Jump to content

Recommended Posts

Vilket förband ansvarar för denna mission (SU02)? Jag har inte hittat nånstans där det står. Någon som vet?

 

Det är ej formellt utsett vad jag vet.

 

Vi har ju inte så många ingenjörförband kvar. SU01 kommer ju tillstora delar ur Ing 2 insatsförband EN04. det troliga är väl att Ing 2 ansvarar även för SU02. det enda rimliga alternativet är ju att I 19 som har ett Ingkomp får uppgiften.

 

Jag utgår ifrån att det blir Ing 2 och att det kan bli tufft att hitta personal med rätt kompetens. 21 Ing komp i NBG har ju fortfarande beredskap så de borde inte kunna nyttjas om inte NBG åker iväg på mission och lämnar 21 Ing komp hemma.

 

HKV vägar äro som bekant outgrundliga så vad som helst kan ju hända.

Link to comment
Share on other sites

Jag utgår ifrån att det blir Ing 2 och att det kan bli tufft att hitta personal med rätt kompetens. 21 Ing komp i NBG har ju fortfarande beredskap så de borde inte kunna nyttjas om inte NBG åker iväg på mission och lämnar 21 Ing komp hemma.

 

HKV vägar äro som bekant outgrundliga så vad som helst kan ju hända.

 

Hur troligt är det att NBG åker på insats och lämnar 21 Ing komp hemma? Jag har fått för mig att det är Ing komp som är med relativt tidigt på insatser för att upprätta bas etc eller är jag helt ute och cyklar?

 

Har de flera Ing kompanier i NBG?

Link to comment
Share on other sites

Den finns inte ute än men jag ändrade mission ID i adressen och hittade befattningarna..... :rolleyes:

 

 

http://www.mil.se/int/article.php?id=247&a...mp;MissionID=75

Det känns inte helt hundra, den där listan, och det är nog därför den inte ligger officiellt upplagd än. Till exempel finns den en stf C V/E-plut, men inga V/E-soldater, och inte ens någon plutonchef...

Link to comment
Share on other sites

Den finns inte ute än men jag ändrade mission ID i adressen och hittade befattningarna..... :rolleyes:

 

 

http://www.mil.se/int/article.php?id=247&a...mp;MissionID=75

Det känns inte helt hundra, den där listan, och det är nog därför den inte ligger officiellt upplagd än. Till exempel finns den en stf C V/E-plut, men inga V/E-soldater, och inte ens någon plutonchef...

På SU01 så är logistikkompaniet ett sammansatt norskt/svenskt kompani så mycket möjligt att många av befattningarna är just norska och då inte finns med på en svensk rekryteringslista. Men visst är det så att det finns en anledning till att listan inte är officiellt upplagd, den är väl inte färdigställd.

 

EDIT: Allt stämmer inte riktigt med min info och i vilket kompani befattningarna borde ligga. Ex så ska jag tillhöra logkomp men befattningen finns på HQkomp. Verkar vara lite förväxlat.

Edited by Kingecho1
Link to comment
Share on other sites

På SU01 så är logistikkompaniet ett sammansatt norskt/svenskt kompani så mycket möjligt att många av befattningarna är just norska och då inte finns med på en svensk rekryteringslista. Men visst är det så att det finns en anledning till att listan inte är officiellt upplagd, den är väl inte färdigställd.

Aha, det verkar ju vara en rimlig förklaring. Där ser man vad lite kunskap kan göra.

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke bara....

Är det inte lite tidigt att rekrytera till SU02? Jag menar, det är ju inte ens säkert att SU01 blir av!

Beövs det verkligen mer än ett halvår för att rekrytera? Tycker det verkar drälla av intresserade personer....

Som sagt, bara en tanke. Någon har säkert en klockren förklaring.

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke bara....

Är det inte lite tidigt att rekrytera till SU02? Jag menar, det är ju inte ens säkert att SU01 blir av!

Beövs det verkligen mer än ett halvår för att rekrytera? Tycker det verkar drälla av intresserade personer....

Som sagt, bara en tanke. Någon har säkert en klockren förklaring.

Hur länge innan brukar man rekrytera för vanliga missioner?

Link to comment
Share on other sites

Bra fråga, har jag inte ens tänkt på....

Tycker bara inte att man ska "lura" folk hur som helst, kan ju säga att om inte SU01 kommer iväg känner jag mig nog jävligt lurad....har sett det diskuteras någon annanstans här på vårt eminenta forum. Folk som "stupat på målsnöret".

 

Personligen tror jag inte det hade varit svårt att rekrytera ihop en styrka till 02:an på ett halvår.

 

Någon som hört vem som kommer att ansvara för förbandet?

Läste lite kloka tankar tidigare i denna tråd, någon som har något konkret svar?

Link to comment
Share on other sites

Bra fråga, har jag inte ens tänkt på....

Tycker bara inte att man ska "lura" folk hur som helst, kan ju säga att om inte SU01 kommer iväg känner jag mig nog jävligt lurad....har sett det diskuteras någon annanstans här på vårt eminenta forum. Folk som "stupat på målsnöret".

 

Personligen tror jag inte det hade varit svårt att rekrytera ihop en styrka till 02:an på ett halvår.

 

Någon som hört vem som kommer att ansvara för förbandet?

Läste lite kloka tankar tidigare i denna tråd, någon som har något konkret svar?

Att låta folk söka till en eventuell 02:a är väl inte att luras på något sätt? FM utgår från att detta kommer ske och genomför därför förberedande rekrytering och låter den ingå i sina andra rekryteringar, är väl tanken även om det inte är ute ännu. Jag ser inget fel i det på något sätt.

 

Hur känner du dig lurad? Är inte så att du bara blir besviken då? Jag tycker inte att FM har mörkat detta på något sätt iaf!

Link to comment
Share on other sites

Ok, det blev lite fel! Jag menar inte att FM ljuger eller "lurar" oss. Jag menade snarare som du säger Kingecho1, att man blir besviken.

Det är ju trots allt så att det inte är spikat än. Självklart hoppas jag liksom alla andra att det blir av, men OM det inte gör det, då står plötsligt 2 förband i startgroparna.

 

Håller med om att det självklart ska rekryteras under ordinarie rekryteringsperiod, och skulle låtit hjärnan vara snabbare än fingrarna! ;-)

Ville bara påpeka att risken finns, och samtidigt lyfta upp de frågor jag ställde....

Link to comment
Share on other sites

Ok, det blev lite fel! Jag menar inte att FM ljuger eller "lurar" oss. Jag menade snarare som du säger Kingecho1, att man blir besviken.

Det är ju trots allt så att det inte är spikat än. Självklart hoppas jag liksom alla andra att det blir av, men OM det inte gör det, då står plötsligt 2 förband i startgroparna.

 

Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel, men det har väl hänt att man roterar ut beredskapsförband på ordinarie missioner om beslut för insats inte tas?

Link to comment
Share on other sites

Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel, men det har väl hänt att man roterar ut beredskapsförband på ordinarie missioner om beslut för insats inte tas?

Njaaaa det har väl inte hänt att man har haft folk i beredskap, tagit in dem på missionsutbildning och förberett dem för insats för att sedan skicka dem någon annanstans för att insatsen inte blev av? Det som har hänt är ju att exempelvis delar av förband blivit insatta och de andra delarna då har fått erbjudande om vanlig rotationsmission. Dessutom så är det väl aktuellt med rotationsmission för dem som ingår i NBG om inte de åker någonstans med NBG. Men att som ifallet med darfurmissionerna att när man nu har utbildning under hösten och det blir rök bakåt bakåt, så är det ju föga tröst att få en garanterad plats till ex. KS18 eller FS15 om xx månader. Och just typ så tror jag inte att det skett innan?

Link to comment
Share on other sites

Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel, men det har väl hänt att man roterar ut beredskapsförband på ordinarie missioner om beslut för insats inte tas?

Njaaaa det har väl inte hänt att man har haft folk i beredskap, tagit in dem på missionsutbildning och förberett dem för insats för att sedan skicka dem någon annanstans för att insatsen inte blev av? Det som har hänt är ju att exempelvis delar av förband blivit insatta och de andra delarna då har fått erbjudande om vanlig rotationsmission. Dessutom så är det väl aktuellt med rotationsmission för dem som ingår i NBG om inte de åker någonstans med NBG. Men att som ifallet med darfurmissionerna att när man nu har utbildning under hösten och det blir rök bakåt bakåt, så är det ju föga tröst att få en garanterad plats till ex. KS18 eller FS15 om xx månader. Och just typ så tror jag inte att det skett innan?

Jo, det var detta jag var osäker på. Tack för klargörandet!

Link to comment
Share on other sites

hallåj gubbs, nån som vet när man uteser komp eller Plutonchef på eng coy??dom befattningarna ligger ju ute nu , men dom måste väl bli tillsatta fort fort eller har jag fel?? nån som har insyn i det arbetet här som kan delge oss vanliga när dessa herrar är tillsatta?

Link to comment
Share on other sites

Kan säga så mycket som att ingenting alls är bestämt än. Är i NBG på 21. ingkomp och har pratat med kompanichefen om detta. De har tydligen några olika vinklar på en EVENTUELL 02:a. Kom ihåg att inte ens 01:an är färdig och har fått framåt än. Men några av de alternativ som diskuteras högre upp är:

 

1. Att man skickar 21. ingkomp som det är på rotation. Problemet är att vi lovat ha R10 beredskap fram till 30/6-08, vad händer då om rotationen är 1/7-08 och NBG får R10 insats några dagar före? Osannolikt, men kan hända.

 

2. Att man skickar R30 delen av 21. ingkomp som grund i en rotation och rekryterar övriga delar som vanligt. Det är möjligt då R30 delen bara är en s.k. enabler till NBG.

 

3. Att man rekryterar precis som för en vanlig rotation.

 

Det stora problemet man har är just som nämnts den rekryteringsbas man har. Det finns inte hur många ingenjörer som helst i detta avlånga land och att få ihop tre förband (EN04, 21. ingkomp och SU02) kan bli svårt.

Link to comment
Share on other sites

Anf. 60 STAFFAN DANIELSSON ©:

 

"Det mandat vi ger regeringen är att skicka ut 160 soldater under högst 18 månader med en ökning upp till maximalt 450 soldater om en nödsituation som kräver evakuering skulle inträffa. Skulle säkerheten för våra soldater hotas får naturligtvis inte en seg svensk beslutsprocess hindra nödvändiga hjälpinsatser. "

 

Länk

 

Exakt vad innebär detta? 18 månader? Har inte EN/SU01 soldaterna kontrakt på att de max kan vara ute 4-6 månader? Det innebär väl att man redan tagit beslut för att ev. kunna skicka SU02 och SU03?

Edited by Spook
Link to comment
Share on other sites

"...högst 18 månader" står det. Det innbär att om Sverige vill ha längre insatstid så måste det föregås av nytt beslut.

 

/K

 

Ja, men jag tänkte att eftersom SU01 inte kan vara ute mer än 6 månader..? Så har man i praktiken redan tagit beslut för att det är möjligt för försvaret att skicka rotation?

Link to comment
Share on other sites

"...högst 18 månader" står det. Det innbär att om Sverige vill ha längre insatstid så måste det föregås av nytt beslut.

 

/K

 

Ja, men jag tänkte att eftersom SU01 inte kan vara ute mer än 6 månader..? Så har man i praktiken redan tagit beslut för att det är möjligt för försvaret att skicka rotation?

Man har iaf inte målat in sig i ett politiskt hörn.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Man tänker sig nog kunna verka i missionen under 12 månader och det ä rde t man har anmält till FN. det kommer behövas tid för att etablera missionen och för att avsluta den. Logistiken kommer att ta resurser och tid i anspråk.

 

Personligen tror jag inte att det blir en SU03 med ingkomp (dock kan man tänka sig att man ersätter ingenjörerna med något annat "icke-infanteri förband" (Sudan tolererar inte infanteri soldater från väst)

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Sudan SU02

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • Guest SP-
      445
×
×
  • Create New...