nissehult Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 Står på flygvapenbloggen att första kvinnliga svenska (det är ju sydafrikanska som var allra först) piloten har flygit JAS39 nu. Gammal Viggenpilot står det också, men hon måste väl haft 5 års flyguppehåll sedan 37 slutade flyga. Kommer hon verkligen bli "ordinare" pilot eller är detta bara något man gör för att få lite fin jämställdhetsreklam? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 Står på flygvapenbloggen att första kvinnliga svenska (det är ju sydafrikanska som var allra först) piloten har flygit JAS39 nu. Gammal Viggenpilot står det också, men hon måste väl haft 5 års flyguppehåll sedan 37 slutade flyga. Kommer hon verkligen bli "ordinare" pilot eller är detta bara något man gör för att få lite fin jämställdhetsreklam? Varför skulle hon VERKLIGEN inte kunna bli det? GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 Är detta den tjejen som var vår första kvinnliga (enda?) FF på viggensystemet. har för mig att någon i ett inlägg innan sagt att hon höll på med annat idag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 Nä, det har i alla fall funnits minst en till. Minns jag såg en bild i FV en gång med en tjej, som jag tror var första kvinnan på Viggen... fast när jag tänker efter så hette hon också Anna, och hon kan ju bytt efternamn sedan dess, så det KAN ju vara samma. Så det var inget förresten.. move along, nothing to see here. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 Jag känner bara till den kvinnliga pilot som flög Viggen på F16 Uppsala för 10-12 år sedan. Om det är samma kvinna så borde hon vara närmare 40 år nu. Hur länge brukar man flyga Viggen? Brukar inte de flesta svenska manliga FV piloter sluta spaka "spetsnos" i 40 års åldern nu för tiden? På den gamla goda tiden brukade spetsnos karriären på system 29, 32 & 35 ofta vara slut när piloten va i 30 års åldern.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_P Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 Ja hon är drygt 40 och knegar inom flygtaktiska staben. Något direkt nödvändigt skäl till att hon ska flyga Gripen nu helt plötsligt efter kanske 10+ år utan spetsnoserfarenhet kan jag inte riktigt se. "Gamla" stabsofficerare med liten flygtid har en förmåga att krascha flygplan. Vi har en sådan Gripen-krasch att minnas redan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 Fast Gripen ska ju vara så lättfluget att till och med en kvinna ska klara av det, hö hö hö hö.. Nä, fy, så får man inte säga, och det är inte min åsikt att kvinnor är sämre piloter/bilförare/whatever än män heller, kunde dock inte motstå frestelsen att vara lite politiskt inkorrekt. Däremot så är ju Gripen lättfluget sägs det, så det kanske funkar bra för stabsofficerare att komma tillbaka till flygtjänst efter en längre tids uppehåll. Har givetvis ingen aning om varför hon ska flyga, men det kanske är för att hon i sin yrkesroll behöver en bättre förståelse för systemet, och ska vara med och utveckla taktik och liknande? Det finns säkert en bra anledning -hoppas jag. Om inte annat så får jag glädjas å hennes vägnar. Skulle gärna sitta i hennes kontorsstol, hellre än den IKEA-stol jag har nu. Undrar om FV har "spaka-själv" dagar då man kan komma och prova lite? :-D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_P Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 Kanske är det en framtida FVI som är under produktion... mjo jaja det är bara att gratulera hur som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 Vill minnas att första kvinliga stridspiloten i FV och på Viggen systemet hette Anna Maltinger alltså inte samma Anna som nu flyger Gripen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 Det jag gärna vill se är någon ung kvinnlig ff ute på våra få kvarvarande insatsdivisioner som utbildas fullt ut på Gripen, lufttankningsmomentet sitter i ryggmärgen och kan skickas ut på skarpa insatser. För några år sedan var det en ung kvinna som tog flygexamen vid krigsflygskolan och sedan påbörjade typinflygning på Gripen. Vart tog hon vägen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_P Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 (edited) Vill minnas att första kvinliga stridspiloten i FV och på Viggen systemet hette Anna Maltinger alltså inte samma Anna som nu flyger Gripen. "alltså?" Tja, kvinnor har en ovana att sno efternamn från män ibland. Bägge skolades på F5, utexaminerades samma år, bägge flög Viggen, bägge heter Anna och jobbar inom FV. Får nog kalla in Sherlock Holmes för det här... @Kerran , Tror hon gick till civilt efter grundutbildningen. Edited April 15, 2011 by Karl_P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 15, 2011 Report Share Posted April 15, 2011 Vill minnas att första kvinliga stridspiloten i FV och på Viggen systemet hette Anna Maltinger alltså inte samma Anna som nu flyger Gripen. "alltså?" Tja, kvinnor har en ovana att sno efternamn från män ibland. Bägge skolades på F5, utexaminerades samma år, bägge flög Viggen, bägge heter Anna och jobbar inom FV. Får nog kalla in Sherlock Holmes för det här... @Kerran , Tror hon gick till civilt efter grundutbildningen. Ja, det var ju så jsg tänkte. Tjejen jag minns från FV-Nytt hette Maltinger. Men hon kan ju som sagt bytt efternamn. Hur många kvinnliga viggenpiloter har vi haft, och hur många av dem heter Anna. Nog för att det är ett vanligt namn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted April 16, 2011 Report Share Posted April 16, 2011 Efter lite efterforskning...jo det är Anna fd Maltinger numer Dellham som åter är i lufthavet. Kul...synd bara att det inte är fler töser som spakar Gripen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 16, 2011 Report Share Posted April 16, 2011 (edited) På den gamla goda tiden brukade spetsnos karriären på system 29, 32 & 35 ofta vara slut när piloten va i 30 års åldern.. Man måste komma ihåg att många på den tiden var fältflygare och deras kontrakt gick ju ut när de var i den åldern. Dessutom ska man inte vara för gammal om man tänker byta till de civila bolagen. Edited April 16, 2011 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 16, 2011 Report Share Posted April 16, 2011 Det långa upperhållet från spetsnosflyg för Kapten Anna Dellham kan mycket väl bero på 2-3 graviditeter följt av föräldraledigheter. Jag läste att FM snart kommer börja rekrytera separat till spetsnos, transport och helikopter utbildningarna, med olika krav från de olika utbildningarna. Förhoppningen är att andelningen kvinnliga sökande som klarar kraven kommer öka markant, särskillt vad gäller rekryteringen till transportflyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 16, 2011 Report Share Posted April 16, 2011 Hur enskilda personer, som själva inte gått ut i media, lever sitt liv har vi inte ett piss med att göra. Endera blir den här tråden generisk kring ämnet kvinnor som stridspiloter eller så ryker den. / Danne -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 16, 2011 Report Share Posted April 16, 2011 (edited) Jämfört med USA ligger vi ljusår efter när det gäller kvinnliga militära piloter. US NAVY var först, redan år 1974 utexaminerades 6st tjejer som "Naval aviators", de första kvinnliga US Army HKP piloterna tog också examen 1974. US Air Force var sist, år 1976 påbörjade de första kvinnorna flygutbildning hos USAF. Efter lite snabbt googlande ser Norges Royal Norwegian Airforce ut att ha utbildat flest stridspiloter i norden.2 st norska jentor har blivit utbildade på F-16. Först ut var Mette Grøtteland år 1992, hon flyger Sikorsky Sea King idag. Den andra jentan Marianne Mjelde Knutsen, flyger F-16 nu hos RNoAF. http://userpages.aug.com/captbarb/pilots.html Edited April 16, 2011 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 16, 2011 Report Share Posted April 16, 2011 Kerran, nu får du inte glömma alla de kvinnor som flög under VK2 i ATA, WASP, WAFS, WFTD och allt vad det hette. Till skillnad från USA har vi i Sverige inte haft några begränsningar (t ex deltagande i strid) när väl kvinnor givits möjligheten att söka. Norska flygvapnet förkortas normalt sett RNoAF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krizan Posted April 16, 2011 Report Share Posted April 16, 2011 Var det inte så att under flera år efter försvarsbeslutet 2004 så tog man inte in några nya alls till pilotutbildningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 17, 2011 Report Share Posted April 17, 2011 Det är ju lite trist att i det jämställda landet Sverige så kan man inte diskutera kvinnliga stridspiloter, utan att man i princip bara diskuterar en och samma person. Hoppas Anna får sällskap av flera medsystrar i framtiden. (Det finns ju en kvinnlig tekniker som faktiskt gjort en "ensamflygning" med Gripen, men sådana flygningar hoppas jag vi slipper, oavsett kön på piloten ) /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 17, 2011 Report Share Posted April 17, 2011 På länken nedan finns en intervju från 2006 med Sveriges enda kvinnliga stridspilot. Hon började sin pilotutbildning på F5 Ljunbyhed år 1990. Intressant att hon "slapp" göra lumpen... http://www.pliktverket.se/upload/Resurs/Resurs-nr2-2006.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 17, 2011 Report Share Posted April 17, 2011 Intressant att hon "slapp" göra lumpen... Det är intressant att det fram till någon gång i början av 90-talet inte var ett krav med genomförd GU för att bli flygförare och därigenom officer, samt att vi nästan är där igen. Men det var samma krav för män och kvinnor, däremot fanns det andra utbildningar (utanför FM) där genomförd värnplikt var ett krav för män, men inte för kvinnor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 18, 2011 Report Share Posted April 18, 2011 (edited) Fältflygarutbildningen upphörde 1986 efter närmare 40 år. Intressant att grundläggande utbildning på propeller gick ur tiden i FV samtligt som fältflygutbildningen... Jag trodde militär GU blev obligatoriskt för flygofficerare efter att fältflygarutbildningen upphört. Edited April 18, 2011 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 18, 2011 Report Share Posted April 18, 2011 De första fältflygarna tog examen 1947 och de sista 1982, men det är ju möjligt att systemet som sådant funnits kvar ett par år tills den siste antingen slutat eller blivit officer. Propellerskedet levde kvar längre än så. Det har varit uppe på forumet tidigare, men jag skulle gissa att det försvann i slutet av 80-talet eller något av de första åren på 90-talet. Tror ett exakt årtal på när GU blev obligatoriskt också finns på forumet, men tidigt 90-tal är det. Om man verkligen vill dra frågan till sin spets så levde SK 61 kvar som grundläggande skolmaskin i FV till 1998 då TFHS fördes över till Lunds universitet och som sambandsflygplan till 2001. Helikopterflottiljen skolade sina blivande förare på TFHS även något år efter detta, så grundläggande utbildning på propeller för flygförare ur FV försvann för mindre än tio år sedan. Men visst, de som skulle flyga spetsnos har gått direkt till jet i minst 20 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeffeA Posted April 19, 2011 Report Share Posted April 19, 2011 Nu är det officiellt . På FM hemsida presenteras Kn Anna Dellham som förste kvinnlige flygförare på 39án Leffe A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 19, 2011 Report Share Posted April 19, 2011 Nu är det officiellt . På FM hemsida presenteras Kn Anna Dellham som förste kvinnlige flygförare på 39án Leffe A Intressant att du skriver det som maskulinum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reckie Posted April 19, 2011 Report Share Posted April 19, 2011 (edited) Nu är det officiellt . På FM hemsida presenteras Kn Anna Dellham som förste kvinnlige flygförare på 39án Leffe A Intressant att du skriver det som maskulinum. Är väl ganska manligt att flyga stridsflygplan så det funkar. ;) Edited April 19, 2011 by Reckie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grenadier Posted April 20, 2011 Report Share Posted April 20, 2011 Enligt uppgift så har Anna efter sin tid som Viggen-pilot spakat SK60 ett tag, så hon har inte varit markbunden helt mellan Viggen och Gripen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 21, 2011 Report Share Posted April 21, 2011 Fram till F18 Tullinges nedläggning 86 så brukade "skrivbordspiloterna" med stabstjänst genomföra flygtjänsten där. Sedan blev det F16 Uppsala fram till nedläggning 2003. Vart genomför stabspiloterna i Stockholm flygtjänst nuförtiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted April 21, 2011 Report Share Posted April 21, 2011 Få se, vi har en flottilj i norra Sverige, en flottilj i södra Sverige, en flygskola med tung transportflygdivision i södra mellansverige och en flygskola med specialflyg mer mot mittersta mellansverige. Ja var kan man bedriva flygtjänst nu för tiden? J.K Nilsson 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.