Jump to content

Recommended Posts

hej..

kanske lite väl ny på det hela kan jag lugnt påstå, men jag vill gärna göra lumpen & tänkte då ansöka till att mönstra. dock så undrar jag hur det funkar att ha lägenhet med månadsavgift & samtidigt göra lumpen? är kanske inne i fel tråd, rätta mig då gärna. behöver massa information! :-P

Du kan få bostadsbidrag om du har haft lägenheten i minst tre månader innan du rycker in eller nåt sånt. Du kan nog hitta mer ingående info på lumpen.nu. Om det är en studentlägenhet kan det nog bli vissa problem med högskolepoäng och sådär, men det kollar du ju lättast med hyresvärden.

edit: En tråd om bostadsbidrag: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...l=bostadsbidrag

Edited by Yossarian
  • Replies 842
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag frågade Syster Lump om min situation:

url: lumpen.nu --> frågor & svar --> allergi

Fråga: Fiskallergi

Hej, jag har en fiskallergi som medför att att jag inte kan förtära denna föda.

Kan jag stå över målen med fisk och bara äta potatis/grönsaker alternativt ingenting under lumpen? /Fredrik 2007-01-09

Svar: Hej Fredrik,

Det är i dag omöjligt för dig att göra lumpen med den allergi du har, då det används fisk i många olika former i all slags mat

Hälsningar

/Syster Lump

Då ses vi i nästa liv kära lumparkompisar.

Guest MariaO
hej..

kanske lite väl ny på det hela kan jag lugnt påstå, men jag vill gärna göra lumpen & tänkte då ansöka till att mönstra. dock så undrar jag hur det funkar att ha lägenhet med månadsavgift & samtidigt göra lumpen? är kanske inne i fel tråd, rätta mig då gärna. behöver massa information! :baskerKav:

Du kan få bostadsbidrag om du har haft lägenheten i minst tre månader innan du rycker in eller nåt sånt. Du kan nog hitta mer ingående info på lumpen.nu. Om det är en studentlägenhet kan det nog bli vissa problem med högskolepoäng och sådär, men det kollar du ju lättast med hyresvärden.

edit: En tråd om bostadsbidrag: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...l=bostadsbidrag

tack så hemskt mycket för din information, den gav mig nytt hopp! ;-) dock så får jag min lägenhet runt den 16 april. köpt en bostadsrätt.. får ansöka om mönstring först & se om det lyckas iaf :baskerPa:

hej..

kanske lite väl ny på det hela kan jag lugnt påstå, men jag vill gärna göra lumpen & tänkte då ansöka till att mönstra. dock så undrar jag hur det funkar att ha lägenhet med månadsavgift & samtidigt göra lumpen? är kanske inne i fel tråd, rätta mig då gärna. behöver massa information! :baskerKav:

tack så hemskt mycket för din information, den gav mig nytt hopp! ;-) dock så får jag min lägenhet runt den 16 april. köpt en bostadsrätt.. får ansöka om mönstring först & se om det lyckas iaf :baskerPa:

Direktlänkande till förmåner på lumpen.nu.

http://www.lumpen.nu/Default.aspx?bhcp=1

hej..

kanske lite väl ny på det hela kan jag lugnt påstå, men jag vill gärna göra lumpen & tänkte då ansöka till att mönstra. dock så undrar jag hur det funkar att ha lägenhet med månadsavgift & samtidigt göra lumpen? är kanske inne i fel tråd, rätta mig då gärna. behöver massa information! :banghead:

tack så hemskt mycket för din information, den gav mig nytt hopp! :banghead: dock så får jag min lägenhet runt den 16 april. köpt en bostadsrätt.. får ansöka om mönstring först & se om det lyckas iaf :banghead:

Du har länkat till startsidan. Adressen ändras inte på den sidan när man klickar sig vidare i menyn.

Klicka på Faktabanken i menyn, sedan Förmåner. Enkelt.

hej..

kanske lite väl ny på det hela kan jag lugnt påstå, men jag vill gärna göra lumpen & tänkte då ansöka till att mönstra. dock så undrar jag hur det funkar att ha lägenhet med månadsavgift & samtidigt göra lumpen? är kanske inne i fel tråd, rätta mig då gärna. behöver massa information! :Malaj:

tack så hemskt mycket för din information, den gav mig nytt hopp! :) dock så får jag min lägenhet runt den 16 april. köpt en bostadsrätt.. får ansöka om mönstring först & se om det lyckas iaf :-P

Du har länkat till startsidan. Adressen ändras inte på den sidan när man klickar sig vidare i menyn.

Klicka på Faktabanken i menyn, sedan Förmåner. Enkelt.

Ops, sorry!

I morrn (måndag) 15/1 är det mönstring för vissa som tillhör region kontor stockholm, bla annat en i min klass, men dock inte jag. Ska väl kunna få fram vilket resultat han fick och om han nu kmr in någonstan stans.

I morrn (måndag) 15/1 är det mönstring för vissa som tillhör region kontor stockholm, bla annat en i min klass, men dock inte jag. Ska väl kunna få fram vilket resultat han fick och om han nu kmr in någonstan stans.

När är han född på året då? Kanske kan man se nått samband mellan födelse - och mönstringsdatum.

/Klaus

När är han född på året då? Kanske kan man se nått samband mellan födelse - och mönstringsdatum.

/Klaus

Hej!

Det blir nog väldigt svårt! Tror faktiskt inte att det finns något samband. Själv mönstrade jag den 20:e November medan jag fyller i Februari.

en fråga som kanske inte gäller så mycket om mönstringen.. men killar, vad tycker ni om tjejer som mönstrar/som gör lumpen med er? jag har ju funderat på att mönstra, dock så spelar det ju ingen roll vad ni tycker.. :tveka: men jag är nyfiken. sen om någon kanske har nåt svar: när man gör lumpen/värnplikten.. får man åka hem lite då & då under tiden, eller?

när man gör lumpen/värnplikten.. får man åka hem lite då & då under tiden, eller?

Absolut, du har ganska mycket permission. Exakt hur mycket varierar från tjänst till tjänst, men du kan åka hem ett par gånger i månaden garanterat.

/Klaus

Hej!

Det blir nog väldigt svårt! Tror faktiskt inte att det finns något samband. Själv mönstrade jag den 20:e November medan jag fyller i Februari.

Jäklars då, hade varit sklnt att veta om jag mönstrar innan eller efter sommaren då jag mer eller mindre är påväg att flytta till Umeå från stockholm för att plugga.

:tveka:

Edit: Muppad citering men vfn, jag ska inte sitta vid datorer

/Klaus

Edited by Timmi
när man gör lumpen/värnplikten.. får man åka hem lite då & då under tiden, eller?

Absolut, du har ganska mycket permission. Exakt hur mycket varierar från tjänst till tjänst, men du kan åka hem ett par gånger i månaden garanterat.

ah, vad skönt. då behöver jag inte känna mig lessen för att inte få se/träffa min pojkvän nånting på hela elva månader isåfall :rodna:

/Klaus

Han är född i januari. Jag nämt detta förr kan det inte spela roll vilket regionskontor man tillhör?

Precis som Vic säger får man permission ett par gånger i månaden, i regel varje helg om den inte är indragen för helgtjänst. Det är också som sagt mycket beroende på tjänst, vissa har ett roterande tre-veckors-schema där man kan vara hemma och ha ledigt en vecka av dessa tre.

Känndes som jag sa samma sak där, men det får stå kvar ändå.

@ Agentorange67

Kan i och för sig bero på att Pliktverket lagt ner sitt kontor i Karlstad så jag var tvungen att mönstra i Stockholm. Skulle ändå inte tro att detta är fallet eftersom jag har flera exempel på kompisar som inte har mönstrat nära sin födelsedag alls, såsom jag.

Precis som Vic säger får man permission ett par gånger i månaden, i regel varje helg om den inte är indragen för helgtjänst. Det är också som sagt mycket beroende på tjänst, vissa har ett roterande tre-veckors-schema där man kan vara hemma och ha ledigt en vecka av dessa tre.

Känndes som jag sa samma sak där, men det får stå kvar ändå.

@ Agentorange67

Kan i och för sig bero på att Pliktverket lagt ner sitt kontor i Karlstad så jag var tvungen att mönstra i Stockholm. Skulle ändå inte tro att detta är fallet eftersom jag har flera exempel på kompisar som inte har mönstrat nära sin födelsedag alls, såsom jag.

Nu hängde jag inte alls med. Bor du i karlstad, men fick mönstra i stockholm pga av att PV mönstrings kontor är nerlagt? Jag syftade på om man som jag bor i stockholm fyller år/är född i juni(som jag) får man mönstra i juni. I alla fall någon stans där runt juni.

Nu hängde jag inte alls med. Bor du i karlstad, men fick mönstra i stockholm pga av att PV mönstrings kontor är nerlagt? Jag syftade på om man som jag bor i stockholm fyller år/är född i juni(som jag) får man mönstra i juni. I alla fall någon stans där runt juni.

Nej jag bor i Örebro och tillhör då följdaktligen regionkontoret i Karlstad eftersom det är närmast. Men eftersom det precis hade blivit avvecklat innnan min mönstring så fick alla vi i Örebro åka upp till Stockholm istället. Som jag sa fick jag som fyller i februari mönstra i november och det kan möjligen ha orsakats just av nedläggningen av PV i Karlstad. Men jag känner flera kompisar som inte alls har mönstrat nära sina födelsedagar, både i Örebro, Stockholm och Göteborg. Att döma av egna erfarenheter finns det alltså inget samband mellan mönstringsdatum och födelsedag. Har också hört detta av andra (har inga säkra källor dock). Så det är nog inte alls säkert att du kommer att mönstra kring juni månad. Du kan ju dock ringa eller mejla PV och fråga när du ska mönstra. Är ju skönt att veta så man kan planera sin träning mm.

Min personliga uppfattning!

Som ett brev på posten kom det då (ursäkta det lama försöket till humor...) 12:e februari klockan 7:30 skall jag infinna mig i huvudstaden för att mönstra inför värnplikt. Dags att nöta kondis och hålla alla tummar och tår jag har :tveka:

/Klaus

timmi, har du något speciellt mål?

FBJS skulle vara spännande om jag nu har fysik för nån slags jägarutbildning (egentligen är jag bara väldigt förtjust i tanken på skarpskytteutbildningen, och tänk inte ens tanken att dra igång tjaffs om att FBJS inte alls är riktiga jägare tack...)

Annars har jag funderingar på att göra som farsan och satsa på marinen i någon form, men för att bredda mina potentiella val tittar jag på artilleriet uppe i Boden.

Egentligen är jag nöjd så länge jag får göra värnplikt med någon slags ledarbefattning.

Så egentligen kan jag väl säga att bara jag får göra värnplikt är jag mer än nöjd.

/Klaus

Edited by Timmi

Se ovan för tjänster jag är intresserad av.

Om någon (som jag) behöver motivation för att träna mer kondis eller bara se på pannben så måste jag rekomendera Navy SEALs BUD/s Class 234 för motivation. Helt sjukt, och omöjligt att inte bli taggad på att träna nått efter att man sett nått/några avsnitt!

/Klaus

Guest Sköldberg

Hallå.

Jag har hängt på forumet en hel del i några års tid utan att ha varit medlem men nu är det förhoppningsvis inte så lång tid kvar innan det är dags för mig att mönstra. Jag ska försöka göra så gott jag kan och se vad det räcker till. :baskerKav:

Jag hoppas att jag blir utagen till mönstring, men jag antar att jag får reda på det om rätt lång tid eftersom att jag är född i September.

*BBQ Får vredesutbrott*

Mönstringsdatumet har absolut ingenting med födelsedatumet att göra, för tiotusende gången!!

Hur jag vet det? Jo, jag tjatade med en från pliktverket, om jag kunde få veta ett exakt datum på när jag skulle mönstra. Det var tänkt att jag skulle mönstra den 28:e mars men istället bad jag dem om jag kunde mönstra efter sommaren. Pliktverket hade inte planerat höstterminen ännu, så jag skulle påminna dem om några månader.

Jag emailade samma person flera gånger så jag har bevis på att hon lovade mig en plats.

Tycker ni att jag är desperat? Ok, men jag har en säker mönstringsplats iallafall mwohaha :baskerKav:

förhoppningen är att hamna på ett jägarförband. om man nu kommer dit eller ej får framtiden visa...

Många överskattar nog hur svårt det är att få en plats i försvaret idag. Jag har pratat med några 88:or som ska rycka in och de hade inga imponerande resultat direkt. Inte ens bättre än genomsnittet. Det enda som gjorde dem unikare än mängden var deras motivation. Så bara om ni visar hur motiverade ni är på mönstringen kommer allt att gå bra.

Om någon (som jag) behöver motivation för att träna mer kondis eller bara se på pannben så måste jag rekomendera Navy SEALs BUD/s Class 234 för motivation. Helt sjukt, och omöjligt att inte bli taggad på att träna nått efter att man sett nått/några avsnitt!

/Klaus

Tittade på det på viasat history en gång. Ett väldigt bra och intressant program.