Jump to content

Indiska hangarfartyget INS Vikrant


vikingman

Recommended Posts

Indiens första egna byggda hangarfartyg INS Vikrant har blivit färdigbyggt. Ceremonin ägde rum 2 september 2022. Det har tagit 13 år att bygga. Det skulle varit färdigbyggt 2017 men har blivit 5 år försenat. Vikrant kostade 200 miljarder rupees (2.5 miljarder USD) att bygga. Det väger 45000 ton och har en längd av  262 meter. Det har plats för 30 st MiG-29K flygplan och helikoptrar av typen Kamov-31 samt Sikorsky MH-60R. Det har inga katapulter utan en ski-jump. 

 

Indien har ett andra hangarfaryg: INS Vikramaditya. Det köptes från Ryssland och kom i tjänst 2014.

Indien bygger nu en ny docka för att kunna bygga ännu ett hangarfartyg.

Namnet Vikrant är från språket sanskrit och betyder modig, tapper. Namnet Modig och Tapper förekommer/förekom även på svenska flottans bevakningsbåtar.

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-62749345 

 

Edited by vikingman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Tilläggas kan kanske att INS Vikrant var även namnet på självständiga Indiens allra första hangarfartyg. Hon byggdes i GB som HMS Hercules av Majestic-klassen under WWII, men färdigställdes aldrig när kriget tog slut. !957 köpte Indien det halvfärdiga fartyget som sedan togs i tjänst 1961. Hon deltog bl a i Indo-Pakistanska kriget 1971 då hennes Sea Hawk flygplan bombade mål i Pakistan flera gånger. Hon togs ur tjänst 1997 och bevarades först som musei fartyg men skrotades till slut 2014.

 

Blandningen av rysk/sovjetisk teknik och design med västerländsk dito i den indiska flottan är intressant. Det är lite som om man plockar de bästa russinen ur kakan från bägge håll så att säga. Dock är väl den ryska tekniken och designen klart dominerande.

 

INS Vikrant (1961)

 

/Per

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Perman said:

Tilläggas kan kanske att INS Vikrant var även namnet på självständiga Indiens allra första hangarfartyg. Hon byggdes i GB som HMS Hercules av Majestic-klassen under WWII, men färdigställdes aldrig när kriget tog slut. !957 köpte Indien det halvfärdiga fartyget som sedan togs i tjänst 1961. Hon deltog bl a i Indo-Pakistanska kriget 1971 då hennes Sea Hawk flygplan bombade mål i Pakistan flera gånger. Hon togs ur tjänst 1997 och bevarades först som musei fartyg men skrotades till slut 2014.

 

Blandningen av rysk/sovjetisk teknik och design med västerländsk dito i den indiska flottan är intressant. Det är lite som om man plockar de bästa russinen ur kakan från bägge håll så att säga. Dock är väl den ryska tekniken och designen klart dominerande.

 

INS Vikrant (1961)

 

/Per

Är nog snarare så att man inte har råd med västerländska saker och inte får licenstillverka det man vill.

Exempelvis att använda mig-29 med "ski-jump" är avsevärt sämre än katapult och exempelvis Rafale eller f-18. När det gäller försvarsmateriel så har de tvingats köpa från Ryssland för att USA inte velat sälja till dem. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Peo said:

Är nog snarare så att man inte har råd med västerländska saker och inte får licenstillverka det man vill.

Exempelvis att använda mig-29 med "ski-jump" är avsevärt sämre än katapult och exempelvis Rafale eller f-18. När det gäller försvarsmateriel så har de tvingats köpa från Ryssland för att USA inte velat sälja till dem. 


Ski-jump gör att man kan slippa komplexa katapulter. Efter millenieskiftet är det bara USA och Frankrike som har katapulter på sina hangargfartyg. Kina kommer kanske använda sig av elekromagnetiska katapulter på nya hangarfartyget Fujian. Ski-jump finns på hangarfartyg i Storbritannien, Kina, Indien, Italien, Ryssland, Spanien och Thailand. Turkiet har ski-jump på sitt amfibiefartyg för drönare och Australien på sin Canberra-klass.

Edited by vikingman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, vikingman said:


Ski-jump gör att man kan slippa komplexa katapulter. Efter millenieskiftet är det bara USA och Frankrike som har katapulter på sina hangargfartyg. Kina kommer kanske använda sig av elekromagnetiska katapulter på nya hangarfartyget Fujian. Ski-jump finns på hangarfartyg i Storbritannien, Kina, Indien, Italien, Ryssland, Spanien och Thailand. Turkiet har ski-jump på sitt amfibiefartyg för drönare och Australien på sin Canberra-klass.

Jo, har man lättare plan som klarar STOL med last redan innan så är ju ski-jump extremt mycket billigare och mer driftsäkert än katapulter. Det är väl främst uppskjutningshastighet som ökar med katapult? Gerald Ford har 4 st som kan köras i snabb följd, så om det är viktigt att få upp många plan snabbt är det överlägset.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, vikingman said:


Ski-jump gör att man kan slippa komplexa katapulter. Efter millenieskiftet är det bara USA och Frankrike som har katapulter på sina hangargfartyg. Kina kommer kanske använda sig av elekromagnetiska katapulter på nya hangarfartyget Fujian. Ski-jump finns på hangarfartyg i Storbritannien, Kina, Indien, Italien, Ryssland, Spanien och Thailand. Turkiet har ski-jump på sitt amfibiefartyg för drönare och Australien på sin Canberra-klass.

 

Det stämmer att de flesta hangarfartygsklasser (USA har ungefär lika många hangarfartyg som alla andra tillsammans)  inte har katapult. Men det är inte pga att katapulten är sämre.

Det är ett val man gör för att man inte har råd med något bättre normalt eller att hangarfartygen är extremt små.

Du tappar enormt mycket vapenlast och räckvidd utan katapult. Flygplanet du använder måste vara lättare helt enkelt.

Kina började från scratch med fd ryska fartyg, ryskt doktrin var inte att flygplanen var en "offensiv" förmåga så mycket som en defensiv. Sjömålsrobotarna på själva fartygen var den offensiva förmågan (en throwback till tiden då man stoppade på kryssarvapen på hangarfartygen). Deras kommande kommer vara mer i stil med USA och ha katapulter (om de är ångdrivna eller annat är oväsentligt det är bara olika generationer av katapulter för övrigt)

Thailands hangarfartyg kan vi nog lämna därhän, tror inte de har några flygplan till det. Men de flest som har små hangarfartyg byggde dem för vertikallandande flygplan med alla nackdelar dessa har. Canberra är inte ens byggt som hangarfartyg, det är ett amfibiefartyg med helikoptrar. 

Förutom Storbritannien som gjorde ett aktivt val att inte ha katapulter så är det val av nödvändighet för att man inte har råd med större (mer prestige än nytta) eller tekniken för katapulter  och/eller flygplanen som avgör varför man har ski-jump. 

Edited by Peo
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Peo said:

Canberra är inte ens byggt som hangarfartyg, det är ett amfibiefartyg med helikoptrar. 


Canberra-klassen är baserad på spanska Juan Carlos I amfibiefartyget. Juan Carlos I har AV-8B Harrier II flygplan. Märkligt nog behölls ski-jumpen på Canberra-klassen då det ansågs för dyrt att ändra designen. Helikoptrar är ju inte lämpliga att landa i en backe! Förslag på att skaffa F-35B Lightning II fanns men det ansågs också där för dyrt att anpassa fartygen för F-35B Lightning II.

Turkiska TCG Anadolu som också är baserad på spanska Juan Carlos I kunde också fått F-35B Lightning II. Turkiet fick sedan inte köpa F-35A (F-35B Lightning II i förlängningen) för att de köpte ryska S-400 luftvärnsrobotsystemet.

Edited by vikingman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det indiska stridsflygplanet HAL Light Combat Aircraft (LCA/Tejas) i en version för hangarfartyg har landat på INS Vikrant. Det inträffade den 6 februari 2023. LCA har flugit förut från INS Vikramaditya, ursprungligen byggt i Sovjetunionen.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/first-fighters-land-aboard-indias-first-homegrown-aircraft-carrier
 

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Indien har ju haft planer på att bygga ett ännu större hangarfartyg, men nu så verkar det som att man kommer att beställa ett systerfartyg till INS Vikrant om än modifierat. INS Vikrant kom i tjänst 2 Sept 2022. Enligt eng wiki så ska hon ha något så ovanligt idag för hangarfartyg som ett batteri med medelsvårt allmålsartilleri bestående av fyra Otobreda 76 mm pjäser. Jag har dock inte kunnat verifiera att detta verkligen stämmer. Kan lika gärna vara nåt som planerats men ej genomförts.

 

Indian Navy Bites The Bullet On Aircraft Carrier Question; Plans Repeat Order Of Vikrant-Sized Carrier Instead Of A 65,000 Tonner

(swarayjamag.com)

 

image.png.f1e936c268635d3ac6e35280197ba283.png

(PTI Photo)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...