The Swede Posted January 16, 2009 Report Posted January 16, 2009 Tack 2Sharp,Jag tror inte något är trasigt. Det känns mer som översträckt/utdraget. Har skaffat ett sån där neoprenpryl över axeln för mer värme. Strechade och värmde upp axlarna ordentligt mycket mer i onsdags, samt sa att sparringpartnern fick ta det lugnt när armen skulle upp bakom ryggen. Det tillsammans med Voltarengel har hjälpt ganska bra. Ska försöka göra som du föreslår när det gäller träning. Låter som att ni tar i lite för mycket när ni gör Ude henkan gatame. Fick själv problem med armbågarna utan att veta varför tills i höstas när vi hade en gästinstruktör från Norrahammar som påtalade detta. Under träning räcker det att lägga upp motståndarens arm i bälteshöjd, man behöver inte bryta upp den i nacken på honom. ang. fall.Kallas inte bakåtfall med avslag för "sidofall" (har inte boken här), och att man skiljer dom åt med det? Det kallas lite felaktigt för sidofall men i boken benämns det bakåtfall. (ushiro ukemi med och utan dämpning) En av instruktörerna visade en gammal fallteknik: fall rakt bakåt, och slå av med båda armarna. Tränas bäst från lägre höjder i början... Det är en judoteknik, kan vara så att den även fanns inom justun tidigare, finns inte med i systemboken från 1996 dock. The Swede
Stefan F Posted January 16, 2009 Report Posted January 16, 2009 Precis så är det. Trots att instruktörerna sagt till att ta det lugnt med uppbrytningen. Att först nästan lägga armen rak längs med kroppen, sedan påbörja vridningen är ett av förslagen för att spara axlar. Men är man het, och vill hålla emot/göra det snabbt, så blir det lätt fel (eller rätt om det varit skarpt). Som tur är lär man sig att köra vettigare med tiden. Rätt om fallen. Det är nog någon tränare som kallat det sidofall (för att göra det pedagogiskt?)
Stefan F Posted January 29, 2009 Report Posted January 29, 2009 Äntligen börjar framåtfallet ta sig. Under randori så låser sig skallen ibland, och man står som ett fån (hmmm, om han gör så, då gör jag.... såhär?). Men ibland får man snilleblixtar, och lyckas med "fel" teknik få till riktigt bra saker. Särskilt när man kör mot färgrannare bälten som anfaller med attacker vi inte gått genom än. Då kan man bli rätt nöjd.
The Swede Posted January 30, 2009 Report Posted January 30, 2009 Härligt att det börjar fungera för dig Stefan. Det är en skön känsla när en teknik "klickar in", helt plötsligt bara fungerar något man haft enorma problem med innan. Själv har jag lite problem med att få till timingen i höftkastet o goshi. Det funkar skitbra mot några personer men går inte alls mot andra. The Swede
The Swede Posted February 7, 2009 Report Posted February 7, 2009 Jaha, då sitter man här på sin kammare efter en hel dag i dojon. Vi hade ett miniläger tillsammans med vår vänförening Norrahammars Jujutsu och Sportförening Det var deltagare från fyra klubbar, BK Yoi Mullsjö, JJK Samurai i Jönköping, Wärö Budo och ovannämnda klubb från Norrahammar. På förmiddagen körde vi två barnpass med 26 barn och på eftermiddagen körde vi två vuxenpass med ungefär 20 personer. Ett litet läger med små resurser men oj så trevligt. Som vanligt så lärde man sig några nya tricks och fick öva in små varianter på gamla bekanta tekniker. En ny favorit blev offerkastet sumi gaeshi http://judoinfo.com/images/animations/blue/sumigaeshi.htm Kul känsla att kunna kasta en person som väger runt 90 kilo utan att ta i något alls utan bara använda teknik. Lite bilder: Instruktörerna i barngruppen, jag står närmast i bild. Barnträning. Jag kör ne wasa. The Swede
Stefan F Posted February 13, 2009 Report Posted February 13, 2009 Självklart förstår jag tanken, men det låter ganska lustigt att om man gör något med "styrka och snabbhet"... så är det negativ kritik. Just nu fasar jag för att en möjlig föreståede ljumskbråckoperation kommer bromsa mitt orange bälte. Ska kolla om man kan planera operationen till närmare sommaren, efter gradering.
losec Posted February 13, 2009 Report Posted February 13, 2009 Har själv haft det rent pissigt med saker de senaste månaderna. Återkommande förkylningar, lite sjudomar samt en stukad fot har gjordt min träning riktigt lidande. Som tur är har jag lyckats kapa lite dövikt under tiden, så man iaf har något mindre att oroa sig för inför tävlingar.
Stefan F Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 Precis pratat med en arbetskompis. Tydligen får man inte lyfta tungt 6 månader efter bråck-operation. Nämen, va f-an då! Det bästa borde ju då vara att vänta med op. till efter orange bälte, så försvinner 2-3 månader under sommaren, och jag kan sedan kanske nästan komma ikapp de andra under senare delen av hösten. Jag vet än inte om vår grupp kommer ha som mål att fixa grönt bälte på en eller två terminer. Har även träffat en av de tidigare ju-jutsarna i vår klubb. Han var bråck-opererad, och sa 6 månader. Men det har jag förträngt, alternativt hoppats på att det skall vara individuellt. Usch!
losec Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 Precis pratat med en arbetskompis. Tydligen får man inte lyfta tungt 6 månader efter bråck-operation.Nämen, va f-an då! Det bästa borde ju då vara att vänta med op. till efter orange bälte, så försvinner 2-3 månader under sommaren, och jag kan sedan kanske nästan komma ikapp de andra under senare delen av hösten. Jag vet än inte om vår grupp kommer ha som mål att fixa grönt bälte på en eller två terminer. Har även träffat en av de tidigare ju-jutsarna i vår klubb. Han var bråck-opererad, och sa 6 månader. Men det har jag förträngt, alternativt hoppats på att det skall vara individuellt. Usch! Hur kommer det vara med övrig träning? Hur länge har du t ex förbud på löpning? Om man har ett uppehåll pga en typ av skada, kan man ju ofta träna upp fysen på något annat sätt. Så får man någon nytta med ett ofrivilligt träningsuppehåll. Försök se positivt på det hela!
Stefan F Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 Tydligen ska man gå rätt mycket (löpning vet jag ej). Det är ansträngning där magen är direkt inblandad som ska begränsas. Frågan är hur teknik-övningar går att göra. Egentligen, om jag får restriktioner, så borde jag kunna göra övningar som inte innefattas av dessa. Fortsättning lär följa...
Stefan F Posted February 22, 2009 Report Posted February 22, 2009 Asch. Har nu fått diagnosen (kunde inte vara något annat). Ska höra från sjukhuset inom 4-5 veckor, sen får vi se. Jag får olika besked om konvalescens beroende på vem man pratar med. Ultimat vore operation efter gradering, och sedan helt fit till hösten.
Skalman Posted February 25, 2009 Report Posted February 25, 2009 Jag har nu lyckats ta mig till två söndagsträningar i rad (och det blir nog igen på söndag) på vilka vi har börjat träna kata, vilket jag trodde skulle vara okej, men det är faktiskt riktigt kul! Hittills har vi gått igenom kata 1-3, varav kata 3 var den klart svåraste, och jag kan inte direkt påstå att jag klarar någon av dem speciellt bra, men det är roligt att få öva dem i alla fall.
Stefan F Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Thord: Hur upplevde du skillnaden att gradera till orange, från att gradera till gult? Ligger ni i fas för att ta grönt nu till våren?
The Swede Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Thord:Hur upplevde du skillnaden att gradera till orange, från att gradera till gult? Ligger ni i fas för att ta grönt nu till våren? Det var för mig en enorm skillnad men det beror mest på att jag graderade till orange i en annan klubb med en annan instruktör. Själva upplägget var likartat, lite mer randori vid min gradering till orange. Vi ligger väldigt bra till tycker jag. Vi är fyra stycken som kör stenhårt för att gradera vid terminens slut och det går riktigt bra. Några tekniker sitter inte riktigt än men vi har gått igenom allt i boken några varv så nu är det bara mängdträning som gäller. The Swede
The Swede Posted March 4, 2009 Report Posted March 4, 2009 Härligt att det börjar fungera för dig Stefan.Det är en skön känsla när en teknik "klickar in", helt plötsligt bara fungerar något man haft enorma problem med innan. Själv har jag lite problem med att få till timingen i höftkastet o goshi. Det funkar skitbra mot några personer men går inte alls mot andra. The Swede ÄNTLIGEN!!!! Var nere och körde judo idag och fick en rejäl genomkörare med o goshi Ivar, huvudtränare för judo, är klockren på att lära ut och dessutom otroligt lättkastad trots att han är ungefär 1,85 och väger 100 pannor. Nu ska jag testa hans små tricks i morgon på ju jutsu-träningen. The Swede
losec Posted March 9, 2009 Report Posted March 9, 2009 Var nyligen och fightades på en klubb i hemtrakterna. Känner folket där lite grann. Skönt med lite omväxling, dessutom skönt att bara köra på själv en hel del. Har pga. instruerande och småskador knappt kört ett eget pass i veckan efter nyår. Ska försöka få ändring på det om möjligt
Stefan F Posted March 22, 2009 Report Posted March 22, 2009 Rolig träning i måndags - bara mattbrottning. Mycket testa att få tag i grepp, hålla kvar och ta sig loss. Någon mer som ska till Linköping i påsk? Thord? Skulle helst vilja köra två dagar, men för mig blir det bara lördagen.
Cykelskytt Posted March 22, 2009 Report Posted March 22, 2009 Själv har jag lite problem med att få till timingen i höftkastet o goshi.Det funkar skitbra mot några personer men går inte alls mot andra. The Swede Det här med att vissa inte fungerar att kasta på träning beror ofta på att de är rädda för att släppa kontrollen. Eftersom uke aldrig blir överraskad av att det kommer en o goshi när ni står och övar just det kastet blir det fel om han inte spelar överraskad. En o goshi är lätt att sabotera om man vet att den kommer: --Böj på knäna en aning så du sänker tyngdpunkten. --Flytta dig en liten aning åt sidan jämfört med var tori tror du står. --Var mjuk i ryggen/midjan, böj dig en aning framåt när höften kommer in. --Allt är nu saboterat, då hoppar du själv för fullfölja fiaskot. Om du vill låta tori kasta och inte är rädd gör du så här: --Stå kvar raklång. --Böj INTE i midjan. --Kliv INTE åt sidan. --Spänn magen litet. --Hoppa inte. Om du sedan verkligen vill hjälpa till så går du upp litet på tå en aning framåtlutad som reaktion på toris balansbrytning. Sedan beträffande o goshi. Jag har hört ju-jutsu instruktörer säga att man inte behöver vrida, det räcker att lyfta med benmusklerna och tippa över uke. Fel, fel, fel. Att inte lära sig från början att kombinera lyft och vridning i höfttekniker är ett misstag som många ägnar hela sitt liv att fösöka arbeta bort. edit: stavfel
The Swede Posted March 22, 2009 Report Posted March 22, 2009 Rolig träning i måndags - bara mattbrottning. Mycket testa att få tag i grepp, hålla kvar och ta sig loss. Någon mer som ska till Linköping i påsk? Thord? Skulle helst vilja köra två dagar, men för mig blir det bara lördagen. Vi ska upp ett gäng från klubben men vi åker upp på söndagen. I övrigt spenderade jag hela gårdagen som domare på klubben när vi genomförde Yoi open i ne wasa. Det var ungefär 30 anmälda från 6 eller 7 klubbar. Vi hade bjudit in både judo, jujutsu och bjj men tävlingen kördes med judo-regler. Tyvärr fick vi inte så många anmälda som vi hoppats på, mycket beroende på att de olika förbunden inte ville lägga ut infon i sina kalendarium. Detta beroende på att det stog judo, jujutsu och bjj i inbjudan. Då drog man öronen åt sig och pinkade revir. I slutänden blev det dock en bra tävling, vi skippade den gymnastikhall vi hade bokat och körde nere i dojon istället. Lite trång men väldigt gemytligt. Jag tror alla var nöjda efter dagen och vi ska nu jobba hårt på att få detta till ett återkommande event. @Cykelskytt. Det är just därför som jag även tränar judo, judokas är mycket bättre på kast än jujutsukas. The Swede
losec Posted March 23, 2009 Report Posted March 23, 2009 @The Swede Tycker själv att revirpinkeriet inom kampsporten i Sverige är jättetråkigt. Ofta är det som en vuxensandlåda. Vore kul om folk bara kunde träna, tävla och ha kul. Men som det är nu är det en djungel med revirpinkeri. Kommer väl sig av det gamla budotraditionerna med tränare som var gudar i sin egen stil/lokal. Och dessa är ju ofelbara vilket gjorde att deras stil, etc, var oövervinnligt. Bäst bevisar man detta genom att stanna i hemma, då kan man ju inte förlora. *suck*
Liemann Posted March 27, 2009 Report Posted March 27, 2009 Nej, inte just nu iaf.. Körde en hel del "bag work" när jag var yngre, dock har jag flyttat från det gymmet nu. Aldrig vart medlem i nån kampsports klubb, men jag skulle hemskt gärna vilja. Dock sätter avstånd och pengar stop för det just nu. MMA är guld ;) Det är just därför som jag även tränar judo, judokas är mycket bättre på kast än jujutsukas. Såg en dokumentär någonstans där det berättades att när Japans polis skulle bestämma vilket system som skulle läras ut som polisens officiella system satte de två mest framstående skolorna mot varandra. Judo vann med 13-2 i matcher :p
losec Posted March 29, 2009 Report Posted March 29, 2009 Nej, inte just nu iaf.. Körde en hel del "bag work" när jag var yngre, dock har jag flyttat från det gymmet nu. Aldrig vart medlem i nån kampsports klubb, men jag skulle hemskt gärna vilja. Dock sätter avstånd och pengar stop för det just nu. MMA är guld ;) Det är just därför som jag även tränar judo, judokas är mycket bättre på kast än jujutsukas. Såg en dokumentär någonstans där det berättades att när Japans polis skulle bestämma vilket system som skulle läras ut som polisens officiella system satte de två mest framstående skolorna mot varandra. Judo vann med 13-2 i matcher :p Om du specar lite mer var i Bergslagen du finns, så kanske vi kan finna en MMA klubb åt dig. Finns mer eller mindre något gäng i varje by i Sverige som håller på. I Bergslagen finns det t ex klubbar i Nora och Fagerstad.
The Swede Posted March 31, 2009 Report Posted March 31, 2009 Jaha, nu sitter man här med en envis förkylning som inte vill släppa och graderingen närmar sig med stormsteg. Fan vad det är frustrerande att inte kunna träna bara för en sketen förkylning, känns som att jag har hur mycket som helst jag måste slipa till innan graderingen om två månader. The Swede
HannesFury Posted April 11, 2009 Report Posted April 11, 2009 Ju-jutsu kai här också! härligt the Swede och Stefan höll på i tio år fram till några år sen. så just nu har jag satt igång igen. hur är "shogan"-gin stefan? har precis beställt en sådan nämligen. och angående påsklägret så önskar jag att jag kände till det tidigare, men det kommer nog några ifrån Västerås där jag bor i alla fall
The Swede Posted April 12, 2009 Report Posted April 12, 2009 Jaha, nu sitter man på sin kammare, något trött och sliten men väldigt nöjd med dagen. Vi var som sagt bara uppe på påsklägret en dag vilket innebär att jag fick mig tre pass till livs. Pass nummer två var nog det bästa, instruktören var nämligen Rob Haans från Holland. Rob har 5 DAN och har blivit europamästare 2 ggr och världsmästare 3 ggr. Mycket trevligt pass med mycket trevliga marktekniker. Nästa år ska jag försöka vara där åtminstone två dagar. The Swede
Stefan F Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 Shogun-gin håller utmärkt, både tyget och färgen. Storlek kan man dock undra över. Jag är 176 cm ungefär. Men storlek 185 var perfekt för mig. Jag var på påsklägret 3 pass under lördagen. Det fjärde hade varit med Rob Haans. Men för mig räcker det gott att träna med andra instruktörer. Det blev åtminstone en aha-upplevelse per pass. Men luften i hallen efter lunch... brottarbralla någon? Samma sak här - ska försöka vara med två dagar nästa år. Men förmodligen blir det som i år - en dag.
HannesFury Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 där ser man! själv är jag 175 så det borde ju passa utmärkt för mig med. shogun är ganska vanlig vad jag förstått det här med påskläger verkar faktiskt kul, kanske ses vi där nästa år <<jag i förhoppningsvis blått bälte om ett år
Stefan F Posted April 23, 2009 Report Posted April 23, 2009 Igår kväll var de flesta iväg till en annan klubb som hade besök av Peter Clarke (känd australier tydligen). Kvar var jag, ett brunbälte och två svartbälten som körde. Uteslutande mattekniker. Så j*vla jobbigt, men så j*vla kul! Jämfört med såna här pass är graderingsträningarna nästan en gäspning, i alla fall i fråga om använd energi.
losec Posted April 24, 2009 Report Posted April 24, 2009 Åter igen har jag sista tiden drabbats av småskador och förkylningar, som tillsammans med instruering totalt sabbat min egna träning. Tävling får begränsas till SW den kommande tiden, men hopp om att tävla i mma igen finns. Framtiden får utvisa. Däremot har det varit roligt att vara mera aktiv på coach sidan den sista tiden, än jag varit förrut.
The Swede Posted April 25, 2009 Report Posted April 25, 2009 Nu är första delen av mitt långsiktiga mål uppnått. Jag har idag genomgått första steget i instruktörsutbildningen, D-kursen. D-kursen ger ingen graderingsrätt utan är mer en introduktion och ger mig bättre förutsättningar att agera som hjälpinstruktör, vilket jag redan gjort i ett år men det är en annan sak. Nästa mål är nu C-kurs samt barninstruktörskurs men då måste jag först ha blått bälte. The Swede
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.