Jump to content

Är "beväring" kränkande?  

280 members have voted

1. 1. Tycker du att tilltalet beväring är kränkande mot värnpliktiga?

• Ja
      13
    • Nej
      257
    • Vet ej
      10

Recommended Posts

Posted
Personligen anser jag att Beväring inte är något nedlåtande. Dock förkommer det nog relativt ofta i "nedlåtande sammanhang" exempelvis när någon gjort fel.

Att jag inte tycker det är nedlåtande och att jag tycker att sakfrågan som sådan är lite löjlig betyder dock inte att jag kommer fortsätta använda ordet i någon slags "protest".

Blir jag bättre/sämre om jag slutar använda ordet? Tveksamt

Blir jag bättre/sämre om jag fortsätter använda ordet? Tveksamt

Ergo: Gör som man bli tillsagd och fortsätt med saker och ting som verkligen betyder något.

GMY

Ja tänk pa karriaren och vikten av att vara politiskt korrekt........

Posted

Personligen anser jag att Beväring inte är något nedlåtande. Dock förkommer det nog relativt ofta i "nedlåtande sammanhang" exempelvis när någon gjort fel.

Att jag inte tycker det är nedlåtande och att jag tycker att sakfrågan som sådan är lite löjlig betyder dock inte att jag kommer fortsätta använda ordet i någon slags "protest".

Blir jag bättre/sämre om jag slutar använda ordet? Tveksamt

Blir jag bättre/sämre om jag fortsätter använda ordet? Tveksamt

Ergo: Gör som man bli tillsagd och fortsätt med saker och ting som verkligen betyder något.

GMY

Två ord som jag aldrig hört talas om på "min och din ö"... :lala:

Blev nog lite missförståd.. Har inget att göra med karriär eller PK, snarare så står det antagligen ett förband som väntar på att bli utbildat medan vissa av de som skall utbilda dem sliter sitt hår ang. triviala orders ovanifrån..

Ärume? :P

Posted (edited)

Kikade lite på vad SAOL har att säga i fallet om beväringar.

De tycker att det är en ålderdomlig term för person som fullgör värnplikt, värnpliktig, eller yngre årsklasser av värnpliktiga i äldre tid.

En annan term som kanske inte används så ofta är Rekryt som betyder soldat under grundutbildning.

Jag kan inte se något negativt i något av uttrycken. Men eftersom beväring betecknas som ålderdomlig kanske det är dags att byta till det mer moderna och nytänkande Rekryt. :lala:

Edited by KA2
Posted
Den enda gången jag kan hålla med om att det kan vara nervärderande är när man använder det i formen "beväringsjävel"

Jösses, har dom inte bättre saker för sig på HKV? :lala:

Vi måste ge något att göra åt alla generaler samt höga stabsoff. vi har.

Så otroligt över PK det kan bli i min mening. Nu vet jag vad mina skattepengar försvinner. Hur har man kommit fram till det, och hur mkt har det kostat?

Posted

Rekryt är redan frekvent använt i flottan under grundutbildningen; Att göra rekryten = Genomgå GSU. Varför det skulle vara ett bättre uttryck än beväring kan man ju fråga sig men det är å andra sidan bara ett ord som alla andra och tycker man det klingar bättre än beväring av någon anledning så är det väl ett alternativ.

Posted

Röstade nej.

Jag har ingen personlig erfarenhet av ordet riktat mot mig eller min enhet. Dock är det snart 12 år sen lumpen, så jag kan ha glömt det. Inget har fastnat dock.

Däremot har jag hört det i Hv sen jag började igen i mars i år. Då i form av " 'väringarna ", dvs för att särskilja de värnpliktiga från oss helgkrigare:

"Den stilen kanske funkar för 'väringarna. Men vi är här på vår fritid. Ge oss en vettig uppgift".

Ungefär så.

(Lt Katt fick många såna kommentarer när han behandlade oss som beväringar för tre veckor sedan.)

Jag har faktiskt börjat använda det själv lite. I ovan nämnda form. Det är inte alls negativt. De som gör lumpen är jätteduktiga på sitt. Lumpare, rekryt, värnpliktig, beväring. Alla är ju värnpliktiga, men bara vissa blir beväringar.

Posted
Jag tycker också det är ganska löjligt faktiskt.

Dom gånger jag hört befäl säga "beväring" så har det ofta mycket ofta varit med i meningar med negativa ordalag.

Ordet är nog lite som ordet kärring..

En gång ett väldigt positivt ord men med användandet så har det fått en negativ klang i sig.

Lika bra att städa ut det från svenskan såsom n****boll.....

För det finns fullt kompetenta ersättare till det såsom chokladboll..

...och chokladboll kunde det ju inte heta då det krävs en viss mängd choklad i den för att få kallas det. Negerboll funkar väl utmärkt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=1

[OT]

Om det krävs choklad i för att det skall få kallas "chokladbollar", förstår jag att negerbollar numera är förbjudna. Det var en ingrediens jag missade utbildning... :banana

[/OT]

Posted

Jag tycker INTE att beväring är kränkande eller nedsättande. Jag kan inte för mitt liv begripa varför detta fenomen plötsligt uppstått, att en massa folk uppfattar sig som kränkta till höger och vänster.... Var man och hans hund blir ju kränkt hela tiden oavbrutet över någonting... Djävla löjl, rent ut sagt! Beväring är en gammal fin benämning med tradition! Påminner om den där diskussionen on Nogger Black.... d.v.s TRAMS! Och en Negerbulle är en negerbulle!

Posted

Röstade såklart NEJ!

Beväring har en klart historisk förankring så varför "tragga" om något sådant på HKV? Är det den nya "mjuka/mjäkiga" stilen? En beväring är en beväring är en beväring... that's it!

Även om man lägger till -djävel! Så ser jag inga problem med detta, typ...

-Fk!

-Ja?

-Jag gav bort min Ak5 till en behövande ur Hells Angels!

-Va sa du att du gjorde, beväringsjävel?

Jag har en god vän som är Mj i FM. Han berättade en gång att när dom skäller ut en "beväring" så skrattar dom oftast om incidenten på befälsrummet sedan, inget allvarligt sålunda. Man ska inte vara så rädd för en Fk, Kn eller Mj, dom är knegare som oss andra och tar nog sitt jobb som alla andra, dvs intressant och ger mat på bordet samt betalar räkningarna. Men jag kan förstå att en beväringsjävel tar illa vid sig om man blir åthutad av en Kn, beväringen är ju nästan fortfarande "skolepåg".

Posted

Två ord som jag aldrig hört talas om på "min och din ö"... :)

Blev nog lite missförståd.. Har inget att göra med karriär eller PK, snarare så står det antagligen ett förband som väntar på att bli utbildat medan vissa av de som skall utbilda dem sliter sitt hår ang. triviala orders ovanifrån..

Ärume? :P

Jaja jag glömde att du är en mjuk och känslig person ;)

Min inställning i fragan kan sammanfattas med, "Inspektörer komma och gå, men Löjtnanter bestå"

Posted
Nylands Brigad (NYLBR) och Amfibieregemente 1 (Amf 1) från Vaxholm i Sverige övar med en gemensam amfibietrupp (Amphibious Task Unit) av bataljons storlek. Till NYLBR:s övningsavdelning hör personal, reservister och beväringar. Till Amf1:s övningsavdelning hör personal och värnpliktiga.

Tråkigt att allt arbete som vi lagt ner på IAS:en nu likt ett korthus kommer falla samman... Nåväl vad är väl en dröm om internationellt åtagande..

:lala:

GMY

Posted
Nylands Brigad (NYLBR) och Amfibieregemente 1 (Amf 1) från Vaxholm i Sverige övar med en gemensam amfibietrupp (Amphibious Task Unit) av bataljons storlek. Till NYLBR:s övningsavdelning hör personal, reservister och beväringar. Till Amf1:s övningsavdelning hör personal och värnpliktiga.

Tråkigt att allt arbete som vi lagt ner på IAS:en nu likt ett korthus kommer falla samman... Nåväl vad är väl en dröm om internationellt åtagande..

:/

GMY

Det är så det heter i Finland (på svenska)... :P

Posted

Det blir säkert en succé, precis som andra kampanjer inom försvarsmakten riktade mot förbjudna ord. Inför utlandstjänst delas som bekant allt som oftast ut en liten broschyr med förhållningsregler för förbandet och bland dessa regler återfinns alltid förbudet mot att använda ordet ”yxa”. Ett förbud som verkligen åtföljs.

Även det civila samhället ger sig ibland ut på en löjlig jakt för att förbjuda dumma ord. Negerboll, zigenare och eskimå är bara några av av de ord vi skall sluta använda enligt statsmakten. Inte heller här efterföljs påbudet. Jag känner t.ex. inte någon som inte kallar en zigenare för zigenare. Inte ens de zigenare jag själv mött under mitt sommarjobb som kriminalvårdare använder, när de skall benämna sig själva, ordet som inte skall vara kränkande.

Däremot kan jag inte sluta förundras över hur veka de människor som kan komma fram till att ord kan vara så kränkande att de måste sluta användas är. Men även människor som blir kränkta av ord skall ha sig en stor känga och rycka upp sig .

Beväringar får därför förmodligen finna sig i att även i framtiden kallas för beväringar.

• 2 months later...
Posted

Så otroligt över PK det kan bli i min mening. Nu vet jag vad mina skattepengar försvinner. Hur har man kommit fram till det, och hur mkt har det kostat?

Vet inte om detta stämmer, men ryktet gick att det finns fler överstelöjtnanter än fänrikar inom FM?

Posted

Vet inte om detta stämmer, men ryktet gick att det finns fler överstelöjtnanter än fänrikar inom FM?

Vet inte hur det är med just överstelöjtnanter men andelarna höga respektive låga officerare är något snedfördelade idag, dvs. det finns en alldeles för stor klump med höga hästar som helst borde pensioneras så att man kan få in lite ungt blod.

Posted

(...)

Vet inte hur det är med just överstelöjtnanter men andelarna höga respektive låga officerare är något snedfördelade idag, dvs. det finns en alldeles för stor klump med höga hästar som helst borde pensioneras så att man kan få in lite ungt blod.

Hittade detta

För att bli adjutant hos kungen måste man ha överstelöjtnants grad inom försvaret, vilket betyder att Carl XVI Gustaf har 1 231 manliga officerare att välja bland.

1231 officerare med övlt grad (eller högre). Stark jobbat FM, det är inte konstigt att det kommer konstiga idéer ibland! Dessa gubbar måste ju ha lite att fördriva sina dagar med.

Källa

http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=281470

Posted
Den enda gången jag kan hålla med om att det kan vara nervärderande är när man använder det i formen "beväringsjävel"

+1 på det!

I övrigt är det bara synd att något historiskt uttryck blir likställt med något nedvärderande - historielöst.

Men det är kanske ett led i HKV mål att reformera det finnlännska språket inför kommande samarbete...

Posted

Ordet är inte ett dugg kränkande.

I så fall skulle vilket ord som helst ( nästan ) kunna tolkas som kränkande.

HKV- Gör om, gör rätt!!!