Jump to content

Recommended Posts

• Replies 842
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaa till mej sa dom på sthlm kontoret att dom inte vet hur dom skall göra med oss gotlänningar. Vi kanske inte ens får mönstra alls bara för att de skulle kosta för mycket att låta oss resa upp till sthlm. Aja hur som helst så finns jue alltid 3 månaders utbildningen inom hemvärnet om de skulle krisa.

@ bbq

nej, det är det inte. Man mönstrar i stort sett samma månad man fyller.

Är det nån nyhet som införts i år eller förra året? Om inte så är det slumpen som avgör. I min gymnasieklass var det knappt nån som mönstrade på sin födelsemånad.

Jag fyller i Juni och mönstrade i april. En kompis fyller i Juli och mönstrade i Januari. En annan fyller i Augusti och mönstrade i Februari för att ge några exempel.

@ Hoegberg

Varför står det att du gjort GU på infanteriet när du inte ens mönstrat?

Ingen aning! :P Får kolla upp de.

Edit: Angående tiden på året för mönstring. En i min klass som är född 88 och fyller år i Juli fick mönstra nu i December. :)

Edited by Hoegberg
Jag ska mönstra -07, vet dock inte var eller när.

Iochmed att jag fyller under årets sista månad så funderar jag på att ringa PV och be om att få mönstra tidigare. Någon som gjort just det och vill dela med sig av info om det?

Jag gjorde det. Jag fyller år i september men ringde till plv och sa att jag ville mönstra tidigare. De sa att det var ok och jag mönstrade i februari. Svårare än så är det inte.

@agentorange67

Vilket datum är din kompis född? Någon gång i januari?

'

Japp han är född i januari.

Tänkte på det där mönstra samma månad som man fyller år, det kanske har med olika strategi att gjöra hos dem olika regionkontoren, hur dom lägger upp den. Så var det iaf för min brorsa.

Vilka förhoppningar har ni då? Jag själv tänker satsa på livgardet, stadsskyttesoldat, och kommer förhoppningsvis hamna där. Jag är lite spänd över att ca 5000 till 10000 89:or får överhuvudtaget göra lumpen. Så jag gissar på att det kommer att bli extra tufft får oss att få en placering inom försvaret.

Är det hård konkurens över de platserna på livgardet, den som vet?

Jag ska mönstra -07, vet dock inte var eller när.

Iochmed att jag fyller under årets sista månad så funderar jag på att ringa PV och be om att få mönstra tidigare. Någon som gjort just det och vill dela med sig av info om det?

Jag gjorde det. Jag fyller år i september men ringde till plv och sa att jag ville mönstra tidigare. De sa att det var ok och jag mönstrade i februari. Svårare än så är det inte.

Härligt att det lyckades för dig. Själv ringde jag en gång i månaden från februari och bad om att få mönstras så tidigt som möjligt. Varje gång lovade de på PV att jag skulle få mönstra och varje gång jag ringde upp när jag inte fått kallelse så sade de att det blivit något sorts misstag. Till slut, efter många om och men så fick jag i alla fall mönstra i Oktober någon gång. Jag är född i Juli.

Vilka förhoppningar har ni då? Jag själv tänker satsa på livgardet, stadsskyttesoldat, och kommer förhoppningsvis hamna där. Jag är lite spänd över att ca 5000 till 10000 89:or får överhuvudtaget göra lumpen. Så jag gissar på att det kommer att bli extra tufft får oss att få en placering inom försvaret.

Är det hård konkurens över de platserna på livgardet, den som vet?

Det där har jag också tänkt på, man ska vara glad över huvetaget om man kommer in.

De jag satsar på är Flygbasjägare, men vi får se hur långt det går.

Det där har jag också tänkt på, man ska vara glad över huvetaget om man kommer in.

De jag satsar på är Flygbasjägare, men vi får se hur långt det går.

Satsar man på FBJS (mkt bra val :-( ) behöver man inte oroa sig för sådant eftersom de har extramönstring. Så vid mönstringen så söker man bara in till den och hoppas att bli kallad vilket man vanligtvis blir om man uppfyller kraven. Gör man det och blir kallad är det bara man själv som bestämmer hur framtiden ska se ut.

Man ska vara glad över huvetaget om man kommer in.

Jag tänkte mest på konkuransen, att det blir ont om platser.

Det blir mer att den "lägre" tjänsterna blir konkuransen så hård.

Det var det jag egentligen syftade på.

Edited by Agentorange67
det kan väl knappast bli mer konkurrens om de mindre krävande tjänsterna??

De flesta vill ju ha så bra tjänst som möjligt efter sina resultat...

Hur menar du med mindre krävande? Mindre fysiskt jobbiga, mindre psykiskt jobbiga, eller menar du kanske tjänster med "låg" hollywoodstatus?

Okej. Är det nu någon person som bemödat sig att ringa PV och höra med dem när det är vanligast att man får mönstra? Fyller själv i Januari men har då jäklar inte fått något besked om när jag ska mönstra (vilket jag däremot fått besked om).

har du inte fått en lapp från PV där det står?

eller du kanske menar slutgiltligt besked?

Nej alltså det sista jag fick höra av dem var att jag hade ig i ett kärnämne men det har jag inte och jag skickade ett brev där jag berättade att det hade blivit fel och i brevet bifogade jag mitt slutbetyg från 9an. Efter en vecka ringde jag upp dem och de sade att de hade fått mina synpunkter. Sen dess har jag inte hört av dom. Jag har ringt och så men det är alltid upptaget då jag ringer och jag har ju inte tid att vänta varje gång så.. Jag skickade ett mail också men inget svar på det heller.

Förhoppningar... Jag hoppades på att bli pansarskyttesoldat, men efter lite snack med PV fick jag reda på att eftersom jag har korrigerad syn så kan jag inte få "nästan alla befattningar där man är väldigt nära striden", men jag fick ett förslag på närskydd, så jag satsar på det istället :dribble: . Jag satsar på GB, och vill till P4.

http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/FAQ/

I november och decemember får får cirka 72 000 killar födda 1989 eller tidigare besked om Pliktverket planerar kalla dem till mönstring eller inte under 2007. Cirka 25 000 av dem kommer att få mönstra. Och mindre än 5 000 får göra lumpen.

Så det är inte mellan 5 000 och 10 000.

Så det är inte mellan 5 000 och 10 000.

He he.. oj!

Men det ordar sig nog om man verkligen vill. Bara för att pliktverket skall mönstra 25.000 ungdomar i år, så tror jag inte att det blir svårare att få en placering i försvaret för det.

Istället för att kalla in många ungdomar som klassas "dåliga", "medel" eller "bra" för tjänst har man nu bara färre ungdomar i varje klass, om ni förstår vad jag menar.

Det ordnar sig nog allt skall ni se!

Edited by BBQ

Kan vara så att stockholmskontoret kör med födelsemånad, min bror och en annan

kompis bror mönstrade mycket tätt inpå sina födelsedagar förra året.

Var kommer ni ifrån som fått mönstra på andra tider/eller då ni fyller år?

Om jag nu skulle få en kallelse där det te xstår att jag ska mönstra i mars fastän jag fyller år i Oktober,

skulle jag kunna flytta upp den tiden (vill hinna med lite mer träning) eller ska jag bara vara glad

att jag ens får mönstra?

Kan vara så att stockholmskontoret kör med födelsemånad, min bror och en annan

kompis bror mönstrade mycket tätt inpå sina födelsedagar förra året.

Var kommer ni ifrån som fått mönstra på andra tider/eller då ni fyller år?

Om jag nu skulle få en kallelse där det te xstår att jag ska mönstra i mars fastän jag fyller år i Oktober,

skulle jag kunna flytta upp den tiden (vill hinna med lite mer träning) eller ska jag bara vara glad

att jag ens får mönstra?

Att få en tidigare mönstringstid borde vara en fördel, med tanke på det riktigt begränsade antalet tjänster. Om du skulle mönstra i mars har du ju gott om tid att träna, kanske lite omysigt, men det blir ju inte alltid mysigt i lumpen heller. :P Pliktverket försöker ju fördela antalet sökanden jämnt, men för mig skulle det kännas bättre att mönstra tidigt, för då finns det ju platser kvar sett i helhet. Jag vet inte hur PV prioriterar, men jag tror nog att man har större chans att få en tjänst tidigare. Jag skulle inte vilja mönstra senare än sommarlovet. Och med tanke på att många av oss som "planeras" att kallas till mönstring inte ska få mönstra så kanske PV bara mönstrar på tills man har mönstrat ca 25 000 och sedan skippar resten.

You follow? :banghead:

Edit: Glömde en liten del. Ja, självklart kan du flytta upp tiden. Bara kontakta pliktverket och säg att du vill träna upp dig så borde allt gå finfint.

BÖRJA TRÄNA NU!

/Munken_swe, som allvarligt jobbat på fysiken inför mönstring/lumpen sedan feb 2006

Edited by Munken_swe