Jump to content

Recommended Posts

• Forumsledning
Posted

Nej avbryt. Någon kontaktannons- eller tågplatstråd vill jag inte göra denna till, det är föga intressant för andra vilken stol man har på tåget.

/ BlåGul

• 3 weeks later...
  • Replies 410
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
För att det inte skall råda några tvivel vad förbandet är eller gör så kan vi väl säga att kompaniet heter 411.mekkomp har smeknamnet IA07, och har uppgiften att vara en reserv (Strategisk, operativ eller taktisk).

Jag hittar det inte någonstans (har inte orkat leta grundligt), vad står IA07 för?

Posted
För att det inte skall råda några tvivel vad förbandet är eller gör så kan vi väl säga att kompaniet heter 411.mekkomp har smeknamnet IA07, och har uppgiften att vara en reserv (Strategisk, operativ eller taktisk).

Jag hittar det inte någonstans (har inte orkat leta grundligt), vad står IA07 för?

Insatsförband Armén 07

Posted

Insatsförband Armén 07

Och borde ju heta IA08 eftersom det är då förbandet står i beredskap. Men det känns som att IA07 är lite för inarbetat och dessutom är det officiella namnet 411.Mekskyttekompaniet, så vi låter det vara...Varför laga något som inte är trasigt?

Posted
Hur har de första veckorna gått för er? Vad gör ni nu för tiden?

Befattningsutbildning nu, efter 2 veckor med föreläsningar som ingen lyssnade på. Verkar som om Kompanichef och SäkC föreläsningar om sekretess gav genomslag, detta var nästan en chattråd innan inryck nu helt död :baskerPa: .

Hela upplägget har varit mycket frågetecken och som vanligt inom föreningen, kaos. Fattas vapen, info mm precis som vanligt. Jag är både nöjd och missnöjd, komp ledningen verkar vara absolut kanon som verkligen vill och arbetar för oss. På plutonsnivå verkar det vara alldeles för många oerfarna befäl som tror det är vpl gsu som de har hand om, speciellt instruktörer, skäller, skriker och är otrevliga i allmänhet de verkar som sagt inte förstå att vi är arbetskamrater och att vi inte är vpl som de ska tukta. Det har pyrt missnöje på flera ställen om detta men vissa Lts verkar ha riktigt tjocka skallar så det går inte in hos dem :baskerFN: .

Posted

Befattningsutbildning nu, efter 2 veckor med föreläsningar som ingen lyssnade på. Verkar som om Kompanichef och SäkC föreläsningar om sekretess gav genomslag, detta var nästan en chattråd innan inryck nu helt död :rockon: .

Hela upplägget har varit mycket frågetecken och som vanligt inom föreningen, kaos. Fattas vapen, info mm precis som vanligt. Jag är både nöjd och missnöjd, komp ledningen verkar vara absolut kanon som verkligen vill och arbetar för oss. På plutonsnivå verkar det vara alldeles för många oerfarna befäl som tror det är vpl gsu som de har hand om, speciellt instruktörer, skäller, skriker och är otrevliga i allmänhet de verkar som sagt inte förstå att vi är arbetskamrater och att vi inte är vpl som de ska tukta. Det har pyrt missnöje på flera ställen om detta men vissa Lts verkar ha riktigt tjocka skallar så det går inte in hos dem :D .

Jag håller med dig om matriel-biten, men tycker att befälen som vi har är väldigt bra. Det går att prata med dom som med vem som helst och även våra instruktörer har varit bra över lag.

Posted (edited)

Befattningsutbildning nu, efter 2 veckor med föreläsningar som ingen lyssnade på. Verkar som om Kompanichef och SäkC föreläsningar om sekretess gav genomslag, detta var nästan en chattråd innan inryck nu helt död :rockon: .

Hela upplägget har varit mycket frågetecken och som vanligt inom föreningen, kaos. Fattas vapen, info mm precis som vanligt. Jag är både nöjd och missnöjd, komp ledningen verkar vara absolut kanon som verkligen vill och arbetar för oss. På plutonsnivå verkar det vara alldeles för många oerfarna befäl som tror det är vpl gsu som de har hand om, speciellt instruktörer, skäller, skriker och är otrevliga i allmänhet de verkar som sagt inte förstå att vi är arbetskamrater och att vi inte är vpl som de ska tukta. Det har pyrt missnöje på flera ställen om detta men vissa Lts verkar ha riktigt tjocka skallar så det går inte in hos dem :D .

Känner igen det där, det är väl fullt förståligt att allt om förbandet inte ska spridas vind för våg, men samtidgt kan väl jag tycka att det finns saker man kan prata om utan att röja förbandet eller sig själv. Men men, är väl bara att gilla läget :)

Edit: Tänk, tyck, förhandsgranska

Edited by alfie
  • 2 weeks later...
Posted

Läste tidigare på denna tråd om hur det eventuellt kunde se ut under beredskapstiden, det var något i stil med tjänst en vecka, ledigt en vecka, tjänst en vecka, ledigt två veckor osv.

Och huruvida man kunde vara utomlands, jobba osv.

Så, är det nu någon som vet mer hur beredskapstiden är upplagd?

• 1 month later...
Posted
Hur ser det ut med vakanser i dagsläget???

Till er som undrar över vakanser på 411.mekskkomp kan jag meddela att förbandet är nu uppfyllt. Naturligtvis kommer det att vara en viss rörlighet på personalen men just nu inga vakanser.

Kompanichefen

411.mekskkomp

• 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted
Blev uppringd om om en vakans som packsoldat i tisdags, någon som kan beskriva lite vad tjänsten innebär, hur och vad man jobbar med?? :D

Om jag fattat det hela rätt så består packsoldatens uppgift att se till så att Lastbilen är på rätt tid,rätt plats med rätt grejer.

I IA 07s fall så består packgruppen av 4 man och två lastbilar så man kan lugnt anta att det blir en hel del fordons vård för att allt ska vara i så nära topp skick det går.

• 5 weeks later...
Posted (edited)

IA07 - 411.mekskyttekompaniet har nu två vakanta befattningar. Dessa går att söka via "www2.mil.se" under NBG och längst ned i NBG:s långa lista. Det är lite missvisande att dessa befattningar är utlaggda under NBG men så är det just nu...

Förbandet har intagit beredskap, träning och fortsättningsutbildning genomförs nu i väntan på insats

/Kompanichefen

Edited by Kompch
  • 4 weeks later...
Posted

Hur ser veckorna ut nu efter att ni gått in i beredskapen? Gomer? Balt? Kan ni inte beskriva en typisk arbetsvecka? [Har ju inte så stor insyn längre]

• 3 weeks later...
Posted
Hur ser veckorna ut nu efter att ni gått in i beredskapen? Gomer? Balt? Kan ni inte beskriva en typisk arbetsvecka? [Har ju inte så stor insyn längre]

just nu är det vidareutbildning på olika täter.. div roliga förarbevis tas, vapen utb, sjv utbildning o,s,v..

Posted
Genomförs nice to know utb. eller får ni faktisk formell utb. och förarbevis? Vilka förarbevis gäller detta?

formell utbildning, b la patgb 203, gw, tgb 20..

Posted (edited)
Genomförs nice to know utb. eller får ni faktisk formell utb. och förarbevis? Vilka förarbevis gäller detta?

formell utbildning, b la patgb 203, gw, tgb 20..

tgb 20??? Vad ska det vara bra för??? Kommer de verkligen skicka iväg tgb 20?? Låter högst osannolikt! Eller är det bara "för att"??

Jag kanske kopplar långsamt men jag ser inte relevansen...

Edited by miss dragon
Posted
Det som är bra med tgb 20 är att det är en tung personterrängbil i förarbeviset.

Det ger att man får köra tex SPS TLC...

helt riktigt.. med lite små tilläggsutbildningar så öppnas en helt ny värld av fordon.. :baskerPa:

Posted
Det som är bra med tgb 20 är att det är en tung personterrängbil i förarbeviset.

Gäller det de som redan har tgb 20 förarbevis oxå då eller???

Vad är det för tilläggsutbildningar som behövs??

Posted

fordonsspecifik utb. har du tgb20 förarbevis behövs t.ex bara nån eller ett par dagars tillägg för att få gw bevis.

Posted (edited)

fordonsspecifik utb. har du tgb20 förarbevis behövs t.ex bara nån eller ett par dagars tillägg för att få gw bevis.

Jag har redan både GW och tgb 20. Jag förstår att det är fordonsspec. men är det allt som krävs??

Edited by miss dragon
Posted (edited)

Jag har redan både GW och tgb 20. Jag förstår att det är fordonsspec. men är det allt som krävs??

Jag har inte förarbevis för tgb 20 (men GW och TLC), dock var det en enkel och okomplicerad utb. för att få förarbevis för TLC och GW SPS. Det är ju "same-same" som en vanlig GW/TLC fast lite tyngre.

OM jag kommer ihåg rätt var det en enkel teoretisk genomgång och sedan några manöverprov.

Edited by 2Sharp
Posted
Den stora frågan är väl i vilket missionsområde vi kommer att åka 20bil... :)

Bogaland? 20bil är ganska praktiskt i fredsutbildning trots allt.

Posted
Den stora frågan är väl i vilket missionsområde vi kommer att åka 20bil... :)

Jodå, självklart är det praktiskt att ha utb på så många fordon som möjligt. Inte minst pga mängdträning i olika förarmiljöer.

Däremot så kändes det lite sådär att under missionsutbildning åka flak på 20bil istället för Sisu XA180.....

(Buss som buss iofs...)

Posted (edited)
Den stora frågan är väl i vilket missionsområde vi kommer att åka 20bil... :Malaj:

Jodå, självklart är det praktiskt att ha utb på så många fordon som möjligt. Inte minst pga mängdträning i olika förarmiljöer.

Däremot så kändes det lite sådär att under missionsutbildning åka flak på 20bil istället för Sisu XA180.....

(Buss som buss iofs...)

Orientering till alla som ser detta som nice alternativt inte förstår varför vi utbildar på tgb 20

Läget är enligt följande.

För att vi (IA07) skall ha en hög beredskap att kunna köra de fordon som finns i olika missionsområden,

ser vi till att ett antal soldater får förarbevis på tung personterrängbil. Detta förarbevis är då grunden.

För att sen få köra tex Toyota landcruiser (skyddad) måste du genomgå en förtrogenhetsutbildning där man

då lär sig det specifika fordonet. Om man då har förarbevis "tung personterrängbil" kan detta på kort tid genomföras

i missionsområdet.

Orsaken till att vi inte kan utbilda direkt på TLC är att dessa i huvudsak finns utomlands!!! Det är väl helt rimligt att de finns där och inte här hemma !?

De fordon som då kommer ifråga för att kunna utbilda till förarbevis "tung personterrängbil" är tgb 20.

Tanken är inte att använda tgb 20 i utlandsstyrkan !!

// C Brunorg

Edited by Toddy