Timmi Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 Jevlars så bra det gick för dig då ;) Bra jobbat! Quote
Kaliber600 Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 Hade gått ännu bättre om jag inte hostat arslet av mig hela mönstringen. Men sånt är livet. Resultatet blev ju bra i alla fall. Quote
dahl Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 Kan någon bekräfta/dementera hurvida stadsskytte är möjligt för oss 89:or? Quote
Kaliber600 Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 Jag fick Skyttegruppbefäl på Livgardet. Så de utbildar i alla fall skyttesoldater nu - i motsats mot vad som stod på Lumpen.nu tidigare. Quote
Guest Sköldberg Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Är det någon av er som inte är intresserad av utlandsstjänst? Quote
konane Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 Är det någon av er som inte är intresserad av utlandsstjänst? Jag är tveksam. Quote
Kaliber600 Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 (edited) Det är ju - enligt vad jag fick höra när jag mönstrade - för årskull 89 mer eller mindre ett grundkrav att vilja genomföra utlandstjänst för att över huvud taget få göra lumpen, så... Edited February 23, 2007 by Kaliber600 Quote
Guest Jansberger Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 (edited) Summa summarum mönstring blev som följer: Muskelstyrka 8 Begåvningstest 8 Pliktförmåga 8 Befälslämplighet 7 Fysisk arbetsförmåga 6 Tjänstbarhet A De försökte slänga ut mig för att jag var för kort ett litet tag (är 169 cm), men den gubben gick inte. ;) ¨ EDIT: De som vet kan ju kanske kasta lite ljus på vad mer exakt det är man gör som gruppchef Beriden Högvakt? Var enligt mönstringsförrättarens fina lilla dator den enda tjänst de hade brist på inom försvaret, och alltså ett ganska säkert kort om man ville in i systemet. Men vad man gör mer än bara rider runt på häst och ser fin ut sade han inte (GSU är ju självklart - men vad mer?). Kolla på lumpen.nu, och så söker du på ditt befattningsnummer (GA838?) så står det mycket där. Edited February 23, 2007 by Jansberger Quote
Kaliber600 Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 (edited) Tack, men det där har jag redan läst - tycker inte det säger särskilt mycket (ungefär som de flesta av lumpen.nu's egentliga beskrivningar). Särskilt som beskrivningarna Bevakningssoldat GA938 och motsv. Gruppchef inte är det minsta skilda mot varandra - och jag antar att GA838 måste vara åtminstone lite annorlunda... Jaja, får hoppas att jag kommer in på 1:a eller 2:a-handsvalen (SkytteGB eller StridsfordonsPB) istället, så att det inte spelar så mycket roll. ;) Edited February 23, 2007 by Kaliber600 Quote
Liquid Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 LG kommer utbilda två stadsskyttekompanier, även fast de nog inte kommer kalla det för det. Livkompaniet och 6.kompaniet. De ska dela högvaktstimmar och stadsskytte och vara lätt mekaniserade, typ. Vad gäller utlandstjänst kan jag tipsa om att säga att ni är positivt inställda till det, även fast ni kanske inte är det. En positiv inställning till utlandstjänst och värnplikt kan betyda mycket. Det kan vara två personer med lika resultat, en positiv, en negativ, givetvis väljs den positive. Quote
Timmi Posted February 23, 2007 Report Posted February 23, 2007 LG kommer utbilda två stadsskyttekompanier, även fast de nog inte kommer kalla det för det. Livkompaniet och 6.kompaniet. De ska dela högvaktstimmar och stadsskytte och vara lätt mekaniserade, typ. Vad gäller utlandstjänst kan jag tipsa om att säga att ni är positivt inställda till det, även fast ni kanske inte är det. En positiv inställning till utlandstjänst och värnplikt kan betyda mycket. Det kan vara två personer med lika resultat, en positiv, en negativ, givetvis väljs den positive. Det sa min inskrivningsgubbe till mig också (inte för att jag inte var positivt inställd till utlandstjänst redan innan) men det gjorde det inte sämre. Vill du göra värnplikt, visa att du verkligen vill. Jag var tydlig med att jag kommer avbryta universitetsstudier för att göra lumpen vilken sågs som ett riktigt säkert tecken på att jag är motiverad. Så visa att du vill, det betyder mycket. Quote
Guest MariaO Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Hej! Jag har ett litet problem & för det första så vet jag inte vart, i vilken tråd, jag ska skriva mina fråga. Men då det gäller mönstring & detta år så får det bli här.. Jag vill så gärna skicka in min mönstrings-ansökan nu, dock så flyttar jag i mitten på april månad. Min fråga är då om jag måste ha min nya adress på pappret & att den måste gälla innan jag kan skicka in papperna? Eller går det på nåt sätt att skriva sin nuvarande adress & tilllägga att man flyttar ett visst datum & skriva ner den adressen också Mycket tacksam för seriösa svar (blir frustrerad på all denna väntan..) Quote
Dizzy_keys Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Flyttar du till ett annat regionkontor? Annars så brukar man få en lapp i mönstringskuvertet där man kan fylla i om man önskar mönstra på annan plats. Det bästa vore nog om du hörde av dig till pliktverket och frågar. Quote
Guest Lintan Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 (edited) Jahapp då har man mönstrat igår då och det gick faktiskt över mina förväntningar med tanke på mina träningsvanor, jag har i stort sett aldrig besökt gymmet men fick ändå följande resultat Längd/vikt: 192.4/81.4 BMI: (22) Muskelstyrka: 8 (808 N) Fysisk arbetsförmåga: 6 (skattad pga förkylning) Inskrivningsprovet: 6 Befälslämplighet: 7 Plikttjänstförmåga: 8 Syn: C Färgseende: 0 fel Hörsel: A Tjänstbarhet: A Blev inskriven som Amfibieunderhållsbefäl som första val, blir inte mycket stridande pga min syn! Edited February 24, 2007 by Lintan Quote
Guest MariaO Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Flyttar du till ett annat regionkontor?Annars så brukar man få en lapp i mönstringskuvertet där man kan fylla i om man önskar mönstra på annan plats. Det bästa vore nog om du hörde av dig till pliktverket och frågar. Jag flyttar bara nån kilometer (haha). Komiskt när man flyttar hemifrån första gången Så, ja, det blir i samma regionkontor vilket som. Men eftersom man ska skriva i adress så undrar jag. Tar ju ett tag innan man får reda på om & när man får mönstra & då kanske jag flyttat & de måste ha min nya adress.. om du/ni förstår vad jag försöker få fram. Men har pliktverket någon hemsida eller hur kommer jag dit jag ska för att fråga? & för att förtydliga: Jag har ej skickat in min ansökan än, jag ska.. därav min fråga om adress-ifyllningen. Quote
MatsLennarth Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Skriv din gamla adress, den hos mamma och pappa eller vad det nu kan vara. Det gjorde iaf en polare, borde funka fint. Vill du vara på den säkra sidan: ring. 054-146599 är numret till huvudkontoret tror jag. Quote
Timmi Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 Jahapp då har man mönstrat igår då och det gick faktiskt över mina förväntningar med tanke på mina träningsvanor, jag har i stort sett aldrig besökt gymmet men fick ändå följande resultat Längd/vikt: 192.4/81.4 BMI: (22) Muskelstyrka: 8 (808 N) Fysisk arbetsförmåga: 6 (skattad pga förkylning) Inskrivningsprovet: 6 Befälslämplighet: 7 Plikttjänstförmåga: 8 Syn: C Färgseende: 0 fel Hörsel: A Tjänstbarhet: A Blev inskriven som Amfibieunderhållsbefäl som första val, blir inte mycket stridande pga min syn! Grattis till en enligt mig väldigt lyckad mönstring, sen var och när ska du prelimenärt in? Är det Amf1 så ses vi kanke Quote
Dizzy_keys Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 @MariaO ring regionkontor sthlm ett par dagar innan flytten så blir det säkert inga problem med posten Quote
Guest MariaO Posted February 24, 2007 Report Posted February 24, 2007 (edited) Skriv din gamla adress, den hos mamma och pappa eller vad det nu kan vara. Det gjorde iaf en polare, borde funka fint. Vill du vara på den säkra sidan: ring. 054-146599 är numret till huvudkontoret tror jag. @MariaOring regionkontor sthlm ett par dagar innan flytten så blir det säkert inga problem med posten Så här står det på lumpen.nu under mönstra/hitta till pliktverket/om du har flyttat: "Om du tillfälligt bor på en annan ort (t ex på grund av studier) kan du mönstra vid det Pliktverks kontor som ligger närmast dig. Samma gäller om du flyttat och blivit kallad via din gamla adress. Ring det kontor du blev kallad till så får du hjälp med att ändra tid och plats. Telefon 0771-24 40 00" Så det bör nog inte vara några större problem, bara att skicka in! Annars så får man väl se senare.. EDIT: Har även nu skickat en fråga till pliktverket. Får se efter 2 dagar om de säger nåt vettigt Edited February 24, 2007 by MariaO Quote
Dizzy_keys Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 Gott! Eftersom mönstringstråden 2006 stängdes så får jag ta och berätta denna tråd. Jag blev just placerad på HMS Trossö som ledsys! inryck i oktober! Jag ska även extramönstra till stridsbåt och ubåtstjänst Woooooooooooooohoooooooooooooo! Äntligen Sergeant! Quote
Guest erik_a Posted February 28, 2007 Report Posted February 28, 2007 Blev inskriven som Signalspaningsplutonsbefäl på 3. Sjöstridsflottiljen med inryck oktober 2008 Såg även jag att jag kunde söka Amfibieunderhållsbefälstjänsten och blev sugen på den när jag läst lite om den på amf1s hemsida. På mönstringen sa man att det bara var en "fastlandstjänst" och eftersom jag vill ut på havet så valde jag bort den. Funderar så här i efterhand att ringa upp pliktverket och höra om jag kan lägga in den som mitt andraval. Låter det som en bra idé? Är mycket intresserad av sjukvårdstjänsten nämligen Fast självklart hoppas jag på min förstahandstjänst till tusen! /Erik Quote
Dizzy_keys Posted February 28, 2007 Report Posted February 28, 2007 Skickade du in en ansökan om ubåtstjänst? Quote
Guest erik_a Posted February 28, 2007 Report Posted February 28, 2007 Skickade du in en ansökan om ubåtstjänst? Japp, det gjorde jag. Både för 2008 och 2009. Mest för att öka mina chanser att få rycka in till utbildningsåret som kommer. Fast den tanken känns rätt omöjlig av vad jag förstått. De som skall bli kontaktade om hälsomönstringen har redan blivit kontaktade va? Hur har det gått själv? Så vet någon när amfibie har sitt inryck och vet någon om det är möjligt att ändra sina andra- och tredjeval? /Erik Quote
Guest lingos Posted February 28, 2007 Report Posted February 28, 2007 hejsan sebastian heter jag hittade detta forum precis, är 89a jag me. så jaa, mönstra är väl dax för mig att göra nu framåt sommaren också, funderar starkt på jägartjänst som många andra främst kustjägare, men längtar efter mönstring nu, få vissa vad jag går för. tränar förnärvarnade: ITF- Taekwon-do 4-5 gånger iveckan Springer 2-3 gånger (två långa mellan 10-14 km och ett kort 5-6km) säck plus styrketräning med kroppen som vikt 3-4 gånger iveckan (bara kört i 2 veckor) (har även idrott o hälsa a o idrott o hälsa b i skolan förtillfället) så tror jag har kondisen men dock inte styrkan pga inte höllt på så länge, men jag hoppas jag kommer lyckas bra på mönstringen, orolig för muskeltestet:/ Quote
MatsLennarth Posted February 28, 2007 Report Posted February 28, 2007 hejsan sebastian heter jag hittade detta forum precis, är 89a jag me. så jaa, mönstra är väl dax för mig att göra nu framåt sommaren också, funderar starkt på jägartjänst som många andra främst kustjägare, men längtar efter mönstring nu, få vissa vad jag går för. tränar förnärvarnade: ITF- Taekwon-do 4-5 gånger iveckan Springer 2-3 gånger (två långa mellan 10-14 km och ett kort 5-6km) säck plus styrketräning med kroppen som vikt 3-4 gånger iveckan (bara kört i 2 veckor) (har även idrott o hälsa a o idrott o hälsa b i skolan förtillfället) så tror jag har kondisen men dock inte styrkan pga inte höllt på så länge, men jag hoppas jag kommer lyckas bra på mönstringen, orolig för muskeltestet:/ Finns en del trådar under Hinderbanan om tips inför styrketestet. Quote
Guest lingos Posted February 28, 2007 Report Posted February 28, 2007 (edited) hejsan sebastian heter jag hittade detta forum precis, är 89a jag me. så jaa, mönstra är väl dax för mig att göra nu framåt sommaren också, funderar starkt på jägartjänst som många andra främst kustjägare, men längtar efter mönstring nu, få vissa vad jag går för. tränar förnärvarnade: ITF- Taekwon-do 4-5 gånger iveckan Springer 2-3 gånger (två långa mellan 10-14 km och ett kort 5-6km) säck plus styrketräning med kroppen som vikt 3-4 gånger iveckan (bara kört i 2 veckor) (har även idrott o hälsa a o idrott o hälsa b i skolan förtillfället) så tror jag har kondisen men dock inte styrkan pga inte höllt på så länge, men jag hoppas jag kommer lyckas bra på mönstringen, orolig för muskeltestet:/ Finns en del trådar under Hinderbanan om tips inför styrketestet. tack tack ska kolla på detta: Föresten är det krav på att man ska väga minst 70 kg på kj o a-dyk har hört det? stämmer detta? Edited February 28, 2007 by lingos Quote
MatsLennarth Posted March 1, 2007 Report Posted March 1, 2007 hejsan sebastian heter jag hittade detta forum precis, är 89a jag me. så jaa, mönstra är väl dax för mig att göra nu framåt sommaren också, funderar starkt på jägartjänst som många andra främst kustjägare, men längtar efter mönstring nu, få vissa vad jag går för. tränar förnärvarnade: ITF- Taekwon-do 4-5 gånger iveckan Springer 2-3 gånger (två långa mellan 10-14 km och ett kort 5-6km) säck plus styrketräning med kroppen som vikt 3-4 gånger iveckan (bara kört i 2 veckor) (har även idrott o hälsa a o idrott o hälsa b i skolan förtillfället) så tror jag har kondisen men dock inte styrkan pga inte höllt på så länge, men jag hoppas jag kommer lyckas bra på mönstringen, orolig för muskeltestet:/ Finns en del trådar under Hinderbanan om tips inför styrketestet. tack tack ska kolla på detta: Föresten är det krav på att man ska väga minst 70 kg på kj o a-dyk har hört det? stämmer detta? För att hamna på A-dyk måste man påbörja vpl på KJ om jag fattat det rätt. Sen så har det varit uppe tidigare om man måste väga över 70kg för jägarutbildningar i någon tråd som jag inte kan hitta nu. Leta lite så finner du. Quote
Dizzy_keys Posted March 1, 2007 Report Posted March 1, 2007 Skickade du in en ansökan om ubåtstjänst? Japp, det gjorde jag. Både för 2008 och 2009. Mest för att öka mina chanser att få rycka in till utbildningsåret som kommer. Fast den tanken känns rätt omöjlig av vad jag förstått. De som skall bli kontaktade om hälsomönstringen har redan blivit kontaktade va? Hur har det gått själv? Så vet någon när amfibie har sitt inryck och vet någon om det är möjligt att ändra sina andra- och tredjeval? /Erik Jodå, jag tror att det kommer lösa sig för mig Jag har ingen aning om hur värnpliktshandläggaren på 1.ubflj har lagt upp det hela, men testa att ringa och höra Vi som sökt ubåt fick ett brev i januari om att vi är planerade till att extramönstra Det är möjligt att ändra sina andra och tredjehandsval. Det är bara att ringa din inskrivningsförättare. Quote
Guest erik_a Posted March 1, 2007 Report Posted March 1, 2007 Skickade du in en ansökan om ubåtstjänst? Japp, det gjorde jag. Både för 2008 och 2009. Mest för att öka mina chanser att få rycka in till utbildningsåret som kommer. Fast den tanken känns rätt omöjlig av vad jag förstått. De som skall bli kontaktade om hälsomönstringen har redan blivit kontaktade va? Hur har det gått själv? Så vet någon när amfibie har sitt inryck och vet någon om det är möjligt att ändra sina andra- och tredjeval? /Erik Jodå, jag tror att det kommer lösa sig för mig Jag har ingen aning om hur värnpliktshandläggaren på 1.ubflj har lagt upp det hela, men testa att ringa och höra Vi som sökt ubåt fick ett brev i januari om att vi är planerade till att extramönstra Det är möjligt att ändra sina andra och tredjehandsval. Det är bara att ringa din inskrivningsförättare. Får önska dig lycka till då! Snackade med pliktverket idag. Ska skicka in ett mejl sa dem. Fråga: Om man inte kommer in på sitt förstaval konkurrerar man om platsen på sitt ev. andraval med de som valt den platsen först? Eller får de företräde? /Erik Quote
Recommended Posts