Jonas88 Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 (edited) Mönstringen börjar alltid som ovanstående talare nämnt, men ordningen efter detta kan se ut hur som helst. När jag mönstrade satt det närmare 20 grabbar och väntade på att få prata med psykologen, därför blev jag skickad till cyklingen istället. Beror väl lite på ifall det är lång kö eller inte till de olika "stationerna" Edited February 5, 2007 by Jonas88 Quote
Beafer Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 (edited) Man gör väl alltid inskrivningsprovet före psykologen eftersom man får reda på sitt resultat av psykologen. Likaså gör man väl alltid hälsoundersökningen före cyklingen. Jag räknar styrkeprovet som en del av hälsoundersökningen. EDIT: Felstavningar gör alla texter roligare att läsa. Edited February 5, 2007 by Skoog Quote
Timmi Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 Okey, tack så mkt för svaren Bara sju dar kvar nu och bara måttligt nervös, vilar från styrketräningen hela veckan och ska bara köra lättare kondis. /Klaus Quote
Agentorange67 Posted February 5, 2007 Author Report Posted February 5, 2007 Men då måste det bli en tjock kö? Eller alla kanske inte börjar samma tid? Hur många är på mönstringen totalt? Quote
Liquid Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 Jag är inte säker på om det alltid är en speciell ordning som alla undersökningar och tester görs. Men som nämts tidigare görs inskr. testet innan psykologen. Och jag tror att vissa börjar 8.30 och andra 12.00 eller liknande. Det är svårt att få en uppfattning om hur många som mönstrar samtidigt. Lycka till Timmi, ge järnet. Quote
Guest BBQ Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 (edited) Ja men å andra sidan... hur många cyklar i lumpen och hur många springer? Det har du rätt i. Men cykeln kanske kan avslöja skador i benet som den mönstrande ljög om? Skador märks nog inte så lätt under en kort tid på löpband. Men om man slänger på en 20 kg tung ryggsäck på någon med benskador så kan det leda till något fruktansvärt. Annars så vet jag inte och jag lämnar detta område nu. Edited February 5, 2007 by BBQ Quote
Raider88 Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 Ja men å andra sidan... hur många cyklar i lumpen och hur många springer? Det har du rätt i. Men cykeln kanske kan avslöja skador i benet som den mönstrande ljög om? Jag vet inte. Nu är jag inte någon fysiolog, men träningscyklar brukar användas i rehabiliteringssyfte innan den skadade kan löpa. Dessutom ger löpning en större belastning på knä, vilket brukar vara den kropssdel många "mörkar", eftersom den gör sig påmind när det är dags att vandra ute i skogen. Dessutom innebär skadade knän nästan uteslutande frisedel (vilket ingen motiverad mönstrande vill ha). Precis som du skriver så är det vild spekulation, men jag har ändå svårt att se att cykeln skulle avslöja skador löpningen inte kan avslöja. Quote
Born Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 Ja men å andra sidan... hur många cyklar i lumpen och hur många springer? Det har du rätt i. Men cykeln kanske kan avslöja skador i benet som den mönstrande ljög om? Jag vet inte. Nu är jag inte någon fysiolog, men träningscyklar brukar användas i rehabiliteringssyfte innan den skadade kan löpa. Dessutom ger löpning en större belastning på knä, vilket brukar vara den kropssdel många "mörkar", eftersom den gör sig påmind när det är dags att vandra ute i skogen. Dessutom innebär skadade knän nästan uteslutande frisedel (vilket ingen motiverad mönstrande vill ha). Precis som du skriver så är det vild spekulation, men jag har ändå svårt att se att cykeln skulle avslöja skador löpningen inte kan avslöja. *personlig teori*: Cyklingen (AKA arbetsprov) görs i första hand för att kontrollera om det finns några fel/brister eller liknande i hjärtat, man mäter helt enkelt arbetsEKG i syfte att utröna om det är medicinskt lämpligt att träna. Altså inte enbart för att se hur bra tränad man är vid mönstringstillfället. Man hade kunnat göra det på en crosstrainer eller trampmaskin också, men det är lättare att reglera motståndet med en cykel. *slut personlig teori* Knän kollas i första hand upp under "jägartestet" och av läkare och den mönstrande (för alla skriver väl sina hälsodeklarationer sanningsenligt?) Quote
J1mmy Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 Om ni skall sova över så rekomenderar jag nästan att ni sover dåligt dagen före, så ni sover ordentligt när ni är där. jag var trött men kunde ändå inte somna pga att jag var nervös, det var stekhett, samt att motorvägen låg alldeles utanför fönstret:/ Men det snålas minsann inte med frukosten på pliktverket, så man kom igång ganska snabbt ändå. Jag skulle inte oroa mig för det skriftliga provet, bara man läser igenom frågan ordentligt och inte låser fast sig på något. Resultatet får man reda på direkt. När jag var där fick folk gå till psykologen före provet. Sedan brukar man inte få vänta speciellt länge. Det jobbigaste var när man hade gjort alla tester och samtal, och fick gå ner och sätta sig i väntrummet med alla andra. Vet inte hur länge jag satt där, kändes iallafall som en evighet. visste inte vad som skulle hända. "Blev man uttagen? ska jag inte prata med inskrivningsförrättaren"? Sen ropade en kille upp några namn och frågada "har ni några önskemål?". Lycka till Quote
Agentorange67 Posted February 5, 2007 Author Report Posted February 5, 2007 Blev du bilförare du Jimmy? När mönstrade du jimmy? Quote
J1mmy Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 Blev du bilförare du Jimmy?När mönstrade du jimmy? Jag blev stridsfordonsförare på livgardet. Blev faktiskt fundersam när jag skulle välja tjänst i profilen. Men eftersom jag sitta i ett fordon och transportera soldater valde jag fordon/transport tills någon rättar mig. I augusti i fjol Quote
Beafer Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 @ J1mmy Jag tror "Vagnsbesättning" skulle passa som en handske. Quote
Thyni Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 Okej. Är det nu någon person som bemödat sig att ringa PV och höra med dem när det är vanligast att man får mönstra? Fyller själv i Januari men har då jäklar inte fått något besked om när jag ska mönstra (vilket jag däremot fått besked om). Har du fått besked om att du definitivt ska mönstra, men inte när? Orättvist att det främst är stockholmare och sörlänningar som får mönstra... PV tror tydligen inte att det är värt att betala resan från norra norrland ner till mönstringskontoret, det sägs att dom bara tar någon enstaka person för att kunna säga till allmänheten att dom rekryterar från hela Sverige Har inte fått något vidare besked om huruvida jag ska få mönstra eller ej men jag är planerad i alla fall... Verkar inte som att man har särskilt stora chanser Quote
Munken_swe Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 En polare till mig mailade pliktis och frågade rätt och slätt "när ska jag mönstra?" Två dagar senare damp en mönstringskallelse ner i brevlådan. Sammantäffande? Mailade pliktis idag med ungefär samma fråga, så vi får se på onsdag. Quote
Jonas88 Posted February 5, 2007 Report Posted February 5, 2007 Men då måste det bli en tjock kö?Eller alla kanske inte börjar samma tid? Hur många är på mönstringen totalt? När jag mönstrade delade de gruppen i två halvor, den ena fick gå och äta frukost medan den andra fick gå på informationen först. Sedan fick alla börja på de olika "stationerna". Jag mönstrade med flera kompisar vilka jag bara såg snabba stunderi korridoren när man skulle vidare till nåt annat ställe. Har ingen aning om hur mkt folk det var där men det var en hel dubbeldäckare från Örebro, samtidigt som det var folk från Uppsala där så det var väldigt svårt att få någon uppfattning om antalet. Quote
Raider88 Posted February 6, 2007 Report Posted February 6, 2007 Ja men å andra sidan... hur många cyklar i lumpen och hur många springer? Det har du rätt i. Men cykeln kanske kan avslöja skador i benet som den mönstrande ljög om? Jag vet inte. Nu är jag inte någon fysiolog, men träningscyklar brukar användas i rehabiliteringssyfte innan den skadade kan löpa. Dessutom ger löpning en större belastning på knä, vilket brukar vara den kropssdel många "mörkar", eftersom den gör sig påmind när det är dags att vandra ute i skogen. Dessutom innebär skadade knän nästan uteslutande frisedel (vilket ingen motiverad mönstrande vill ha). Precis som du skriver så är det vild spekulation, men jag har ändå svårt att se att cykeln skulle avslöja skador löpningen inte kan avslöja. *personlig teori*: Cyklingen (AKA arbetsprov) görs i första hand för att kontrollera om det finns några fel/brister eller liknande i hjärtat, man mäter helt enkelt arbetsEKG i syfte att utröna om det är medicinskt lämpligt att träna. Altså inte enbart för att se hur bra tränad man är vid mönstringstillfället. Man hade kunnat göra det på en crosstrainer eller trampmaskin också, men det är lättare att reglera motståndet med en cykel. *slut personlig teori* Knän kollas i första hand upp under "jägartestet" och av läkare och den mönstrande (för alla skriver väl sina hälsodeklarationer sanningsenligt?) Låter som en högst sannolik teori. Problemet är ju, precis som du skriver, att en stor del av de mönstrande inte fyller i hälsodeklartationen sanningsenligt. Till ingens lycka. Quote
Timmi Posted February 8, 2007 Report Posted February 8, 2007 Slänger ut en fråga i den här tråden. Luftburen soldat, nån som har koll på om man måste kirrar jägartestet för att ha chans på den utbildningen eller om man kan komma in "bara" på de andra resultaten? Quote
Christer Posted February 8, 2007 Report Posted February 8, 2007 Du måste klara av jägartestet. Men det är inget svårt, bara för att kolla så att kroppen håller... Oroa dig inte. Quote
Agentorange67 Posted February 8, 2007 Author Report Posted February 8, 2007 En polare till mig mailade pliktis och frågade rätt och slätt "när ska jag mönstra?" Två dagar senare damp en mönstringskallelse ner i brevlådan. Sammantäffande? Mailade pliktis idag med ungefär samma fråga, så vi får se på onsdag. Munken har du fått nån draft notice(inkallelse)? Quote
Timmi Posted February 8, 2007 Report Posted February 8, 2007 Du måste klara av jägartestet. Men det är inget svårt, bara för att kolla så att kroppen håller... Oroa dig inte. Tack för svaret hoppas mina knän håller ihop, har haft liite problem med dem för många år sen när jag spelade volleyboll nämligen, men det känns inte av nu för tiden. Quote
Guest Nordblad Posted February 8, 2007 Report Posted February 8, 2007 Japp, idag 07:30 var det dags för mig. Kändes riktigt bra, gjorde alla tester. Fick 6 (sumpade andra lyftet) i styrka, 6 i kondition, 7 på inskrivningsprovet och bra hörsel/färgseende. Tror det var runt 6:or i stridsduglighet och det också. Blev satt som sjukvårdsgruppchef för flygvapnet i Uppsala som första och bevakningsgruppchef (tror jag det var) som andraval. Det lär på mönstringsförrättaren som att jag lär bli uttagen och då är jag nöjd. Gick bättre än jag trodde på proven. Armen hade tydligen beställt nästan inga värnpliktiga i år, lite oflyt men jag tror jag att blir nöjd. Quote
Guest Sköldberg Posted February 8, 2007 Report Posted February 8, 2007 Vad roligt! Jag är lite orolig för att jag ska kugga på dålig hörsel, rygg eller något anant jag inte är medveten om. Men förhoppningsvis så är jag bara hypokondrisk. Quote
Crankep Posted February 9, 2007 Report Posted February 9, 2007 Ska mönstra den 26:e Mars. Jag hoppas väldigt mycket på att bli skyttegruppbefäl. Kan ge mig fan på att jag inte får det. Men men... kan inte se någon anledning (förutom fysiskt) att jag inte skulle passa för det. :( Quote
Munken_swe Posted February 9, 2007 Report Posted February 9, 2007 En polare till mig mailade pliktis och frågade rätt och slätt "när ska jag mönstra?" Två dagar senare damp en mönstringskallelse ner i brevlådan. Sammantäffande? Mailade pliktis idag med ungefär samma fråga, så vi får se på onsdag. Munken har du fått nån draft notice(inkallelse)? Nej, fick följande mail: Tack för ditt mail med frågor om mönstring. Du är ännu inte inplanerad för någonmönstring. Som det ser ut idag kan du komma att kallas tidigast till hösten 2007. Vi har fått minska ned antalet mönstrande per dag så i dags läge är det fullt på de två turer som vi har 11/4 och 30/5. Annars kanske det skulle gått. Vad frustrerande det är att behöva hoppas på att få mönstra. Det var bättre förr. Quote
MatsLennarth Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 Japp, idag 07:30 var det dags för mig. Kändes riktigt bra, gjorde alla tester. Fick 6 (sumpade andra lyftet) i styrka, 6 i kondition, 7 på inskrivningsprovet och bra hörsel/färgseende. Tror det var runt 6:or i stridsduglighet och det också. Blev satt som sjukvårdsgruppchef för flygvapnet i Uppsala som första och bevakningsgruppchef (tror jag det var) som andraval. Det lär på mönstringsförrättaren som att jag lär bli uttagen och då är jag nöjd. Gick bättre än jag trodde på proven. Armen hade tydligen beställt nästan inga värnpliktiga i år, lite oflyt men jag tror jag att blir nöjd. Kul att det gick bra för dig. Det känns verkligen surt att mönstra -07, alla tjänster verkar helt borta. Jag tror att sådana resultat hade räckt till skyttesoldat eller liknande tidigare år. Är det någon som vet hur mycket kraven har höjts på respektive tjänster? Quote
dahl Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 Vi som mönstrar senare på året, har vi mindre chans att få en tjänst i och med att dem som får mönstra tidigare under året tar alla platser? Låter ju fullkomligt idiotiskt. Quote
Agentorange67 Posted February 10, 2007 Author Report Posted February 10, 2007 Nu är tiden mogen att skriva ett mejl till pliktverket, och fråga när jag ska mönstra! Quote
033 Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 Vi som mönstrar senare på året, har vi mindre chans att få en tjänst i och med att dem som får mönstra tidigare under året tar alla platser? Låter ju fullkomligt idiotiskt. Numera fördelas tjänsterna lika över året. Quote
Ignis nitidus Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 Japp, idag 07:30 var det dags för mig. Kändes riktigt bra, gjorde alla tester. Fick 6 (sumpade andra lyftet) i styrka, 6 i kondition, 7 på inskrivningsprovet och bra hörsel/färgseende. Tror det var runt 6:or i stridsduglighet och det också. Blev satt som sjukvårdsgruppchef för flygvapnet i Uppsala som första och bevakningsgruppchef (tror jag det var) som andraval. Det lär på mönstringsförrättaren som att jag lär bli uttagen och då är jag nöjd. Gick bättre än jag trodde på proven. Armen hade tydligen beställt nästan inga värnpliktiga i år, lite oflyt men jag tror jag att blir nöjd. Kul att det gick bra för dig. Det känns verkligen surt att mönstra -07, alla tjänster verkar helt borta. Jag tror att sådana resultat hade räckt till skyttesoldat eller liknande tidigare år. Är det någon som vet hur mycket kraven har höjts på respektive tjänster? Ja och nej, konkurrensen är hårdare men det där låter ungefär lika som förra året. Quote
Recommended Posts