Jump to content

Recommended Posts

det kan väl knappast bli mer konkurrens om de mindre krävande tjänsterna??

De flesta vill ju ha så bra tjänst som möjligt efter sina resultat...

 

Hur menar du med mindre krävande? Mindre fysiskt jobbiga, mindre psykiskt jobbiga, eller menar du kanske tjänster med "låg" hollywoodstatus?

 

De mindre krävande tjänsterna = de som man inte behöver ha gjort lika bra ifrån sig på mönstringen. ex.vis så är det ju mindre krav på att bli insatssoldat jämför med kanske spaningssoldat.

 

Sedan så har jag inte pratat om någon slags status, det vet jag inte vad du får ifrån. Förlåt mig om mitt tidigare inlägg var otydligt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 842
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

BÖRJA TRÄNA NU!

/Munken_swe, som allvarligt jobbat på fysiken inför mönstring/lumpen sedan feb 2006

 

simmade 1000 m idag :o

 

bör man följa något speciell schema ?

www.lumpen.nu har ett "community" som kallas "luckan". Där kan man bl.a. få ett träningsschema för konditions- och styrketräning och inga redskap behövs. Man rapporterar in när man tränat och när man inte gjort det, samt hur jobbigt man tyckte det var. Ett program avgör när du ska höja/sänka ansträngningarna. Mkt bra system jag använt i nästan ett år, som jag är riktigt nöjd med. Det skadar ju inte att prova.

Link to comment
Share on other sites

det kan väl knappast bli mer konkurrens om de mindre krävande tjänsterna??

De flesta vill ju ha så bra tjänst som möjligt efter sina resultat...

 

Hur menar du med mindre krävande? Mindre fysiskt jobbiga, mindre psykiskt jobbiga, eller menar du kanske tjänster med "låg" hollywoodstatus?

 

De mindre krävande tjänsterna = de som man inte behöver ha gjort lika bra ifrån sig på mönstringen. ex.vis så är det ju mindre krav på att bli insatssoldat jämför med kanske spaningssoldat.

 

Sedan så har jag inte pratat om någon slags status, det vet jag inte vad du får ifrån. Förlåt mig om mitt tidigare inlägg var otydligt.

 

Det stämmer det du säger, dock så tror jag att konkurrensen kommer att vara lika hög, om inte högre, då det av de 25000 mönstrande säkert är fler än 5000 som är intresserade av och vill göra lumpen - och alla kan inte bli jägare eller skyttesoldater. Pliktverket försökte dessutom när jag mönstrade sälja in "mindre populära" tjänster ganska rejält, så det kan nog hända att det konkurreras en del i framtiden också. :)

 

Statusbiten var en ren provokation från min sida. :o

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ni ska räkna med hård konkurens oavsett om ni söker in som kockgruppbefäl på Lv6 eller jägare på K3. Min och mina kompisars högst subjektiva uppfattning är att det va mindre konkurens på ex. PB-skytte än GB-skytte. Varför? Inte lika många som kvalificerar sig till PB-tjänst... jag kan va ute och cyklar men det upplevdes så!

 

Sen är det ju ganska intressant vilka resultat som krävs för att komma in på en tjänst, minimunkraven är ju inget att gå på direkt.

 

Gör ert bästa, lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Kan vara så att stockholmskontoret kör med födelsemånad, min bror och en annan

kompis bror mönstrade mycket tätt inpå sina födelsedagar förra året.

Var kommer ni ifrån som fått mönstra på andra tider/eller då ni fyller år?

 

Om jag nu skulle få en kallelse där det te xstår att jag ska mönstra i mars fastän jag fyller år i Oktober,

skulle jag kunna flytta upp den tiden (vill hinna med lite mer träning) eller ska jag bara vara glad

att jag ens får mönstra?

Att få en tidigare mönstringstid borde vara en fördel, med tanke på det riktigt begränsade antalet tjänster. Om du skulle mönstra i mars har du ju gott om tid att träna, kanske lite omysigt, men det blir ju inte alltid mysigt i lumpen heller. :P Pliktverket försöker ju fördela antalet sökanden jämnt, men för mig skulle det kännas bättre att mönstra tidigt, för då finns det ju platser kvar sett i helhet. Jag vet inte hur PV prioriterar, men jag tror nog att man har större chans att få en tjänst tidigare. Jag skulle inte vilja mönstra senare än sommarlovet. Och med tanke på att många av oss som "planeras" att kallas till mönstring inte ska få mönstra så kanske PV bara mönstrar på tills man har mönstrat ca 25 000 och sedan skippar resten.

 

You follow? :angry:

 

Edit: Glömde en liten del. Ja, självklart kan du flytta upp tiden. Bara kontakta pliktverket och säg att du vill träna upp dig så borde allt gå finfint.

 

BÖRJA TRÄNA NU!

/Munken_swe, som allvarligt jobbat på fysiken inför mönstring/lumpen sedan feb 2006

 

 

Jag har tränat seriöst sedan september förra året, har utvecklats otroligt. :clap:

Chansen kanske är större tidigare på året, vem vet. Jag skulle helst vilja

bli så stark som möjligt och få bra resultat...tror inte att jag får en tjänst tidigt på

året med dåliga resulat bara för att det finns lediga tjänster.

Hade faktiskt en mardröm om mönstringen, jag kom dit och drog i stången. Den gav inte en utslag!! :wacko::D

 

Jag uppfattade det som att pliktverket skickade ut brev där det stod att de planerade att kalla en till mönstringen

till 25000, när de har mönstrat 25000 så har de väl mönstrat alla lämpliga?

Link to comment
Share on other sites

det kan väl knappast bli mer konkurrens om de mindre krävande tjänsterna??

De flesta vill ju ha så bra tjänst som möjligt efter sina resultat...

 

Hur menar du med mindre krävande? Mindre fysiskt jobbiga, mindre psykiskt jobbiga, eller menar du kanske tjänster med "låg" hollywoodstatus?

 

De mindre krävande tjänsterna = de som man inte behöver ha gjort lika bra ifrån sig på mönstringen. ex.vis så är det ju mindre krav på att bli insatssoldat jämför med kanske spaningssoldat.

 

Sedan så har jag inte pratat om någon slags status, det vet jag inte vad du får ifrån. Förlåt mig om mitt tidigare inlägg var otydligt.

 

Det stämmer det du säger, dock så tror jag att konkurrensen kommer att vara lika hög, om inte högre, då det av de 25000 mönstrande säkert är fler än 5000 som är intresserade av och vill göra lumpen - och alla kan inte bli jägare eller skyttesoldater. Pliktverket försökte dessutom när jag mönstrade sälja in "mindre populära" tjänster ganska rejält, så det kan nog hända att det konkurreras en del i framtiden också. :wacko:

 

Statusbiten var en ren provokation från min sida. :angry:

 

får man fråga när på året du mönstrade, vad du hade för resultat, och vilken tjänst det blev?

Lite intressant tycker jag att de tjänster som det ställs högre krav på kanske inte blir de som har störst konkurrens. Det är dock cirka 25000 som kommer att mönstra, cirka 5000 tjänster. vilket medför att det kommer att bli mycket stor konkurrens om varje tjänst. man kan nog inte jämföra det med tidigare år, det kommer ju bli mycket hårdare även om de "mindre eftertraktade" tjänsterna.

Link to comment
Share on other sites

får man fråga när på året du mönstrade, vad du hade för resultat, och vilken tjänst det blev?

Lite intressant tycker jag att de tjänster som det ställs högre krav på kanske inte blir de som har störst konkurrens. Det är dock cirka 25000 som kommer att mönstra, cirka 5000 tjänster. vilket medför att det kommer att bli mycket stor konkurrens om varje tjänst. man kan nog inte jämföra det med tidigare år, det kommer ju bli mycket hårdare även om de "mindre eftertraktade" tjänsterna.

 

 

Jag mönstrade i oktober 2006 (var planerad till mitten på december men flyttade - med fog - fram den, har två klasskamrater som inte ens får åka dit). Jag hade resultaten:

 

Muskelstyrka: 4

Fysisk arbetsförmåga: 7

Inskrivningsprovet: 8

Befälslämplighet: 7

Plikttjänstförmåga: 7

Syn vänster/höger öga: 1,0

Färgseende: 3 fel

Hörsel: A

Tjänstbarhet: A

 

Med dessa resultat (fyran i styrka uppsnäppt till en femma) placerade de mig som skytte- och spaningsbefäl. Något som i efterhand visade sig vara ett oklokt beslut då jag hamnade i utbildningsreserven. Fick överklaga och har en tjänst som stabsass på P4 samt (förhoppningsvis) lite extramönstringar på gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ni ska räkna med hård konkurens oavsett om ni söker in som kockgruppbefäl på Lv6 eller jägare på K3. Min och mina kompisars högst subjektiva uppfattning är att det va mindre konkurens på ex. PB-skytte än GB-skytte. Varför? Inte lika många som kvalificerar sig till PB-tjänst... jag kan va ute och cyklar men det upplevdes så!

 

Sen är det ju ganska intressant vilka resultat som krävs för att komma in på en tjänst, minimunkraven är ju inget att gå på direkt.

 

Gör ert bästa, lycka till!

Jag tror det finns många i detta avlånga land som kvalificerar sig till en mer fysisk tjänst, exempelvis skytte och span. Dock är det säkert många now days som inte ens får komma till mönstringen och som PV och därmed FM missar.

 

Jag kan tänka mig att i dagens konkurrenssituation krävs det en del hel att komma in på alla tjänster, även de som enligt PV:s papper inte ha så höga lägsta krav. Man har ju en del grabbar att välja bland och det är ju som bekant fler som vill göra lumpen än vad det finns plats för.

 

 

får man fråga när på året du mönstrade, vad du hade för resultat, och vilken tjänst det blev?

Lite intressant tycker jag att de tjänster som det ställs högre krav på kanske inte blir de som har störst konkurrens. Det är dock cirka 25000 som kommer att mönstra, cirka 5000 tjänster. vilket medför att det kommer att bli mycket stor konkurrens om varje tjänst. man kan nog inte jämföra det med tidigare år, det kommer ju bli mycket hårdare även om de "mindre eftertraktade" tjänsterna.

 

 

Jag mönstrade i oktober 2006 (var planerad till mitten på december men flyttade - med fog - fram den, har två klasskamrater som inte ens får åka dit). Jag hade resultaten:

 

Muskelstyrka: 4

Fysisk arbetsförmåga: 7

Inskrivningsprovet: 8

Befälslämplighet: 7

Plikttjänstförmåga: 7

Syn vänster/höger öga: 1,0

Färgseende: 3 fel

Hörsel: A

Tjänstbarhet: A

 

Med dessa resultat (fyran i styrka uppsnäppt till en femma) placerade de mig som skytte- och spaningsbefäl. Något som i efterhand visade sig vara ett oklokt beslut då jag hamnade i utbildningsreserven. Fick överklaga och har en tjänst som stabsass på P4 samt (förhoppningsvis) lite extramönstringar på gång.

Varför hamnade du i utbildningsreserven? Platsbrist eller? Du har ju bra värden enligt min mening. Klart, färgseendet är ju inte perfekt och det kan ju ha fällt avgörandet i konkurrensen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det finns många i detta avlånga land som kvalificerar sig till en mer fysisk tjänst, exempelvis skytte och span. Dock är det säkert många now days som inte ens får komma till mönstringen och som PV och därmed FM missar.

 

Jag kan tänka mig att i dagens konkurrenssituation krävs det en del hel att komma in på alla tjänster, även de som enligt PV:s papper inte ha så höga lägsta krav. Man har ju en del grabbar att välja bland och det är ju som bekant fler som vill göra lumpen än vad det finns plats för.

 

Jag tror också att det finns många som kvalificerar sig för mer fysiskt krävande tjänster. Men om de inte får mönstra så uppfyller de väl inte något annat krav i den enkät som de fick fylla i innan de blev kallade (nekade att mönstra) till att mönstra? ex. bristande motivation, sjukdom eller liknande. Så att säga att FM missar dem vet jag inte.

 

Förra året skrev Pliktverket in 25 000 pers varav 8 000 för militärtjänst och resten i utbildningsreserven. Så man kan väl tänka sig att med det nya systemet där man sållar bort de "sämst lämpade" redan innan mönstringen vill Pliktverket att alla som mönstrar ska nå fram till inskrivningsförrättaren mao. ge färre frisedlar på mönstringen. Sen att endast 5000 av de 25000 som ska mönstra i år så säger det väl sig själv att det inte räcker med att pricka minimumkraven för att bli inskriven.

 

Stratos resultat ovan får väl stå som exempel på att det krävs mycket bra resultat för att komma in!

Edited by Hedin
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det finns många i detta avlånga land som kvalificerar sig till en mer fysisk tjänst, exempelvis skytte och span. Dock är det säkert många now days som inte ens får komma till mönstringen och som PV och därmed FM missar.

 

Jag kan tänka mig att i dagens konkurrenssituation krävs det en del hel att komma in på alla tjänster, även de som enligt PV:s papper inte ha så höga lägsta krav. Man har ju en del grabbar att välja bland och det är ju som bekant fler som vill göra lumpen än vad det finns plats för.

 

Jag tror också att det finns många som kvalificerar sig för mer fysiskt krävande tjänster. Men om de inte får mönstra så uppfyller de väl inte något annat krav i den enkät som de fick fylla i innan de blev kallade (nekade att mönstra) till att mönstra? ex. bristande motivation, sjukdom eller liknande. Så att säga att FM missar dem vet jag inte.

 

Förra året skrev Pliktverket in 25 000 pers varav 8 000 för militärtjänst och resten i utbildningsreserven. Så man kan väl tänka sig att med det nya systemet där man sållar bort de "sämst lämpade" redan innan mönstringen vill Pliktverket att alla som mönstrar ska nå fram till inskrivningsförrättaren mao. ge färre frisedlar på mönstringen. Sen att endast 5000 av de 25000 som ska mönstra i år så säger det väl sig själv att det inte räcker med att pricka minimumkraven för att bli inskriven.

 

Stratos resultat ovan får väl stå som exempel på att det krävs mycket bra resultat för att komma in!

Jag vill ändå påstå av FM kommer att missa individer som sannolikt hade varit lämpliga för militärtjänst och senare för tjänster inom firman.

Jag menar, det är jäkligt lätt idag fixa så att man slipper mönstringen och därmed lumpen om man som kille inte känner någon motivation eller intresse för det militära vid tidpunkten. Tidigare mönstrade ialla fall de flesta och därmed kunde PV:s personal göra en bedömning av personen och skriva i den om den bedömdes lämplig.

 

Det jag vill säga är att jag tror att det inte alltid är de som är motiverade på 18-årsdagen när det är dags för mönstring som är de som är bäst för FM i slutändan. Visst, många gånger är det så, men inte alltid. Det är många som aldrig kommer i kontakt med systemet alls nu (mönstring, ev värnplikt) mer än ett brev på posten, och dem går FM miste om.

Link to comment
Share on other sites

Varför hamnade du i utbildningsreserven? Platsbrist eller? Du har ju bra värden enligt min mening. Klart, färgseendet är ju inte perfekt och det kan ju ha fällt avgörandet i konkurrensen.

 

Platsbrist i kombination med hög konkurrens om tjänsterna antagligen. Tror att det först och främst var styrkan som fällde avgörandet. Är dock glad över att ha fått en tjänst överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

Vilka förhoppningar har ni då? Jag själv tänker satsa på livgardet, stadsskyttesoldat, och kommer förhoppningsvis hamna där. Jag är lite spänd över att ca 5000 till 10000 89:or får överhuvudtaget göra lumpen. Så jag gissar på att det kommer att bli extra tufft får oss att få en placering inom försvaret.

 

Är det hård konkurens över de platserna på livgardet, den som vet?

 

Ja, mycket hård konkurrens.

Link to comment
Share on other sites

Vilka förhoppningar har ni då? Jag själv tänker satsa på livgardet, stadsskyttesoldat, och kommer förhoppningsvis hamna där. Jag är lite spänd över att ca 5000 till 10000 89:or får överhuvudtaget göra lumpen. Så jag gissar på att det kommer att bli extra tufft får oss att få en placering inom försvaret.

 

Är det hård konkurens över de platserna på livgardet, den som vet?

 

Ja, mycket hård konkurrens.

 

Det som är positivt för dig är ju att det nu mer finns två st "stadsskyttekompanier". Alltså borde det vara lättare att få en stadsskyttetjänst.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ändå påstå av FM kommer att missa individer som sannolikt hade varit lämpliga för militärtjänst och senare för tjänster inom firman.

Jag menar, det är jäkligt lätt idag fixa så att man slipper mönstringen och därmed lumpen om man som kille inte känner någon motivation eller intresse för det militära vid tidpunkten. Tidigare mönstrade ialla fall de flesta och därmed kunde PV:s personal göra en bedömning av personen och skriva i den om den bedömdes lämplig.

 

Det jag vill säga är att jag tror att det inte alltid är de som är motiverade på 18-årsdagen när det är dags för mönstring som är de som är bäst för FM i slutändan. Visst, många gånger är det så, men inte alltid. Det är många som aldrig kommer i kontakt med systemet alls nu (mönstring, ev värnplikt) mer än ett brev på posten, och dem går FM miste om.

 

Du har nog rätt i det du säger. Men inget system är vattentätt så... "it's all about the money".

 

Nää nu lämnar jag över tråden till 89:orna :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ändå påstå av FM kommer att missa individer som sannolikt hade varit lämpliga för militärtjänst och senare för tjänster inom firman.

 

Men även om FM missar dessa individer så vill jag nog ändå påstå att Fm får de personer som Pliktverket anser vara bäst lämpade för utbildningen.

 

/MikaelD

Edited by MikaelD
Link to comment
Share on other sites

Det som är positivt för dig är ju att det nu mer finns två st "stadsskyttekompanier". Alltså borde det vara lättare att få en stadsskyttetjänst.

 

Hur ofta behöver man gå som högvakt på skv 2?

Edited by BBQ
Link to comment
Share on other sites

det kan väl knappast bli mer konkurrens om de mindre krävande tjänsterna??

De flesta vill ju ha så bra tjänst som möjligt efter sina resultat...

 

Hur menar du med mindre krävande? Mindre fysiskt jobbiga, mindre psykiskt jobbiga, eller menar du kanske tjänster med "låg" hollywoodstatus?

 

 

 

Det var hollywoodstatus jag syftade på.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ändå påstå av FM kommer att missa individer som sannolikt hade varit lämpliga för militärtjänst och senare för tjänster inom firman.

 

Men även om FM missar dessa individer så vill jag nog ändå påstå att Fm får de personer som Pliktverket anser vara bäst lämpade för utbildningen.

 

/MikaelD

Men på hur många gör Pliktverket en ordentlig bedömning hurvida de är lämpliga för värnplikt eller inte genom mönstring? I bästa fall 25 000 av en årskull på säg 60 000. Det är många som faller bort före de ens trillat in. Förstå mig rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ändå påstå av FM kommer att missa individer som sannolikt hade varit lämpliga för militärtjänst och senare för tjänster inom firman.

 

Men även om FM missar dessa individer så vill jag nog ändå påstå att Fm får de personer som Pliktverket anser vara bäst lämpade för utbildningen.

 

/MikaelD

Men på hur många gör Pliktverket en ordentlig bedömning hurvida de är lämpliga för värnplikt eller inte genom mönstring? I bästa fall 25 000 av en årskull på säg 60 000. Det är många som faller bort före de ens trillat in. Förstå mig rätt.

 

Håller med. Om man lyckas tjuvtitta på pliktverkets bedömmningspapper som vi fyllde i förra året, har pliktverket antagligen sorterat bort de som inte eller tvekats vara lämpliga för tjänst, grovt! Och kvar återstår ca 40,000 identiska papper från ungdomar man inte kan hitta något fel på. Det enda som skiljer dem emellan är lägnden, vikten, personnummret och svaret på rutan "intresse för internationelltjänst". Då plockar man bort de med lågt/högt BMI värde, dålig syn, ingen motivation o.s.v. tills den där magiskt efterlängtade nummret 25,000 kommer.

 

Många kommer nog inte få en chans men man skall komma ihåg att det inte är pliktverket som är tjuven, utan regeringens besparingar.

 

Om man inte får mönstra eller tag på en tjänst iår, kan man alltid hoppas på att mönstra nästa år. Då, förhoppningsvis, kommer att bli lättare att få tag i en tjänst inom försvaret.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag blev inte kallad till mönstring p.g.a. häsloskäl. Men jag vill mönstra!

 

Jag hade angivit i mina häslouppgifter att jag:

  • Föredrog "medel"-tjänstgöring
  • Hade haft astma tidigare i mitt liv
  • Hade nageltrång
  • Att jag är allergisk mot fisk

I mitt brev till Pliktverket har jag angivit (sammanfattat) att:

 

Nu är det så att jag har blivit mer fysiskt aktiv än någonsin tidigare i mitt liv. Jag vill ha en "tung"-tjänstgöring. Jag orienterar tre gånger i veckan Nageltrånget fixades inte långt efter att jag skickade in häslouppgifterna. Jag tar medicin mot astman en gång varannan dag och den gör mig helt symtomfri. Jag är fortfarande allergisk mot fisk men jag kan utan problem äta potatis och grönsaker när fisken serveras.

 

Det har blivit ungefär 60% av en A4 sida, datorskrivet. Bör det vara längre? Vad tror ni mina chanser är att jag får mönstra?

 

Svara så fort ni kan, för jag tänker posta brevet innan kl. 18 idag.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag blev inte kallad till mönstring p.g.a. häsloskäl. Men jag vill mönstra!

 

Jag hade angivit i mina häslouppgifter att jag:

  • Föredrog "medel"-tjänstgöring
  • Hade haft astma tidigare i mitt liv
  • Hade nageltrång
  • Att jag är allergisk mot fisk

I mitt brev till Pliktverket har jag angivit (sammanfattat) att:

 

Nu är det så att jag har blivit mer fysiskt aktiv än någonsin tidigare i mitt liv. Jag vill ha en "tung"-tjänstgöring. Jag orienterar tre gånger i veckan Nageltrånget fixades inte långt efter att jag skickade in häslouppgifterna. Jag tar medicin mot astman en gång varannan dag och den gör mig helt symtomfri. Jag är fortfarande allergisk mot fisk men jag kan utan problem äta potatis och grönsaker när fisken serveras.

 

Det har blivit ungefär 60% av en A4 sida, datorskrivet. Bör det vara längre? Vad tror ni mina chanser är att jag får mönstra?

 

Svara så fort ni kan, för jag tänker posta brevet innan kl. 18 idag.

Bra. Skriv varför du anser att du skall få mönstra, gärna i text och inte bara uppspaltat. Motivera varför just du skall få mönstra! Du kanske ska skriva att du också överklagar det beslutet som är fattat i ditt ärende, kanske som överskrift på brevet.

Glöm inte underskrift!

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Svara så fort ni kan, för jag tänker posta brevet innan kl. 18 idag.

 

Hallå! Välkommen till forumet!

 

De två saker som står ivägen för dig, enligt mig, borde vara din astma och allergi mot fisk. Om du har tur så kommer du undan med astman men den svårare delen är hur du skall kunna övertala pliktverket om hur din allergi mot fisk kommer inte vara ett problem. Jag har läst några andra trådar om folk (89:or) som inte fick mönstra p.g.a. deras allergi mot fisk.

 

Om de fortsätter att stå för deras beslut, spamma dem med en massa jävla brevbomber och ring dem tills deras öronsnäckor spricker och sprutar ut med blod, som du kan se, droppa ut från din din telefonlur. Pliktverket är ju känt för att kunna bli övertalat så låt inte några gammla femtiåringar stoppa dig!!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag blev inte kallad till mönstring p.g.a. häsloskäl. Men jag vill mönstra!

 

Jag hade angivit i mina häslouppgifter att jag:

  • Föredrog "medel"-tjänstgöring
  • Hade haft astma tidigare i mitt liv
  • Hade nageltrång
  • Att jag är allergisk mot fisk

I mitt brev till Pliktverket har jag angivit (sammanfattat) att:

 

Nu är det så att jag har blivit mer fysiskt aktiv än någonsin tidigare i mitt liv. Jag vill ha en "tung"-tjänstgöring. Jag orienterar tre gånger i veckan Nageltrånget fixades inte långt efter att jag skickade in häslouppgifterna. Jag tar medicin mot astman en gång varannan dag och den gör mig helt symtomfri. Jag är fortfarande allergisk mot fisk men jag kan utan problem äta potatis och grönsaker när fisken serveras.

 

Det har blivit ungefär 60% av en A4 sida, datorskrivet. Bör det vara längre? Vad tror ni mina chanser är att jag får mönstra?

 

Svara så fort ni kan, för jag tänker posta brevet innan kl. 18 idag.

 

Trodde inte att det beslutet gick att överklaga?

Link to comment
Share on other sites

Tack för de snabba svaren! :)

 

Helt rätt, besultet gick inte att överklaga men om man hade förändringar i sina hälsouppgifter och fortfarande ville mönstra skulle man skicka dem i ett brev med varför du vill till Pliktverket, och gärna styrka dina argument med intyg.

 

Det suger ****-***** det där med fisken. Men jag ska göra mitt bästa.. och lite till. Hoppas det räcker.

 

Hoppas...

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag blev inte kallad till mönstring p.g.a. häsloskäl. Men jag vill mönstra!

 

Jag hade angivit i mina häslouppgifter att jag:

  • Föredrog "medel"-tjänstgöring
  • Hade haft astma tidigare i mitt liv
  • Hade nageltrång
  • Att jag är allergisk mot fisk

I mitt brev till Pliktverket har jag angivit (sammanfattat) att:

 

Nu är det så att jag har blivit mer fysiskt aktiv än någonsin tidigare i mitt liv. Jag vill ha en "tung"-tjänstgöring. Jag orienterar tre gånger i veckan Nageltrånget fixades inte långt efter att jag skickade in häslouppgifterna. Jag tar medicin mot astman en gång varannan dag och den gör mig helt symtomfri. Jag är fortfarande allergisk mot fisk men jag kan utan problem äta potatis och grönsaker när fisken serveras.

 

Det har blivit ungefär 60% av en A4 sida, datorskrivet. Bör det vara längre? Vad tror ni mina chanser är att jag får mönstra?

 

Svara så fort ni kan, för jag tänker posta brevet innan kl. 18 idag.

 

Hej Tense.

Hittade det här på lumpen.nu : Syster Lump svarar på frågor om astma och allergier

Kanske står nåt där som kan ge en bild av vad dina chanser är.

 

Ett utklipp:

 

"Svar: Hej anonym ,

Bra att du kan leva som vanligt trots din astma.

Medicinerar du dagligen med inhalationsläkemedel får du inte göra lumpen.

Använder du inhalationsläkemedel vid några enstaka tillfällen, kan du få göra lumpen.

 

För att bedöma just din förmåga att göra lumpen måste vi dock veta mer om dina astmabesvär. Använder du några mediciner och i så fall vilka? Hur tar du dina mediciner och i vilka doser? Går du på läkarkontroller regelbundet?

Om du kan ta med journalhandlingar som beskriver din astma till mönstringen är det bra.

 

Hälsningar

/Syster Lump"

 

EDIT: Såg nu att min länk inte funkar, den går bara till lumpen.nu startsida. Man får klicka på "Frågor och svar" i menyn, Sen "Syster lump", sen "Till Frågorna", sen klicka på "Astma och Allergier".

Edited by deviou
Link to comment
Share on other sites

Hej Tense.

Hittade det här på lumpen.nu : Syster Lump svarar på frågor om astma och allergier

Kanske står nåt där som kan ge en bild av vad dina chanser är.

 

Intressanta frågor och svar där... Symbicort verkar luftrörsvidgande både på kort och lång sikt (48h). Kan kanske ta det var tredje dag...

Min far hade astma när han var liten, men han växt ifrån det vid 15-17 års ålder. Jag är 17 år nu och det känns trist.

 

Har i alla fall skickat iväg brevet nu, om dom vill ha bitar ur min journal ska jag med glädje ge dem det. Men jag verkligen lät brevet låta som jag brinner för värnplikten, vilket jag också gör i verkligheten.

 

Tror du jag kommer få något skrivtligt svar tillbaka? Eller tar dom bara kontakt om jag får mönstra?

Link to comment
Share on other sites

Hej Tense.

Hittade det här på lumpen.nu : Syster Lump svarar på frågor om astma och allergier

Kanske står nåt där som kan ge en bild av vad dina chanser är.

 

Intressanta frågor och svar där... Symbicort verkar luftrörsvidgande både på kort och lång sikt (48h). Kan kanske ta det var tredje dag...

Min far hade astma när han var liten, men han växt ifrån det vid 15-17 års ålder. Jag är 17 år nu och det känns trist.

 

Har i alla fall skickat iväg brevet nu, om dom vill ha bitar ur min journal ska jag med glädje ge dem det. Men jag verkligen lät brevet låta som jag brinner för värnplikten, vilket jag också gör i verkligheten.

 

Tror du jag kommer få något skrivtligt svar tillbaka? Eller tar dom bara kontakt om jag får mönstra?

 

Kan inte säga ifall du får ett svar eller inte / hur de kommer svara då jag aldrig haft nåt liknande ärende med PV. Tyvärr är det nog så att Pliktverket är nöjda om de får sina 25000 personer till mönstringen och lägger inte alltför mycket resurser på att utreda enskilda personers önskemål.

Om jag var du skulle jag vänta den tiden som känns lämplig att vänta på ett skriftligt svar (3-4 veckor kanske?) och sen ringa till PV och höra dig för ifall dom har fått ditt brev osv.

 

Sen är frågan om dom vill låta dig göra konditionstestet ifall du har astma. PV är väldigt noga med att inte ta några risker eftersom det är just under konditionstestet nåt kan gå snett. Tex. så måste du träffa en läkare och kolla ekg innan så du inte har för hög puls / oregelbunden hjärtrytm eller liknande.

 

Men lycka till med din överklagan, finns inget som är omöjligt. Med lite tur så ser PV det här som motivation från din sida :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en del strul med PV (inte av denna karaktär dock) och fick tipset av någon informatör på en mässa att helt enkelt skicka in ett vanligt brev. Om man gör det så blir det en handling som måste (enligt honom) processas. Det betyder naturligtvis inte att den person på PV som brevet slutligen når kommer att kontakta dig. Den delen har jag ingen alls aning om. Jag kan dock tänka mig att du gör detta på rätt sätt! Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Guest MariaO

hej..

kanske lite väl ny på det hela kan jag lugnt påstå, men jag vill gärna göra lumpen & tänkte då ansöka till att mönstra. dock så undrar jag hur det funkar att ha lägenhet med månadsavgift & samtidigt göra lumpen? är kanske inne i fel tråd, rätta mig då gärna. behöver massa information! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...