Jump to content

JAS 39 Gripen i Indien


RR NSKY

Recommended Posts

Gripen NG ska tydligen få en AESA med amerikanska moduler, och det sägs att Indien kräver en AESA. En uppgradering i stil med den som C/D innebar är också inlagt.

 

"AESA med amerikanska moduler" Vad innebär det exakt? Ericsson AESA-radar med amerikanska komponenter eller en 100% USA-designad och producerad radar? Jag funderade just vilken AESA-radar Gripen NG skulle få. Har inte hängt med i Ericssons radaraffärer på senaste tiden, kommer ihåg deras NORA och att dom arbetade med en AESA-radar med några italienare. Vad hände med dom projekten?

 

http://www.gripen.com/NR/rdonlyres/247CA2A...news_2006_3.pdf

 

I detta nummret står det en kort blänkare om att JASen skall få SAR funktionalitet i radarn i Edition 19, det kanske kan bli något?

Link to comment
Share on other sites

"AESA med amerikanska moduler" Vad innebär det exakt? Ericsson AESA-radar med amerikanska komponenter eller en 100% USA-designad och producerad radar? Jag funderade just vilken AESA-radar Gripen NG skulle få. Har inte hängt med i Ericssons radaraffärer på senaste tiden, kommer ihåg deras NORA och att dom arbetade med en AESA-radar med några italienare. Vad hände med dom projekten?

 

Nyckelkomponenterna i en AESA är själva antennmodulerna och italienska Selex håller på att sätta upp en tilverkning i Europa. Men det blir inte klart för storskalig produktion förrän ca 2018, vad jag hört. I väntan på det får man köpa amerikanska moduler, hur mycket i övrigt amerikanarna kommer att bidra med vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Gripen NG ska tydligen få en AESA med amerikanska moduler, och det sägs att Indien kräver en AESA.

 

Ja, AESA är ett väl uttalat krav från den indiska sidan. Och samtliga flygplanstyper (utom JAS) som ingår i budgivningen har AESA.

 

Ledsen att gå OT, men medan vi redan befinner oss i grannskapet: Hur gick det egentligen med Thailand och JAS? Någon som hört något nytt?

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bara de amerikanska flygplanen (F-18 Super Hornet & F-16) i upphandlingen som har AESA radar?

 

Vad är det igentligen Indien efterfrågar?

Gripen är en "lätt" fighter medan tex Super Hornet är en tung attack kärra med bra jaktkapacitet i samma "division" som SU-30 som Indien redan flyger.

 

Vill man ha ett defensivt eller offensivt flygplan?

 

Eftersom det är politik på högsta nivå som kommer avgöra valet.

 

Tror ni Gripen ens har en någelunda chans?

Link to comment
Share on other sites

Det enda av planen i upphandlingen som har AESA som standard idag är egentligen bara Super Hornet. Den enda version av F-16 som har AESA är den specialversion som heter block 60 som Förenade Arabemiratet specialbeställde och den kommer troligtvis inte erbjudas Indien.

 

När anbudsförfrågan gick ut så sas det att man ville ha ett multirollplan som skulle operera under indiens Su-30 och beräknades kosta ca 10 mdr USD för 126 st och om det stämmer så har Gripen en hygglig chans.

Edited by Ytter
Link to comment
Share on other sites

Det enda av planen i upphandlingen som har AESA som standard idag är egentligen bara Super Hornet. Den enda version av F-16 som har AESA är den specialversion som heter block 60 som Förenade Arabemiratet specialbeställde och den kommer troligtvis inte erbjudas Indien.

 

När anbudsförfrågan gick ut så sas det att man ville ha ett multirollplan som skulle operera under indiens Su-30 och beräknades kosta ca 10 mdr USD för 126 st och om det stämmer så har Gripen en hygglig chans.

 

Helt rätt. Jag måste ha fått ett totalt hjärnsläpp när jag skrev det det där inlägget. Har dock hört rykten om att den F-16 version som Indien kanske (snarare aldrig) kommer att köpa skulle utrustas med en Israelisk AESA. Likaså skall väl Eurofightern få en radaruppgradering på sikt. Och, jo MiG-35 har AESA.

 

Lustigt* nog har har de indiska Su-30MKI piloterna som nyligen tränade mot RAF i UK (305. sqr "Rhinos") uttryckt stort intresse för att få Gripen som sin nya lillebror. Tyvärr väger nog deras önskemål lätt i en affär av den här storleken, och speciellt som det inte är dessa piloter som skall flyga de nya planen.

 

*)Lustigt, med tanke på att de knappast kan ha särskilt stor personlig kännedom om JAS. De borde vara betydligt mer bekanta med Eurofightern som de nyligen mött i simmulerade luftstrider och med F-16 som de säkerligen har stött på över Kashmir (pluss piskat skiten ur när de övade mot Singapores flygvapen förra året).

Edited by GrodanBoll
Link to comment
Share on other sites

Boeing försöker tydligen också sälja P-8A Poseidon, en militär ubåtsjaktversion av B737-800 till Indien.

 

Skulle inte alls bli förvånad om USA och Boeing erbjuder ett kombinationspaket till Indien med F/A-18 Super Hornet,EA-18G, P-8A Poseidon,Boeing 737 ‘Wedgetail’(AWACS) och KC-767A(tanker) till Indien.

Det är politik som avgör denna order. Indien har en säkerhetspolitisk nyckelroll med sitt läge i Asien, allt större ekonomisk makt och kärnvapen innehav.

USA ser säkert Indien som en vänligt sinnat land i en väldigt viktig region som kan balansera Kina.

 

Har noterat att USA och Indien på senare år har inlätt ett allt närmare försvars och utrikes politiskt sammarbete.

 

När Indiens regering för några år sedan valde att beställa Boeing flygplan för 50-60 miljarder kronor till helstatliga bolaget Air India, gav det en fingervisning vilka Indien vill sammarbeta med. EU och EADS var mycket besvika över att Indiens regering inte valde Airbus flygplan.

Link to comment
Share on other sites

När anbudsförfrågan gick ut så sas det att man ville ha ett multirollplan som skulle operera under indiens Su-30 och beräknades kosta ca 10 mdr USD för 126 st och om det stämmer så har Gripen en hygglig chans.

Klarar egentligen något av planen detta priskrav? En "uppvässad" Gripen lär väl dessutom bli ännu dyrare än de plan som såldes till Sydafrika? Vad sydafrika betalade för sina plan har jag inte exakt koll på, och det är kanske svårt att säga exakt, eftersom det var en del av ett större paket...

Link to comment
Share on other sites

Klarar egentligen något av planen detta priskrav? En "uppvässad" Gripen lär väl dessutom bli ännu dyrare än de plan som såldes till Sydafrika? Vad sydafrika betalade för sina plan har jag inte exakt koll på, och det är kanske svårt att säga exakt, eftersom det var en del av ett större paket...

 

Enligt vad jag sett betalar Sydafrika ca 2,1 mdr USD för 28 Gripen, inklusive en del reservdelar, simulatorer, utbildning osv.

Med samma pris skulle 126 Gripen hamna inom 10 mdr, men som du säger så borde den nya versionen kosta mer. Å andra sidan är det en stor order och det går kanske att pressa priset då, dessutom kanske indierna är beredda att plussa på någon miljard.

 

F-16 borde hamna i ungefär samma prisklass som Gripen om man ska döma av de affärer som genomförts.

Mig-35 är svårast att bedömma eftersom den inte sålts till någon kund än, men om priset inte stiger alltför mycket mot Mig-29 så borde den klara budgeten.

 

De andra ligger troligtvis långt över budgeten. Men frågan är ju naturligtvis om indierna kan vara beredda att dra upp budgeten kraftigt, de har en ganska stark ekonomi.

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag sett betalar Sydafrika ca 2,1 mdr USD för 28 Gripen, inklusive en del reservdelar, simulatorer, utbildning osv.

Med samma pris skulle 126 Gripen hamna inom 10 mdr, men som du säger så borde den nya versionen kosta mer. Å andra sidan är det en stor order och det går kanske att pressa priset då, dessutom kanske indierna är beredda att plussa på någon miljard.

Jo, det kanske tar ut varandra, 126 maskiner är ju rätt mycket. Plus att de säkert skulle tillverkas i Indien i så fall.

 

F-16 borde hamna i ungefär samma prisklass som Gripen om man ska döma av de affärer som genomförts.

Mig-35 är svårast att bedömma eftersom den inte sålts till någon kund än, men om priset inte stiger alltför mycket mot Mig-29 så borde den klara budgeten.

 

De andra ligger troligtvis långt över budgeten. Men frågan är ju naturligtvis om indierna kan vara beredda att dra upp budgeten kraftigt, de har en ganska stark ekonomi.

Sedan är ju också frågan vilka vapensystem som kan erbjudas med planen. Här har väl fransmän och ryssar en fördel, eftersom de sitter ensamt på vapensystemen till sina kandidater här. Gripen kan säkert integreras med system Indien använder idag, men det lär väl öka kostnanden. Plus att det väl kräver att man lämnar ut källkoder och liknande till systemen, men det kanske Saab inte har någora problem med.

 

Tror fortfarande att Gripen får det kämpligt att ta hem en sådan order.

Link to comment
Share on other sites

Sedan är ju också frågan vilka vapensystem som kan erbjudas med planen. Här har väl fransmän och ryssar en fördel, eftersom de sitter ensamt på vapensystemen till sina kandidater här. Gripen kan säkert integreras med system Indien använder idag, men det lär väl öka kostnanden. Plus att det väl kräver att man lämnar ut källkoder och liknande till systemen, men det kanske Saab inte har någora problem med.

 

Tror fortfarande att Gripen får det kämpligt att ta hem en sådan order.

 

Ryssarna har en fördel helt klart, men fransmännen har inte sålt så mycket vapen till indierna. Å andra sidan kan Gripen ta flera israeliska vapen, och det kan vara en fördel. Det kan verka åt andra hållet också, Meteor kan var ett argument för Gripen.

 

Saab har sagt att man lämnar ut samtliga källkoder, så det ska inte vara något problem.

 

Edit: Jag tror att Mig-35 ligger bäst till, men om Indien vill ha ett västerländskt plan ligger Gripen bra till.

Edited by Ytter
Link to comment
Share on other sites

Ryssarna har en fördel helt klart, men fransmännen har inte sålt så mycket vapen till indierna.

Nja, de har ju sålt ubåtar, samt ett icke föraktligt antal Mirage 2000. Ett plan indierna (vad jag har förstått) varit tämligen nöjda med, och använt rätt flitigt under Kirgalikonflikten.

 

Å andra sidan kan Gripen ta flera israeliska vapen, och det kan vara en fördel. Det kan verka åt andra hållet också, Meteor kan var ett argument för Gripen.

Har man kommit så långt med integrationen av israeliska vapen på Gripen? Darter har väl integrerats, och det är ju ett sydafrikanskt/israeliskt projekt, men i övrigt? Meteor kan verkligen vara ett argument för Gripen, men indierna har väl redan motsvarande ryska sytem i tjänst, så frågan där är väl kanske mer vad de vill använda Gripen till. De lär dock säkert vara intresserade av att integrera Astra med Gripen i så fall, dock.

 

Saab har sagt att man lämnar ut samtliga källkoder, så det ska inte vara något problem.

 

Ja, i så fall så borde det inte vara något problem. Men det kräver ju då att ingen tredje part kan protestera mot det. Men om det ska vara en annan radar så borde väl det största problemet vara ur världen.

 

Edit: Jag tror att Mig-35 ligger bäst till, men om Indien vill ha ett västerländskt plan ligger Gripen bra till.

Jag tror nog att Rafale ligger bäst till av de västerländska planen, men tror nog också att Ryssarna tar hem det. De har ju en hel del utvecklingsprojekt med Indien, vilket borde kunna vara till fördel här.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

Nja, de har ju sålt ubåtar, samt ett icke föraktligt antal Mirage 2000. Ett plan indierna (vad jag har förstått) varit tämligen nöjda med, och använt rätt flitigt under Kirgalikonflikten.

 

Jag tänkte i sammanhanget på vapen som beväpning av flygplanen, ursäkta att jag var otydlig.

 

Har man kommit så långt med integrationen av israeliska vapen på Gripen? Darter har väl integrerats, och det är ju ett sydafrikanskt/israeliskt projekt, men i övrigt? Meteor kan verkligen vara ett argument för Gripen, men indierna har väl redan motsvarande ryska sytem i tjänst, så frågan där är väl kanske mer vad de vill använda Gripen till. De lär dock säkert vara intresserade av att integrera Astra med Gripen i så fall, dock.

 

Python och Derby ska vara integrerade med Gripen. Indierna har idag inget som kommer i närheten av Meteor prestandamässigt, ryssarna säger sig ha nya robotar med bättre prestanda på gång men det har man sagt länge.

 

Jag tror nog att Rafale ligger bäst till av de västerländska planen, men tror nog också att Ryssarna tar hem det. De har ju en hel del utvecklingsprojekt med Indien, vilket borde kunna vara till fördel här.

 

Fransmännen har betett sig lite underligt i den här affären, men om man kan komma överens om priset så har man en god chans. Men jag tror att Rafale blir för dyr, en möjlighet är att man säljer Mirage 2000 trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte i sammanhanget på vapen som beväpning av flygplanen, ursäkta att jag var otydlig.

Ok, jag missförstod dig :).

 

Python och Derby ska vara integrerade med Gripen. Indierna har idag inget som kommer i närheten av Meteor prestandamässigt, ryssarna säger sig ha nya robotar med bättre prestanda på gång men det har man sagt länge.

Fast egentligen har vi väl ingen susning om hur Meteor står sig vidavi t ex R-77, eftersom så mycket prestanda är okända. Meteor är ju nyare, så ur den synvikeln. Men å andra sidan finns R-77 tillgänglig nu, medan meteor väl dröjer några år än.

 

Fransmännen har betett sig lite underligt i den här affären, men om man kan komma överens om priset så har man en god chans. Men jag tror att Rafale blir för dyr, en möjlighet är att man säljer Mirage 2000 trots allt.

Jo, Rafale (liksom Eurofighter) faller nog på priset.

Link to comment
Share on other sites

Fast egentligen har vi väl ingen susning om hur Meteor står sig vidavi t ex R-77, eftersom så mycket prestanda är okända. Meteor är ju nyare, så ur den synvikeln. Men å andra sidan finns R-77 tillgänglig nu, medan meteor väl dröjer några år än.

 

Några exakta mått på kapaciteten kommer vi nog aldrig få, men ramjet innebär klara fördelar för räckvidd och manövrerbarhet. Meteor ska vara klar ungefär när leveranserna av de nya planen tidigast kan ske.

 

Sedan finns den stora frågan om målsökare och annan elektronik i roboten och där vet vi inte hur Meteor kommer att stå sig jämfört med R-77. Men jag är allmänt skeptisk till rysk elektronik, jag inbillar mig att Europa ligger längre fram.

 

Jo, Rafale (liksom Eurofighter) faller nog på priset.

 

 

F-18 är nog troligtvis också för dyr, men det kan hända att amerikanarna kan bjuda på något politisk som gör den värd priset för indierna.

Link to comment
Share on other sites

Vilket är datumet för affären, alltså när ska indien bästamma sig?

 

Tidsplanen är officiellt att tillverkarna har ett halvår på sig att lämna in sina anbud. Sedan beräknas den tekniska utvärderingen ta ca ett och ett halvt år och därefter startar den svåraste delen som handlar om offsets och teknologiöverföring.

 

Men eftersom det handlar om Indien så kommer det troligtvis dra ut på tiden tills något händer som tvingar fram ett snabbt beslut.

Link to comment
Share on other sites

29

F-16 borde hamna i ungefär samma prisklass som Gripen om man ska döma av de affärer som genomförts.

Mig-35 är svårast att bedömma eftersom den inte sålts till någon kund än, men om priset inte stiger alltför mycket mot Mig-29 så borde den klara budgeten.

 

MiG-35 blir nog vesäntligt dyrare än MiG-29 eftersom det i de flesta avseenden är ett helt nytt flygplan och bara har extriören gemensamt med gammla Fulcrum. Fördel för Gripen.

Om F-16 hammnar i samma prisklass som JAS, varför varför välja F-16? Ett mycket moddat och upp hottat gammalt vapensystem till samma pris som ett (nästan) helt nytt (med all uppgraderings kapacitet ännu outnytjad) borde ge Gripen en konkurrensfördel även i denna jämförelse. Men vapenköp av den här omfattnigen handlar nog mycket lite om reell kapacitet jämfört med de politiska fördelar som man kan köpa sig. I Indien så väl som i vilket land som helst.

 

PS. Tror ändå JAS redan är ute i denna förhandling, men det är alltid roligt och intressant att spekulera..

 

Mina 50 öre: MiG-35 kommer att väljas, men inte för hela ordern. 50% kommer bli ett amerikanskt plan (dvs F-18E/F efftersom, jag tror, F-16 är uteslutet). Detta blir enbart en politisg gest för att försöka närma sig Uncle Sam (som historiskt sett knappast värnat om Indiens väl och ve. Under senaste kriget skickades t.o.m det gammle legendariske flygaresset Chuck Yeager för att finslipa det pakistanska flygvapnets taktik [blev dock hastigt och lustigt flygplanslös då Indiska Su-7or starfade hans flygfält])

 

Summa sumarum: 50% MiG-35 och 50% F-18E/F JAS.... 0%

Edited by GrodanBoll
Link to comment
Share on other sites

Tidsplanen är officiellt att tillverkarna har ett halvår på sig att lämna in sina anbud. Sedan beräknas den tekniska utvärderingen ta ca ett och ett halvt år och därefter startar den svåraste delen som handlar om offsets och teknologiöverföring.

 

Men eftersom det handlar om Indien så kommer det troligtvis dra ut på tiden tills något händer som tvingar fram ett snabbt beslut.

Indien har väl dragit iofs med denna affär (126 st plan) i ett antal år, först hette det att man skulle köpa ryskt, sedan Mirage 2000-5, sedan skulle man göra ny upphandling osv... Och det var först i detta sena skede som Gripen öht nämndes.

 

Så på sätt och vis så skulle det inte förvåna mig om det dröjer rätt länge...

Link to comment
Share on other sites

Några exakta mått på kapaciteten kommer vi nog aldrig få, men ramjet innebär klara fördelar för räckvidd och manövrerbarhet. Meteor ska vara klar ungefär när leveranserna av de nya planen tidigast kan ske.

 

Sedan finns den stora frågan om målsökare och annan elektronik i roboten och där vet vi inte hur Meteor kommer att stå sig jämfört med R-77. Men jag är allmänt skeptisk till rysk elektronik, jag inbillar mig att Europa ligger längre fram.

 

Jag har sett uppgifter om att Meteor ska vara i tjänst 2013, så det kan säkert stämma. Om planerna håller, vilket väl oftast inte är fallet.

 

Men som sagt, vilket robot som är bäst är väl svårt att säga. Håll dock i minnet att R-73/AA-11 rankades som betydligt överlängsen Sidewinder när tyskarna fick möjlighet att utvärdera systemet i Mig-29, så det är inte säkert att det ryssarna producerar är underlägset västsystem "by default". :)

 

F-18 är nog troligtvis också för dyr, men det kan hända att amerikanarna kan bjuda på något politisk som gör den värd priset för indierna.

När det gäller politik så tror jag faktiskt att ryssarna har mer att erbjuda indierna, i alla fall när det gäller ToT och sammarbeten. Attt USA och Indien har närmat sig är ju sant, men frågan är om Indien litar tillräckligt mycket på USA för att köpa avancerade vapensystem av dem. Det tror jag faktiskt är rätt tveksamt, i alla fall ännu.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Saxat ur artikeln:

 

"Indien kräver att 108 av 126 Gripenplan till ett värde av

60 miljarder kronor ska byggas i Indien och inte i Linköping."

 

http://www.e24.se/dynamiskt/verkstadsindus...id_17258731.asp

 

 

Jo jag tror nog att Indien är intresserad av "våra" lösningar, vilket land skulle inte det.

Link to comment
Share on other sites

"Indien kräver att 108 av 126 Gripenplan till ett värde av

60 miljarder kronor ska byggas i Indien och inte i Linköping."

 

http://www.e24.se/dynamiskt/verkstadsindus...id_17258731.asp

Indien har väl alltid krävt att få producera delar av stora orders lokalt, vare sig det rör sig om flygplan (Mig 21/27, Su-30, Jaguar), missiler (Milan/Milan 2) eller stridsvagnar (Vijayanta, T-72, T-90).

Jag för min del trodde att detta med ToT och lokal produktion var sagt från början när detr gällde denna affär?

 

Tor nog fortfarande att Gripen är lite av en outsider här, och inte har stor chans, men man får väl hålla tummarna...

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

För flera månader sen när det började talas om att saab skulle lägga en offert eller vad det nu var så sa de rakt ut att huvudelen skulle bli producerat i Indien och att fullständig teknologi överföring var ett av kraven.

Då är det bättre om saab startar en ny fabrik där i varje fall, då kan de konkurera om nya beställningar där på lika villkor.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jane's har (positiva) "åsikter" om Gripens chanser i Indien, tyvärr finns inte så mycket att läsa om man inte abonnerar:

Saab holds a strong hand with the Gripen. The aircraft is single engined, which will keep operating costs low, upgrades are already being defined under the Gripen Demonstrator programme and acquisition costs are highly competitive.

http://www.janes.com/news/defence/business...80805_1_n.shtml

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Verkar som att Rafale är vinnaren av 126 stridsflyg. Grattis till Dassaults första export av Rafale.

 

Från Livefists twitter:

"Indian MoD issues Letter of Intent to Dassault Aviation for Rafale today"

"Confirmed! Dassault Rafale declared lowest bidder in #MMRCA competition"

 

Från Reuters:

"Further commercial negotiations will take place before a deal is signed, the sources add on India fighter competition #MMRCA

20 minutes ago

 

Dassault placed lowest bid in India fighter tender, two government sources tell our New Delhi bureau

22 minutes ago"

 

Men om allt stämmer så har Rafale tagit hem denna seger.

 

Värt att tillägga är även att rykten går om att IAF kan ha planer på att beställa ytterligare 80 flygplan av annan sort.

 

The source added the defense ministry was considering further extending the tender to buy an additional 80 or so jets, saying bidders excluded from the current process might be permitted to take part.

 

 

Kan man våga hoppas på att Indien tröttnat på förseningar hos Tejas och köper in 80 Gripen för att skapa en mer balanserad high-low mix?

Edited by Lander
Link to comment
Share on other sites

Det här är väl dessutom med råge den enskillt största orden för ett stridsplan av 4e generationen?

Jag undrar vilka versioner av Rafale Indierna kommer beställa flest av?

Jag har noterat att två sits versioner av moderna stridsflygplan är vanligt i flera asiatiska länder.

 

Ex Thailand beställde väl först främst Gripen D, Malaysia flyger endast F-18 Hornet D & Singapore har endast beställt F-15 i tvåsitsutförande

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...