Jump to content

Kvinnlig ff på JAS39


nissehult

Recommended Posts

Står på flygvapenbloggen att första kvinnliga svenska (det är ju sydafrikanska som var allra först) piloten har flygit JAS39 nu. Gammal Viggenpilot står det också, men hon måste väl haft 5 års flyguppehåll sedan 37 slutade flyga.

 

Kommer hon verkligen bli "ordinare" pilot eller är detta bara något man gör för att få lite fin jämställdhetsreklam?

Link to comment
Share on other sites

Står på flygvapenbloggen att första kvinnliga svenska (det är ju sydafrikanska som var allra först) piloten har flygit JAS39 nu. Gammal Viggenpilot står det också, men hon måste väl haft 5 års flyguppehåll sedan 37 slutade flyga.

 

Kommer hon verkligen bli "ordinare" pilot eller är detta bara något man gör för att få lite fin jämställdhetsreklam?

 

Varför skulle hon VERKLIGEN inte kunna bli det?

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Nä, det har i alla fall funnits minst en till. Minns jag såg en bild i FV en gång med en tjej, som jag tror var första kvinnan på Viggen... fast när jag tänker efter så hette hon också Anna, och hon kan ju bytt efternamn sedan dess, så det KAN ju vara samma.

 

Så det var inget förresten.. move along, nothing to see here. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag känner bara till den kvinnliga pilot som flög Viggen på F16 Uppsala för 10-12 år sedan. Om det är samma kvinna så borde hon vara närmare 40 år nu. Hur länge brukar man flyga Viggen? Brukar inte de flesta svenska manliga FV piloter sluta spaka "spetsnos" i 40 års åldern nu för tiden?

På den gamla goda tiden brukade spetsnos karriären på system 29, 32 & 35 ofta vara slut när piloten va i 30 års åldern..

Link to comment
Share on other sites

Ja hon är drygt 40 och knegar inom flygtaktiska staben. Något direkt nödvändigt skäl till att hon ska flyga Gripen nu helt plötsligt efter kanske 10+ år utan spetsnoserfarenhet kan jag inte riktigt se. "Gamla" stabsofficerare med liten flygtid har en förmåga att krascha flygplan. Vi har en sådan Gripen-krasch att minnas redan.

Link to comment
Share on other sites

Fast Gripen ska ju vara så lättfluget att till och med en kvinna ska klara av det, hö hö hö hö.. Nä, fy, så får man inte säga, och det är inte min åsikt att kvinnor är sämre piloter/bilförare/whatever än män heller, kunde dock inte motstå frestelsen att vara lite politiskt inkorrekt.

 

Däremot så är ju Gripen lättfluget sägs det, så det kanske funkar bra för stabsofficerare att komma tillbaka till flygtjänst efter en längre tids uppehåll. Har givetvis ingen aning om varför hon ska flyga, men det kanske är för att hon i sin yrkesroll behöver en bättre förståelse för systemet, och ska vara med och utveckla taktik och liknande? Det finns säkert en bra anledning -hoppas jag. Om inte annat så får jag glädjas å hennes vägnar. Skulle gärna sitta i hennes kontorsstol, hellre än den IKEA-stol jag har nu.

 

Undrar om FV har "spaka-själv" dagar då man kan komma och prova lite? :-D

Link to comment
Share on other sites

Det jag gärna vill se är någon ung kvinnlig ff ute på våra få kvarvarande insatsdivisioner som utbildas fullt ut på Gripen, lufttankningsmomentet sitter i ryggmärgen och kan skickas ut på skarpa insatser.

För några år sedan var det en ung kvinna som tog flygexamen vid krigsflygskolan och sedan påbörjade typinflygning på Gripen.

Vart tog hon vägen?

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att första kvinliga stridspiloten i FV och på Viggen systemet hette Anna Maltinger alltså inte samma Anna som nu flyger Gripen.

 

"alltså?" Tja, kvinnor har en ovana att sno efternamn från män ibland. Bägge skolades på F5, utexaminerades samma år, bägge flög Viggen, bägge heter Anna och jobbar inom FV. Får nog kalla in Sherlock Holmes för det här...

 

@Kerran , Tror hon gick till civilt efter grundutbildningen.

Edited by Karl_P
Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att första kvinliga stridspiloten i FV och på Viggen systemet hette Anna Maltinger alltså inte samma Anna som nu flyger Gripen.

 

"alltså?" Tja, kvinnor har en ovana att sno efternamn från män ibland. Bägge skolades på F5, utexaminerades samma år, bägge flög Viggen, bägge heter Anna och jobbar inom FV. Får nog kalla in Sherlock Holmes för det här...

 

@Kerran , Tror hon gick till civilt efter grundutbildningen.

 

Ja, det var ju så jsg tänkte. Tjejen jag minns från FV-Nytt hette Maltinger. Men hon kan ju som sagt bytt efternamn. Hur många kvinnliga viggenpiloter har vi haft, och hur många av dem heter Anna. Nog för att det är ett vanligt namn.

Link to comment
Share on other sites

På den gamla goda tiden brukade spetsnos karriären på system 29, 32 & 35 ofta vara slut när piloten va i 30 års åldern..

Man måste komma ihåg att många på den tiden var fältflygare och deras kontrakt gick ju ut när de var i den åldern. Dessutom ska man inte vara för gammal om man tänker byta till de civila bolagen.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Det långa upperhållet från spetsnosflyg för Kapten Anna Dellham kan mycket väl bero på 2-3 graviditeter följt av föräldraledigheter.

Jag läste att FM snart kommer börja rekrytera separat till spetsnos, transport och helikopter utbildningarna, med olika krav från de olika utbildningarna. Förhoppningen är att andelningen kvinnliga sökande som klarar kraven kommer öka markant, särskillt vad gäller rekryteringen till transportflyg.

Link to comment
Share on other sites

bg_band2.jpg
Hur enskilda personer, som själva inte gått ut i media, lever sitt liv har vi inte ett piss med att göra.

 

Endera blir den här tråden generisk kring ämnet kvinnor som stridspiloter eller så ryker den.

 

 

/ Danne

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

Jämfört med USA ligger vi ljusår efter när det gäller kvinnliga militära piloter.

US NAVY var först, redan år 1974 utexaminerades 6st tjejer som "Naval aviators", de första kvinnliga US Army HKP piloterna tog också examen 1974. US Air Force var sist, år 1976 påbörjade de första kvinnorna flygutbildning hos USAF.

 

Efter lite snabbt googlande ser Norges Royal Norwegian Airforce ut att ha utbildat flest stridspiloter i norden.2 st norska jentor har blivit utbildade på F-16. Först ut var Mette Grøtteland år 1992, hon flyger Sikorsky Sea King idag. Den andra jentan Marianne Mjelde Knutsen, flyger F-16 nu hos RNoAF.

 

 

 

 

 

http://userpages.aug.com/captbarb/pilots.html

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

Kerran, nu får du inte glömma alla de kvinnor som flög under VK2 i ATA, WASP, WAFS, WFTD och allt vad det hette. Till skillnad från USA har vi i Sverige inte haft några begränsningar (t ex deltagande i strid) när väl kvinnor givits möjligheten att söka.

 

Norska flygvapnet förkortas normalt sett RNoAF.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju lite trist att i det jämställda landet Sverige så kan man inte diskutera kvinnliga stridspiloter, utan att man i princip bara diskuterar en och samma person. Hoppas Anna får sällskap av flera medsystrar i framtiden.

 

(Det finns ju en kvinnlig tekniker som faktiskt gjort en "ensamflygning" med Gripen, men sådana flygningar hoppas jag vi slipper, oavsett kön på piloten ;-) )

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Intressant att hon "slapp" göra lumpen...

Det är intressant att det fram till någon gång i början av 90-talet inte var ett krav med genomförd GU för att bli flygförare och därigenom officer, samt att vi nästan är där igen. Men det var samma krav för män och kvinnor, däremot fanns det andra utbildningar (utanför FM) där genomförd värnplikt var ett krav för män, men inte för kvinnor.

Link to comment
Share on other sites

Fältflygarutbildningen upphörde 1986 efter närmare 40 år. Intressant att grundläggande utbildning på propeller gick ur tiden i FV samtligt som fältflygutbildningen...

Jag trodde militär GU blev obligatoriskt för flygofficerare efter att fältflygarutbildningen upphört.

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

De första fältflygarna tog examen 1947 och de sista 1982, men det är ju möjligt att systemet som sådant funnits kvar ett par år tills den siste antingen slutat eller blivit officer. Propellerskedet levde kvar längre än så. Det har varit uppe på forumet tidigare, men jag skulle gissa att det försvann i slutet av 80-talet eller något av de första åren på 90-talet. Tror ett exakt årtal på när GU blev obligatoriskt också finns på forumet, men tidigt 90-tal är det.

 

Om man verkligen vill dra frågan till sin spets så levde SK 61 kvar som grundläggande skolmaskin i FV till 1998 då TFHS fördes över till Lunds universitet och som sambandsflygplan till 2001. Helikopterflottiljen skolade sina blivande förare på TFHS även något år efter detta, så grundläggande utbildning på propeller för flygförare ur FV försvann för mindre än tio år sedan. Men visst, de som skulle flyga spetsnos har gått direkt till jet i minst 20 år.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det officiellt . På FM hemsida presenteras Kn Anna Dellham som förste kvinnlige flygförare på 39án

 

Leffe A

Intressant att du skriver det som maskulinum. :Malaj:

 

Är väl ganska manligt att flyga stridsflygplan så det funkar. ;)

Edited by Reckie
Link to comment
Share on other sites

Fram till F18 Tullinges nedläggning 86 så brukade "skrivbordspiloterna" med stabstjänst genomföra flygtjänsten där. Sedan blev det F16 Uppsala fram till nedläggning 2003. Vart genomför stabspiloterna i Stockholm flygtjänst nuförtiden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...