Jump to content

Livserfarenhet

UAV

Recommended Posts

En tråd för forumsmedlemmar som vill dela med sig av sin livserfarenhet. Vilken typ av flick-/pojkvänner ska man undvika? Vilka jobb ska man ta? Vilka utbildningar ska man välja? Och så vidare.

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

flick/pojkvanner som sager nej.. detta ar vad jag lart mig genom andra.

Att vilja nagot, (resa, skaffa barn, byta musikanlaggning, ga ut ata och se pa bio) och standigt bemotas med ett nej.. undvik.

Halvkonstig tråd...

Jag undviker alla typer av pojkvänner, bland tjejer föredrar jag två typer beroende på ambitionsnivå.

Oambitiösa lättflirtade men trevliga tjejer duger gott ibland, däremot så känns ambitiösa drivna och seriösa tjejer med starka personligheter trevligare i längden(om man hittar nån som passar vill säga)

Vilka jobb du ska ta får du ju fundera ut själv, antingen roliga för stunden eller ett med långsiktig karriärplan beroende på ambitionsnivå. Undvik jobb där utvecklingsmöjligheterna är små.

Utb se under jobb

Halvkonstig tråd...

Jag undviker alla typer av pojkvänner, bland tjejer föredrar jag två typer beroende på ambitionsnivå.

Oambitiösa lättflirtade men trevliga tjejer duger gott ibland, däremot så känns ambitiösa drivna och seriösa tjejer med starka personligheter trevligare i längden(om man hittar nån som passar vill säga)

Vilka jobb du ska ta får du ju fundera ut själv, antingen roliga för stunden eller ett med långsiktig karriärplan beroende på ambitionsnivå. Undvik jobb där utvecklingsmöjligheterna är små.

Utb se under jobb

Konstig? Senast jag kollade diskuterade man väggtegel på detta forum. Den här tråden tar ju däremot upp frågor som alla ställer sig.

I valet av flickvän får jag nog hålla med dig.

Konstig? Senast jag kollade diskuterade man väggtegel på detta forum. Den här tråden tar ju däremot upp frågor som alla ställer sig.

I valet av flickvän får jag nog hålla med dig.

Skillnaden mellan en tråd om väggtegel och en tråd om livsval är att den senare innehåller "tips" som rimligtvis torde vara väldigt subjektiva. Vad som är en bra flickvän eller ett bra jobb för den ena behöver inte passa den andre.

Valet av pojkvän är väl den som sticker sig ut lite extra, men jag kan ju erkänna att jag är rätt kräsen och i princip kräver någon som har samma intressen som mig, det skulle vara dödsdömt annars. Tur som jag verkar ha, så dras de personer jag dras till, till mig också. Något slags undermedvetet samfund.

Valet av karriär, är det någon som vet vad de ska bli? grattis i så fall. Jag må inte vara gammal ännu, men jag har nog haft alla yrken som är möjliga att ha uppe på tapeten redan, vissa mer och vissa mindre återkommande.

Oh som jag lagt ner tid på att fundera på det här ämnet :Malaj:

Mina riktlinjer:

En person som varit i ett långt förhållande i ung ålder har oftast inte fått leka av sig lite, detta gäller självklart inte alla men av mina förhållanden med fyra olika tjejer har tre av dessa varit väldigt uppmärksamhetsberoende. Detta ledde till en hel del "ut på krogen med tjejkompisarna varje helg"- beteende, och slutade i uppbrott. Unga tjejer som vill festa, gillar att visa upp sig och vars uppfattning om en bra helg är att vakna upp fortfarande full dagen efter med tio okända telefonnummer i mobilen undviker jag.

Ett av mina ex hade ett ex hon inte kunde släppa helt.... undvik som pesten.....

Har nu slagit mig till ro med min sambo som är några år äldre än mig, inge stök inge bråk.. det värsta vi kan tjaffsa om är vem som ska diska här näst :P

Hur man än försöker ta lärdom av sina misstag, så hamnar man där ändå... :)

Därför startades denna tråd. Nu kan vi ta lärdom av andras misstag. :)

Tyvärr är det väl så att människan oftast bara lär sig av sina egna misstag....?

Att vakna upp på söndan med sin kompis 60 åriga mamma naken bredvid sig i hennes dubbelsäng är inte att rekommendera.

Annars, ha ett öppet sinne.

Tyvärr är det väl så att människan oftast bara lär sig av sina egna misstag....?

Det där är bara relativit, allt handlar om hur mottaglig personen i fråga är att lära sig från andras misstag, tror jag. Skulle varje människa göra om alla misstag som gjorts i världen så skulle vi aldrig komma framåt i utveckligen. T. ex. har jag sällan gjort om misstag som min äldre syster redan gjort, visserligen har hon sällan gjort misstag utan det är mer jag som gjort dem :), men ändå, jag tror att människan är smart och faktiskt kan dra lärdom av andras misstag.

Jag gillar starka kvinnor. Idealförhållandet för mig är ett lågskaligt krig. :camo:

Undvik dock kvinnor med Borderline/ADHD/super-PMS och liknande.

Det är bra med viljestarka (men kompromiss-möjliga) kvinnor, men inte om de bryter ihop och får utbrott för minsta lilla.. :wub:

Önskar att jag själv hade lärt mig den läxan för länge sedan..

Gör ALDRIG affärer eller inlåt dig i affärsliknande/bolagsform med kompisar... Jag gjorde det för åtta år sedan och jag hälsar/pratar fortfarande inte med de individerna. De är som luft för mig.

Att vakna upp på söndan med sin kompis 60 åriga mamma naken bredvid sig i hennes dubbelsäng är inte att rekommendera.

Och detta har hänt?

Svar ja.

Vet faktiskt inte vad som hände i sängen, det finns en lucka i mitt liv just där.

Födelsedagsfester och ensamrätt på en flaska gin är inte att rekommendera.

Och detta har hänt?

Svar ja.

Vet faktiskt inte vad som hände i sängen, det finns en lucka i mitt liv just där.

Födelsedagsfester och ensamrätt på en flaska gin är inte att rekommendera.

Motsvarande sak råkade visst hända mig också, fast det var kompisens lillasyster. Vilket inte heller är något jag rekommenderar i efterhand.

Gör ALDRIG affärer eller inlåt dig i affärsliknande/bolagsform med kompisar... Jag gjorde det för åtta år sedan och jag hälsar/pratar fortfarande inte med de individerna. De är som luft för mig.

Been there, done that. I mitt fall tog det 4 år innan jag kunde umgås med min kompis igen. Så jag håller med dig till fullo.

Pojkvänner... Tja har inte någon erfarenhet av pojkvänner så jag kan inte hjälpa till på den fronten.

Vad gäller vänner så välj dessa med omsorg och vårda de.

Oavsett vad du sysslar med, se till att skaffa ett effektivt nätverk av människor runt dig.

infria dina löften bättre än vad folk förväntat sig att du skall göra. Lova aldrig något du vet du måste bryta.

Undvik vänners och vänner vänners flickor.

Ha aldrig tillfälliga förbindelser eller förhållande med kollegor.

Var är ärlig när det passar. Mörka rätt information vid rätt tillfälle. Ljug vid rätt tillfälle.

sist men inte minst, andra människor saknar moral och samvete. Det är du som kommer att stå där med handen i kakburken när saker och ting går åt hellvete. Så se till att du ha har torrt på fötterna om varför du har handen i kakburken.

jag tror att människan är smart och faktiskt kan dra lärdom av andras misstag.

Mjääää... historien säger annorlunda.

Mina 5 ören. Kliv inte på dina egna händer när du har skridskor på dig. (det ÄR skitdumt)

Skär inte av buntband så att du har den egna kroppen i skärriktningen.

Ta inte jobb som är tråkiga OCH dåligt betalda (antingen eller kan funka)

Gör inte långa träningsuppehåll, det straffar sig.

Inled inte förhållanden med folk som slår dig (har jag inte gjort själv, men sett resultat av)

Köp inte något när magkänslan säger nej...

Mjääää... historien säger annorlunda.

Mina 5 ören. Kliv inte på dina egna händer när du har skridskor på dig. (det ÄR skitdumt)

Skär inte av buntband så att du har den egna kroppen i skärriktningen.

Ta inte jobb som är tråkiga OCH dåligt betalda (antingen eller kan funka)

Gör inte långa träningsuppehåll, det straffar sig.

Inled inte förhållanden med folk som slår dig (har jag inte gjort själv, men sett resultat av)

Köp inte något när magkänslan säger nej...

som sagt ...

allt handlar om hur mottaglig personen i fråga är

Undvik de som ALLTID blir sura på dig för inget :baskerFN: Man får bara skit för allt man gör. Mitt ex var så ALDRIG MER är allt jag säger. Om alla tjejer vore som henne (vilket de som tur är inte är) så hade jag blivit munk!

Undvik de som ALLTID blir sura på dig för inget

Amen!

Alltid, ofta ... man blir inte (förutom någon gång ibland, kanske! på sin höjd) sur på någon för inget, eller lite. Folk som blir förbannade, okej, folk som blir arga, okej, men folk som blir sura, fan vad jobbigt det är!

.... Kanske borde bege mig till avreageringstråden ...

Pojk/flickvän: Undvik pojkar och flickor som är osäkra på sig själva och inte signalerar vad de vill (senaste pojken har jag inte kommit över än). Hör ni dem säga "stalking" en endaste gång, fly.

Och bli inte kära i onödan.

Och bli inte kära i onödan.

Och det säger du nu :P :lala:

Ett annat bra tips är att inte gå runt och kolla ner hela tiden när du är ute och går ut håll huvudet högt (även om det känns konstigt i början) så kommer mer och mer självförtroende.

Läste det här någonstans. Kommer inte ihåg vart. Tyckte det var värt att tänka på :rocketl:

"Ladies and Gentlemen of the class of ’99

Wear Sunscreen.

If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be

it. The long term benefits of sunscreen have been proved by

scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable

than my own meandering experience…

I will dispense this advice, now.

Enjoy the power and beauty of your youth;

oh nevermind; you will not understand the power and beauty of your youth until they’ve faded.

But trust me, in 20 years you’ll look back at photos of yourself, and recall in a way you can’t grasp now how much possibility lay before

you and how fabulous you really looked….

You are not as fat as you imagine.

Don’t worry about the future; or worry, but know that worrying is as

effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubblegum.

The real troubles in your life are apt to be things that never crossed your worried mind;

the kind that blindside you at 4pm on some idle Tuesday.

Do one thing everyday that scares you

Sing

Don’t be reckless with other people’s hearts, don’t put up with people who are reckless with yours.

Floss

Don’t waste your time on jealousy;

sometimes you’re ahead, sometimes you’re behind; the race is long,

and in the end, it’s only with yourself.

Remember the compliments you receive, forget the insults;

if you succeed in doing this, tell me how.

Keep your old love letters, throw away your old bank statements.

Stretch

Don’t feel guilty if you don’t know what you want to do with your life…

the most interesting people I know didn’t know at 22 what they wanted to do with their lives,

some of the most interesting 40 year olds I know still don’t.

Get plenty of calcium.

Be kind to your knees, you’ll miss them when they’re gone.

Maybe you’ll marry, maybe you won’t,

maybe you’ll have children, maybe you won’t,

maybe you’ll divorce at 40,

maybe you’ll dance the funky chicken on your 75th wedding anniversary…

what ever you do, don’t congratulate yourself too much

or berate yourself either – your choices are half chance,

so are everybody else’s.

Enjoy your body, use it every way you can,

don’t be afraid of it, or what other people think of it,

it’s the greatest instrument you’ll ever own..

Dance…even if you have nowhere to do it but in your own living room.

Read the directions, even if you don’t follow them.

Do NOT read beauty magazines, they will only make you feel ugly.

Get to know your parents, you never know when they’ll be gone for good.

Be nice to your siblings, their your best link to your past and the people most likely to stick with you in the future.

Understand that friends come and go, but with the precious few you should hold on.

Work hard to bridge the gaps in geography and lifestyle because the older you get,

the more you need the people you knew when you were young.

Live in New York City once, but leave before it makes you hard;

live in Northern California once, but leave before it makes you soft.

Travel.

Accept certain inalienable truths, prices will rise, politicians will philander,

you too will get old and when you do you’ll fantasize that when you were young

prices were reasonable, politicians were noble and children respected their elders.

Respect your elders.

Don’t expect anyone else to support you.

Maybe you have a trust fund, maybe you’ll have a wealthy spouse;

but you never know when either one might run out.

Don’t mess too much with your hair, or by the time you’re 40, it will look 85.

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it.

Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal,

wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than it’s worth.

But trust me on the sunscreen…"

Läste det här någonstans. Kommer inte ihåg vart. Tyckte det var värt att tänka på :/

"Ladies and Gentlemen of the class of ’99

Wear Sunscreen.

If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be

it. The long term benefits of sunscreen have been proved by

scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable

than my own meandering experience…

I will dispense this advice, now.

......

Om jag inte minns helt åt helvete ... Baz Luhrman med Everybody´s free (To wear sunscreen)? :/ Den ska ta och rotas fram nu..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...