Munken_swe Posted March 2, 2007 Report Posted March 2, 2007 Har en kompis som mönstrade tidigare i veckan. Väl ankommen informerades den grupp som skulle mönstras att styrke- och konditionstest endast gjordes av de som skulle bli jägare. Han gjorde inskrivningsprovet, väntade på psykologen i 3 timmar och fick åka hem när han berättade för psykologen att andra som hellre ville göra lumpen borde få göra det i stället för honom. Han mönstrade i Kristianstad. Vad kan det bero på att man skippar den fysiska biten av mönstringen? Är detta något återkommande? Quote
Guest BBQ Posted March 3, 2007 Report Posted March 3, 2007 (edited) Vad kan det bero på att man skippar den fysiska biten av mönstringen? Är detta något återkommande? Är det ett test för att få ut de mest motiverade ungdomarna som protesterar till att göra den fysiska biten eller orkar inte pliktverket slösa tid och pengar på människor som inte inte är sugna för att göra lumpen? Bissart... Edited March 3, 2007 by BBQ Quote
Agentorange67 Posted March 3, 2007 Author Report Posted March 3, 2007 Hade en kompis i min klass som mönstrade 23 feb. Han drog en 9 och sen en 8, men han sa att han inte ville gjöra lumpen så att han slappt. Så idag är lumpen är mer eller mindre frivilligt. Quote
Guest lingos Posted March 3, 2007 Report Posted March 3, 2007 Hade en kompis i min klass som mönstrade 23 feb. Han drog en 9 och sen en 8, men han sa att han inte ville gjöra lumpen så att han slappt. Så idag är lumpen är mer eller mindre frivilligt. jag är inte helt säker eller så kanske det är från regionkontor från regionkontor, en komps till mej som mönstrade här i gbg för några dagar sedan som inte ville göra lumpen, han blev inprencip tvingad till vpl (någonform av skytte soldat, vet dock ej precis vilken beffatning) även då han sa och är bland dem bättre i regionen i både innebandy och fotboll, vilket brukar funka bra som motargument för att inte göra vpl Quote
konane Posted March 3, 2007 Report Posted March 3, 2007 Jag ska också mönstra i Kristianstad. Men bara de som ville bli jägare? Tycker det verkar lite konstigt, jag vill bli någon slags skytte, PSK, på P7. Men det är ingen jägarutbildning(?) Skulle jag då slippa göra konditionen? Tycker det verkar konstigt. Quote
Munken_swe Posted March 3, 2007 Report Posted March 3, 2007 Jag ska också mönstra i Kristianstad.Men bara de som ville bli jägare? Tycker det verkar lite konstigt, jag vill bli någon slags skytte, PSK, på P7. Men det är ingen jägarutbildning(?) Skulle jag då slippa göra konditionen? Tycker det verkar konstigt. Precis min tanke. Och nej, det är ingen jägarutbildning. Quote
Kaliber600 Posted March 5, 2007 Report Posted March 5, 2007 Har en kompis som mönstrade tidigare i veckan. Väl ankommen informerades den grupp som skulle mönstras att styrke- och konditionstest endast gjordes av de som skulle bli jägare. Han gjorde inskrivningsprovet, väntade på psykologen i 3 timmar och fick åka hem när han berättade för psykologen att andra som hellre ville göra lumpen borde få göra det i stället för honom. Han mönstrade i Kristianstad. Vad kan det bero på att man skippar den fysiska biten av mönstringen? Är detta något återkommande? Nej, det är det inte. Hoppas jag? Alla gjorde det i Stockholm när jag mönstrade i alla fall. Var inga konstigheter då. Kanske det regionkontoret där som fått totalt tuppjuck? Särskilt då årskull 89 bara har att välja på FBJS och KJ (totalt typ 60 jägartjänster i hela Sverige) - vore ju jävligt udda om man i hela Försvarsmakten ville kolla kondis bara på KJ och FBJS... Quote
twintip Posted March 5, 2007 Report Posted March 5, 2007 Nej, det är det inte. Hoppas jag? Alla gjorde det i Stockholm när jag mönstrade i alla fall. Var inga konstigheter då. Kanske det regionkontoret där som fått totalt tuppjuck? Särskilt då årskull 89 bara har att välja på FBJS och KJ (totalt typ 60 jägartjänster i hela Sverige) - vore ju jävligt udda om man i hela Försvarsmakten ville kolla kondis bara på KJ och FBJS... Källa på detta!? Quote
Kaliber600 Posted March 5, 2007 Report Posted March 5, 2007 (edited) Pliktverket regionkontor Stockholm. 60 är egen uppskattning - 20 Kustjägare i hela Sverige, för hela årskull 89, var dock den exakta siffran jag fick därifrån, och jag upskattade inte att det fanns så många fler flygbasjägartjänster. Kollar man på lumpen.nu så verkar det som om inga Kustjägare utbildas över huvud taget (står ingen utbildningsort eller datum för 2008/2009). Fast det är klart, Flygvapnet hade beställt fler värnpliktiga än Armén, så man vet ju aldrig - och jag lyckades inte se hur många det var de ville ha som Flygbasjägare när jag var där - så siffran 60 var nog vid närmare eftertanke lite förhastad. Men inte är det mycket. Observera att jag inte har ett stort papper från PV där det står att "så här många tjänster vill vi ha". Jag kan ju mycket väl ha djävulskt fel, och så kan Pliktverket ha ljugit, och en massa andra grejjer. Men hursomhelst verkar det inte bli mycket till jägeri för oss. EDIT2: Bästa är väl egentligen att bara ringa och fråga eller att någon här hör på mönstringen, frågar vad f-n det är som gäller, och rapporterar tillbaka? Edited March 5, 2007 by Kaliber600 Quote
twintip Posted March 5, 2007 Report Posted March 5, 2007 Pliktverket regionkontor Stockholm. 60 är egen uppskattning - 20 Kustjägare i hela Sverige, för hela årskull 89, var dock den exakta siffran jag fick därifrån, och jag upskattade inte att det fanns så många fler flygbasjägartjänster. Kollar man på lumpen.nu så verkar det som om inga Kustjägare utbildas över huvud taget (står ingen utbildningsort eller datum för 2008/2009). Fast det är klart, Flygvapnet hade beställt fler värnpliktiga än Armén, så man vet ju aldrig - och jag lyckades inte se hur många det var de ville ha som Flygbasjägare när jag var där - så siffran 60 var nog vid närmare eftertanke lite förhastad. Men inte är det mycket. Observera att jag inte har ett stort papper från PV där det står att "så här många tjänster vill vi ha". Jag kan ju mycket väl ha djävulskt fel, och så kan Pliktverket ha ljugit, och en massa andra grejjer. Men hursomhelst verkar det inte bli mycket till jägeri för oss. EDIT2: Bästa är väl egentligen att bara ringa och fråga eller att någon här hör på mönstringen, frågar vad f-n det är som gäller, och rapporterar tillbaka? Låter jävligt sorgligt. Men samtidigt så gör det inget. Jag tar en av de 20 platserna. Quote
molin_visby Posted March 5, 2007 Report Posted March 5, 2007 KJ kör väl bara vart annat år vad jag hört och det kanske är därför det inte står så mycket om de än.. Quote
Agentorange67 Posted March 5, 2007 Author Report Posted March 5, 2007 Nej, det är det inte. Hoppas jag? Alla gjorde det i Stockholm när jag mönstrade i alla fall. Var inga konstigheter då. Kanske det regionkontoret där som fått totalt tuppjuck? Särskilt då årskull 89 bara har att välja på FBJS och KJ (totalt typ 60 jägartjänster i hela Sverige) - vore ju jävligt udda om man i hela Försvarsmakten ville kolla kondis bara på KJ och FBJS... Källa på detta!? Sad but true. Hade kompis som frågade pliktverket och han fick veta samma sak. Quote
Guest Sköldberg Posted March 5, 2007 Report Posted March 5, 2007 (edited) Det finns ju en möjlighet att majoriten av cyklarna på mönstringen av någon anledning inte fungerade eller att de hade felplanerat och därför inte kunde låta så många cykla och göra styrketestet som var meningen. Utbildar inte Fallskärmsjägarskolan soldater under 2009? Norrlandsjägarna? Det känns som väldigt lite jägarsoldater. Edited March 5, 2007 by Sköldberg Quote
Ignis nitidus Posted March 5, 2007 Report Posted March 5, 2007 Angående styrke- och konditionstesterna. Det verkar otroligt att pliktverket skulle få för sig att ta bort alla former av styrke- och konditonstest på mönstringen, däremot kan det mycket väl vara så som det var vid ett antal tillfällen på flera mönstringskontor förra året: att man först får testa styrkan (dra stången) och får man 7 eller högre på den samt vill göra vpl som jägare, luftburen eller något annat mer fysiskt orienterat så får man även cykla. Anledningen till detta var pliktverkets snäva budget (det kräver mycket arbetstid att genomföra cykelprovet men inte särdeles mycket arbetstid att genomföra muskelstyrkeprovet). /ignis Quote
twintip Posted March 8, 2007 Report Posted March 8, 2007 Om jag har tolkat er rätt så går det inte att ansöka till FJS i huvudtaget? Inte ens om man är beredd att vänta på inryck 1 år? Quote
Kaliber600 Posted March 9, 2007 Report Posted March 9, 2007 Går och går - man kan väl söka det efter lumpen? De tar väl in folk som gjort det också? Annars så är svaret - nej, det går nog inte. Du kanske kan fixa någon habrovinkel och lyckas i alla fall, men jag tror nog att då är det ett extremt undantag. Quote
Guest Sköldberg Posted March 9, 2007 Report Posted March 9, 2007 Jag ska försöka få tag i en säker källa angående jägartjänsterna. Men lumpen.nu som enligt vad jag vet är vart man ska vända sig hänvisar till deras skolinformatörer som finns på luckans diskussionsforum. Jag återkommer med svar. Quote
Crankep Posted March 11, 2007 Report Posted March 11, 2007 Klart att man ska stuka foten rätt rejält nu veckorna innan. Aja där rök den träningstiden. :( Quote
rnc Posted March 11, 2007 Report Posted March 11, 2007 Klart att man ska stuka foten rätt rejält nu veckorna innan. Aja där rök den träningstiden. :( Lugn å fin nu.. Jag själv hade inte tränat en enda minut specifikt för mönstringen, samt deffat 5 kilo på 2 veckor inför en tävling och jag fick rätt schyssta resultat när det väl begav sig. Är man hyffsat allmänfysad är varken styrkan eller cykeln något problem. Lycka till! Quote
Guest koenigsegg88 Posted March 19, 2007 Report Posted March 19, 2007 (edited) Pliktverket verkar verkligen behöva spara, mönstringen för -90 : or. Som enligt pliktverket "alla tjänar på" Ny systemet Det kanske egentligen skulle öppnas en ny tråd.. Edited March 19, 2007 by koenigsegg88 Quote
Guest erik_a Posted March 19, 2007 Report Posted March 19, 2007 Pliktverket verkar verkligen behöva spara, mönstringen för -90 : or. Som enligt pliktverket "alla tjänar på" Ny systemet Det kanske egentligen skulle öppnas en ny tråd.. Så det är alltså det här... Man lägger pengarna på? Märliga intron och ännu märkligare spel där man ska hitta brev. Håhåjaja. Kanske behövs en ny tråd för det trots allt:P Quote
Guest BBQ Posted March 21, 2007 Report Posted March 21, 2007 Pliktverket verkar verkligen behöva spara, mönstringen för -90 : or. Som enligt pliktverket "alla tjänar på" Ny systemet Det kanske egentligen skulle öppnas en ny tråd.. Känns nästan som ett spel och man märker hur pliktverket försöker nå ut till våran åldersgrupp. Väldigt snyggt design måste jag erkänna, men känns inte så seriöst som det egentligen borde vara. Quote
twintip Posted March 21, 2007 Report Posted March 21, 2007 Hahahahhahahaha, härlig nivå.... känns som att det där var riktat till dagisbarn. Quote
Crankep Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Klart att man ska stuka foten rätt rejält nu veckorna innan. Aja där rök den träningstiden. :( Lugn å fin nu.. Jag själv hade inte tränat en enda minut specifikt för mönstringen, samt deffat 5 kilo på 2 veckor inför en tävling och jag fick rätt schyssta resultat när det väl begav sig. Är man hyffsat allmänfysad är varken styrkan eller cykeln något problem. Lycka till! Jag tror inte att jag kommer få cykla. Har fortfarande ont när jag gör "den rörelsen" eller när jag belastar foten mycket. Kan inte springa direkt. Quote
MatsLennarth Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Klart att man ska stuka foten rätt rejält nu veckorna innan. Aja där rök den träningstiden. :( Lugn å fin nu.. Jag själv hade inte tränat en enda minut specifikt för mönstringen, samt deffat 5 kilo på 2 veckor inför en tävling och jag fick rätt schyssta resultat när det väl begav sig. Är man hyffsat allmänfysad är varken styrkan eller cykeln något problem. Lycka till! Jag tror inte att jag kommer få cykla. Har fortfarande ont när jag gör "den rörelsen" eller när jag belastar foten mycket. Kan inte springa direkt. Du kan ju alltid begära uppskov någon månad eller något. Ring PV och fråga, de vet bäst. Quote
Guest MariaO Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 klart att pliktverket ska avslå ens ansökan för mönstring.. jaha ja. men vad har de för anledning då? hur ska man tolka detta: "motiv för beslut utifrån uppgifterna i din hälsodeklaration bedömmer pliktverket att du inte är lämplig att göra värnplikt eller civilplikt med längre grundutbildning. pliktverket kommer därför inte att kalla dig till antagningsprövning." kan man få ett klart svar tack, ett som man kan förstå eller ändra på. detta är ju bara fluff, förvirrande. rent ut sagt oklart. suck. hade sett fram emot det här jättemycket & vill detta enormt. hur ska jag gå vidare härifrån? sry för mitt avreagerande i denna tråd, men vad ska man göra.. lycka till för er andra som ska mönstra & grattis till er som redan har mönstrat. Quote
Jonas88 Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 klart att pliktverket ska avslå ens ansökan för mönstring.. jaha ja. men vad har de för anledning då? hur ska man tolka detta: "motiv för beslut utifrån uppgifterna i din hälsodeklaration bedömmer pliktverket att du inte är lämplig att göra värnplikt eller civilplikt med längre grundutbildning. pliktverket kommer därför inte att kalla dig till antagningsprövning." kan man få ett klart svar tack, ett som man kan förstå eller ändra på. detta är ju bara fluff, förvirrande. rent ut sagt oklart. suck. hade sett fram emot det här jättemycket & vill detta enormt. hur ska jag gå vidare härifrån? sry för mitt avreagerande i denna tråd, men vad ska man göra.. lycka till för er andra som ska mönstra & grattis till er som redan har mönstrat. Tråkigt att höra att du inte fick mönstra. Nu vet ju inte jag vad du fyllde i i hälsodeklarationen, men p.g.a. dagens hårda konkurrens räcker det tyvärr med att man är allergisk mot nötter för att inte få mönstra tex. Så det kan ju vara nästan vad som helst. Vad du ska göra åt det vet jag tyvärr inte, men något går det säkert att göra. Lycka till! Quote
Crankep Posted March 25, 2007 Report Posted March 25, 2007 Klart att man ska stuka foten rätt rejält nu veckorna innan. Aja där rök den träningstiden. :( Lugn å fin nu.. Jag själv hade inte tränat en enda minut specifikt för mönstringen, samt deffat 5 kilo på 2 veckor inför en tävling och jag fick rätt schyssta resultat när det väl begav sig. Är man hyffsat allmänfysad är varken styrkan eller cykeln något problem. Lycka till! Jag tror inte att jag kommer få cykla. Har fortfarande ont när jag gör "den rörelsen" eller när jag belastar foten mycket. Kan inte springa direkt. Du kan ju alltid begära uppskov någon månad eller något. Ring PV och fråga, de vet bäst. Om man inte kan köra på träningcykeln så bedömmer de en utifrån hur man tränar fick jag veta av en polare som var där förra måndagen. Max 6 kan man få då. =/ Räcker det till något i stil med skyttesoldat eller liknande? Quote
twintip Posted March 25, 2007 Report Posted March 25, 2007 Har en kompis som mönstrade tidigare i veckan. Väl ankommen informerades den grupp som skulle mönstras att styrke- och konditionstest endast gjordes av de som skulle bli jägare. Han gjorde inskrivningsprovet, väntade på psykologen i 3 timmar och fick åka hem när han berättade för psykologen att andra som hellre ville göra lumpen borde få göra det i stället för honom. Han mönstrade i Kristianstad. Vad kan det bero på att man skippar den fysiska biten av mönstringen? Är detta något återkommande? Tänkte bara inflika att 2 polare var i Kristianstad nyligen (olika datum), båda fick cykla och ingen av de hade sagt att de var intresserade av jägtjänster. Tänkte mest berätta ifall att någon satt o tänkte att de inte skulle få cykla eller dra i en stång. För sånt är ju kul... Quote
Crankep Posted March 26, 2007 Report Posted March 26, 2007 (edited) Jag var där (Kristianstad idag). Jag fick cykla och göra styrketest. Tydligen om man får typ 3 på styrketestet då slipper man kondition. Jag bedömdes lämplig för befälstjänst och kunde välja mellan stabsassistent, sjukvåradare, bevaknins/insats (vad man nu vill kalla det)chef, något i marinen och typ kryptogruppchef. Jag valde Bevakchef på K3 med inryck i Juni som förstahandsval, samma tjänst fast med inryck Januari som andrahandsval och stabsassistent som tredje. Edited March 26, 2007 by Crankep Quote
Recommended Posts