Jump to content

Kampsportare


Filuren

Recommended Posts

Tack! Gratulerar själv. :mellow:

 

Även fast det kändes mer eller mindre självklart att man skulle klara det så var det kul att få ett kvitto på att man lärt sig något under terminen.

Övningarna så tajtare än tidigare, så nog var man extra skärpt nu alltid.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 399
  • Created
  • Last Reply

Tack.

Första målet är självklart ett orange bälte om ca. 6 månader. :navy:

Hoppas att jag kommer fortsätta tycka det är kul, för det känns som en bra typ av motion för mig.

Men jag har inte satt upp t.ex. svart bälte som slutmål, utan det får bli ett bälte i taget.

Link to comment
Share on other sites

@The Swede & stefanf

 

Får gratulera till graderingarna! Några ny mål (bälten?) uppsatta?

Mina mål ligger kvar, förutom att jag ska gå kursen till D-instruktör så fort som möjligt.

Hade fått för mig att man måste ha grönt bälte för det men det räcker med orange.

Nu är vi fyra stycken som graderade till orange i veckan och vi ska tillsammans köra stenhårt för att ta grönt bälte efter denna terminen.

Enligt kriterierna behöver man 1-2 terminers träning och vi satsar på att göra det på en termin vilket även kommer att gå.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

@stefanf & The Swede

 

Ytterligare frågor.

Graderingsgång, vilka färger/nivåer handlar det om?

Vad har man för rutiner för gradering?

Är eran träning självförsvars eller kampsportsinriktad?

Under vilka regler sparras/tävlar man?

På vilket sätt sparras/tävlar man?

Lite grunder i tekniker, typ doubleleg nedtagning eller höftkast a la judo, etc?

Hur brukar träningsupplägget vara?

Vilken stil av Ju-Jutsu tränar ni? Finns en del olika.

 

En del frågor, men jag har inte riktigt koll på ju-jutsu och dess varianter, förutom BJJ.

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag missade helgens kendoläger med två senseier från Japan så var det "födelsedags-keiko" för en av dem i tisdags, och där kunde jag vara med. På grund av en miss blev det dock inte så mycket träning för oss som man hade hoppats, men man hann ändå med att bli rejält imponerad av gubbarna. Visst, själv är man ju så kass så att det finns inte, men när jag fick en kort gikeiko mot födelsedagsbarnet så märkte man skillnaden i erfarenhet mot när man mött de riktigt bra i klubben. Det spelade ingen roll vad man gjorde, han kunde slå mig var som helst i alla fall. Mycket imponerande. Sedan var de väldigt trevliga privat också, och det var roligt och intressant att höra dem berätta om varför de började med kendo och andra anekdoter från Japan.

 

Inte kunde jag vara med på graderingen heller, men det blir ett uppsamlingsheat till våren så.

Link to comment
Share on other sites

@stefanf & The Swede

 

Ytterligare frågor.

1. Graderingsgång, vilka färger/nivåer handlar det om?

2. Vad har man för rutiner för gradering?

3. Är eran träning självförsvars eller kampsportsinriktad?

4. Under vilka regler sparras/tävlar man?

5. På vilket sätt sparras/tävlar man?

6. Lite grunder i tekniker, typ doubleleg nedtagning eller höftkast a la judo, etc?

7. Hur brukar träningsupplägget vara?

8. Vilken stil av Ju-Jutsu tränar ni? Finns en del olika.

 

En del frågor, men jag har inte riktigt koll på ju-jutsu och dess varianter, förutom BJJ.

1. För oss var det vid det här tillfället bara vitt->gult och gult->orange. Vi fick halva salen var. Vår gradör är 7:e dan, de andras 4:e eller 5:e (lite osäker där).

2. Gradören säger vilken försvar som ska användas mot vilket anfall. Vi hade räknat med att vi skulle behöva göra allt, men vi hoppade över t.ex. ställningar och förflyttningar. Till saken hör att gradören ofta sett oss träna, så han lade det väl på en nivå först, med möjlighet att sänka om vi inte fixade det.

3. Självförsvar - än så länge. Högre upp verkar det komma in mer kampsportsmoment på träningarna.

4. Vet faktiskt inte. Det senaste jag såg när svartbältarna höll på, var att de började stående och skulle få ner den andre till liggande. Men det lär nog variera rätt mycket.

5. Den enda tävlingen jag varit med på finns kommenterad ovan nånstans - alltså par mot par.

6. Vet ej. Inte på min nivå, men kommer säkert senare.

7. Uppvärming ca. 10-15 minuter. Sedan övningar. Avslutas ofta med fys ca. 10 minuter. Ibland är det övervägande grundövningar, ibland övningar på brun-svart nivå. Men oftast är fokus på grundläggande ledteknik och förflyttning (använda höft ordentligt vid vridning etc).

8. Ju-Jutsu Kai.

 

EDIT: ordförståelse och meningsbyggnad.

Link to comment
Share on other sites

Även jag tränar Ju jutsu kai samt judo.

 

De olika bältena samt rekomenderad träningstid till aktuellt bälte inom ju jutsu kai är:

vitt (nybörjare)

gult (1 termin)

orange (1 termin)

grönt (1-2 terminer)

blått (2 terminer)

brunt (2 terminer)

 

Därefter 10 DAN-grader (svart bälte)

Innan man graderar till 1 DAN bör man tränat kontinuerligt i 5 år.

 

Vid graderingen ska du visa upp alla tekniker till aktuellt bälte samt alla grundtekniker till samtliga tidigare bälten.

 

Om vi tittar på gult bälte så är utbildningen indelad i 4 huvuddelar:

Kihon wasa: grundtekniker

Jigo wasa: tillämpade försvarstekniker

Renraku wasa: kombinationstekniker

Randori: fri form/ övning

 

I kihon wasa ingår:

Tachi wasa: ställningar

Taisabaki wasa: förflyttningar

Ukemi wasa: falltekniker

Uke wasa: blockeringar

Atemi wasa: distraktionsteknik

Kansetsu wasa: teknik mot led

Katame wasa: fasthållningar

 

I kihon wasa övar man in hur de olika teknikerna skall utföras och i jigo wasa applicerar man teknikerna mot olika former av angrepp, t ex strypningar, grepp i kläder, angrepp med vapen.

 

I renraku wasa bygger man ihop två eller flera tekniker så att man kan byta försvar om den första tekniken inte fungerar.

 

I randori attackerar motståndaren flera gånger och man får då använda sig av de olika tekniker man lärt sig.

 

Randori kan antingen vara grepp, kast eller slag/spark.

 

En typisk träning i vår klubb börjar med uppvärmning, oftast fotboll.

Därefter kör vi gärna lite ne wasa, dvs marktekniker.

Huvuddelen av tiden övar vi på de olika tekniker som ingår i kihon wasa eller jigo wasa till aktuellt bälte, uppdelat med lite randori.

Avslutningen blir oftast även det fotboll.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då var det vinteruppehåll ända till 12:e januari, känner redan nu att jag kommer sakna jutsun till dess. Får väl torrträna hemma så gott det går. :rolleyes:

 

På senaste träningen fick jag reda på att ne waza inte ingår i systemet längre. Tydligen har man resonerat som så att mattekniker hör hemma mer i judo. Konstigt tycker jag. Om det är självförsvar så bör det vara minst lika viktigt att kunna hitta på något när man är i underläge liggande. Men tränaren sa att vi kommer att köra en del sådant i alla fall.

Det är frustrerande när man fribrottar (vi kör det under uppvärmningen) mot någon som väger 15 kilo mer, på samma sätt det måste vara för de som är 15 kilo lättare än mig. Så länge inga uttalade tekniker är inblandade har man liksom ingen chans om man är lättare.

 

Sedan en fundering, kanske då främst till Thord som ligger tätt framför mig: har ni många olika tränare under terminen?

Vi hade samma tränare förutom vid kanske 3-4 tillfällen. Det kändes konstigt när en "ny" tränare kom in och sa "Ni gör ju fel - allihopa. Så här ska den här tekniken se ut." och vi står som fågelholkar.

Man bör alltså redan tidigt försöka variera så man har åtminstone två olika tränare eftersom de visar tekniker på olika sätt. Tycker jag i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Angående ne wasa så stämmer det som du säger att man tagit bort det ur ju jutsu kai.

Anledningen är främst att man inte vill ta ner fighten på marken, lite svårt att ha uppsikt över eventuellt fler gärningsmän om man ligger och brottas.

Det ingår dock ett antal tekniker där man försvarar sig liggande mot olika angrepp, ex stryptag, grepp och slag etc.

Vi kör dock väldigt mycket ne wasa ändå, främst iochmed att vi har en judo-sektion där ne wasa ingår och vi två gånger om året kör klubbmästerskap i just ne wasa.

 

Angående instruktörer så är det främst våra egna som instruerar, huvudtränaren har 1 DAN och assisterande tränaren har 2 kyu.

Vi har dock ett sammarbete med en klubb i Norrahammar och deras instruktörer kommer till oss någon gång per termin.

Det är ju alltid så att det skiljer mellan olika instruktörer och klubbar, dels för att någon kanske nyligen varit på utbildning och fått till sig de senaste rönen och dels för att man alltid gör lite annorlunda i sin egen lilla ankdamm.

Det kan ha att göra med så triviala saker som att man har en lång instruktör eller kort och denne har då anpassat teknikerna för att passa honom/ henne.

Det är därför viktigt att man hela tiden byter träningspartner så att man får prova på teknikerna mot olika personer.

Själv tillhör jag långryggarnas skara så jag får i stort sett alltid träna mot kortare personer.

En annan bra sak är att åka på läger där man instrueras av kunniga instruktörer på hög nivå.

Även om man bara kör grundläggande tekniker så snappar man upp tips och tricks som man kan ha nytta av.

 

Vi har egentligen också juluppehåll men jag har ju nyckel till dojon.......... :)

 

The Swede :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Av dom jag tränar med är alla (numera gula) killarna längre än jag, och tjejerna är kortare.

Allt som funkar bra på någon som är längre, funkar utmärkt på någon som är kortare. Det är i alla fall mitt intryck så här långt.

Det finns en "gammal" gulbältare som jag tror kommer börja nästa termin som är ungefär lika lång som jag. Så då kan jag välja och vraka. :)

Link to comment
Share on other sites

Diskutionen om vad som funkar och ej, är lika gammal som kampsport/självförsvar. Mycket beror ju på vad man tränar för, samt ens egna möjligheter/begränsningar/intressen etc.

Personligen tycker jag därför man ska försöka ta och bilda sig sin egna uppfattning, då allting inom denna gebit verkar ändras med tiden/tränare/träningspartners. Det finns inom området också en stor dos med "experter" och man får väl betrakta kampsport/självförsvar som en av det absolut största vuxensandlådorna som finns i Sverige.

Angående storlek är det alltid en ganska central fråga. Personligen är jag av övetygelsen att storlek har stor betydelse. Olika tekniker passar olika bra. Framförallt brukar problemet komma när man är störst eller minst. Och då framför allt så brukar stora och starka killar (ja, det handlar så gott som enbart om killar) ha svårt att lära sig teknik, innan de lär sig att slappna av. Detta leder ofta ifall de inte tar det lungt att de själva riskerar att åka på skador.

 

Mina 50 cent, som ni då enligt mig ska tolka som ni vill. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att börja med jujutsu i vår och jag har hittat tre klubbar i Uppsala, vilken av dom är att rekommendera?

 

Länkar:

Uppsala ju-jutsuklubb

Uppsala Budoklubb

Kraftverket Ju jutsu akademi

Utan att känna till klubbarna så är det ju så att de två första tränar jujutsu kai som är mer inriktat på självförsvar medan den tredje klubben tränar sport-jujutsu som är mer inriktad på tävling/ kamp.

 

Mitt tips är att du besöker klubbarna och försöker insupa stämningen och se vilken som verkar bäst för just dig.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nytt år, ny termin! Delar ut en försenad julklapp til folket i denna tråd. Hårda paket ska det vara, så det bli ett skenben på valfri plats på kroppen!

 

@Mattson

Om intresse för diverse Brasilianska varianter finns, så har du även Hilti Uppsala.

Link to comment
Share on other sites

Om intresse för diverse Brasilianska varianter finns, så har du även Hilti Uppsala.

Brasse jujustu verkar ganska intressant, har du erfarenhet av den klubben?

 

Nja, inte direkt känner endast till lite namn därifrån. Hilti som team (finns på många orter i Sverige) är iaf att betrakta som ett av Sveriges bästa (det bästa?) teamet vad det gäller BJJ/SW/MMA.

Om jag inte har helt fel så har klubben i Uppsala en ganska stor MMA inriktning för att vara BJJ klubb.

 

Som kamsport skiljer sig BJJ från övrig ju-jutsu främst på att man inte tränar slag/sparkar, då detta är förbjudet vid tävlingar inom stilen. Kortfattat handlar det om att lyckas få sin motståndare att ge upp pga diverse lås. Det är dessutom att betrakta mera som kamsport än självförsvar. Med detta kommer att man på de flesta klubbar har en hyffsat stor inriktning på tävlingar, vilket leder till mycket sparring. Om du är ute efter "häftiga" bälten är det fel, då man graderar sparsamt och det tar tid att få annat än vitt och så fortsätter det uppåt.

 

Det bästa vore att springa ner på klubben och prova på. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag känner, och har tränat en del, med folket på Kraftverket. Är du ute efter att tävla så skulle jag säga att de är väldigt välmeriterade och duktiga inom det. Jag har också tränat "vanlig" ju-jutsu på Budoklubben och de var också väldigt seriösa och bra!

 

Vad gäller Hilti har jag pratat med lite grabbar som tränar där, de verkar vara väldigt inriktade på MMA. Ska försöka ta mig dit och prova på vid tillfälle har jag tänkt.

Link to comment
Share on other sites

Tränar själv thaiboxning (muay thai), och känner att det är bra träning för mig. Ska gå en match om några veckor, så det blir hårdträning nu de sista:P Känner att det är bra träning inför inryck. Om man lägger till löpträning.

Link to comment
Share on other sites

Första träningen för säsongen. Skönt att det dragit igång.

Positivt: Jag kom faktiskt ihåg en del. Nya övningar kändes naturliga. Randori (blandade attacker/försvar) mot folk med andra bältesfärger var riktigt roligt.

Negativt: Jag grejar inte riktigt framåtfall. :rolleyes: Bakåtfall är inget problem, men framåt vill sig inte. Ont i höger axel. Får säga till nästa gång att dom får ta greppen lättare på mig. Det gör ont på "ovansidan" när jag ska lyfta armen. Någon som har en dunderkur? Nu har jag kört med varmbad och voltarengel.

Link to comment
Share on other sites

Tränar själv thaiboxning (muay thai), och känner att det är bra träning för mig. Ska gå en match om några veckor, så det blir hårdträning nu de sista:P Känner att det är bra träning inför inryck. Om man lägger till löpträning.

Återkom med rapport efter matchen. Lycka till!

 

 

 

@stefanf

Framåtfall/bakåtfall? Pratar vi då tekniker för att falla rätt, utan att slå sig?

Link to comment
Share on other sites

Tränar själv thaiboxning (muay thai), och känner att det är bra träning för mig. Ska gå en match om några veckor, så det blir hårdträning nu de sista:P Känner att det är bra träning inför inryck. Om man lägger till löpträning.

Återkom med rapport efter matchen. Lycka till!

 

 

 

@stefanf

Framåtfall/bakåtfall? Pratar vi då tekniker för att falla rätt, utan att slå sig?

Jag är inte stefanf men jag svarar ändå.

 

Ja, det är falltekniker, ukemi wasa.

Bakåtfall, ushiro ukemi, används t ex när man blir kastad och landar med ryggen/ sidan före.

Framåtfall, mae ukemi, är t ex om man blir knuffad framåt så man tappar balansen, man gör helt enkelt en framåtkullerbytta istället för att falla platt på marken.

 

Även min träning har kommit igång nu och det känns lika bra som innan juluppehållet.

Vi är ett bra gäng orange-bälten som kör hårt och peppar varandra så vi ska kunna ta grönt bälte i slutet av terminen.

Kravet är en till två terminers träning innan gradering så det gäller att köra på.

 

Någon gång under våren ska jag även genomföra D-instruktörsutbildningen.

 

The Swede :happy:

Link to comment
Share on other sites

Första träningen för säsongen. Skönt att det dragit igång.

Positivt: Jag kom faktiskt ihåg en del. Nya övningar kändes naturliga. Randori (blandade attacker/försvar) mot folk med andra bältesfärger var riktigt roligt.

Negativt: Jag grejar inte riktigt framåtfall. :happy: Bakåtfall är inget problem, men framåt vill sig inte. Ont i höger axel. Får säga till nästa gång att dom får ta greppen lättare på mig. Det gör ont på "ovansidan" när jag ska lyfta armen. Någon som har en dunderkur? Nu har jag kört med varmbad och voltarengel.

(min fetstil)

 

Under förutsättningen att du inte har något som är fysiskt trasigt i axeln, så hade jag testat med följande:

1. Stretching/töjning av axelnsmuskler. Egentligen hela partiet runt axeln, bröst/biceps/triceps etc. Syfte att ha normal rörlighet och styrka i hela rörelsen, inte att kunna yoga-knyta dig själv kring en stolpe.

2. När/om du lyfter något över axeln, ex: militär press eller liknande övning, var mkt. noga med att pressa ner axeln när du lyfter armen, dvs höj inte axeln ur sitt läge, pressa dig ifrån vikten [mot marken] och lyft inte vikten mot taket. (detta gäller givetvis när du lyfter saker även utanför träning etc.)

3. Lyft lättare och mer strikt, var noga med detaljerna snarare än hastighet/vikt.

4. "styrketräningstretching", dvs gör stretching/töjning med belastning, syfte att ha/få mer styrka i hela rörelseomfånget. Inga extrema vikter [i början] men försök att joba i hela omfånget var noga, tänk igenom hur du "bör" kunna röra armen/axeln.

 

Jag har "lyft sönder" höger axel med dumma lyft på tidigare jobb (bygga pallställ) och hade sjukt ont och stora svårigheter med att ens lyfta armen ovanför axeln. Hade även svårt att sova på höger axel då den blev stel som fan och gjorde mkt. ont.

Med ovan i tanke och försiktig/noga träning har det i princip försvnnit, men slarvar jag med lyftteknik/rörlighet så kommer det tillbaka.

 

Ta det försiktigt, var noga men träna hårt.

 

Mina 69 ören...

Link to comment
Share on other sites

@The Swede

 

Tackar för info. Vad är det man eftersträvar med falltekniken "ushiro ukemi"? Hålla in armar och landa på ryggen? Få grepp om motståndaren under fallet/kastet? Få guard?

Har väldigt dålig koll på falltekinker, då dessa inte "direkt" övas i MMA.

Link to comment
Share on other sites

Det finns två varianter av ushiro ukemi (bakåtfall), med och utan dämpning (avslag mot mattan).

Om du blir kastad eller svept vill du dämpa fallet genom att slå den fria armen i mattan och på så vis få en mjukare landning.

Denna teknik är nog mest gångbar vid träning på matta, om jag blir kastad på asfalt vete tusan om jag vill damma i armen i marken.

Den andra varianten är då bakåtfall utan dämpning och det är helt enkelt en bakåtkullerbytta och upp till stående igen, detta om man t ex blir knuffad eller snubblar om man rör sig bakåt.

Att bli kastad eller svept är ju inget vi eftersträvar men en nödvändighet för att kunna öva kast/ svep och då är det bra om man inte slår ihjäl sig när man åker i mattan.

Det är allså ingen offensiv teknik som t ex i MMA när man gör en flying armbar eller drar ner motståndaren över sig i gard.

 

Det finns så kallade offerkasttekniker där man drar ner motståndaren över sig och kastar honom i en båge men det är inte samma sak som fallteknikerna.

 

The Swede :happy:

Link to comment
Share on other sites

Tack 2Sharp,

Jag tror inte något är trasigt. Det känns mer som översträckt/utdraget. Har skaffat ett sån där neoprenpryl över axeln för mer värme. Strechade och värmde upp axlarna ordentligt mycket mer i onsdags, samt sa att sparringpartnern fick ta det lugnt när armen skulle upp bakom ryggen. Det tillsammans med Voltarengel har hjälpt ganska bra.

Ska försöka göra som du föreslår när det gäller träning.

 

ang. fall.

Kallas inte bakåtfall med avslag för "sidofall" (har inte boken här), och att man skiljer dom åt med det?

 

En av instruktörerna visade en gammal fallteknik: fall rakt bakåt, och slå av med båda armarna. Tränas bäst från lägre höjder i början... 0:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...