Jump to content

Recommended Posts

Försvarsmakten har fått till uppgift att förbereda för en insats i

FN-missionen UNMIS i Sudan, Darfur - SU01. Riksdagen har ännu inte fattat något beslut om insats och ett ev beslut om insats väntas tidigast i oktober 2006.

Det är nu möjligt att söka till en ev. mission i Sudan. Ska bli kul att se hur det blir med riksdagsbeslutet men en Sudan mission låter ju bra när Liberia avslutas.

Så gott folk sök på nu och håll tummarna för att vi får en ny trevlig mission.

• Replies 445
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlåGul -1
O1:a :)

I Afrika :)

Basker Blå! :)

Jag är inte bitter över det faktum att jag sa upp mig från EN :banghead:

Lycka till allihop!

Obs det kommer bedömt att vara väldigt många sökande till V/E pluton.

Sök tjänsten på OPS då. Du hinner väl hem i tid för att åka igen?

Själv får man se ännu en (ev.) mission lämna perrongen och jag är inte ens på väg till stationen. :( Men å andra sidan så har jag ju redan en sliten ljusblå.

/K

Lycka till allihop!

Själv får man se ännu en (ev.) mission lämna perrongen och jag är inte ens på väg till stationen. :( Men å andra sidan så har jag ju redan en sliten ljusblå.

/K

Känns det bittert min vän? Tänk då på hur det är för mig, jag har minst ett 3-årigt missionsförbud framför mig nu.

Sen är f-n Afrika inte min grej. Men ett stort lycka till tillönskas alla sökande. Håll fanan högt!

Lycka till allihop!

/K

S3, S6 och stf C Stabskomp är på min shortlist.

Jajamen jag roterar hem i januari. Hade jag varit singel hade det redan blivit ett telefonsamtal till Ing 2. Dessutom har jag andra jobbkrokar ute...

Jag får sova på detta.

Vad är Sudan mot Balkanien? Eller vad det tvärtom?

Edited by Kn Glock

:) F-n.. har ju lovat att inte åka just nu..

Men man kanske skulle söka iaf, för att hålla dörren öppen.. en blå basker :baskerHV: har jag ju inte haft än.

Ha en fin och GMY

//

T

DB09,DB14, FS06

Edited by tsomitore
  • BlåGul -1
surt att man har tackat ja till ks15, en blåbasker hade ju varit så mycket hetare. :lala:

Dagens I-landsproblem.

MMMMMWWWWWWWWHHHHHHOOOOOOOOOAAAAAAAHHHHHHAAAAAAA!!!!

/K

[/color] Jaha, mission i Sudan! Efter 26 månader i landet, maj 03-juli 05, så kan jag bara säga, förbered er på en svår mission! Jag hade inga större problem med mitt team på 30 lokala, men däremot så upplevde jag Stora problem med personer som satt på "makt" positioner. Motarbetad! Och det är en utbredd omvänd rasism mot vita. Dom vill inte ha oss där, men gärna alla våra pengar, (UN, alla andra bidrag från länder mm mm).

Kan tillägga att jag jobbar inom EOD/Minröjning, så det är ändå ett jobb som är för folket, men trots detta så blir man motarbetad.

Men innebär detta att jag inte kommer söka? Självklart inte, vem vill inte åka ut i blå basker igen! Visst, jag går ner ganska rejält i lön, men pengar är inte allt!

(Jobbar just nu i Kosovo/Albanien, lämnar 13/10. 24/10 ner till Burundi för jobb.)

Vi är kvar

det ska vara 2 kokgrp där nere

har du varit ute som kock förut

Jag såg att det söktes kockar, en hel grupp också

frågan är vart en04 kockarna är då.

Har hela gruppen sagt upp sig?

eller är dom någon annanstans.

är intman men är sugen på att åka som kock igen,får se om ett byte är möjligt

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Animal
      Jag hittade ingen tråd om detta.
      Men nog finns det väl lite roliga historier från utlandstjänsterna.
      Jag får bidra med en så länge:

Redan ett par dagar efter vi anlänt till Naqoura för 6 månaders tjänstgöring till L100 fick jag och ett par tre killar till våra första jobb.
      Det var att köra Ghanas rotation. D.v.s. Lätta Transport åkte till Ghaneserna och lastade deras materiel på sina lastbilar och fraktade dem till ner till Israeliska gränsen där vi skulle stå och ta emot dem med våra lastbilar med påkopplade trailers och 20 fots containers.

Detta var redan på första dagen och lätta transport hade stuckit iväg för att hämta ghanesernas grejor och framåt lunch så hoppade jag och min andreförare (Linkan) in i vår lastbil och åkte till israeliska gränsen för att invänta LT (Lätta Transport).

Vi backade upp mot lastbryggan och ställde lastbilen i 90 graders vinkel mot trailern för att underlätta lastning framifrån. Lastbryggan är konstruerad på så vis att i ena ändan sluttar den ner till marknivå, för att gaffeltruckar ska kunna köra upp på lastbryggan med gods.

När allt var klart och vi började vår väntan för LT skulle dyka upp, satt vi där och filosoferade om saker och ting samtidigt som vi höll utkik norrut mot backarna innan Naqoura för att kunna se när LT var på inmarsch.
      Istället för en massa lastbilar så ser vi en UN-märkt VW Passat som kommer i mycket raskt tempo över krönen, ner förbi körplanen, vidare uppför uppfarten till lastbryggan för att sen försvinna från vår åsyn. Nästan meddetsamma kände vi hur lastbilen kraftigt gungade till och vi hoppade ur bilen för att kollade vad som stod på.
      När vi kommit runt och kunde titta in bak i den sista containern. Lite förbryllade kunde vi konstatera att det stod VW Passat (en kombi) parkerad inuti containern. Bakluckan svingar upp och en glad ghanes kravlar ur och menar att vi skulle vara rädda om hans bil!
      När vi sen påpekar att det nog inte var hans bil utan FN:s blev ghanesen en smula irriterad på oss och menade minsann att det hade han papper på att det var hans bil. Vi bad honom visa pappret och det var inget annat än en kvittens på att han hade kvitterat ut bilen till låns.
      Efter diverse protester från bägge lägren att t.o.m. israelerna visade intresse för den konflikt som var på gång mellan 3 FN-anställda, så kallades till slut MP dit som fick honom att backa ut bilen från containern.
    • Guest lifhusar
      By Guest lifhusar
      Hej alla!

Tänkte bara tipsa om att det finns en rad intressanta lediga befattningar på KS 07. Pansarskyttesoldat, SISUförare, chef Spaningsgrupp med mera.... Utbildningen börjar i november och bataljonen roterar ner i början av december. Så om någon är intresserad klicka på följande länk:
      http://www.swedint.mil.se/article.php?id=3387

Fatta mod så kanske vi ses där nere!
    • By markstrid
      Startar denna tråd för oss som sökt till KS 15 och hoppas på turen att komma iväg. Det som jag vet ä'r att det är F17 som står som uppsättningsförband
    • By Kn Glock
      Åk på en 02:a!

Man kan söka!
      http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2007/10/rekryteringen-till-utlandsstyrkan-pagar/

Något är knas just nu men det kommer säkert upp lite befattningar
    • By grisbasse
      Dåså damer och herrar, då var det dags för det ni alla väntat på, den stora tråden om FS17

Sökperioden närmar sig med stormkliv, så det är dags att göra sig av med civilia framtidstankar och ladda batterierna till sin telefoneringsapparat.

Har för mig jag hört att resterande delar ur NBG ska ha förtur på FS17, är detta mina inre röster som spökar eller är det så illa?

Någon som hört några planer angående förändringar i organisation, personalmängd, camputbyggnad etc. etc.

Sprid och förstärk.
  • Create New...