ju finnas flera alternativ till dessa val.

Link to comment
Share on other sites

Kul! ;-)

 

Den där filmsekvensen är mycket välanvänd till olika lustiga översättningar.

 

Denna tycker jag om, men det finns säkert en hel del som känner sig (eller borde känna sig...) träffade, och ogillar den.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag såg att det klippet var ganska populärt. :D

Den här textningen kändes så skön och genomtänkt.

 

Jag har tittat på youtube-klipp, men allt det flashiga går ju bort direkt om man kör mot någon som har någotsånär koll. Kanske man på min nivå kan plocka upp något tips här och där om detaljer i någon teknik.

 

Har den här terminen mest kört med fortsättningsgruppen. Har under sparring fått ordentligt med smörj, och mest fått träna defensiven. Ibland har känslan "f*n, jag kan ju ingenting" kommit.

Men - i veckan körde jag med nybörjargruppen, och mot några som börjat den här terminen. Och hoppsan; på ett lugnt, kontrollerat sätt kunde jag sätta både det ena och det andra, och få ett kvitto på att jag faktiskt lärt mig något.

Dessutom kunde jag ge enkla, fungerade tips.

Nästa helg ska jag köra en dag med Matt Thornton (ja, alltså inte bara jag, utan hela gänget). :rockon:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Thord. Hur går det? Både färden mot blått, och BJJ?

Färden mot blått går väl enligt plan, BJJ är det lite mer sparsamt med just nu.

Den 13:e ska jag ställa upp i en nybörjartävling i judo, GoG cup i Stenungsund.

Det är en tävling för judokas upp till grönt bälte.

Gör det mest som en kul grej för att testa på att tävla, skulle jag råka vinna en match är det bonus. :D

Två helger senare, den 27, är det dags för vår egen tävling i Ne waza, Yoi open.

Det är andra året vi kör den tävlingen och den är öppen för judo, ju jutsu och bjj.

http://och.nu/yoi/info/yoi_open_2010.pdf

 

Fick mail om första deltävlingen i Grapplingligan men jag får nog hoppa den för jag har inte längre tillgång till bil, vi får se, det kanske löser sig tills dess.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Rolig att det går framåt för er. En annan har fått vara ganska hel och fått bra träning ett tag nu. Mycket sparring med tävlingsaktivt folk den senaste och närmast kommande tiden. Lutar åt att åter ta upp tävlande lite igen.

 

@Annahörig

Roligt att du funnit något du gillar! Per definition är ska ju detta vara en kampsportstråd(?), men jag antar att man inkluderar självförsvar i den.

Det du beskriver med att inte kunna sova är ganska vanligt. Många känner det till en börja med när de börjar träna självförsvar/kampsport, framför allt när man sparrats. Brukar bli bättre med tiden och mera erfarenhet. De flesta som håller på med kamsport brukar dock känna av det när man har tävlat, men även det är en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

@Annahörig

Roligt att du funnit något du gillar! Per definition är ska ju detta vara en kampsportstråd(?), men jag antar att man inkluderar självförsvar i den.

Det du beskriver med att inte kunna sova är ganska vanligt. Många känner det till en börja med när de börjar träna självförsvar/kampsport, framför allt när man sparrats. Brukar bli bättre med tiden och mera erfarenhet. De flesta som håller på med kamsport brukar dock känna av det när man har tävlat, men även det är en vanesak.

 

Tack, det var skönt att höra :rolleyes:

 

Om det är nån som har några knep att dela med sig av för att varva ned,

så tas de tacksamt emot! Har provat både andnings- och avslappnings-

övningar men utan märkbart resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror största delen av svaret ligger i "har just börjat": kroppen lär sig helt nya saker.

Efter en "vanlig" träning kan jag nuförtiden somna ganska lätt. Har jag lärt mig nytt, tar det längre tid.

Ge det en månad eller två.

 

Ät vettigt efter träningen. Jag brukar annars hinna bli hungrig ungefär samtidigt när det är dags att somna.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror största delen av svaret ligger i "har just börjat": kroppen lär sig helt nya saker.

Efter en "vanlig" träning kan jag nuförtiden somna ganska lätt. Har jag lärt mig nytt, tar det längre tid.

Ge det en månad eller två.

 

Ät vettigt efter träningen. Jag brukar annars hinna bli hungrig ungefär samtidigt när det är dags att somna.

 

Tack, jag hoppas att du har rätt =)

Träningen är dock lite för sen för att man ska kunna äta efteråt tror jag.

Link to comment
Share on other sites

...

Två helger senare, den 27, är det dags för vår egen tävling i Ne waza, Yoi open.

Det är andra året vi kör den tävlingen och den är öppen för judo, ju jutsu och bjj.

http://och.nu/yoi/info/yoi_open_2010.pdf

...

The Swede :surprise:

Hur många var det med förra året?

När beräknas tävlingen vara klar? Ungefär alltså.

 

Glöm ovanstående fråga...

 

I övrigt spenderade jag hela gårdagen som domare på klubben när vi genomförde Yoi open i ne wasa.

Det var ungefär 30 anmälda från 6 eller 7 klubbar.

Vi hade bjudit in både judo, jujutsu och bjj men tävlingen kördes med judo-regler.

Tyvärr fick vi inte så många anmälda som vi hoppats på, mycket beroende på att de olika förbunden inte ville lägga ut infon i sina kalendarium.

Detta beroende på att det stog judo, jujutsu och bjj i inbjudan.

Då drog man öronen åt sig och pinkade revir.

 

I slutänden blev det dock en bra tävling, vi skippade den gymnastikhall vi hade bokat och körde nere i dojon istället.

Lite trång men väldigt gemytligt.

Jag tror alla var nöjda efter dagen och vi ska nu jobba hårt på att få detta till ett återkommande event.

...

The Swede :D

 

Frågan får istället bli: som jag tolkar det, så är det enbart viktklasser, ingen fördelning på tidigare erfarenhet? Jag kan alltså som vitbälte få köra mot ett 3 dans judobälte?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är rätt.

Pooltävling indelad i viktklasser.

Ingen hänsyn till vilket bälte eller vilken stil man tillhör, alla möter alla inom viktklassen.

Om tillräckligt intresse finns kör vi eventuellt även en öppen klass.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är rätt.

Pooltävling indelad i viktklasser.

Ingen hänsyn till vilket bälte eller vilken stil man tillhör, alla möter alla inom viktklassen.

Om tillräckligt intresse finns kör vi eventuellt även en öppen klass.

Jag är sugen, men +35 mil enkel resa blir tyvärr för mycket. :rodna:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag vill i alla fall inte tävla/träna där man köttar sönder huvudet på varandra,typ MMA...

Tråkigt att du har en sån förvriden bild av MMA. Under året jag tränat MMA så är det ingen som matat slag på mej när jag har ryggen mot mattan. Det är väldigt svår att slå på någon som har en aktiv markposition. Sen skulle ingen vilja ha någon på en klubb som bara står och matar för kung och fosterland på någon som har ryggen mot mattan.

 

Annars om du inte gillar slag kan du träna Submission (MMA utan slag och sparkar).

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så att jag inte gillar MMA/UFC utan mer en metafor för fullkontaktsport (dock lite onödig kanske). Jag har själv tränat thaiboxning innan men tyckte inte det var ngt för mig just då utan ville ha något annat. Jag älskar MMA/UFC och ser emot matchen mellan george st pierre vs Hardy. vem vet? jag kanske börjar gå matcher i taekwondo ITF där slag mot huvudet ingår ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då är årets upplaga av Yoi open avklarad.

 

Det blev en deltagarmässigt mindre tävling i år än i fjol men vi hade lika trevligt för det.

Mitt eget deltagande var osäkert för jag blev dålig i torsdags, misstänkt magsjuk, men det gav med sig.

 

Vi körde tre viktklasser, en barn, en vuxen -85 kg och en +85 kg.

Vi avslutade sen med en öppen viktklass för dom som ville.

 

I barnklassen var det fem deltagare, alla från vår egen klubb, tre från judo och två från ju jutsu.

Mina grabbar kom trea och fyra.

 

-85 kg hade 4 deltagare och +85 kg hade 5 deltagare.

 

Själv tävlade jag i klassen för stora grabbar, +85. Jag vägde in som tyngst på 110,35, ett hekto tyngre än tvåan.

Min första match gick mot ett brunbälte judo från Skara.

Riktigt rolig match, väldigt dynamisk och vi bytte tekniker fram och tillbaka hela matchen.

Jag lyckades ta rygg på honom och kämpade in en hadaka jime/ rear naked choke som jag nästan vann på men han lyckades vrida sig ur i sista sekund.

Nu när jag tänker efter beror det på att jag inte höll mig tillräckligt nära utan gav honom utrymme att vrida sig, ett nybörjarmisstag.

Lite senare fick jag en fasthållning på honom men den gick inte tillräckligt länge för att vara poänggivande och han lyckades rulla runt och ta en fasthållning på mig som han höll matchtiden ut och fick 5 poäng för.

 

Nästa match gick mot ett svartbälte judo från Jönköping och där fick han en sankaku jime/ triangel på mig efter ungefär en minut.

Jag lyckades komma ur den men gick istället rätt in i en juji gatame/ armbar som jag var tvungen att klappa av på.

 

Tredje matchen körde jag mot ett gulbälte judo från Skara och där fick jag en fasthållning på honom efter ungefär en minut som jag höll 25 sekunder för matchvinst.

 

Sista matchen gick mot min judoinstruktör Ivar och han fick in en ude garami/ kimura nästan direkt som jag fick klappa av på.

 

1 vinst och tre förluster för en fjärdeplats.

 

Lite frustrerande att jag inte lyckades hålla min strypning i första matchen, jag pratade med honom efteråt och han erkände att han bara var någon sekund från att klappa av innan han lyckades smita.

 

Nästa söndag är det dags att åka till påsklägret i Linköping igen.

Vi åker bara upp en dag även i år och jag hoppas att jag får chansen att träna för Rob Haans i år igen.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat, Scary Man Swede! Måste se till att nån tar bild på mig

nästa gång vi kör scenario med angrepp av tre karlar. =D

 

Apropå tidigare samtalsämne så har sömnproblematiken lugnat sig,

kanske delvis för att träningstiden tidigarelagts så nu kommer jag oftast

hem vid 21. Dock är jag fortfarade helt sanslöst blåslagen. Har inte

haft full funktion i högerarmen på tre veckor, och har blivit inkallad till

sköterska för förhör om hemförhållanden...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...