Jump to content

Recommended Posts

• Replies 842
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag vill minnas att jag läst att Stadsskytte har utgått och nu mera ingår i 'Lätt mekaniserad bataljon'. Vad det nu betyder exakt kan garanterat någon annan bättre än jag.

Jo, det har jag också hört (har också informerats om att det i praktiken inte betyder något). Blev nu lite konfunderad när jag läste att livgardet inte utbildar några Skyttesoldater (alls, stadsskytte eller ej) under 2009 (vilket också innebär att eventuellt stadsskytte faller bort helt). Lite konstigt, tyckte jag, bara.

Posted

När mönstringen sker är fortfarande helt ologisk, skickade iväg ett mail igår och fick besked att min mönstring troligtvis sker efter sommaren. Fyller 18 i mars.

Blir perfekt att nöta konditionen under sommaren. :-P

Posted

@anden_ Så tänkte jag med, Sen kom alla triviala saker som Fester, tjejer och sommaraktiviteter.

Så det blev inte så mycket med det. För mig är det lättare att träna under vintern. Just nu så jag promenerar till skolan, det är 15 km dit och 15 hem, fem dagar i veckan. :-P

Guest Sköldberg
Posted

Tikkanen, hur kommer det sig att du lyckas marsch'a till skolan varje dag men inte träna kondis? Känns ju som om det det sistnämnda kräver mindre tid än 3 mil per dag.

Sommaren är ju underbar att vara ute och springa på :-P

Posted

Jag tar mig som sagt till skolan, och cirka 70% av vägen går igenom en skog där isen dominerar vägarna, det är inte lämpligt att springa där denna årstid :).

Det som förstörde min sommarträning var att det alltid fanns roligare att saker göra än att träna, tyvärr.

Men jag lät precis som anden_ innan sommaren kom. Motiviationen att träna försvann inte, däremot vart det gärna så att man gärna blev lite lat och hade det trevligt istället ;). :-P

Guest Sköldberg
Posted

Hur lång tid tar det att traska de där 15 kilometrarna ungefär?

Posted

Lite mer än två timmar, det varierar lite beroende på piggheten och is-läget när man går hemifrån vid 6 snåret, brukar vandra med en kompis ibland, då tar det längre tid. Jag brukar försöka gå snabbt, liksom precis under gränsen mot jogg.

Posted (edited)

Okej, i ett försök att slutgiltigt reda ut kraven för olika betyg på testcykeln:

Motståndet mäts i watt. Motståndet ökar med 1 watt varannan sekund (så att efter 1 minut är motståndet 30 watt, efter 5 minuter 150 watt, efter 10 minuter 300 watt, och så vidare). Betyget räknas sedan ut beroende på hur många Watt/KG (din vikt) som du klarade av som mest. Kraven ligger så att 5 watt/kg = 9; så att en person som väger 70 kilo måste sitta på cykeln i cirka 12 minuter (360 watt - 5 watt/kg = 350) för att få 9. Har jag fått allt rätt nu?

Om detta gäller, vad är då kraven för nivåerna under 9?

Edited by Kaliber600
Posted

2006 tråden försvann visst men fick brev idag:

Pliktverket skriver in dig i utbildindsreservern

Går ju att begära att ärendet prövas på nytt men är det någon chans såhär sent? Kan man söka andra tjänster då? Allt är väl visserligen fyllt nu :(

mina mönstringsresultat:

Muskelstyrka: 6

Fysisk arbetsförmåga: 8

Inskrivningsprovet: 7

Befälslämplighet: 7

Plikttjänstförmåga: 7

Hörsel: A

Färgseende: 0 fel

Tjänstbarhet: A

Posted
Okej, i ett försök att slutgiltigt reda ut kraven för olika betyg på testcykeln:

Motståndet mäts i watt. Motståndet ökar med 1 watt varannan sekund (så att efter 1 minut är motståndet 30 watt, efter 5 minuter 150 watt, efter 10 minuter 300 watt, och så vidare). Betyget räknas sedan ut beroende på hur många Watt/KG (din vikt) som du klarade av som mest. Kraven ligger så att 5 watt/kg = 9; så att en person som väger 70 kilo måste sitta på cykeln i cirka 12 minuter (360 watt - 5 watt/kg = 350) för att få 9. Har jag fått allt rätt nu?

Låter vättigt i mina öron. Tror att det är 4.5 W/KG för en 8:a (70kg) och 4.0 W/KG för en 7:a.

Posted

Det kan inte stämma, jag cyklade en nia med endast 4,6 watt/kg som motstånd. Har kompisar som även de fått en nia trots att de låg under 5 watt/kg (kommer inte ihåg deras exakta motstånd).

Posted

Jag ska antagligen mönstra i år.

Det hela började med att jag fick hem en lapp där det stod "Pliktverket kommer inte....pga att du inte har tillstånd att.." ja ni vet.

Så jag skickade in intyg på vilken skola/klass jag går i, innan den 16 dec. Sen hörde jag inte av dem på länge. Så jag skrev till dem i slutet av Januari och frågade om de hade fått mitt brev, och vad som hände. Fick svaret att det va under handling.

Sen nu denna veckan så damp det ner ett brev där det stod att jag skulle fylla i en blankett (samma som jag fick i sommras, ålder, hälsa m.m.) och skicka in den. Så jag har fyllt i listan och skickat in den.

Jag ska få svar tidigast om 3 veckor.

Vad tror ni händer?

Fast bara bra för mig, då får jag liter mer tid att träna på. :)

Posted (edited)
2006 tråden försvann visst men fick brev idag:

Pliktverket skriver in dig i utbildindsreservern

Går ju att begära att ärendet prövas på nytt men är det någon chans såhär sent? Kan man söka andra tjänster då? Allt är väl visserligen fyllt nu :(

mina mönstringsresultat:

Muskelstyrka: 6

Fysisk arbetsförmåga: 8

Inskrivningsprovet: 7

Befälslämplighet: 7

Plikttjänstförmåga: 7

Hörsel: A

Färgseende: 0 fel

Tjänstbarhet: A

Vilka befattningar sökte du?

Edited by Jonas88
Posted

Stridsfordonsbefäl

Eldledningsbefäl

Pjäsplutonsbefäl

Posted

Få se om jag förstått dig rätt.

Jag väger 95 kg. För att få 9 i dagsläget måste jag alltså cykla:

5 watt x 95 kg = 475 watt

475 watt x 2 = 950 sekunder

950 s / 60 = 15,83 min

Så för att få samma betyg som en som väger 70 kg måste jag i dagsläget cykla nästan 4 minuter längre?

Planerar att gå ner till 85 innan mönstringen, så då blir det ju inte riktigt lika jobbigt.

Posted (edited)

Jag har kollat runt lite på sidan, för att få en uppfattning om vilken utbildning jag vill göra. Men tycker det är väldigt svårt att fåreda på information om de olika utbildningarna. Jag kollade lite på lumpen.nu och hittade FK900 - Spaningssoldat, vilken jag tycker känns som en spännande utbildning. Någon som vet om den är väldigt hård fysiskt? Eller ungefär normal? Någon som har erfarenehet av den?

GA904 - Skyttesoldat stridsfordon, känns också intressant, men mer fysisk? 10km på 1h.

Jag vill göra en utblinding som är ungefär medel fysiskt, men som endå springer omkring med AK5:or, alltså jag vet nästan inget om vilka de olika inriktnigarna gör, några tips om vilken jag ska kika närmre på?

Jag ska fortsätta läsa på lumpen.nu.

Kan tillägga att jag är 194 lång och väger 107kg. Tränar 4 dagar i veckan, men har bara gjort det i 2 månader. Så det är inte bara 107kg muskler.

Tack!

/Otto

Edited by konane
Posted
Jag väger 95 kg. För att få 9 i dagsläget måste jag alltså cykla:

5 watt x 95 kg = 475 watt

475 watt x 2 = 950 sekunder

950 s / 60 = 15,83 min

Så för att få samma betyg som en som väger 70 kg måste jag i dagsläget cykla nästan 4 minuter längre?

Planerar att gå ner till 85 innan mönstringen, så då blir det ju inte riktigt lika jobbigt.

Jag har nu bara gått efter vad jag lyckats läsa på forumet av hur det gått för andra och vad de skrivit och sammanställt det (för att få något slags klarhet i dimmorna), men om jag har rätt så borde det vara så. Läser man vissa kommentarer här (se ovan) så verkar det ju dock som om gränsen för 9 går något lägre än just 5. Du borde nog inte lita blint till formeln, men det här är i alla fall så nära verkligheten jag lyckats komma, och efter försök på gym med olika träningscyklar verkar den inte helt otrolig.

Posted

Stridsfordonsbefäl

På pansarskyttekomp på I19 boden? :baskerPa:

Posted

Stridsfordonsbefäl

På pansarskyttekomp på I19 boden? :banghead:

Jo :rockon: Tjuuuv :P Grattis.

Posted

Stridsfordonsbefäl

På pansarskyttekomp på I19 boden? :rolleyes:

Jo ,O Tjuuuv :P Grattis.

Sorry :ph34r:

SOm jag skrev i nån annan tråd... du hade ju bättre resultat än de två redan inskrivna.. Så värdelöst system. Nåja, ska du överklaga beslutet?

Posted

Överklaga eller utarbeta något med PV är vad jag skulle gjort i alla fall. Nu har jag inte mönstrat än (tre dagar kvar...), men med de där resultaten borde det ju inte vara så jäkla svårt att få någon annan tjänst?

Posted

Ok, jag är säker på att jag vill gå/göra Pansarskytte i/på P7! Någon som har erfarenheter om det?

Posted

Mönstrade idag. FY f-n vad lättad.

Befattningar:

Skyttegruppbefäl, Livgardet

Stridsfordonsplutonbefäl, Livgardet

Bevakningsgruppchef beriden högvakt, Livgardet

:D

Posted

Befattningar:

Grattis! ,O

Vad fick du för resultat?

Posted

Befattningar:

Grattis, visst var det inte ens hälften så läskigt som man trodde att det skulle vara ,O

Resultat frågas, kom och allt sånt. We want a little story

Posted (edited)

Summa summarum mönstring blev som följer:

Muskelstyrka 8

Begåvningstest 8

Pliktförmåga 8

Befälslämplighet 7

Fysisk arbetsförmåga 6

Tjänstbarhet A

De försökte slänga ut mig för att jag var för kort ett litet tag (är 169 cm), men den gubben gick inte. ;)

¨

EDIT: De som vet kan ju kanske kasta lite ljus på vad mer exakt det är man gör som gruppchef Beriden Högvakt? Var enligt mönstringsförrättarens fina lilla dator den enda tjänst de hade brist på inom försvaret, och alltså ett ganska säkert kort om man ville in i systemet. Men vad man gör mer än bara rider runt på häst och ser fin ut sade han inte (GSU är ju självklart - men vad mer?).

Edited by Kaliber600