Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska vi vända på steken helt och hållet och tänka högt?

Det talas numera mycket om att "ensa" i FM. Sjukvårdsbiten är ett bra exempel på det. Men resten då? Är Hv verkligen en så udda fågel att det behövs ett särskilt TOEM för den delen av armén? Skarpskyttar, förare, ksp-skyttar... det är ju befattningar som Hv inte direkt är ensamma om.

Alla förbands typer har ett särskilt TOEM som bestämmer krav, organisation och målsättning, mm med förbandet.

Således inget unikt att man tar fram TOEM även för hemvärnsförband.

TOEM tar upp vilka befattningar som ska ingå ett förband. ex Ksp skytt, förare, mm. sedan finns det andra reglementen som talar om vad respektive befattning ska ha för utbildning/färdighet.

Jo, det är ju sant. Jag var nog mer inne på just själva innehållet i just detta TOEM och hur/om det går att jämföra med andra förbandstyper. Som exempelvis det här med skarpskytteriet. Nånstans känns det som att det inte alltid är helt lyckat att Hv klurat ut sina egna lösningar. Sjukvården är ju ett exempel där ambitionen är att det faktiskt ska funka på samma sätt överallt.

Du har en poäng i sättet man valt att sätta in skarpskyttar direkt i skyttegruppen. Skarpskytt som befattning är dock inget nytt inom försvaret den har funnits länge och väl och jag har tidigare läst skjututbildningsreglementen för skarpskyttar, frågan är om dessa fortfarande är gällande? Ska försöka undersöka saken.

Posted (edited)

Det är mer det här med beväpningen och tilldelningen av en observatör som irriterar, än placeringen i sig. Men det är alltid intressant med referenser, det är ju någon som ofta saknas i Hv.

Edit: Rensade lite onödiga citeringar.

Edited by Knekt
Posted

Det är mer det här med beväpningen och tilldelningen av en observatör som irriterar, än placeringen i sig. Men det är alltid intressant med referenser, det är ju någon som ofta saknas i Hv.

Spontant så känner jag att föra in en skyttesoldat med PSG 90 i alla grupper stör förmågan att genomföra en rörlig strid, min egen reflexmässiga lösning vore att föra över alla PSG 90 skyttar med observatörer till en egen grupp som sedan på visst avstånd kan understödja plutenens övriga tre grupper med precisions eld.

Ett annat bra alternativ vore att man sammanför alla skarpskyttar med observatörer på Kompani nivå, för att använda dem som spaningsresurs och för fördröjnings strid.

Bara för att det står en sak i TOEM så behöver man inte slaviskt följa den utan låta uppgiften styra hur vi ska använda de tillgängliga resurserna.

Posted

När det gäller fältarbeten för rörlighet har jag svårt att tänka mig något annat än Ponton 100. Dels för att en vanlig hvpluton med tillförd hjullastare/förare och en normalintelligent plutch utrustad med den förträffliga instruktionsboken förmodligen redan idag klarar av att upprätta en sån förbindelse. I vart fall behövs det inte särskilt mycket övning. Dock tillhör väl materielen numera Vägverk... jag menar Trafikverket (?). Balkbro 2 finns mig veterligen kvar i ungefär samma utsträckning som Strv 103...

Posted
Spontant så känner jag att föra in en skyttesoldat med PSG 90 i alla grupper stör förmågan att genomföra en rörlig strid, min egen reflexmässiga lösning vore att föra över alla PSG 90 skyttar med observatörer till en egen grupp som sedan på visst avstånd kan understödja plutenens övriga tre grupper med precisions eld.

Ett annat bra alternativ vore att man sammanför alla skarpskyttar med observatörer på Kompani nivå, för att använda dem som spaningsresurs och för fördröjnings strid.

Bara för att det står en sak i TOEM så behöver man inte slaviskt följa den utan låta uppgiften styra hur vi ska använda de tillgängliga resurserna.

CS har funderat lite i de tankarna också ....

• 2 weeks later...
Posted

Jag har en soldat som är skarpskytt i min grupp. Han gillar skytte och är därför väldigt nöjd med den tjänsten. Nu ska det ju in stridssjukvårdare i grupperna. Den killen som är min skarpskytt är utbildad sjukvårdare från lumpen. Att placera den skarpskytten som stridssjukvårdare hade ju varit perfekt då jag har känslan av att stridssjukvårdare inte växer på träd och det är en rätt mastig utbildning att gå. Enligt TOEM så ska de personerna som har tjänsterna som skarpskytt och stridssjukvårdare krigsplaceras som det. Är det rätt uppfattat att skyttesoldat/skarpskytt och skyttesoldat/stridssjukvårdare inte vara en och samma person och i så fall är det någon som har något tips på hur man kan gå runt det?

Posted

Jag har en soldat som är skarpskytt i min grupp. Han gillar skytte och är därför väldigt nöjd med den tjänsten. Nu ska det ju in stridssjukvårdare i grupperna. Den killen som är min skarpskytt är utbildad sjukvårdare från lumpen. Att placera den skarpskytten som stridssjukvårdare hade ju varit perfekt då jag har känslan av att stridssjukvårdare inte växer på träd och det är en rätt mastig utbildning att gå. Enligt TOEM så ska de personerna som har tjänsterna som skarpskytt och stridssjukvårdare krigsplaceras som det. Är det rätt uppfattat att skyttesoldat/skarpskytt och skyttesoldat/stridssjukvårdare inte vara en och samma person och i så fall är det någon som har något tips på hur man kan gå runt det?

Skulle nog undvika att ha personal placerad på någon form av kvalificerad vapenplattform(typ KSP,GRG,PSG) till stridssjukvårdare, dom har nog att göra och bära. Vad vill han? Finns det andra intresserade? Nyrekrytering?

//Skäggot

Posted

Jag ansluter mig till tidigare svar, nämligen att det inte är en bra ide att låta någon dubblera befattningar, vare sig formellt eller informellt. I någon mening ska förstås samtliga soldater dubblera på samtliga befattningar i gruppen.

Det låter på dig som att detta är en värdefull person, så mitt råd är att du låter honom välja själv, så han inte går någon annanstans där han får välja befattning. Han kommer ju i vilket fall ha kvar sin kompetens för den andra befattningen.

Om ni kommer överens om att han ska dubblera är det väl lättast att låta honom formellt vara skarpskytt: det är nog enklare att ordna fram en extra sjukvårdsväska än ett extra gevär. Sedan kanske ni får en ordinarie stridssjukvårdare också, men det gör väl inget?

Posted

SKARPSKYTT och SKARPSKYTTEOBSERVATÖR.

Jag delar era synpunkter kring de negativa bitarna som detta medför för en grupp.

Dock så är det så att en skarpskytt alltid tillhör en grupp.

Om man sänder ut dem parvis eller i patrull med spaningsuppgifter mm så är man inne på Prickskytte området.

Det är således inte så stor skillnad mellan dessa två områden om man är utrustad med PSG-90.

Jag vet att man föreslagit Rix HVC olika förslag på TOEM och i ett av alternativen fanns spaningskompanier med AG 90 och PSG 90 skyttar med i bilden.

Lite av inspirationen kommer troligen från Norge där man har Materielödeläggelse förband.

Detta föll då Rix HVC ansåg att det går åt förmycket folk totalt i sverige för att bygga upp dessa nya delar.

Jag ställde då frågan rakt ut.

- Varför kan man inte plocka bort HvUnd Kompanierna och sprida ut dessa som plutoner på de bataljoner som finns?

Svaret blev: - Det går ju inte, för då försviner FVRF och det är för politiskt laddat.

Så än en gång fattas beslut inom FMs ram som inte är de bästa möjliga bara för att det finns krafter som vill behålla en gammal kvarleva från när LOMOS förbanden var aktiva. Inget ont om FVRF i övrigt men att behålla en organisation som kostar skattepengar till ingen eller liten nytta för försvaret i sin nya inriktning är inte bra.

Den mest korrekta indelningen enligt min mening är att varje bataljon har en fristående Spaningspluton på så där 26 man.

Utrustning som PSG-90 och AG-90 är lämplig samt sambandsmedel och optik.

Prickskyttar och observatörer organiseras som det sig börs.

I de vanliga insatsplutonerna kör man skarpskyttar utan observatör, utrustade med kikarsiktsförsed AK som det bör vara.

Vad gäller utbildning på området skarpskytt/prickskytt så saknas det utbildadeinstruktörer.

De flesta förband saknar FM Prickskytteinstruktör och får låna in de få som finns för att göra uppkörning av de soldater man utbildar.

Detta leder till att det i dag inte finns en enhetlig utbildning som ser likadan ut.

Då jag pratade med ansvarig för detta området på MSS i våras så blev svaret att det tyvärr inte är prioriterat från HQ att få fram ett reglemente för skarp/prickskytte utan vi får gå på SkjutR PSG-90 och de kunskaper som finns att tillgå från de instruktörer som finns.

Lite reklam också!

Då jag själv arbetar med frågor kring skarp/prickskytte så finns det i dag två platser i landet där man arbetar med detta, Södertörnsguppen och Blekingegruppen.

Just nu försöker vi knyta upp Skånskagruppen, Hallandsgruppen och KRAG för att kunna ge en likformig utbildning enligt FM Prickskytteinstruktörs anvisningar.

Som @Knekt skriver om att HV inte ska hitta på eget så är svaret just det att man har i hela FM efter nedläggningen av alla infanteriförband glömt vad skarp/prickskytte är och hittat på egna utbildningar till höger och vänster.

Detta vill jag och skarpskyttegruppen i blekinge i samarbete med Södertörnsguppens ansvariga för dessa frågor råda bot på genom att samarbeta och diskutera dessa frågor.

Dock kommer inte dennan diskusion att ska i ett öppet forum som här då det kan avhandlas saker som inte bör tas här.

Dock kan säket en del resultat presenteras här.

För er som läser detta och vill hjälpa till med att knyta ihop band mellan dessa öar av intresserade på området skarpskytt så är ni välkommna att kontakta mig här genom sidan eller på [email protected]

519CB

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Från TOEM:

SKYTTESOLDAT /TFN 9

SKYTTESOLDAT /TFN/

RESERVFÖRARE 9

Vad står TFN för?

Finns det inte några signalister på plutonsnivå? Har fått den uppfattningen. När jag läser den här sidan: http://hemvarnet.se/?action=visaartikel;artikelid=135#sign så är de på kompaninivå och uppåt.

Försöker rekrytera en som inte gjort GU, så vill inte locka med något som inte finns.

Mvh

TeleFoNist. Så plutonsledningen kommer att ha två stycken skyttesoldater med tillika uppgift telefonist där den ena dessutom har som tillika uppgift att vara reservförare.

..

/D

Så det går inte att vara TFN som FRO:are via avtal, utan det krävs GU/GMU?

Edited by 709
Posted

Vad står TFN för?

TeleFoNist. Så plutonsledningen kommer att ha två stycken skyttesoldater med tillika uppgift telefonist där den ena dessutom har som tillika uppgift att vara reservförare.

Att det heter Signalist i Stabs- och trosstroppen har kanske att göra med att man vill trycka extra på att man i skytteplutonen faktiskt är extra mycket skyttesoldat (vilket man ju även är i stabstroppen fast inte lika påtagligt alltid).

/D

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Hittar inte U-listorna.

Var kan jag hitta dem?

Edit: Fick dem en kort stund senare av bekant och alert innehavare som läste tråden.

Edited by Frekvenz
Posted

Till er som är vana med bandvagnar. Borde det inte räcka med fyra bandvagnar i en bandvagnsburen pluton istället för fyra bandvagnar och en minibuss. Lastförmågan är ju betydligt större i en bandvagn än vad det är i en minibuss och därmed borde man väll kunna sprida ut de sex pers + hundar(minibussföraren ryker) som ledningsgruppen består av på plutonens övriga vagnar. Då slipper man att minibussen sinkar hela plutonen. Ska man vara helt krass så har en pluton med fyra bandvagnar + en minibuss lika usel terrängförmåga som en minibussburen pluton.

Misstänker att reglerna kring hundburar i fordon kan inverka men jag är inte insatt i den frågan.

Posted (edited)

Då det, mig veterligen, inte finns några godkända kronfordon för hundtransport tror jag snarare att minbussen snarare rör sig om möjlighet att frakta plutonens och gruppernas materiel utan att få samtliga säkimedvetna trafiksäkerhetansvariga inom FM att drabbas av spontan hjärnblödning och hjärtinfarkt samtidigt vid åsynen av nämnda bandvagnar.

Någon mer än jag som drabbas av minnesbilder av hur polska studenters öststatssedaner tenderade att se ut när säsongsarbetet över sommaren var slut och de var på hemresa i södra sverige under tidigt 90-tal?

Edited by Munin
Posted

Hittar inte U-listorna.

Var kan jag hitta dem?

Kontakta din grpch, plutch, kvm, kompch eller utb gruppen..

Tyvärr ligger dom i system som gör att det inte är lätt att läsa dom...

Posted
Då det, mig veterligen, inte finns några godkända kronfordon för hundtransport tror jag snarare att minbussen snarare rör sig om möjlighet att frakta plutonens och gruppernas materiel utan att få samtliga säkimedvetna trafiksäkerhetansvariga inom FM att drabbas av spontan hjärnblödning och hjärtinfarkt samtidigt vid åsynen av nämnda bandvagnar.
Hundtransporten kommer att kunna lösa sig utan flyttbara specialburar eller hundtransportsläp, detta då Jordbruksverket nu svängt och medger att FM följer egna bestämmelser och därmed också kan ha burar i insatsfordon som inte uppfyller Jordbruksverkets krav.
Posted

Att vara helt bandvagnsburen duger säkerhetsmässigt åt övriga försvarsmakten och borde väll då rimligtvis duga åt hemvärnet också.

Jag är lite inne på att någon har gett sig fan på att det ska vara 5 fordon per pluton och att då plutonsledningen har sitt eget. Men med den brist det råder på bandvagnar i riket så har de då blivit tvungna att sätta en minibuss som det femte fordonet. Personligen är jag rätt tveksam till att både plutonchefen och ställföreträdande plutonchefen sitter i samma fordon.

Till er som har tjänstgjort i mer uppfyllda förband än vad jag har gjort så undrar jag lite var de här Skyttesoldat-TFN gör för nytta. Jag är medveten vad de har för tjänst men mer om den verkligen behövs.

Posted

Till er som är vana med bandvagnar. Borde det inte räcka med fyra bandvagnar i en bandvagnsburen pluton istället för fyra bandvagnar och en minibuss.

Var hittar du denna uppställning med 4 bv + 1 minibuss? Är det en tolkning av organissations skissken i Underbilaga 1:5 Typförbandsmålsättning för Insatspluton? Jag har också sett att det står bilförare i chefsgruppen på bandvagnsplutonen medan det står bvförare i de fyra skyttegrupperna. Dock så har man i skissen för den hjulgående plutonen lyckats dubblera i stort sett hela chefsgruppen så jag vet inte vad som är klipp/klistra fel och vad som är planerat. :)

Någon med mer insikt som är villig att dela med sig av tankarna bakom? I annat fall får vi vänta på U-listorna för 2012-2014 och se vad man har att röra sig med.

/D

Posted

Var hittar du denna uppställning med 4 bv + 1 minibuss? Är det en tolkning av organissations skissken i Underbilaga 1:5 Typförbandsmålsättning för Insatspluton? Jag har också sett att det står bilförare i chefsgruppen på bandvagnsplutonen medan det står bvförare i de fyra skyttegrupperna. Dock så har man i skissen för den hjulgående plutonen lyckats dubblera i stort sett hela chefsgruppen så jag vet inte vad som är klipp/klistra fel och vad som är planerat. :)

Korrekt. Jag grundar mig på personallistorna så det är fullt möjligt att de har gjort en felskrivning.

Posted

Korrekt. Jag grundar mig på personallistorna så det är fullt möjligt att de har gjort en felskrivning.

Om man jämför med det slutgiltiga utkastet till TOEM:et så kan man se att det i utkastet saknades förare i chefsgruppen på bandvagnsplutonen och det totala antalet befattningar på bandvagnsplutonen i TOEM:et stämmer inte med antalet befattningar (men stämmer med utkastet). Dessutom så stod det bv-förare på alla förare i skyttegrupperna i hjulfordonsplutonen i utkastet vilket dock rättats till i TOEM:et.

Vi hittade ett flertal klipp/klistrafel i utkastet samt ett flertal ställen där uppgifter i olika delar av dokumentet inte var synkroniserade med varandra. Många av dessa kommentarer vi lämnade in hade rättats till i det officiella dokumentet men nya klipp/klistrafel dök upp istället. Synd att man inte hade utnyttjade fler frivilliga till att lusläsa dokumenten innan de släpptes.

/D

• 2 months later...
  • 5 months later...
Posted

Läste i TOEM 2010 (s81) att HV-gruppen ska innehålla individen Skyttesoldat/Bilförare. Ska dessa befattningar fortfarande besättas av bilkåren (och ska våra bilförare skickas iväg på en ordentlig kombattantutbildning)? Ska befattningarna besättas av vanliga HV-soldater med förarbevis (och vad ska då ske med bilkåren)?

Posted

Så vitt jag vet gäller inte längre som tidigare att vissa befattningar var förtur för avtalsorg utan nu får (bör enligt mig )man tillsätta alla med Hv pesonal. Hoppas att alla avtalsorg försvinner och att allt lyfts in i "firman".

Posted

Hoppas verkligen inte Bilkåren skall besätta förarplatserna. Då får vi i praktiken 7 mannagrupper, och måste babysitta en förare som knappt vet vad som är farliga änden på den svarta saken.

Fast man skall inte dra alla över samma kam, jag har nog sett en, max två duktiga bilkårister

Posted

Citat från Generalen på Bilkårensstämma 2010:

"Samtliga befattningar på plutonsnivå kräver GMU".

Dock kan förbandschef motsvarande göra undantag.

• 3 months later...
  • 2 weeks later...