Jump to content

Recommended Posts

Frågan är ju hur man gör med frekvenserna egentligen..

 

Personligen anser jag nog att plutonen ska agera inom ett eget nät, 4 plutoner med 4 grupper som pladdrar på KompStri blir vansinnigt rörigt (även med ok disciplin).

 

Bästa är ju om PlutCh har 135:a för plutonsnät + 146a för kompstri. Om man nu ska utnyttja radion optimalt inom plutonen d.v.s.

Link to comment
Share on other sites

Men då är det mysteriet ju löst! Så här blir det; Plutstri AQ1 Ra 145/AQ2 Ra 145 ----> EA Ra 135/FA Ra 135/GA Ra 135/HA Ra 135 Kompstri QN---->AQ1 Ra 145/AQ2 Ra 145 och, eftersom plutonerna ska kunna eldreglera; Kompart ---->AQ1 Ra 145

 

Visserligen så kan det bli lite tungt för plutonchefen med tre Ra 145 men.... :uzi

Link to comment
Share on other sites

Men då är det mysteriet ju löst! Så här blir det; Plutstri AQ1 Ra 145/AQ2 Ra 145 ----> EA Ra 135/FA Ra 135/GA Ra 135/HA Ra 135 Kompstri QN---->AQ1 Ra 145/AQ2 Ra 145 och, eftersom plutonerna ska kunna eldreglera; Kompart ---->AQ1 Ra 145

 

Visserligen så kan det bli lite tungt för plutonchefen med tre Ra 145 men.... :wub:

 

:rockon::baskerFN::rockon:

Borde få stopp på vilken överenergisk plutch som helst... :D

Link to comment
Share on other sites

Men då är det mysteriet ju löst! Så här blir det; Plutstri AQ1 Ra 145/AQ2 Ra 145 ----> EA Ra 135/FA Ra 135/GA Ra 135/HA Ra 135 Kompstri QN---->AQ1 Ra 145/AQ2 Ra 145 och, eftersom plutonerna ska kunna eldreglera; Kompart ---->AQ1 Ra 145

 

Visserligen så kan det bli lite tungt för plutonchefen med tre Ra 145 men.... :Malaj:

Kan det inte vara lämpligt att AQ1 lyssnar av Kompstri QN medan AQ2 lyssnar av Plutstrinätet?

Kompaniet har ju ett begränsat antal RA 145/146 att tillgå.

Link to comment
Share on other sites

När jag var plutonssignalist löste vi det som följer: Två Ra 145/146 monterade i tgb. En för kompstri och en för plutstri. Funkar under fordonsmarsch och i förläggning men det är lite småjobbigt att passa två nät hela tiden :P

 

Sen hade jag en till Ra 145 för kompstri, monterad på ryggsäcksmes, som jag tog med mig när det skulle krigas rörligt. Användes för kompstri och då fick plutonchefen lösa plutstri bäst han ville, med egen Ra 135 eller att tillfälligt byta frekvens på min burna Ra 145 :navy:

Link to comment
Share on other sites

Hjärnsläpp, 763 ska det vara.

Info till icke sambandsfolk:

Ra 763 är en civil ICOM IC-707 KV rigg.

Den är tänkt att användas tillsammans med PC-DART/SwALE. (Digitalt)

Det går även alldeles utmärkt att köra telefoni (pratradio) USB med den.

Link to comment
Share on other sites

Men då är det mysteriet ju löst! Så här blir det; Plutstri AQ1 Ra 145/AQ2 Ra 145 ----> EA Ra 135/FA Ra 135/GA Ra 135/HA Ra 135 Kompstri QN---->AQ1 Ra 145/AQ2 Ra 145 och, eftersom plutonerna ska kunna eldreglera; Kompart ---->AQ1 Ra 145

 

Visserligen så kan det bli lite tungt för plutonchefen med tre Ra 145 men.... :rockon:

Kan det inte vara lämpligt att AQ1 lyssnar av Kompstri QN medan AQ2 lyssnar av Plutstrinätet?

Kompaniet har ju ett begränsat antal RA 145/146 att tillgå.

Funkar så länge AQ1 och AQ2 är på samma ställe. Om de delar sig har AQ1 svårt att ge order till plutonen... Alternativet är att AQ1 och 2 har två signalister var och kanske en signalist för ev komp/batartnät.... 5 signalister per pluton är lite halvråddigt att få fram kan jag gissa

Link to comment
Share on other sites

Jag fick veta i december förra året att Ra135 skulle avvecklas, och att de bla hade sluta att reparera eventuella fel på dem. Vidare fick jag höra att det inte fanns så överdrivet många kvar så att vi skulle vara rädda om de vi hade ute. Är detta ändrat eller har de hittat flera, annars tycker jag det är underligt att det utökar antalet 135:or som ska användas.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick veta i december förra året att Ra135 skulle avvecklas, och att de bla hade sluta att reparera eventuella fel på dem. Vidare fick jag höra att det inte fanns så överdrivet många kvar så att vi skulle vara rädda om de vi hade ute. Är detta ändrat eller har de hittat flera, annars tycker jag det är underligt att det utökar antalet 135:or som ska användas.

 

Att ge dem till Hemvärnet kanske är ett bra sätt att slutkonsumera dem ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick veta i december förra året att Ra135 skulle avvecklas, och att de bla hade sluta att reparera eventuella fel på dem. Vidare fick jag höra att det inte fanns så överdrivet många kvar så att vi skulle vara rädda om de vi hade ute. Är detta ändrat eller har de hittat flera, annars tycker jag det är underligt att det utökar antalet 135:or som ska användas.

 

Att ge dem till Hemvärnet kanske är ett bra sätt att slutkonsumera dem ;)

Spelar ingen som helst roll, då vårt kompani till dags dato INTE fått ut det antal Ra 135 som vi enligt nu gällande (P)TOEM skall ha. :blink::navy:

FMLog :bash: larsev,Sbgrpch

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Satt och letade efter pTOEM själv och märkte att länkarna inte fungerar. Denna hittade jag dock efter lite letande:

 

pTOEM OBS. Den gamla.

 

68 sidor spännande läsning! :)

 

 

Edit: här hittade jag den

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är det någon som sett den nya, eller ens ett förslag? Vi står inför reorg på 3 komapnier som ska bli ett, och det vore nog positivt om vi visste hur vi skulle organsiera oss. Jag blir försiktigt glad över att ha sett U-listor på en mobspelsövning med Org2007 på där man visar "Packgrupp ur Stabs- och trosspluton", men det framgick inte om den hänvisade till insatskompani enbart elelr även 'vanligt' hemvärnskompani.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som sett den nya, eller ens ett förslag? Vi står inför reorg på 3 komapnier som ska bli ett, och det vore nog positivt om vi visste hur vi skulle organsiera oss. Jag blir försiktigt glad över att ha sett U-listor på en mobspelsövning med Org2007 på där man visar "Packgrupp ur Stabs- och trosspluton", men det framgick inte om den hänvisade till insatskompani enbart elelr även 'vanligt' hemvärnskompani.
Det ser ut som vi alla kan vänta ett tag... I senaste Hv-blaskan anges på sid 11 "Rådets arbetsgrupper har kommit igång i varierande grad. Så här var läget i början av november. Ny taktisk målsättning: Rådet följer stabens arbete, som är försenat. Rekrytering: Ett första möte sker första kvartalet 2007." 8-/

Eller så skulle man kunna säga att de som har trumpetat om nytt TOEM kanske inte borde sålt skinnet förrän björnen är skjuten. Eller så kanske man kan säga att man själv är väldigt naiv som inte har lärt sig vad snart betyder i firman i allmänhet och Hv i synnerhet.

 

Att beslutsgången till nytt TOEM då tydligen är en arbetsgrupp utsedd av Rikshemvärdsrådet känns ju en gnutta underligt. Osökt drar jag mig till minnes ordstävet; en kamel är en häst som har designats av en kommitté. Nu är jag kanske ute och cyklar... Vore det inte rimligare om pucken låg hos ATK!? Nu känns det ju som att det kan bli lite fritt valt arbete hos Hv? Utan ta heder och ära av den aktuella arbetsgruppen så är de väl i ärlighetens namn inte utsedda från hemvärnsråden till rikshemvärnsrådet för sina glimrande taktiska, organisatoriska eller ekonomiska kunskaper!? Hade det inte varit några procent bättre om den aktuella arbetsgruppen hade tillsatts utifrån merit och kompetens och med ett urvall utan någon som helst begränsning till organisatorisk eller eg nationell tillhörighet? :dribble:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 months later...

@Hans Engström

Fanns det i lägesrapporten någon tidsplan angiven för när det nya TOEM kommer ut till den gröna massan eller blir det till att gissa utifrån tidigare information i HV-blaskan och den här tråden?

Det ser ut som vi alla kan vänta ett tag... I senaste Hv-blaskan anges på sid 11 "Rådets arbetsgrupper har kommit igång i varierande grad. Så här var läget i början av november. Ny taktisk målsättning: Rådet följer stabens arbete, som är försenat. Rekrytering: Ett första möte sker första kvartalet 2007."

Svepande ordalag funkar utmärkt. Jag har efter en 2½ omorganiseringar fått en viss vana vid att det är skillnad på 'Nice to know' och 'Need to know*... :)

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

har bara läst igenom det lite snabbt, och jag är lite besviken på det nya TOEM som är på väg. Tycker det är en tillbaka gång för hemvärnet. Tyvärr. Hemvärnet går mer och mer mot att bli en infanteristyrka och mindre och mindre till att vara en Säkerhetsstyrka modell SäkBat... Personligen hade jag sett ett närmare mot SäkBat uppgifter och ett tydligare avståndstagande från Infanteriet... Men nu blev det tvärtom, tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Mycket allmänt hållet, P(ersonal) och U(trustningslistorna) är inte med ännu.

 

Men man har verkligen rensat i uppgifterna. För pluton gäller nu (om inget ändras);

 

H1 Skydda objekt eller knutpunkt

H2 Försvara terrängavsnitt

för insatspluton tillkommer

H3 Skydda transport

 

för bägge finns även

 

Ö1 Utföra eldöverfall

 

och sen är det slut.

 

Verkar som man därmed avser göra det jag trott länge, plocka bort 30 timmars plutonerna.

Link to comment
Share on other sites

Så i princip blir HV Infanteri förband uttan upgiften Ta Terräng?

 

H3 Skydda transport - En transprot i 55kmh är inte så bra eller? Något nytt om nya fordon? TGB är väldigt olämpligt för denna uppgift anser jag.

Link to comment
Share on other sites

Japp, det nämns lite grann (caveat: detta är nog saker som kommer att eventuellt ändras när man sätter sig i höst):

 

Fordon för kok och tross skall finnas på alla kompanier (och bataljon). Jag antar att sjukvårdens fortfarande är från Aplats.

 

För hemvärnskompani tillförs trupptransportresurser vid behov.

 

Hemvärnsinsatskompani som normalt uppträder norr om Dalälven utrustas med översnöfordon.

Hemvärnsinsatskompani som normalt uppträder söder om Dalälven skall vara hjulburna dock skall en pluton per insatskompani utrustas med översnöfordon.

 

senare (under pluton) står det att Hemvärnsinsatspluton som uppträder söder om Dalälven utrustas med hjulfordon av standardtyp (men igen att en per kompani har bandvagn). Översnöfordon benämns här bandvagn.

 

Skulle ta en vild gissning och säga att 20bilens saga nu snart är all.

Edited by Hans Engström
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...