Jump to content

Recommended Posts

Hoppas verkligen inte Bilkåren skall besätta förarplatserna. Då får vi i praktiken 7 mannagrupper, och måste babysitta en förare som knappt vet vad som är farliga änden på den svarta saken.

Fast man skall inte dra alla över samma kam, jag har nog sett en, max två duktiga bilkårister

 

Du har verkar ha dåliga erfarenheter men vi har bara duktiga bilkårister hos oss. Dom klarar av att göra det vi gör. Och skjuta kan dom så någon barnvakt behövs definitivt inte.

Link to comment
Share on other sites

@Hajjper: Du kanske borde byta pluton i sådana fall, så är det inte här.

 

Lyckligtvis är mitt kompani inte drabbat av detta.

 

Jag har inget emot Bilkåren som organisation, eller jo. Lite. Det finns tyvärr chefer och ledare som rekryterar bilförare till Bilkåren med argument som:

- Du skall bara köra Bv/Tgb, du behöver inte vara post eller kriga.

- Du behöver inte springa, du skall bara köra fordon.

- Gå med så får du CE kort av oss.

osv. osv.

 

Ovanstående är argument tagna från verkligheten, med verkliga Bilkårister. Och vad fan får man för uteffekt om man släpar in personer som detta i ett kompani med väpnad strid som huvuduppgift?

Du får med de som inte är engagerade, bara vill köra fordon, tar inte i vapen, kan inte delta i väpnad strid, kan inte sitta eldpost, kan inte gå skyddsvakt osv. osv.

 

Då tillför man ingenting. Och tillför man ingenting så har man ingenting att göra i Hemvärnet.

 

Hemvärnet är till för de som är engagerade, vill göra skillnad, kan göra skillnad, vill tillföra något till samhället, vill utveckla sig själv och vill jobba i grupp.

 

Det är ingen rättighet att vara med i Hemvärnet, det är ett privilegium.

 

Jag tycker därför att man som organisation inte har något existensberättigande i Hemvärnet om man inte tillför något. Vi når målen i TOEM mer effektivt om vi rekryterar soldater, och utbildar dem till förare. Än att utbilda ovilliga förare till soldater.

Link to comment
Share on other sites

hur ser det ut hos er att bemana de nya beffatningarna i PTOEM så som Stf C LedPlut, Läkare, Teknikstbef, UH-Bef Komp?

Vi har åtminstone en batläkare, på senaste KFÖn fick han göra skarp bedömning på minst en soldat på kompaniet. En jävla resurs att ha.

Link to comment
Share on other sites

Mina fem ören: Ikläder man sig modell 90, och är en del av försvaret, då är det dennes plikt, nej, fel, det är dennes förbannade skyldighet att ställa upp och hjälpa soldaterna, bat.c, plut.c, hkv, vad det än må vara, laga mat, köra fordon, sitta post, eller nedlägga fi medhelst finkalibrig eld, situationen styr, det är upp till den enskilde att "tempoväxla"....

Link to comment
Share on other sites

Understödsvapen saknas fortfarande i TOEM för HvUndförbanden - gör om, gör rätt.

 

Att upprättandet av förbanden byggde mer på internpolitiska hänsynstaganden inom FM än förväntad verkan har inget med dagens HvUndförband att göra.

Så låt oss glömma gårdagens försyndelser och istället sträva framåt.

Link to comment
Share on other sites

Understödsvapen saknas fortfarande i TOEM för HvUndförbanden - gör om, gör rätt.

 

Att upprättandet av förbanden byggde mer på internpolitiska hänsynstaganden inom FM än förväntad verkan har inget med dagens HvUndförband att göra.

Så låt oss glömma gårdagens försyndelser och istället sträva framåt.

 

Tycker det är helt rätt att understödsvapen saknas för Und. Varför ska de ha med sig en massa vapen ut? Hur många tror du vill ingå i und om de ska gå med GRG och 32 bumpor i tre mil? Nej dagens fysiska standard hos Hv är för dålig.

 

Sedan ur mer seriös vinkel är det kanske bättre att und övar på just und under sina KFÖ:er och eventuella söfar. Än att upprätthålla någon form av förmåga och kompetens på understödsvapen.

Link to comment
Share on other sites

Understödsvapen saknas fortfarande i TOEM för HvUndförbanden - gör om, gör rätt.

 

Att upprättandet av förbanden byggde mer på internpolitiska hänsynstaganden inom FM än förväntad verkan har inget med dagens HvUndförband att göra.

Så låt oss glömma gårdagens försyndelser och istället sträva framåt.

 

Tycker det är helt rätt att understödsvapen saknas för Und. Varför ska de ha med sig en massa vapen ut? Hur många tror du vill ingå i und om de ska gå med GRG och 32 bumpor i tre mil? Nej dagens fysiska standard hos Hv är för dålig.

 

Sedan ur mer seriös vinkel är det kanske bättre att und övar på just und under sina KFÖ:er och eventuella söfar. Än att upprätthålla någon form av förmåga och kompetens på understödsvapen.

 

Kompetensen finns redan (om än sannolikt ojämt fördelat, det är hv vi pratar om), dock ej materielen.

Men visst, plocka bort understödsvapnen från samtliga förband som sysslar med spaningstjänst, de behövs ju inte?

 

Har svårt att finna motsatsförhållandet mellan understödsvapen och spaningstjänst, även om just grg inte skulle vara mitt förstahandsval att införa sett till huvuduppgift.

Ksp, prick-/skarpskyttevapen och grt är också understödsvapen som iaf i min värld kan mildra vådan av en sammanstöt vid enhetsstorlekarna stridspar till patrull.

Prick-/skarpskyttevapen har även andra fördelar direkt riktade mot huvuduppgiften.

 

YMMV

 

Edit: Vikttillförseln en eller två ksp per patrull skulle medföra kan förvisso knäcka di tappre fritidsknektarnes ryggar. Å andra sidan ska sambandsmateriel, vattendunkar, högantenn och en massa annat skojigt med som det är (Tänkte någon verkligen på det vid upprättandet av enhetstypen?). Vid strid med små enheter är ksp:n värd sin vikt i guld, även när strid skall undvikas. För ibland saknas alternativ och då är det trevligt att kunna bita ifrån sig temporärt för att kunna slinka undan ärofyllt med svansen mellan benen i hög marschtakt. Det enda som är sämre än att gå från tillgång till belastning som enhet är att upphöra existera.

 

Men som du skriver så bör rimligen fokus ligga på ren spantjänst och samband. Därefter kommer vapentjänst, fordon, understödsvapen m m. Dock ska FM i nuläget inte utbilda fragmenterat, understödsvapen ingår enligt mig i helhetsbilden vilken vi ska utbilda efter.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Någon som förklara varför det kommit order att ksp-skyttar ska ha med sin Ak4? Står det ordagrant i TOEM eller är det bara fredsmässigt säkerhetstänk och stelbent övningsledning som gör att detta tänk finns?

 

(gäller iallafall i Skåne, kan inte uttala mig om övriga UtbGrp)

 

Har aldrig sett någon, någonsin, i SoldF, under lumpen eller i övriga världen där en Ksp58-skytt har med ett gevär också. Men Hv är ju lite spörschial.

Link to comment
Share on other sites

Någon som förklara varför det kommit order att ksp-skyttar ska ha med sin Ak4? Står det ordagrant i TOEM eller är det bara fredsmässigt säkerhetstänk och stelbent övningsledning som gör att detta tänk finns?

 

(gäller iallafall i Skåne, kan inte uttala mig om övriga UtbGrp)

 

Har aldrig sett någon, någonsin, i SoldF, under lumpen eller i övriga världen där en Ksp58-skytt har med ett gevär också. Men Hv är ju lite spörschial.

 

Låter som ett lokalt påhitt. I Halland har ksp-skytten inte med sig AKn.

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Kan man stå skyddsvakt i fredstid med ksp? Eller är det mer lämpligt att ha en ak? Hv huvuduppgift är att skydda och bevaka.

 

Sedan kan en ksp-skytt växla upp och ha en ksp. Då är det som jag ser det mer lämpligt att lämna ak i fordonen.

Link to comment
Share on other sites

Vi körde då iaf Ksp+Ak under GU... Ksp/58 är inte ett personligt vapen.

 

Det där finns det väl lika många variationer på som det funnits VPL-kullar. Vill minnas att en pluton på mitt komp under GU hade som så att 58-skyttarna hade 58an som personligt vapen. (Dock ska det tilläggas att det var en dedikerad understödspluton med obscent mycket grg, ksp, minor och extra ammo)

 

Sen kan det ju som sagt finnas rent övningstekniska skäl till att ksp-skytten lämnar kvar sin ak i kasunen.

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

KSP, GRG, P-skott, PSG är i min värld förstärkningsvapen för Hemvärnet. AK4 är normalbeväpning för soldaterna. Allt eftersom situationen förändras och läget förändras kan högre chef besluta om vilka förstärkningsvapen som ska nyttjas.

 

ÄR motståndaren inte mekaniserad och det är FRED kanske p-skott och GRG inte används som förstärkningsvapen i första läget... Samma sak med KSP. Däremot kommer vi närmare nivån krig eller krigsliknande förhållanden så kan högre chef förändra beväpningen och slagkraften i olika enheter.

Link to comment
Share on other sites

På Gotland lämnar oftast KSP-skytten AKn. Skall vi öva 100% i fredstid tar vi inte ens med KSPn. Det är ganska svårt att hävda nödvärn när man fredar sig med KSP.

 

P-skott och GRG tas endast med på order, när läge och uppgifter kräver.

När jag hade PSG-skytt i min grupp bestämde jag som grpch vilket vapen han skulle ta med. Han behövde inte släpa på båda samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

...Han behövde inte släpa på båda samtidigt.

 

Om vi ska öva eldöverfall, behövs då Ak4:an med fram för Ksp-skytten?

 

Fk Satan?

 

Svaret är enkelt... Ni ska inte öva på det...

 

Enl TOEM som finns på hemvarnet.se

 

Hemvärnsinsatspluton ska kunna lösa en eller flera av nedanstående huvuduppgifter (H). Övriga uppgifter (Ö) är krav på vad kompaniet ska kunna efter utökad utbildning (utöver nuvarande utbildningstid) och tillförsel av resurser (bl.a. ekonomiska). Dessa uppgifter ska övas först på särskild order. Befälsutbildning ska dock genomföras för att vidmakthålla kompetens.

 

 

Hemvärnsinsatspluton ska kunna:

H1 Ta objekt eller knutpunkt.

H2 Skydda plutonsobjekt eller knutpunkt sabotage.

H3 Försvara knutpunkt/område/objekt mot sabotage.

H4 Skydda materieltransport samt personaltransport av obeväpnad personal upp till 600 km

H5 Bevaka objekt eller knutpunkt mot sabotage.

H6 Upprätta oplats (er)

H7 Genomföra rörlig spaning

 

 

Ö1 Genomföra eldöverfall

Ö2 Genomföra mineringar

 

Så är eldöverfall en huvuduppgift eller en övrigtuppgift?

 

ska hemvärnet öva på huvuduppgifter eller övrigtuppgifter?

 

så är KSP-skyttens placering av AK4 vid övande av eldöverfall en fråga att fundera över?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Om vi ska öva eldöverfall, behövs då Ak4:an med fram för Ksp-skytten?

 

 

Nu tänker jag vara lite petig ;-) men är inte eldöverfall en s.k. "övrig uppgift"?

 

 

"...ska kunna lösa en eller flera av nedanstående huvuduppgifter (H). Övriga

uppgifter (Ö) är krav på vad kompaniet ska kunna efter utökad utbildning (utöver nuvarande

utbildningstid) och tillförsel av resurser (bl.a. ekonomiska). Dessa uppgifter ska övas först på

särskild order."

..//...

"Ö1 Genomföra eldöverfall"

 

 

EDIT: Du var lite snabbare på tangentbordet Satan, skrivbordjägare? :lol:

Edited by Fk Fjellman
Link to comment
Share on other sites

Ey, jag är inte ansvarig för hur våra övningar läggs upp. Vill ni ta den diskussionen, mejla Skånska gruppen: [email protected], eller varför inte varenda utbildningsgrupp i hela frakking Sverige, för upplägget är samma där. Strid OCH Skyddsvakt.

 

 

Svara på frågan istället.

Link to comment
Share on other sites

Var finner jag i skyddslagen eller i nödvärnsrätten att ksp/Archer/rb70/osthyvel ej får användas för att lösa uppgiften?

 

Oförsvarligt sa Bill.

 

(Förutsatt att laga befogenhet i samma lagkapitel som nödvärn icke kan hävdas i situationen.

 

Försvarbart sa Bull.)

 

 

I de flesta situationer räcker det med ett välsmort munläder eller tyvärr våld i den lägre skalan av våldstrappan för att upprättahålla lagen/lösa uppgiften, men inte ska vi hitta på egna begränsningar som i en skarp situationen förhindrar lösandet av uppgiften när lagstödet finns om situationen kräver det?

 

Sen ska det vid utbildning påtalas och utbildas mot vad som är lämpligt och normalt i grundsituationen, men inget eget hittepå som begränsar handlingsalternativen för soldaten när det väl blir verklighet av, tack.

 

"Jag lät buset elda upp min kamrat för jag kunde inte ta mig närmare och jag hade bara en ksp tillgänglig och den fick jag inte använda, det har jag läst på soldf..."

 

YMMV

Link to comment
Share on other sites

Om vi ska öva eldöverfall, behövs då Ak4:an med fram för Ksp-skytten?

 

Fk Satan?

Öva och utrusta dig som du skulle verka i en skarp situation. Tror inte du lämna Ak4B i kasun då.

 

Men enligt TOEM så ska han väl enbart ha PSG.

Var i TOEM står det? På alla befattningar står SKYTTESOLD = skyttesoldat utrustad med AK4B sen står det efter / vilken tillägsuppgift soldaten har, inte vilket vapen han bär.

Link to comment
Share on other sites

Ey, jag är inte ansvarig för hur våra övningar läggs upp. Vill ni ta den diskussionen, mejla Skånska gruppen: [email protected], eller varför inte varenda utbildningsgrupp i hela frakking Sverige, för upplägget är samma där. Strid OCH Skyddsvakt.

 

 

Svara på frågan istället.

 

Tycker att svaret på frågan är ganska självklart... men tyvärr är det inte lika självklart överallt.

 

Men om du läst lite längre upp i tråden hade du sett följande svar:

 

KSP, GRG, P-skott, PSG är i min värld förstärkningsvapen för Hemvärnet. AK4 är normalbeväpning för soldaterna. Allt eftersom situationen förändras och läget förändras kan högre chef besluta om vilka förstärkningsvapen som ska nyttjas.

 

ÄR motståndaren inte mekaniserad och det är FRED kanske p-skott och GRG inte används som förstärkningsvapen i första läget... Samma sak med KSP. Däremot kommer vi närmare nivån krig eller krigsliknande förhållanden så kan högre chef förändra beväpningen och slagkraften i olika enheter.

 

 

så kortfattar, chef bestämmer hur soldaten ska göra. Däremot behöver inte soldat eller chef öva på detta under nuvarande omständigheter.

Link to comment
Share on other sites

 

När jag hade PSG-skytt i min grupp bestämde jag som grpch vilket vapen han skulle ta med. Han behövde inte släpa på båda samtidigt.

 

Men enligt TOEM så ska han väl enbart ha PSG.

 

När jag bedömer stridsavstånd runt 20m skiter jag i vad PSG-skytten tycker och tänker, jag beslutar att PSG't lämnas i bakre läge och AK4 tas med. Annars kan soldaten kvarstanna i bakre läge med sitt PSG.

Link to comment
Share on other sites

Menar att det var tjaffs om det där med en soldat 1 vapen under transport som gjorde att vi för 7-8 år sedan fick lägga kvar ak´n i kasun när ksp´n plockades ut. Jag fick inte för övn.ledningen ha med mig ak´n när jag gick som ksp skytt under "Operation våreld" i 2003.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde lumpen 86-87 i en organisation där varje pluton hade en särskild KSP-grupp med två KSP. Det var min grupp. Det var aldrig tal om annat än att alla skulle ha med sin AK4 också, och jag tycker det var riktigt. Är det krig lämnar man inte ifrån sig sitt personliga vapen någonsin av något som helst skäl, och om man alls tar med sig KSP är det krig, eller tillräckligt nära för att tänka på det sättet. Det kan ju bli så att man omorganiserar i fält så att gruppen lämnar ifrån sig sina KSP, eller skiten träffar fläkten på ett sådant sätt att man blir av med dem. För övrigt var jag med om flera gånger att en KSP58 gick sönder i fält, den har ju en komplex mekanik, men jag var aldrig med om att en AK4 gick sönder så att den inte alls kunde användas före verkstadsbesök.

Link to comment
Share on other sites

Är på väg OT med Ksp58, men bara undrar med hänvisning till "är det krig", så säger jag igen: Hur många från USA, Storbritannien, Danmark, Polen mfl länder som krigar(t) i Irak och Långtbortistan nyss har ni sett med Ksp 58/motsvarande, och en M4/L85/Ak74/motsvarande?

Link to comment
Share on other sites

Är på väg OT med Ksp58, men bara undrar med hänvisning till "är det krig", så säger jag igen: Hur många från USA, Storbritannien, Danmark, Polen mfl länder som krigar(t) i Irak och Långtbortistan nyss har ni sett med Ksp 58/motsvarande, och en M4/L85/Ak74/motsvarande?

En del, även om det i några av dessa länder är så att en ksp även är ett personligt eldhandvapen.

fa84eae4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...