Jump to content

Recommended Posts

Som sagt, ett ny tt (P)TOEM är på väg, så man kan kanske rätta till lite skavanker från det förra. Vad anser ni behöver bytas ut (och att ta bort driftvärnet räknas inte, det är gjort).

Vore ju trevligt om man väldigt tydligt kunde klargöra skillnaderna mellan HvPlut, 30hPlut och IP ännu tydligare. Så slipper vi vidare spekulationer och tolkningar i forumet ;) Framförallt behöver nog den framtida rollen för 30h-plutonerna förtydligas ytterligare..

Nu var det ett bra tag sedan jag tog en titt i TOEM, men kan man inte göra en stramare styrning när det gäller Hv-förbands utb i fredstid. Det är tyvärr lite si och så med tolkningen idag (ute på de lokala kompanierna). :banghead:

De uppgifter som finns i den "gamla" TOEM tycker jag är rätt så klara, men en länk mellan ofred och fredsutb borde finnas och då tydligare.

Men det kanske redan finns? I bland släpar min skalle lite efter... :P

Nu var det ett bra tag sedan jag tog en titt i TOEM, men kan man inte göra en stramare styrning när det gäller Hv-förbands utb i fredstid. Det är tyvärr lite si och så med tolkningen idag (ute på de lokala kompanierna). :banghead:

De uppgifter som finns i den "gamla" TOEM tycker jag är rätt så klara, men en länk mellan ofred och fredsutb borde finnas och då tydligare.

Men det kanske redan finns? I bland släpar min skalle lite efter... :P

Fast det har inget att göra i ett TOEM. TOEM talar om vad ett förband ska kunna utföra och hur det ska vara organiserat. Hur det utbildas är en annan sak. TOEM ska däremot vara grunden när den utbildningsansvarige lägger upp utbildningen.

En sak som borde ändras i TOEM är fordonen. Tgb 11/13/20 ska vara borta om bara några år, vad ska ersätta dem? Inhyrda minibussar?

Sedan är jag frågande till om kraven på insatsplutonerna är rimliga. Det vore bättre om man satte kraven på dem till motsvarande dagens för 30-timmars och gjorde sig av med 30-timmarsplutonerna (i alla fall kravmässigt, för min del får man gärna höja kravet på alla plutoner till 30-timmar).

Beträffande bataljonerna är jag osäker, finns det stabskompanier idag? I annat fall så borde de införas.

Ett rimligt antal ackar till Ra195 som säkerställer att radion inte dör av elbrist innan första omgången ackar är återladdade.

Överensstämmelse mellan de olika paragraferna när de går in på samma område.

Tillägg: Ackar med längre förbrukningstid och/eller kortare laddtid vore kanske bättre ändå..

Edited by Munin

Jag försöker igen..

3.2.4.3 Rörlighet inom minerat område

Hemvärnsinsatspluton och hemvärnspluton (30 h) skall kunna röja enstaka minor och OXA

(oexploderad ammunistion) för att möjliggöra förflyttning på väg och i lätt terräng.

Vore det inte trevligt med en AG 90 per kompani eller pluton för lösandet denna uppgift?

Kanske fel dokument men varför har dom med utrustningslistor?

2.5 Fysiska stridsmiljöfaktorer

Förbanden skall kunna uppträda och verka under alla normala mark-, sikt- och

väderförhållanden. Hemvärnsförband med marina uppgifter skall under motsvarande

förhållanden kunna uppträda och verka i kust- och skärgårdsområden.

Förbanden skall kunna genomföra strid under hela dygnet dock med reducerad ambitionsnivå

i mörker.

Skulle nog vara bra om även vanliga HV kom ut ur skogen lite dvs trycka lite på SiB...

Samt stryka "reducerad ambitionsnivå" då det gäller mörkerstrid och skriva typ "genomföra strid i mörker med gott resultat och med den tilldelade utrustningen som finns/kommer att finnas"

Eller något liknande så inte mörkerstrids utrustningen också har "reducerad ambitionsnivå att köpas in".

Sedan står det massor om:

skall inte ha någon operativ rörlighet,

Samt taktisk rörlighet...

Känns lite som det tolkas lite väl mycket ur det att hemvärnet inte flyttar på sig och fysiska kraven på individerna uteblir.

Måldokumentet är nog ett ypperligt verktyg att ge indikationer att det är dags att få någon form av fysiskt krav. Även om det är 1km/h med kängor och i underkläder (lätt packning?)

Antalet timmar är egentligen rätt korkat sätt att ange mål/färdighet. Har det varit någon ekonom i farten?

Bättre att skriva fältdygn.

Där föreslår jag att en "vanlig" hv-soldat skall utföra 36timmar dvs 1,5fältdygn varav det skall vara minst 1 sammanhängande dygn. resterande 12timmar får delas upp, och användas till utbildning/PEK osv..fast målet kan gjärna vara 36timmar i fält..

Till det lägger man in 12timmar utbildningstid som ska användas för kunskap på komp/plut utrustning plut/grp strids kunskap samt skjutning. den tiden ska vara målinriktad på årsövningen/komp/bat övn på minst 1fältdygn.

Årskravet på varje blir 36timmar, med en "utbildnings" potential på 12timmar. Förutom den vanliga utbildnings verksamheten som sker idag.

Fast det kanske är något annat dokument som definerar tidskraven?

@ tinhead;

Operativ rörlighet har inget med soldatens fysiska status att göra -utan förbandets förmåga att förflytta sig /omgruppera med t ex fordon. Att kunna omgruppera en bra bit utanför stridsområdet för att kringgå fienden, förflytta sig några mil för att understödja annan enhet etc...

var jag tillräckligt luddig nu?

Hemvärnsinsatspluton och hemvärnspluton (30 h) skall kunna röja enstaka minor och OXA

(oexploderad ammunistion) för att möjliggöra förflyttning på väg och i lätt terräng.

Vore det inte trevligt med en AG 90 per kompani eller pluton för lösandet denna uppgift?

Och varför går det inte för sig att spränga minorna i stället för att tillföra ett nytt vapensystem till ett redan pressat utbildningsår?

Och varför går det inte för sig att spränga minorna i stället för att tillföra ett nytt vapensystem till ett redan pressat utbildningsår?

För att kunskapen om att lägga en mindre laddning i närheten av en mina och sedan spränga verkar ha försvunnit. Därför behövs det ett nytt vapensystem till hemvärnet...

@ tinhead;

Operativ rörlighet har inget med soldatens fysiska status att göra -utan förbandets förmåga att förflytta sig /omgruppera med t ex fordon. Att kunna omgruppera en bra bit utanför stridsområdet för att kringgå fienden, förflytta sig några mil för att understödja annan enhet etc...

var jag tillräckligt luddig nu?

Okejj. Om nu detta är på förband/bat/komp/plut nivå, var definerar dom enskilde soldatens krav förutom det som tolkas ur detta dokument?

För att kunskapen om att lägga en mindre laddning i närheten av en mina och sedan spränga verkar ha försvunnit. Därför behövs det ett nytt vapensystem till hemvärnet...

Med tanke på att det finns flertalet otrevliga minor/multipelvapen som har tidsinställning samt andra tråkiga sensorer så vore det väldigt trevligt att kunna bekämpa otygen på håll istället för att vandra fram och lägga en sprängladdning brevid.

@GC1

Har ju föreslagit mer tid till året ;)

Då så.....

:uzi

@Tinhead

javisst, jag har ingen endaste föraning om att den som kom på iden om att utrusta hv med AG90 var jäkligt vapenkåt o ville ha en ny bössa o panga med....

visst man skall ha utrustning i rätt omfattning, inom dykning säger man att less is more och det gäller här också.

skall man släpa med sig ett ag så lär det finnas ett behov av den också.

Då så.....

:)

@Tinhead

javisst, jag har ingen endaste föraning om att den som kom på iden om att utrusta hv med AG90 var jäkligt vapenkåt o ville ha en ny bössa o panga med....

visst man skall ha utrustning i rätt omfattning, inom dykning säger man att less is more och det gäller här också.

skall man släpa med sig ett ag så lär det finnas ett behov av den också.

Med envisheten hos en drucken fortsätter jag att tjata om skarpskyttarna. ;)

Att införa ett nytt vapensystem (AG90) innan befintliga liknande (skarpskyttarna) är definerade i TOEM är allt annat än smart. Klarar vi inte av det vi har... varför skulle vi då klara något nytt?

Just nu är vi ju i den något märkliga sitsen att Hv ska påbörja försök med ett nytt sikte (RPS med förstoringstillsats) som ersättare för det nuvarande kikarsiktet och det innan vapensystemet "skarpskytt" finns beskrivet i TOEM. :D

Det får vara slut på tokerierna nu.

Edit: För snabb på avtryckaren

Edited by Knekt

• 3 weeks later...

Med fet stil markerade avsnitt vad gäller:

Vad ?-pluton skall kunna bekämpa, vilka typer av farb som är ett krav för ?-pluton osv.

Varför?

För att i en, snar?, framtid slippa den panikutbildning på ?-område som till exempel skedde i hvgrg/pskott runt år 2000 när utbildningsgrupperna plötsligt krävde förmågan att verka med dessa vapen i plutonerna. Tidigare var, om jag inte minns fel, CRBN, räkmackor etc viktigare.

Med ett väl uttänkt (p)toem kanske vi slipper fårflocksbeteendet inom Hv i landet.

Först skulle alla CRBN-utbildas, sen skulle alla grg/pskott-utbildas och nu ska alla SIB-utbildas, trots att behoven funnits sedan tillkomsten av förbanden.

Det blir trots allt lättare att skaka fram kompetenta instruktörer om 15.000-30.000 Hv-soldater inte ska utbildas på samma uppgift, samtidigt.

Edited by Munin

Mest finlir verkar det som (men man kan nu läsa dom ordentligt i vart fall);

Man har ökat sambandsutrustningen ordentligt, från 2 RA 135 MT till 4, och från 3 RA 145/146 MT till 5. Skarpskyttens Ak4 är nu ett udnerstödsvapen förresten. 2 Högantenner istället för 1, 4 signalpistoler istället för 3 och lite annat sånt. Vad är förresten RÖKSPÅRPTR 2?

Man har även skakat frm en ny lista, Sjvutrustning Grupp som alla hemvärnsgrupper har (oavsett typ, förutom sjukvårdsgruppen). Innehåller 1 PATIENTTÄCKE 1, 1 SJUKBÅR 2 MT, BÅRSELE, BÅRMATTA, FÖRBUTR GRP/S.

Edited by Hans Engström

Vad är förresten RÖKSPÅRPTR 2?

Vet inte vilka varianter som finns men den rökspår till signalpistolen jag stött på var en raket (eller hur man nu beskriver ammunition till signalpistol som brinner efter att den lämnat pipan/eldröret) som lämnade ett spår av rök efter sig när den for iväg. Kan visst användas för att peka ut mål och liknande.

Mest finlir verkar det som (men man kan nu läsa dom ordentligt i vart fall);

Man har ökat sambandsutrustningen ordentligt, från 2 RA 135 MT till 4, och från 3 RA 145/146 MT till 5. Skarpskyttens Ak4 är nu ett udnerstödsvapen förresten. 2 Högantenner istället för 1, 4 signalpistoler istället för 3 och lite annat sånt. Vad är förresten RÖKSPÅRPTR 2?

Man har även skakat frm en ny lista, Sjvutrustning Grupp som alla hemvärnsgrupper har (oavsett typ, förutom sjukvårdsgruppen). Innehåller 1 PATIENTTÄCKE 1, 1 SJUKBÅR 2 MT, BÅRSELE, BÅRMATTA, FÖRBUTR GRP/S.

Jäklar, vad ska jag med alla de radioapparaterna till? (= Fast signalpistoler är alltid roligt förvisso.

Jag måste erkänna att mängden 145/146 verkar lite väl tilltagen. Ra 135 avses kanske användas som gruppradio, och det är bra, det kravet har funnits sedan länge, särskilt för förband som övar SIB, men då fattas det en (plutonschefens).

jag blir sällan klokare av att läsa sånt här, särskilt när man får dom innan det TOEM dom är avsedda för ens är fastställt.

Jag måste erkänna att mängden 145/146 verkar lite väl tilltagen. Ra 135 avses kanske användas som gruppradio, och det är bra, det kravet har funnits sedan länge, särskilt för förband som övar SIB, men då fattas det en (plutonschefens).

jag blir sällan klokare av att läsa sånt här, särskilt när man får dom innan det TOEM dom är avsedda för ens är fastställt.

Jo gruppradio är tacksamt, vi har precis köpt PMR inom plutonen - men ra135 är ju klart duglig för detta, och dessutom "riktig" grön utrustning.

Tolkar det som grupperna får Ra135 och NN1, NN2 får var sin Ra146 a la LK35 mes, så fungerar det iaf idag på en del håll. Vart de andra 3 Ra146:orna är tänkta att vara är lite mystiskt, om man inte ämnar tillföra hemvärnsplutonerna fordon. Extra tilldelning i händelse av ytövervakningsuppgift?

Edited by Munin

Tolkar det som grupperna får Ra135 och NN1, NN2 får var sin Ra146 a la LK35 mes, så fungerar det iaf idag på en del håll. Vart de andra 3 Ra146:orna är tänkta att vara är lite mystiskt, om man inte ämnar tillföra hemvärnsplutonerna fordon. Extra tilldelning i händelse av ytövervakningsuppgift?

AT1 ämnar -inte- att bära omkring på 146:a, det kan jag ju säga :clap: Fast det finns ju två singalistsoldater (icke FRO:are) i chefsgruppen. Så man får väl fixa två sådana som bär varsin och hänger med plutch resp. stf..