Jump to content

JAS 39 Gripen i Indien


RR NSKY

Recommended Posts

Läste i DN idag att det nu är klart vilka stids flygplan som ska konkurrera om en Indisk stor order.

 

Gripen konkurrerar mot Ryska Mig 35, Franska Rafale, Europeiska Eurofighter, Amerikanska F-16 & F/A-18 Super Hornet.

Enligt DN är MIG planet och Rafale indiska flygvapnets favoriter och F-16 minst troligt pga av att Pakistan använder F-16. Tydligen ska USA också ha erbjudit Indien F-35 i framtiden om landet väljer F-16.

Som vanligt är det politik som avgör i slutändan.

 

Tror ni Gripen har en chans och tror ni svenska regeringen stödjer SAAB lika aktivt som de andra ländernas regeringar stöder sina respektive tillverkare i denna upphandling?

Kan Sverige erbjuda Indien något i sammarbete som inte USA, Frankrike, Storbritannien och Ryssland kan/vill?

 

Även om Gripen inte vinner denna stora order så blir det intressant att se hur långt Gripen når i upphandligen.

 

Är detta första gången som Gripen förutsättningslöst jämförs med Rafale och Eurofighter i en upphandling?

Link to comment
Share on other sites

Tror ni Gripen har en chans och tror ni svenska regeringen stödjer SAAB lika aktivt som de andra ländernas regeringar stöder sina respektive tillverkare i denna upphandling?

Kan Sverige erbjuda Indien något i sammarbete som inte USA, Frankrike, Storbritannien och Ryssland kan/vill?

Jag har svårt att se att Gripen har en chans. Dels beroende på logistiken (plan från ytterligare en tillverkare kommer att komplicera reservdelsförsörjningen mer, och göra det sårbart för embargos. Både USA och Sverige är ju involverade i Gripen).

 

Men till största delen beroende på att indierna (väl) söker ett "tyngre" plan än Gripen. D v s ett med större räckvidd, och större vapenlast. Och Rafale och Eurofighter ligger ju i en division över Gripen i det avseendet. Gripen passar inte riktigt in med konkurrenterna, undantaget F-16. Och F-16 är knappast ett seriöst alternativ heller.

 

Denna indiska order har väl varit "på gång" i över tio år, så det återstår väl att se om man kan bestämma sig till slut... :angry:

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

Hålla med GRodanBoll i att det lär stå mellan Rafale eller Mig-35. Indiska flygvapnet är (vad jag har förstått) väldigt nöjda med sina Mirage 2000, så Rafale kan väl vara favoriserat så. Det som kan fälla Rafale är väl kanske prislappen.

 

Tror inte riktigt på ett USA-alternativ, faktiskt.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

Men till största delen beroende på att indierna (väl) söker ett "tyngre" plan än Gripen. D v s ett med större räckvidd, och större vapenlast. Och Rafale och Eurofighter ligger ju i en division över Gripen i det avseendet. Gripen passar inte riktigt in med konkurrenterna, undantaget F-16. Och F-16 är knappast ett seriöst alternativ heller.

 

Denna indiska order har väl varit "på gång" i över tio år, så det återstår väl att se om man kan bestämma sig till slut... :)

Glöm inte att det är versionen med större interna bränsletankar som erbjuds Indien. Räknar man på bränsle/vikt förhållandet så hamnar den på ungefär samma värde som EF/Rafale (~0.32). Sen är väl F414 ganska bränslesnål, den EDE-variant som utvecklas (om det nu är den som ska användas?)sägs dra mindre än RM12. Min gissning är att utan fälltankar så har Gripen "NG" längst räckvidd av de tre, med tankar så vinner Rafale, med Gripen som god tvåa, EF har nog kortast räckvidd av alla, speciellt i attackuppdrag med laserbomber eftersom den använder mittbalken för lasersiktet vilket tar bort en tank, dessutom är de ganska små (1000 liter). Vapenlasten verkar vara tillräcklig-med två extra balkar och 6 ton totalt.

Fast Gripen väljs nog bort av andra skäl än dess förmågor-SAAB och Sverige väger ju ganska lätt i sammanhanget jämfört med konkurrenterna.

Men jag har gärna fel.

 

Mvh, B

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att det är versionen med större interna bränsletankar som erbjuds Indien. Räknar man på bränsle/vikt förhållandet så hamnar den på ungefär samma värde som EF/Rafale (~0.32). Sen är väl F414 ganska bränslesnål, den EDE-variant som utvecklas (om det nu är den som ska användas?)sägs dra mindre än RM12. Min gissning är att utan fälltankar så har Gripen "NG" längst räckvidd av de tre, med tankar så vinner Rafale, med Gripen som god tvåa, EF har nog kortast räckvidd av alla, speciellt i attackuppdrag med laserbomber eftersom den använder mittbalken för lasersiktet vilket tar bort en tank, dessutom är de ganska små (1000 liter). Vapenlasten verkar vara tillräcklig-med två extra balkar och 6 ton totalt.

Fast Gripen väljs nog bort av andra skäl än dess förmågor-SAAB och Sverige väger ju ganska lätt i sammanhanget jämfört med konkurrenterna.

Men jag har gärna fel.

 

Mvh, B

 

Om det är den nya Gripenversionen som erbjuds så blir väl kostnanderna för den högre p g a utvecklingskostnader o sådant? Kanske marginellt, men ändå. Iofs så ser jag ingen info om vilken version det är som Saab har erbjudit Indien. Men det är väl högst rimligt att det är det bästa man har att tävla med som erbjuds.

 

Men problemet är väl egentligen att Indien (som jag förstår det) inte letar efter ett flygplan i Gripens klass i detta fall. Främst eftersom de väl fortfarande planerar att Tejas/LCA ska fylla denna roll.

 

Ska jag vara helt ärligt så tror jag inte ens att indierna ser Gripen som en seriös kandidat här (lika lite som F-16). Jag tror helt enkelt att man ser det som för lite "bang for the bucks".

Men visst, sedan är det övriga faktorer, t ex det att lägga ytterligare ett land till raden av läander man köpt stridsflygplan från. Även politiskt är det väl problematiskt, med embargorisk och liknande.

Link to comment
Share on other sites

Om det är den nya Gripenversionen som erbjuds så blir väl kostnanderna för den högre p g a utvecklingskostnader o sådant? Kanske marginellt, men ändå. Iofs så ser jag ingen info om vilken version det är som Saab har erbjudit Indien. Men det är väl högst rimligt att det är det bästa man har att tävla med som erbjuds.

 

Men problemet är väl egentligen att Indien (som jag förstår det) inte letar efter ett flygplan i Gripens klass i detta fall. Främst eftersom de väl fortfarande planerar att Tejas/LCA ska fylla denna roll.

Detta tolkar jag som att det är versionen med större tankar som man erbjuder, såvida man inte krånglar till det genom att också kalla nuvarande Gripen för "next generation"

 

The Saab/Gripen team is delighted to have the opportunity to respond to the Medium Multi-Role Combat Aircraft (MMRCA) RfP and is confident of submitting a fully compliant response to the Indian government. This will be based on the supply of the new generation Gripen

http://www.gripen.com/en/MediaRelations/Ne...28_indiarfp.htm

 

Undrar om Tejas någonsin blir operativ, och om den blir det hur kapabel? Indiska flygvapnet verkar inte vara särskilt intresserade vad jag läst? Vad jag hört så vill Indien ha ett plan i 6-9 ton klassen. En modifierad Gripen (om det nu är den) kommer vad förstår, att bli betydligt mer kapabel än Tejas, sex versus ~fyra tons last, längre räckvidd m.m. Sen kan ju underhållet underlättas genom att använda liknande motorvarianter.

SAAB skulle t. ex. också kunna förbinda sig att bistå utvecklandet av Tejas om de får ordern, systemintegrering är ju deras starka sida, något som verkar halta för Tejas-projektet. Fast det kanske blir för mycket curry att svälja.

Tror nog man väljer ryskt som man gjort tidigare men "bang for the bucks" borde passa väl som Gripen säljargument? :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Detta tolkar jag som att det är versionen med större tankar som man erbjuder, såvida man inte krånglar till det genom att också kalla nuvarande Gripen för "next generation"

 

The Saab/Gripen team is delighted to have the opportunity to respond to the Medium Multi-Role Combat Aircraft (MMRCA) RfP and is confident of submitting a fully compliant response to the Indian government. This will be based on the supply of the new generation Gripen

http://www.gripen.com/en/MediaRelations/Ne...28_indiarfp.htm

Onekeligen ja. Tack för denna info, jag hade alltså missat det. Speciellt dåligt av mig eftersom jag tittat på deras hemsida....

 

Undrar om Tejas någonsin blir operativ, och om den blir det hur kapabel? Indiska flygvapnet verkar inte vara särskilt intresserade vad jag läst? Vad jag hört så vill Indien ha ett plan i 6-9 ton klassen. En modifierad Gripen (om det nu är den) kommer vad förstår, att bli betydligt mer kapabel än Tejas, sex versus ~fyra tons last, längre räckvidd m.m. Sen kan ju underhållet underlättas genom att använda liknande motorvarianter.

SAAB skulle t. ex. också kunna förbinda sig att bistå utvecklandet av Tejas om de får ordern, systemintegrering är ju deras starka sida, något som verkar halta för Tejas-projektet. Fast det kanske blir för mycket curry att svälja.

Tror nog man väljer ryskt som man gjort tidigare men "bang for the bucks" borde passa väl som Gripen säljargument? :baskerPa:

 

Fast det är ju inte säkert att det avgörs av vad det indiska flygvapnet vill ha. Tejas är ju ett stort projekt för indiens flygindustri, och planet är väl i "limited production" nu också. Nu kanske det inte skulle innebära en dödsdom för Tejas om det blev så att Gripen skulle väljas här (det vore ju inte så att man skulle klaga om Gripen vann), men nog skulle behovet av Tejas minska drastiskt? Och Indien är väl likt andra länder på det sättet, industristöd. Fast det kanske kan kompenseras genom att de bygger Gripen i Indien... Och visst skulle säkert de säkert kunna få utvecklingshjälp med Tejas från Saab, men frågan är ju om Tejas behövs om Gripen väljs?

 

Det känns bara som om Gripens roll blir lite för likt Tejas rent operativt för att indierna ska vara seriöst intresserade. Visst, det är ju möjligt att det indiska flygvapnet skulle vilja dumpa Tejas ASAP för att få Gripen om de hade chansen, men det är ju politiker som fattar beslutet...

 

När det gäller "bang for the bucks" så får man väl i så fall hoppas att Saab sköter detta bättre än när de skulle sälja Gripen till Österrike. Där landade ju kostanden på papperet (enligt information på ACIG) så högt att det blev nästan lika dyrt för österrikarna att välja Eurofighter. Med känt resultat...

Link to comment
Share on other sites

Har inte USA antytt att Boeing kan komma att etablera en fabrik i Indien för tillverkning av civila trafikflygplan..typ B777, B737 etc om Indien gör en massiv order på Boeing F/-18 Super Hornet?

Finns det någon framtida Gripen version som också kan mäta sig mot EA-18G, stör versionen av Super Hornet?

Tydligen ska även denna vara med i USAs erbjudande..

 

Har också läst orden ev kan komma att inkludera ett hangarfartygs baserat stridsflygplan till Indiska flottan.

Detta borde stärka chanserna för Rafale, F/A-18 Super Hornet och MIG 35an...rejält.

 

OM, så är fallet har väl också Gripen chanser minskat rejält? Det är väl i praktiken omöjligt att modifiera Gripen för "carrier operations"?

 

Jag tror det blir Rafale eller Super Hornet om Indien väljer västerländska kärror.

 

Blir det Rafale...tror jag på en blanding av Hangarfarttygs versionen och den landbaserade.

Link to comment
Share on other sites

Gripen lär ju vara ett väldigt lättfluget flygplan, och det kan ju alltid tilltala indierna... :baskerFN:

 

Huruvida det är omöjligt eller ej att modda Gripen för hangarfartygsbaserade operationer låter jag vara osagt, men jag har läst någonstans att viggen landningsställ ska ha varit dimensionerade efter likartade påfrestningar som hangarfartygslandningar. Om samma gäller Gripen vet jag inte. Däremot så upplever jag Viggens huvudställ som väldigt klena, de har ju hört till de delar som först gått sönder på mina Viggar (i 1/72).

Man lyckades ju också bygga en hangarfartygsbaserad version av Hawk.

 

39n.jpg

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Har också läst orden ev kan komma att inkludera ett hangarfartygs baserat stridsflygplan till Indiska flottan.

Detta borde stärka chanserna för Rafale, F/A-18 Super Hornet och MIG 35an...rejält.

 

OM, så är fallet har väl också Gripen chanser minskat rejält? Det är väl i praktiken omöjligt att modifiera Gripen för "carrier operations"?

 

Ordern gäller enbart flygvapnet, flottan har köpt Mig-29 vilket var ett krav för att få hangarfartyget Gorshkov. Dessutom tänker man ta fram en hangarfartygsversion av Tejas, vilket för mig verkar äventyrligt, men tills vidare är det vad som gäller.

 

Man ska komma ihåg att indiernas hangarfartyg inte kommer att ha katapulter utan hoppbacke, så att planen kan skjutas ut med katapult är inte så viktigt. Bromskrok behövs däremot och hur svårt det är att sätta på det på Gripen vet jag inte. Men jag har hört att man landat med Gripensimulatorn på ett hangarfartyg utan bromsvajrar.

Link to comment
Share on other sites

Det är ännu inte klart om flottan vill in på köpet eller om det endast blir flygvapnet.

 

 

Sedan bör man nog inte begränsa sig vid tanken på att det bara får plats EN maskin på första platsen i den här tävlingen...utan kanske två.

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

Sedan bör man nog inte begränsa sig vid tanken på att det bara får plats EN maskin på första platsen i den här tävlingen...utan kanske två.

Skulle orden bli på fler än 126 maskiner då?

Det som kan tala mot två maskiner är väl kanske att det väl blir ökade kostnader rent logistiskt (två maskiner ska man utbilda på, köpa reservdelar o vapen till osv).

 

Men som sagt, denna order har väl varit "på gång" i nästan 10 år, så mycket kan väl hända än innan ett beslut.

Link to comment
Share on other sites

Det är ännu inte klart om flottan vill in på köpet eller om det endast blir flygvapnet.

 

 

Sedan bör man nog inte begränsa sig vid tanken på att det bara får plats EN maskin på första platsen i den här tävlingen...utan kanske två.

 

 

Flottan? Den har redan bestämmt sig för och beställt MiG-29K/KUB. Som jag har förstått det hela (men jag kan givetvis ha helt fel) så är detta uteslutande en affär för Indiska flygvapnet.

 

Har också hört rykten om att två maskiner skulle väljas. (MiG-35 som flygvapnet vill ha och SuperHornet som regeringerna gärna vill ha för att göra ett banbrytande närmande till USA) Men detta vore ju en logistisk och kostnadsmässig mardröm. Indiens flygvapen består ju redan idag av ett otal dyra och avancerade flygplanstyper från minst tre länder (Frankrike, Ryssland, UK). Att införskaffa ytterligare en helt ny flygplanstyp (som ju F-18, till skillnad mot MiG-35 är) från ytterligare ett främmande land (som dessutom aktivt stödjer Indiens ärkefiender) borde ge vilken kvartersmästare som helst svår huvudvärk. Men man får aldrig underskatta de politiska motiven bakom vapenköp av den här storleken, och på Baharat-Rakshak (mycket intressant Indiskt forum) har jag fått intrycket av att ett närmande mot USA är högprioriterat på den Indiska regeringens önskelista, så ett inköp av två flygplanstyper -varav en amerikansk- (dok tror jag personlighen att F-16 är utesluten) är inte alls omöjligt hur kontraproduktivt det än kan verka.

Link to comment
Share on other sites

Man bör ju minnas att tyvärr pga vår regerings beslut att vi bara ska ha flygplan för sverige så är det svårt att exportera. Korta ben och låg last potential avskräcker en del.

Gripen är 5-6 ton i tomvikt och ännu mer i lastad vikt lättare än de andra.

Link to comment
Share on other sites

Blir det amerikanskt tror jag F/A-18 SuperHornet ligger bra till. Kärran är combat proven, har flugit över större delen av världens klimat av US Navy. Pga av USN så är också framtiden långsiktigt säkrad för Super Hornet...

Att den också finns i en avancerad stör version är säkert också lockande.

Link to comment
Share on other sites

Man bör ju minnas att tyvärr pga vår regerings beslut att vi bara ska ha flygplan för sverige så är det svårt att exportera. Korta ben och låg last potential avskräcker en del.

Gripen är 5-6 ton i tomvikt och ännu mer i lastad vikt lättare än de andra.

 

Egenvikt tycker jag är ganska ointressant, det är ju kapaciteten som betyder något. Om man tittar på lastkapacitet så kan Typhoon lasta 7,5 ton, Mig-35 6,5 ton och Gripen NG 6 ton. Räckvidden för Gripen NG med 40% mer bränsle bir väl så bra som de flesta andra planen, om inte bättre.

 

Blir det amerikanskt tror jag F/A-18 SuperHornet ligger bra till. Kärran är combat proven, har flugit över större delen av världens klimat av US Navy. Pga av USN så är också framtiden långsiktigt säkrad för Super Hornet...

Att den också finns i en avancerad stör version är säkert också lockande.

 

Skulle verkligen USA gå med på att exportera Prowlern? Det borde finnas mycket känslig elektronik i den.

Link to comment
Share on other sites

Blir det amerikanskt tror jag F/A-18 SuperHornet ligger bra till. Kärran är combat proven, har flugit över större delen av världens klimat av US Navy. Pga av USN så är också framtiden långsiktigt säkrad för Super Hornet...

Att den också finns i en avancerad stör version är säkert också lockande.

 

Skulle verkligen USA gå med på att exportera Prowlern? Det borde finnas mycket känslig elektronik i den.

 

 

Antar att du menar Growler (Prowler är den på Intruder baserade EW maskinen). Det finns inte en chans i helvete att något land i den regionen får en icke nedväxlad EA-18G. Skulle de vilja ha en så kommer det finnas gott om tomma utrymmen för lunchboxar, mikrovågsugnar, innebandyklubbor och annat som kan vara bra att ha.

 

 

Vad gäller flottans involvering så är det, enligt mycket insyltad källa (han har bott på samma våning i samma hotell i Indien i ett halvår), väldigt luddigt skrivet i RFPn. Det finns luckor och optioner som gör det möjligt att kombinera över vapenslagen.

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

Antar att du menar Growler (Prowler är den på Intruder baserade EW maskinen). Det finns inte en chans i helvete att något land i den regionen får en icke nedväxlad EA-18G. Skulle de vilja ha en så kommer det finnas gott om tomma utrymmen för lunchboxar, mikrovågsugnar, innebandyklubbor och annat som kan vara bra att ha.

 

Jo, det stämmer, jag lever lite i det gamla. Visserligen skulle Indien kunna köpa elektronik från annat håll och stoppa i, men å andra sidan så har man redan Su-30 som också ska ha gott om utrymme och gott om kräm för elektronik.

 

Vad gäller flottans involvering så är det, enligt mycket insyltad källa (han har bott på samma våning i samma hotell i Indien i ett halvår), väldigt luddigt skrivet i RFPn. Det finns luckor och optioner som gör det möjligt att kombinera över vapenslagen.

 

Nu hängde jag inte med, handlar det om ifall indiska flottan ska få några av planen också? Finns det något i RFP:n som tyder å vad man är mest intresserad när det gäller att välja plan?

Link to comment
Share on other sites

Egenvikt tycker jag är ganska ointressant, det är ju kapaciteten som betyder något. Om man tittar på lastkapacitet så kan Typhoon lasta 7,5 ton, Mig-35 6,5 ton och Gripen NG 6 ton. Räckvidden för Gripen NG med 40% mer bränsle bir väl så bra som de flesta andra planen, om inte bättre.

Är det Gripen NG som vi har offererat till Indien? Den finns väl knappt ens på papper?

Link to comment
Share on other sites

Är det Gripen NG som vi har offererat till Indien? Den finns väl knappt ens på papper?

 

Det har vad jag vet inte gått iväg någon offert än, men Gripen NG vore det mest logiska. Och den ska flyga redan nästa år som demonstrator, vad jag hört. http://www.gripen.com/en/MediaRelations/Ne...070619_demo.htm

Link to comment
Share on other sites

Är det Gripen NG som vi har offererat till Indien? Den finns väl knappt ens på papper?

 

Har du inte hört det senaste? Man har frångått pappersritningar, och använder så kallade datorer för att ta fram ritningar. :P

 

Gripen NG är väl något mer än en pappersprodukt, ett bygge av en demonstrator är väl redan sponsrat från bland annat norskt och svenskt håll.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jo, men Gripen NG finns ännu inte.

Samtliga Gripen NGs konkurrenter flyger väl för fullt runt om i världen?

 

Bara för att SAAB ska bygga en demostrator innebär väl inte det att allt kommer gå "smärtfritt"?

 

Oförutsedda problem kan uppstå och programmet försenas...vilket inte är helt ovanligt.

 

Risken finns ju att Gripen NG finns tillgänlig på marknaden för sent för att passa Indien. Jag har läst att Gripen NG kommer finnas tillgänlig från mitten av nästa decenium. Denna tidpunkt är säkert bra...när det gäller Norge och Danmark...men kanske för sent för Indien?

Link to comment
Share on other sites

Jo, men Gripen NG finns ännu inte.

Samtliga Gripen NGs konkurrenter flyger väl för fullt runt om i världen?

 

Nej, Mig-35 finns idag bara som demonstrator och har idag inga andra intressenter. Ryska flygvapnet kanske är intresserad att köpa, men det finns många andra projekt som troligtvis är mer proriterade.

 

Bara för att SAAB ska bygga en demostrator innebär väl inte det att allt kommer gå "smärtfritt"?

 

Oförutsedda problem kan uppstå och programmet försenas...vilket inte är helt ovanligt.

 

Risken finns ju att Gripen NG finns tillgänlig på marknaden för sent för att passa Indien. Jag har läst att Gripen NG kommer finnas tillgänlig från mitten av nästa decenium. Denna tidpunkt är säkert bra...när det gäller Norge och Danmark...men kanske för sent för Indien?

 

Den indiska upphandlingen kommer säkert att ta flera år innan man kommer till beslut.

 

Dessutom ser faktiskt Gripen NG ut att bli en förhållandevis liten modifiering, den största skillnaden blir motorn och den är väl beprövad på Super Hornet. I övrigt blir vad jag förstått det inga större modifieringar på själva flygkroppen, rent strukturell innebar C/D-versionerna mycket större förändringar.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom ser faktiskt Gripen NG ut att bli en förhållandevis liten modifiering, den största skillnaden blir motorn och den är väl beprövad på Super Hornet. I övrigt blir vad jag förstått det inga större modifieringar på själva flygkroppen, rent strukturell innebar C/D-versionerna mycket större förändringar.

Att flytta ut landställen mot vingarna, utöka bränsletankarna och lägga till balkplatser (med rätt omfattande förstärkningar kring dessa) är väl iaf relativt omfattande förändringar?

Link to comment
Share on other sites

Att flytta ut landställen mot vingarna, utöka bränsletankarna och lägga till balkplatser (med rätt omfattande förstärkningar kring dessa) är väl iaf relativt omfattande förändringar?

 

Fast rimligtvis borde det inte tillstöta så många komplikationer. Man har väl hyfsat bra koll på hållfastighetsberäkning idag.

Jag menar, hade man infört en massa ny avionik så hade man ju haft en mängd ny programvara att avlusa också, vilket kan ta tid och kosta en del, som vi ju sett tidigare i gripens historia.

För det är inga större avionikförändringar inplanerade i NG? Man skulle ju kunna önska sig en NORA eller nåt annat spejsat.. :blink:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Att flytta ut landställen mot vingarna, utöka bränsletankarna och lägga till balkplatser (med rätt omfattande förstärkningar kring dessa) är väl iaf relativt omfattande förändringar?

 

Så vitt jag förstår ska landställen monteras i kåpor som sätts utanpå vingarna och bränsletankarna där landställen var förut, nära tyngdpunkten. Vad gäller vapenfästena är jag lite mer osäker, men eftersom landställen flyttas ut så kanske det finns strukturer redan på plats som kan användas.

 

Vad jag förstått var faktiskt det svåraste frågan om trycksättning av bränsletankarna som måste göras om helt och hållet. Men några större förändringar i själva flygplanskrovet verkar inte behövas.

 

Detta är enligt den konceptstudie jag sett, jag ska erkänna att jag inte kan garantera att den är korrekt men den verkar vederhäftig. Om någon är intresserad så kan jag dela med mig, men jag behöver någonstans att ladda upp den i så fall.

 

 

Fast rimligtvis borde det inte tillstöta så många komplikationer. Man har väl hyfsat bra koll på hållfastighetsberäkning idag.

Jag menar, hade man infört en massa ny avionik så hade man ju haft en mängd ny programvara att avlusa också, vilket kan ta tid och kosta en del, som vi ju sett tidigare i gripens historia.

För det är inga större avionikförändringar inplanerade i NG? Man skulle ju kunna önska sig en NORA eller nåt annat spejsat.. :blink:

 

/E

 

Gripen NG ska tydligen få en AESA med amerikanska moduler, och det sägs att Indien kräver en AESA. En uppgradering i stil med den som C/D innebar är också inlagt.

Link to comment
Share on other sites

Gripen NG ska tydligen få en AESA med amerikanska moduler, och det sägs att Indien kräver en AESA. En uppgradering i stil med den som C/D innebar är också inlagt.

 

"AESA med amerikanska moduler" Vad innebär det exakt? Ericsson AESA-radar med amerikanska komponenter eller en 100% USA-designad och producerad radar? Jag funderade just vilken AESA-radar Gripen NG skulle få. Har inte hängt med i Ericssons radaraffärer på senaste tiden, kommer ihåg deras NORA och att dom arbetade med en AESA-radar med några italienare. Vad hände med dom projekten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...