Lt.E Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 Hittade ett par trådar med (våta) drömmar om filmatiseringar, men ingen som tar upp de som finns. Filmatiseringar av böcker , Vilka ligger i topp på önskelistan? Svensk Filmatisering, Krigsfilm TV4 har under ett par söndagskvällar visat några av Clancy mästerverk som blivit film. För min del så är "Jakten på Röd Oktober" OK. Tycker Baldwin passar bra som Ryan. Harrison Ford (Påtaglig fara, Patrioter), Nja. Filmerna sådär. Ben Affleck, inte alls. Vet inte om det är han eller filmen som suger mest. När det gäller våra svenska Hamilton filmer så gillar jag Skarsgård i de två första, har dock problem med Haber efter att sett Sunes Sommar och Julkalendern. Hamilton är enligt mig en total katastrof, här verkar det som att filmen endast är till för produktplacering. Vad gillar ni bensinmacken i Murmansk eller kortet som zoomas in när Carl skall öppna ett fönster. Lite nostalgi var det dock att återse Mark Hamill (Luke Skywalker). Shakalen från 73 funkar väl fortfarande. Sedan har vi dessa Alistair MacLean som man växte upp med. Tycker faktiskt att Örnnästet med en ung Clintan håller än. Skall man egentligen se filmen efter att ha läst boken? Eller skall man gå andra vägen? Ofta blir man ju faktiskt bara besviken efter de två timmar man offrar på en halvdålig film. Har faktiskt inte sett Da-Vinci koden än. Kanske det hör till folkbildningen att göra det? Eftersom boken tappade så mycket i slutet så kanske det är samma med filmen? www.imdb.com
C DK012 Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 Filmen är dålig på precis samma sätt som boken är bra. Det är makalöst hur man har kunnat förvandla en rätt anständig sidvändare som i stort sett är en enda lång jakt, till en film som från början till slut är en longör med ett överflöd av cheesig dialog och överdrivet pedagogiska jaså-var-det-sådär-sekvenser.
Phantom Goodbye Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 Hittade ett par trådar med (våta) drömmar om filmatiseringar, men ingen som tar upp de som finns. TV4 har under ett par söndagskvällar visat några av Clancy mästerverk som blivit film. För min del så är "Jakten på Röd Oktober" OK. Tycker Baldwin passar bra som Ryan. Harrison Ford (Påtaglig fara, Patrioter), Nja. Filmerna sådär. Ben Affleck, inte alls. Vet inte om det är han eller filmen som suger mest. När det gäller våra svenska Hamilton filmer så gillar jag Skarsgård i de två första, har dock problem med Haber efter att sett Sunes Sommar och Julkalendern. Hamilton är enligt mig en total katastrof, här verkar det som att filmen endast är till för produktplacering. Vad gillar ni bensinmacken i Murmansk eller kortet som zoomas in när Carl skall öppna ett fönster. Lite nostalgi var det dock att återse Mark Hamill (Luke Skywalker). Shakalen från 73 funkar väl fortfarande. Sedan har vi dessa Alistair MacLean som man växte upp med. Tycker faktiskt att Örnnästet med en ung Clintan håller än. Skall man egentligen se filmen efter att ha läst boken? Eller skall man gå andra vägen? Ofta blir man ju faktiskt bara besviken efter de två timmar man offrar på en halvdålig film. Har faktiskt inte sett Da-Vinci koden än. Kanske det hör till folkbildningen att göra det? Eftersom boken tappade så mycket i slutet så kanske det är samma med filmen? www.imdb.com Örnnästet och Kanonerna på Navarone har ju lite kultstatus. Åtta glas är hyfsad filmatisering av en ok bok. Påtaglig fara, ja, så där. har inte läst Blackhawk down men gillar filmen.
Ragulin Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 Jag måste säga att jag tycker Sagan om Ringen-triologin blev alldeles vansinningt bra på film. Ett ambitiöst jobb av Peter Jackson, som lyckas hålla sig hyfsat trogen den litterära förlagan. Förvisso saknade jag Tom Bombadill och händelserna i Gamla Skogen, men inte så att det störde. Okänd Soldat är ett annat litterärt verk som låtit sig avbildas väl på celluiden. Jag tänker främst på den äldre svart-vita versionen från 50 eller tidiga 60-talet. Das Boot blev också bra på film, fast då gäller den låååånga versionen som gick som tv-serie och senare utkom på video/dvd. En film som jag är lite kluven till är David Lynchs filmatisering av Frank Herberts böcker om Dune. Vansinningt snygga miljöer och en antydan till trofasthet visavi böckerna, men efter strid med filmbolaget, tvingades Lynch att hålla filmen betydligt kortare än han tänkt sig och själva filmen blir därför ganska fragmentarisk -och stundals obegriplig -för den som inte läst böckerna. Nu vet jag inte om man kan lyfta fram Coppolas Apocalypse Now i det här sammanhanget, eftersom filmen är en väldigt radikal omarbetning av den litterära förlagan Heart of Darkness av Joseph Conrad. Som film betraktat är apokalypsen enastående bra och boken är ju en gigant, men de skiljer sig åt på så många sätt att man nog måste säga att de båda storheterna står för sig själv. Fear and Loathing in Las Vegas av Hunter S. Thompson är ju en hysteriskt rolig bok jag personligen skrattat mig harmynt över och faktiskt lyckades Johnny Depp porträttera den vansinnige journalisten väl på filmduken. En bok jag väntat länge på att få se filmatiserad är Conspiracy of Dunces av John Kennedy Toole. Helt obegripligt att den inte blivit filmatiserad än! Läs boken så förstår ni varför. På svenska heter den Dumskallarnas Sammansvärjning. Köp den, låna den eller stjäl den -men läs!!!
Ing Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 En bok jag väntat länge på att få se filmatiserad är Conspiracy of Dunces av John Kennedy Toole. Helt obegripligt att den inte blivit filmatiserad än! Läs boken så förstår ni varför. På svenska heter den Dumskallarnas Sammansvärjning. Köp den, låna den eller stjäl den -men läs!!!Hur skulle det kunna bli film av den? Menar du att det är på gång?
Ragulin Posted August 13, 2006 Report Posted August 13, 2006 En bok jag väntat länge på att få se filmatiserad är Conspiracy of Dunces av John Kennedy Toole. Helt obegripligt att den inte blivit filmatiserad än! Läs boken så förstår ni varför. På svenska heter den Dumskallarnas Sammansvärjning. Köp den, låna den eller stjäl den -men läs!!!Hur skulle det kunna bli film av den? Menar du att det är på gång? Vad jag menar är att OM någon gjort film på den boken, så vore det kul. Helst i regi av John Waters eller motsv. En helt hysteriskt rolig bok som borde kunna funka riktigt bra på bioduken. Jag kan inte fatta varför ingen tagit upp den ännu, men jag misstänker att någon inte vill släppa rättigheterna.
Lt.E Posted August 13, 2006 Author Report Posted August 13, 2006 Jag måste säga att jag tycker Sagan om Ringen-triologin blev alldeles vansinningt bra på film. Ett ambitiöst jobb av Peter Jackson, som lyckas hålla sig hyfsat trogen den litterära förlagan. Förvisso saknade jag Tom Bombadill och händelserna i Gamla Skogen, men inte så att det störde. (---) Jag är förmodligen den enda i Sverige som inte sett "Sagan om ringen", har inte läst böckerna heller. Men, alla som sett dem är ju helsålda. En annan filmatisering är ju Gudfadern. Har inte läst boken, men fimerna är underbara. Kan boken rekomenderas?
Stefan F Posted August 13, 2006 Report Posted August 13, 2006 Vad jag förstått (har inte läst boken själv) så överträffar Gudfadern-filmerna boken (böckerna?) vida. Fjärde prokotollet blev en bra film av Forsythes bok tycker jag. Tänkte räkna upp några MacLean-böcker som blivit dugliga filmer, men gör så här för enkelhetens skull: Filmatiseringar av Alistair MacLean-böcker Örnen har landat var väl inte så pjåkig den heller. Till sist, en av mina absoluta favoritfilmer: En världsomsegling under havet (1954) MYCKET bättre än boken anser jag.
Status quo Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Slå mig inte för hårt nu.... men sagan om ringen filmerna är bättre än böckerna!! Det händer mer (eller snabbare) och sjungs mindre töntiga sånger, samt glorifieras mindre. Ska bli kul att se om ARN blir nå bra, böckerna var bra iaf..
Lt.E Posted August 14, 2006 Author Report Posted August 14, 2006 Måste faktisk erkänna att jag är lite förtjust i Kalle och chokladfabriken. Kommer ihåg när Ernst-Huga läste ur böckerna, inte en filmatisering men ändå. Men Johnny Depp gör ytterliggare en bra prestation i Tim Burtons version.
Stefan F Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Jag såg just Dreamcatcher. Det var en mycket bra gjord filmatisering av Stephen Kings bok. Vad man sedan tycker om själva storyn är ju en helt annan sak.
C DK012 Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 Jag har länge varit sugen på en mastodontig kalla-krigsfilm i stil med en filmatisering av "Röd Storm" (för att inte nämna Op Garbo). Med dagens nivå på datoranimationen skulle en scen med en framryckande gardespansararmé genom Fuldapasset (eller i bokens Alfeld-an-der-Leine) knappt ens överträffas av verkligheten.
404 Skenberg Posted August 27, 2006 Report Posted August 27, 2006 Jag säger bara: Den gröna milen av Stephen King. Boken är mkt bra och filmen är även dem mkt bra och att filmen följer boken väldigt bra. Sevärd film enligt mig i alla fall samt att boken är även den väldigt läsvärd. Mvh 404 Skenberg
Axial Posted August 27, 2006 Report Posted August 27, 2006 Jag tyckte inte alls om filmatiseringen av Sagan Om Ringen men det kan å andra sidan bero på att jag läst böckerna så många gånger att filmerna helt enkelt inte stämde överens med mina fantasibilder av hur allt skulle se ut. Hade jag inte läst böckerna hade nog filmerna varit mer än OK. En filmatisering jag däremot hade klarat mig utan är Liftarens Guide till Galaxen, maken till fiasko var det länge sedan jag såg. Annars håller jag med 404 Skenberg; Den gröna milen blev riktigt bra. Även Jurtjyrkogården blev en bra film.
Beafer Posted August 29, 2006 Report Posted August 29, 2006 Jag har länge varit sugen på en mastodontig kalla-krigsfilm i stil med en filmatisering av "Röd Storm" (för att inte nämna Op Garbo). Med dagens nivå på datoranimationen skulle en scen med en framryckande gardespansararmé genom Fuldapasset (eller i bokens Alfeld-an-der-Leine) knappt ens överträffas av verkligheten. Kan bara instämma, för inte att tala om att se en hel hangarfartygsgrupp gå upp i rök på Nordatlanten.
Blademaster Posted September 1, 2006 Report Posted September 1, 2006 Boken ROTEBROLIGAN, skriven av Anders Johansson himself.Allt utspelades under 70-talet ,den skulle jag vilja blev film, vilken historia! Läs boken!! P.S den och Gusten Grodslukare är dom enda böckerna jag läst
Lerede Posted September 2, 2006 Report Posted September 2, 2006 // Ok, nu blev jag lite tveksam till valet av tråd... Här är en gammal tråd med önskemål om framtida filmatiseringar Filmatiseringar av böcker men då den inte har varit aktiv sedan 2003 och ovanstående post också behandlar ett önskemål om filmatisering så får det bli här... (Nu har jag iaf försökt göra rätt ) // Det är förvisso inte en bok (tror iaf inte att någon har skrivit om det) men jag skulle vilja se en filmatisering av Militärligan. Jag visste inte så mycket om dem men hörde en dokumentär om ligan i P3 Dokumentär (27/8-06).
Lfskbat Posted September 2, 2006 Report Posted September 2, 2006 @ CDK012 Håller med dig till 100%, Op Garbo eller Röd Storm hade platsat på filmduken En annan film jag också skulle vilja se är en filmatisering av pansarslaget vid Kursk
Beafer Posted September 14, 2006 Report Posted September 14, 2006 Jag hade klarat mig väldigt bra utan Döden på larvfötter. Oavsett vad man tycker om böckernas sanningshalt, så är de ju faktiskt ganska underhållande. Filmen hade ingenting av böckernas charm eller humor. Riktigt kasst. Garrr.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.