Jump to content

Recommended Posts

Posted
Dök upp en inkallelseorder igår iaf! Nu saknar jag bara ett schema på utbildningen ;-)

Nån som vet något om tänkt PX-verksamhet i Sudan? Man vill ju gärna åt lite schysst billig whisky :surprise:

Hahahaha..... har du missat att Sudan är ett sharialand. Whisky my ass..... eller så skojar du.

Det som finns är små plastpåsar som heter Johnny Walter och innehåller 5cl i varje påse. En

liter av den spriten kommer att kosta dig kanske 50-70 USD som smuggelsprit. Eller om du

har tur så får du tag på andra sorter. Men i princip är det vodka med essens.......

Så näh, glöm spriten i Sudan.

mvh

Major Error med 7 mån + från Darfur 2006.....

hehehe

DCS eller Supreem kommer nog se till att finnas i AOO't precis som i Afghanistan, att dom sen inte säljer det öppet är en annan sak :)

• Replies 445
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Förväntar inte mig något PX. På FS10 Förstärk. hade vi en aluminiumkista som vi fyllde med godis och tobak på ica meny i nässjö. Lyckade senare få igång handel och byten med britter och jänkare. Det dög fint!

Vill man ha ett välsorterat PX ska det nog va ett högre missionsnr......eller?

ÄNTLIGEN kom den där papperslappen.... :rockon:

Posted

Någon som vet hur det ligger till med patgb203-vakansen?

Finns den kanske någon på samma pluton här på forumet? Vad jag förstår är det inryck ganska snart...

/Robin W.

Posted

En liten fråga.

Det står på mil.se att rekryteringen för SU02 startat den här veckan. Men jag kan inte hitta befattningarna för den missionen. :-(

Kommer dom ut senare eller har jag blivit blind? :-P

Posted
En liten fråga.

Det står på mil.se att rekryteringen för SU02 startat den här veckan. Men jag kan inte hitta befattningarna för den missionen. :bash:

Kommer dom ut senare eller har jag blivit blind? :uzi

I denna tråd (som skapades efter att du postat) finns lite info. Uttagningskommission: eso, jaha.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Sudans president fortsätter att sinka AU/FNs insats i Darfur och kommer med löjliga anklagelser mot Sverige och Norge:

Artikel i Sudan Tribune

Edited by Kigon
Posted
The Sudanese president also said that Scandinavian troops from Norway and Sweden will be at risk in Darfur.

“We in Sudan declared mobilization against the Scandinavians after the publishing of the offensive cartoons of the prophet. We believe that we will face the problem of providing them with protection when they arrive here” al-Bashir added.

Från ovanstående länk.

Hjälm på gubbar. :)+ :camo:

Posted

Alltså nu är jag inget politiskt snille direkt, men nu börjar jag ångra allt mer att jag skickade in den där SU02 ansökan (som för övrigt inte verkar alls säker på att bli av). Varför ska vi komma till Sudan och hjälpa dem när de uppenbarligen inte vill ha någon hjälp? Förstår verkligen inte, så snälla kan någon förklara! Låter kanske självisk nu, men det hade varit en annan sak om de hade varit tacksamma för hjälpen men ändå tackat nej, men nu är de ju uppenbarligen rent fientliga mot hjälp från Skandinavien? Eller har jag fattat det hela helt fel nu?

Posted

Bara för att Sudans ledning är emot "vita" FN soldater behöver inte det betyda att befolkningen i Darfur är det.

Al-Bashir är väll rädd att om sve-nor FN soldater kommer in i landet.

Så får världen veta vad den Sudanesiska regeringen sysslat med och hur situationen verkligen ser ut.

Guest Major Error
Posted

Äh, det mesta är känt redan.

Al Bashir har med nöd och näppe koll på sina underhuggare.

Han är nog mer orolig för att det ska importeras en bunt jihadister från

Egypten. Och det är inget som han eller befolkningen i Darfur vill.

Där är man mest trött på sharia. Och den tillämpas för övrigt inte

i Darfur i någon större omfattning. Det är snarare gamla stamlagar som

gäller....

Och vi vet hur situationen ser ut. Svenskar har varit närvarande i Darfur

sedan 2004. Och UD har nog en ganska bra bild av situationen. Utan det

är nog precis som Al Bashir säger, dvs att han kan inte ta ansvar för

våra förbands säkerhet.

Så det stora problemet är alltså de välfinansierade jihadisterna som

eventuellt importeras till regionen. Och de är finansierade från

Egypten och Saudiarabien....... För övrigt, när ni landar i El Fasher så

kan ni ju reflektera över att flygplatsen där är finansierad och byggd

av bin-Laden :s

mvh

Major Error

Bara för att Sudans ledning är emot "vita" FN soldater behöver inte det betyda att befolkningen i Darfur är det.

Al-Bashir är väll rädd att om sve-nor FN soldater kommer in i landet.

Så får världen veta vad den Sudanesiska regeringen sysslat med och hur situationen verkligen ser ut.

Posted (edited)

Sudan säger nej till svensk trupp

Publicerat: 16 november 2007, 11:35

Sudans president Omar al-Bashir ger Sverige och Norge kalla handen. Han vill inte låta skandinaviska ingenjörsförband delta i den fredsstryka som FN och Afrikanska unionen, AU, ska skicka till Darfur. al-Bashir anklagar de skandinaviska regeringarna för att låta ”spioner” från USA och Israel infiltrera förbanden

al-Bashir sade i intervjun att publiceringar av Muhammed- karikatyrer spelat in i hans motvilja till norrmän och svenskar:

–Vi tror att vi kan få ett problem att skydda dem om de kommer hit

från SVD i fredag

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_599595.svd

Håller tummarna för att det ska lösa sig.

Annars så får man beundra (om ordet tillåts) GOS's förmåga att först säga nej till trupp, sedan säga kanske i sex månader för att därefter säga nej igen. Fördröjningsstrid på hög nivå.

[edit] såg nu att detta var kommenterat bla i SU02 tråden...

/b

Edited by Blackadder
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted
Varför kan man inte, om man har tillräkligt stor styrka gå in i Sudan från Chad även utan att få direkt tillåtelse/inbjudan från GOS?

Det skulle ge Sudan casus belli gentemot EU och dem skulle med stor sannolikhet bekämpa de EU styrkorna med alla till buds stående medel, med andra ord, det skulle kosta mer än det smakar.

Posted

Det finns olika mandat för FN operationer

Peace keeping eller peace enforcement.

Det finns säkert redan en tråd om skillnaderna mellan dessa mandat.

Posted
Det finns olika mandat för FN operationer

Peace keeping eller peace enforcement.

Det finns säkert redan en tråd om skillnaderna mellan dessa mandat.

Jo det förstår jag. Men varför verkar det finnas en ovilja att agera med ett peace enforcement mandat (Fredsframtvingande) om det inte sker på GOS vilkor? Det är ju som jag uppfattat det hela GOS och Janjawid stödda av GOS som är "the bad guys" om man nu kan säga så.

Hur ser utrustningen ut för JEM och SLA? Respektiv GOS och Janjawid?

Posted

Att gå in i Sudan via Tchad vore enorm nöt att knäcka för det europeiska krigsmaskineriet. Dels så är underhållsvägarna så pass dåliga att man skulle binda upp alla antonov 124 plan under en längre tid för transport till Tchad, sedan att föra logistiken över gränsen är även det en enorm operation då vägarna är få och inte gjorda för att bära tunga lastbilar. Betänk också att många dugliga förband ur den europeiska krigsmakten redan är uppbundna på annan plats.

Man kan väl säga att det europeiska krigsmaskineriet utan problem skulle kunna värja sig mot Sudans försvar, det stora problemet är dock att ta sig dit och stanna där.

Därtill så finns det en genuin ovilja att korsa den sk Mogadishu linjen

http://en.wikipedia.org/wiki/Mogadishu_Line

Posted
Men varför verkar det finnas en ovilja att agera med ett peace enforcement mandat (Fredsframtvingande) om det inte sker på GOS vilkor?

Många orsaker, antagligen främst brist på politisk vilja om vilket man kan säga bu eller bä, rent praktisk brist på resurser (logistiken skulle bli ett rent helvete), samt risken att hela kåken Sudan tar fyr igen om någon börjar bråka i trädgårdsskjulet (vilket Darfur är, sett till Sudan som helhet). Ett nytt krig mellan nord och syd skulle vara en fullständig katastrof.

Sedan tror jag det finns en genuin förståelse inom högkvarteren i diverse Europeiska och icke-europeiska länder att de på pappret klart obalanserade styrkeförhållandena i en tänkt konflikt förmodligen inte skulle bli så obalanserade i en verklig kraftmätning. Det har skrivits en hel del om Chads långa krig mot Libyen, mest på franska och kanske huvudsakligen på grund av det militära snillet Hassan Djamous, vilken med smärtsam tydlighet demonstrerade att Toyotaburen Chadisk ungdom med en och annan Milan kunde anställa regelrätta förintelseslag mot tungt beväpnade Libyska pansartrupper, de senare understödda av artilleri, attackflyg, attackhkp och specialförband.

Det låter solklart på pappret, tunga reguljära styrkor mot irreguljära bilkårister, men det har visat sig gång på gång att den som går in tungt gräver ner sig i omöjliga logistikkedjor. Vill man ta nappatag därnere ska man nog sätta sig på skolbänken och titta en smula på gammal god kavalleridoktrin, det verkar vara så verkligheten ser ut. Hästen heter Toyota och lansen pv-robot, men på det stora hela är det kavalleri som gäller och åtminstone Chadierna är läskigt jävla bra på att snurra upp folk.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

På Tv4 presenteras just nu nyheten att ett svenskt deltagande i UNAMID förmodligen blir inställt! :)

Tv4-nyheterna

Fast man bör väl ändå inte kasta storm i vattengropen, det har ju varit ganska mycket fram och tillbaka vad gäller SU01.

/Gomer

Edited by Gomer Pyle
  • 2 weeks later...
Posted

Nu är det "klart" att inte Sverige heller åker till Sudan, soldaterna (SU01) fick beskedet imorse. Fattas bara någon form av officiellt beslut av Riksdag att det är så. Hmm verkar vara klart då. Nån som har vakanser i andra missionsområden?

Posted
Nu är det "klart" att inte Sverige heller åker till Sudan, soldaterna (SU01) fick beskedet imorse. Fattas bara någon form av officiellt beslut av Riksdag att det är så. Hmm verkar vara klart då. Nån som har vakanser i andra missionsområden?

Man får hoppas att det kanske dröjer nån månad eller två för det beslutet. Liksom det brukar dröja för att ta beslut om att åka :rockon:

Dock så förstod jag enligt mina källor att inget hade hänt sen innan så läget kvarstår egentligen bara som tidigare. Är väl bara att sitta ned i båten och vänta....som vanligt!

Posted

Man får hoppas att det kanske dröjer nån månad eller två för det beslutet. Liksom det brukar dröja för att ta beslut om att åka :rockon:

Dock så förstod jag enligt mina källor att inget hade hänt sen innan så läget kvarstår egentligen bara som tidigare. Är väl bara att sitta ned i båten och vänta....som vanligt!

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=149724

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=731397

om man lyssnar till nyheterna och läser i media ser det definitivt ut.

Posted (edited)

Nja, förhoppningsvis kommer beslutet raskt så att man kan omfördela resurserna till bättre behövande förband.

Angående vakanser så ligger det fortfarande uppe vakanser i rotationsmissioner och beredskapsförband, ingenjörsdelen av NBG borde t ex ligga rätt nära i befattningar?

Edit: Å andra sidan vore det inte helt bortkastat att använda personalen, materielen och de redan budgeterade medlen för att förstärka i tchad istället, ett visst behov borde existera även där.

Edited by Munin
Posted

Men det jag menar är att Sudan har ju motsatt sig en svensk insats hela tiden. Det är ingen ny information på det sättet. Dessutom har inget beslut tagits om SU01s framtid som jag förstod det från informationen som gavs i Eksjö.

@Munin

Klart du har rätt angående ett snabbt beslut om man ser det ur skattebetalarnas, de behövande, politiska, o en massa andra perspektiv. Ser man det dock ur mitt perspektiv med huvudsyfte att mjölka ur så mycket pengar som möjligt under kontraktstiden så tjänar jag på ett försenat beslut om SU01s framtid. Kan ju inte vara meningen att man alltid ska vara den som tar emot :navy: