Jump to content

Varför har du valt ditt nickname?


Nifelhel

Recommended Posts

  • Replies 427
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tyckte att ämnet passade med en egen tråd. Är nyfiken på era nick's.

Varför ni har det etc? Kan ju finnas en rolig historia bakom det hela eller nå´t.

 

Mitt eget nick kommer ifrån vikinga mytologin och är namnet på köldens och mörkrets rike längst uppe i norr. Nifelhel är beläget under Hel's dödsrike. Till Nifelhel kommer de arma som dör "den andra döden" i Hel.

Saken var att jag en gång skulle ha en mail-adress som hade anknytning till vikingarna. Så jag hade ett lexikon framför och det spelade ingen roll vad jag slog upp, istort sett alla var upptagna. Till slut hittade jag ett och det har jag som nick lite överallt. Tyvärr ingen rolig historia bakom, men en förklaring :huh:

 

The Swede: jag tyckte ämnet borde ha en egen tråd. Sorry att du fick skriva igen :huh: Kul nick iaf :huh:

Mitt kommer från att jag var lökig!!!!!!!!! Och rymmare.

Link to comment
Share on other sites

Mitt nick är påhittat, ursprungligen bara en bokstavskombination som jag fann estetiskt tilltalande.

 

Utttala hur ni vill (esäj, essay, whatever) sålänge ni inte säger easy. ;)

Edited by Ezaey
Link to comment
Share on other sites

jag heter som jag heter eftersom det var min anropsignal.

 

sen vill jag faktist slänga in en känga.

har läst en del inlägg av löken, de flesta är ruggigt osakliga däremot måste man ha självdistans.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Mitt namn är lånat från en av mina idoler.

 

Vladimir Semjonovitj Vysotskij (1938-1980) var en av Sovjets mest kända skådisar, och började på 60-talet sjunga in låtar som spreds över hela Sovjetunionen men aldrig erkändes av regimen. (Några låtar finns översatta och inspelade av Fria Pro-teatern och av Stockholms Stadsteater i Sverige.) Han var Sovjets Bob Dylan, Marlon Brando och Woody Guthrie i en och samma person.

 

Hans låtar om tjuvar, straffläger och soldater har fått tusentals sovjetmedborgare att gå ed på att de suttit i samma barack eller slagits i samma bataljon som honom. Men han hade vare sig suttit i läger, varit i krig eller ens gjort lumpen.

 

Vysotskij dog under OS i Moskva, och trots att myndigheterna försökte tysta ner händelsen stod tiotusentals moskvabor längs gatorna när han begravdes.

 

En av mina favoritryssar, som ni märker. Och eftersom hans bästa sånger handlar om soldater, och min militära specialkompetens är just ryska, lånade jag hans namn.

Edited by Vysotskij
Link to comment
Share on other sites

Ptja, var jag fått knaZen ifrån säger sig självt.

Anledningen till att jag har ett Z ist för ett S var helt enkelt att på tiden då jag skaffade det så var det poppis att ha stora Z i sitt nickname på IRC-net.

Haft det i runt 6 år nu.

I lumpen har jag ett annant smeknamn...'kuken'

Det har inget med storleken att göra som vissa verkar tro utan helt enkelt för att jag svär aldeles för mycket, ett tag gick det inte en mening som inte innehöll 'kuk' eller 'kuken'.

Link to comment
Share on other sites

Det är en lång historia så om du inte orkar med det kan du sluta läsa här.

 

Historien bakom mitt nick börjar ungefär 1999 då jag upptäckte irc. Behövde ett nick och valde då tm. Det dröjde dock inte lång tid innan jag upptäckte att jag inte var den första tm så det var bara att byta.

I skolan skulle vi ha en tävling som gick ut på att läsa så många böcker som möjligt. Tävlingen hette Mimer (från kunskapens källa). På något sätt fick jag det att bli till Mimir och mitt nya irc-nick var fött. Det tog dock inte så lång tid innan någon på en kanal fick Mimir att bli Mimmi R och tyvärr såg mina kompisar det så dem började kalla mig för Mimmi R. Jag kunde givetvis inte bli kallad för Mimmi, som låter alldeles för kvinnligt så jag började försöka få igång mina hjärnceller vilket inte gick så bra utan det som kom ut blev SnowFlake (Snöflinga), men även det lät för kvinnligt så jag ville byta. Jag hade dock fäst mig vid Snow (bor man långt ovanför polcirkeln är det inte så konstigt...) och började som sagt att fundera ut ett nytt nick. Från Flake fick jag Flax och på den vägen är det:

Snow + Flax = SnowFlax

 

Nu kan ni fortsätta att läsa :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

FBJ baskermärke är lodjuret. Lodjur på latin är Lynx.

Aha, har undrat över en tid på just det :=o

 

Mitt nick betyder varg på persiska, vilket är en ren slump som jag upptäckte efter använt det i ett år. Jag skulle bara skiva nåt nick för x antal år sen och såg att någon hette smurfen allså gargamel - gorg :)

Link to comment
Share on other sites

5526 - 5 komp. 5 plut (stab). nr 26.

 

Viktor Ludvig - efter mitt efternamn. van Lienden, vill minnas att det var Kn. Bergström som kallade mig det första gången..

 

Annars var det Vurpan, Gringo & Pinocchio i lumpen... Vurpan är rätt självförklarligt då jag var McOrd (krossmojje)

 

/5526

Link to comment
Share on other sites

Benzen som i Benz, dvs Mercedes Benz. Bra bil. :=o

 

Kom på namnet när jag skulle skapa ett konto på någon community någongång och tänkte använda det smeknamn som mina kompisar tyckte var roligt just då: Micra efter den Nissan Micra jag körde på den tiden. Men det var tydligen upptaget så då tog jag vår andra bil istället.

Link to comment
Share on other sites

Torak ar namnet pa en figur i en av berattelserna jag borjade skriva nar jag fortfarande tyckte om Star Trek. Jag anvandde honom som en slags alter ego, och sen borjade jag anvanda det pa natet ocksa. Then it kinda stuck.

Link to comment
Share on other sites

Sir Vival är hämtat från min gamla tyskbok i sjuan (1981... Jösses!) där det var ett kapitel om en tysk (så klart) äventyrare som förtäljde om sina upplevelser och strapatser i Amazonas djungler. Denne man kallade sig så.

 

Nicket uläses "survival" (ursäkta om jag är övertydlig).

 

Det var min andra "litterära" upplevelse med anknytning till överlevnad - som ni märker har detta på inget sätt satt några spår!

 

(Min första har jag tyvärr blivit av med och inte lyckats hitta ett nytt ex av ingen.)

 

 

/Ulf

 

 

Edit: akut dyslektisk...

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

Wittman är klubben för inbördes beundran :blink:

Ne, va ju så att det fanns en ökänd panzar officer under andra världskriget som hette Michael Wittman. Han "vann" medaljer, han nerkämpade många fiende tanks och pjäser, Han va oslagbar med sin besättning och tiger.

Sen krävdes det 4-5 (enligt historien) sherman tanks för att tillsut ta död på honom, han va under sin tid fruktad och även efter sin död då kroppen inte återfanns förens på 90 talet...

 

En kort sammanfatting, skall bara tillägga att historien om honom skiljer sig lite från person till person, men denna är den som jag finner mest trolig då det är flest historiker och "experter" som berättar den och på dokumentärer är det oftast denna verisionen som kommer upp.

 

Inget Tjurbajs om nazism osv, snälla! Är inte ens hel svensk själv så det vore löjligt om jag blir påhoppad för detta. Tycker att namnet har en klang, sen så är det lite mystik över det hela...

 

Wittman1.jpg

Så såg han ut...

 

Wittman2.jpg

Hans sköte barn. Juvligt...

Edited by Wittman
Link to comment
Share on other sites

Mitt nick är från början ett som används vid spel. Men eftersom jag redan hade ett fungerande nick så tyckte jag att det var onödigt att hitta på fler. Varför SwePace? Jo, såhär är det: Jag fick för 3,5år sedan en pacemaker inopererad. Samt att jag är svensk. Så SwePace har funkat hittills och kommer förhoppningsvis göra det vidare.

Link to comment
Share on other sites

En av mina favoritryssar, som ni märker. Och eftersom hans bästa sånger handlar om soldater, och min militära specialkompetens är just ryska, lånade jag hans namn.

 

"idu sebe igraju avtomatom, ne prosto bytj soldatom, soldatom..."

 

Sjöng den för en taxi-chaffis i Moskva - han belv lite paff :baskerHV:

 

Mitt nick är hämtat från språklabbet på S1. Vi hade en skyltdocka iförd en översteuniform från Röda Armén, men med en svensk namnbricka med "Zimin" på. Polkovnik Zimin förekom ganska friskt i vårt undervisningsmaterial dessutom.

Edited by Zimin
Link to comment
Share on other sites

En hyllning till en av de bästa filmerna... FMJ.. Använder nicket på BHD och de andra MP-liren också, dock med Sgt istället för Sg då sgt var upptaget.. Har jag försökt regga mig innan??

 

@Blå-gul!

Sgt Joker verkar vara oanvänt.. Det är säkert jag som klant-reggat mig en gång innan...

Edited by Sg Joker
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Varför har du valt ditt nickname?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...