Jump to content

Tony Stigsson?


Recommended Posts

vad är det som är fel? Menar du att sexualitet INTE ger utlopp för undertryckta drag i någons person? Menar du att man INTE kan uttyda en människas personlighetsdrag genom att studera dennes sexualitet? Menar du att våld mot och förnedring av kvinnor inte har något med individens självuppfattning och tidig relation till mor och/eler andra kvinnor att göra? Menar du att han INTE utgör en säkerhetsrisk? Menar du att han INTE lever med en medveten inneboende konflikt? Menar du att han INTE utsatts för någon form av övergrepp under sin uppväxt? Om du är arg på mitt sätt att skriva och mina slutsatser så är det helt ok, men det är inte du skriver. Vilket än en gång får mig att undra varför du reagerar så emotionellt. Men det är ditt problem som du får jobba med i enskildhet - jag tror inte att andra här på forumet är intresserade av det eller ditt och mitt argumenterande, så nu återgår vi till ordningen och ämnet: Stigsson, som andra nu får ta över.
Är det verkligen så konstigt att någon reagerar på är hur svepande du uttalar dig, vad vet du om Stigsson som vi inte vet? Om det inte är några fler erfarenheter/källor än det som gått att läsa dags- och kvällspress som du utgått ifrån i dina "studier", är det verkligen rimligt att göra en så långtgående och definitiv analys som du gör?

 

Att du dessutom gör det med stöd i teorier som på många håll blivit kraftigt ifrågasatta eller t.o.m. vederlagda och avslutar det med en snabbanalys á la Freud av den som svarat gör att det är lite svårt att ta det på allvar. Därmed inte sagt att Stigsson inte gjort bort sig ordentligt men det kommer förhoppningsvis utredas av både domstol och Statens ansvarsnämnd/Försvarsmaktens personalansvarsnämnd utan att vi ska behöva blanda in egenkomponerade psykoanalyser.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan vi sätta punkt i denna sandlådedebatt i debatten nu?

Nuff said....

 

Jag måste åter lyfta frågan om hur det kan vara möjligt att man från början inte tyckt att hanteringen av hemliga handlingar var såpass allvarlig att det borde räckt till en fällande dom?

 

Om man tar på foliehatten så kan 2 alternativ dyka upp:

- Man ser egentligen inte så allvarligt på det här eftersom hemligheterna inte är av största vikt.

Man använde istället de här upgifterna för att ge tyngd åt argumeneten om att man inte kan ha honom kvar i FM.

 

- Man kände till upgifterna om de hemliga handlingaran men för att inte det skulle läcka ut och skapa skandal så mörkade man det eftersom de andra punkterna var minst lika "hett" i media, och mer än väl räckte till för att skapa rubriker.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste åter lyfta frågan om hur det kan vara möjligt att man från början inte tyckt att hanteringen av hemliga handlingar var såpass allvarlig att det borde räckt till en fällande dom?

 

Hanteringen av dessa dokument och den "felaktiga" hanteringen av dessa blev känt efter

husransakan där polis letade efter helt andra saker.

Det faktumet att han strött omkring K.H-handlingar i hela huset sjönk nog sakta in efterhand som

polis & åklagare gick igenom bevis inför rättegången där "kvinnofridsbrott" var åtalspunken.

 

Om man tänker tanken att de ansvariga för bevissammanställning inte visste VAD dom satt med kanske det finns förklaring till att det inte togs upp direkt.

Link to comment
Share on other sites

Om man tänker tanken att de ansvariga för bevissammanställning inte visste VAD dom satt med kanske det finns förklaring till att det inte togs upp direkt.

Vilket leder till en intressant tanke: kan de ha gjort sig skyldiga till "obehörigt befattande med hemlig handling"? :blink:

Link to comment
Share on other sites

En betydligt viktigare fråga är VEM mer som kan ha läst dessa handlingar? var de bara hemtagna i rent hobbysyfte eller fanns det enda syften?

 

Kan stigsson ha varit en av vår tids största spioner? Finns en del klassiska varningstecken på honom...

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

En betydligt viktigare fråga är VEM mer som kan ha läst dessa handlingar? var de bara hemtagna i rent hobbysyfte eller fanns det enda syften?

 

Kan stigsson ha varit en av vår tids största spioner? Finns en del klassiska varningstecken på honom...

Nej det känns som ren klantighet. En riktig spion hade inte strött handlingar omkrig sig i ett hus

där man har sin dygnsvila. En riktig spion hade haft sakerna inlåst ngn annastans eller haft saker på

mikrofilm.

Link to comment
Share on other sites

En riktig spion hade haft sakerna inlåst ngn annastans eller haft saker på

mikrofilm.

 

Hur vet du det? Är du spion eller? Otroligt klantigt av dig att försäga dig sådär.. såvida du inte är en väldigt slipad spion som kör en dubbelbluff för att visa din "oskuld".. hmm.. Med tanke på att många av dina inlägg på forumet kanske inte rankats bland de topp 10.000 smartaste så försöker du få oss att tro att du bara är en harmlös idiot, och så sitter du i själva verket där och bara hoppas på att vi ska råka avslöja något för dig. Fan.. slipat grabben. Men nu vet vi vem du är.

Kanske skulle ringa SÄPO/MUST och be dem göra ett hembesök.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

En betydligt viktigare fråga är VEM mer som kan ha läst dessa handlingar? var de bara hemtagna i rent hobbysyfte eller fanns det enda syften?

 

Kan stigsson ha varit en av vår tids största spioner? Finns en del klassiska varningstecken på honom...

Nej det känns som ren klantighet. En riktig spion hade inte strött handlingar omkrig sig i ett hus

där man har sin dygnsvila. En riktig spion hade haft sakerna inlåst ngn annastans eller haft saker på

mikrofilm.

Ibland .......... blir man bara ledsen och tappar hoppet helt för delar av mänskligheten.

 

Konstigt.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Fast jag tycker nog ändå att TForce kammar hem åtminstonde 1/4 poäng.

 

Vad som utmärker en "riktig" spion vet jag inte. Är det den fällande domen eller utnämningen till hedersmajor i Röda Armén?

 

Men, att vara en framgångsrik spion måste väl ändå innebära att man vidtar vissa mått och steg för att inte åka fast, dvs så att man kan fortsätta spionera alternativt fly landet när man utlämnat all hemlig information man rimligtvis kan tänkas komma över?

Om detta antagande är sant, så borde det vara rimligt att anta att en spion som vill vara framgångsrik inte:

1) misshandlar sin hustru så att polisens uppmärksamhet dras till en.

2) om man ändå nödvändigtvis måste misshandla sin hustru så att polisen griper en och gör husrannsakan så vore det väl ännu mera kontraproduktivt att lämna de hemliga dokument man lämnat ut/ska lämna ut framme, så att polisen definitivt fattar vad man sysslar med?

3) har ett sexualliv som förr eller senare riskerar att dra uppmärksamheten till sig

 

Nu vill inte jag påstå att den gode generalmajoren faktiskt är spion men beteendet i sig torde inte nå upp till James Bond Award of the Year eller?

 

Alternativet är ju att en spion beter sig så som en spion absolut inte förväntas uppträda, dvs en "dubbelfint" för att ingen ska komma på tanken att misstänka en för spioneri men den taktiken känns lite tunn.

Link to comment
Share on other sites

Fast jag tycker nog ändå att TForce kammar hem åtminstonde 1/4 poäng.

 

Vad som utmärker en "riktig" spion vet jag inte. Är det den fällande domen eller utnämningen till hedersmajor i Röda Armén?

 

Men, att vara en framgångsrik spion måste väl ändå innebära att man vidtar vissa mått och steg för att inte åka fast, dvs så att man kan fortsätta spionera alternativt fly landet när man utlämnat all hemlig information man rimligtvis kan tänkas komma över?

Om detta antagande är sant, så borde det vara rimligt att anta att en spion som vill vara framgångsrik inte:

1) misshandlar sin hustru så att polisens uppmärksamhet dras till en.

2) om man ändå nödvändigtvis måste misshandla sin hustru så att polisen griper en och gör husrannsakan så vore det väl ännu mera kontraproduktivt att lämna de hemliga dokument man lämnat ut/ska lämna ut framme, så att polisen definitivt fattar vad man sysslar med?

3) har ett sexualliv som förr eller senare riskerar att dra uppmärksamheten till sig

 

Nu vill inte jag påstå att den gode generalmajoren faktiskt är spion men beteendet i sig torde inte nå upp till James Bond Award of the Year eller?

 

Alternativet är ju att en spion beter sig så som en spion absolut inte förväntas uppträda, dvs en "dubbelfint" för att ingen ska komma på tanken att misstänka en för spioneri men den taktiken känns lite tunn.

En LITEN festlig detalj.

:D

Ganska ond spion som kostat mängder med pengar för FM

Link to comment
Share on other sites

En betydligt viktigare fråga är VEM mer som kan ha läst dessa handlingar? var de bara hemtagna i rent hobbysyfte eller fanns det enda syften?

 

Kan stigsson ha varit en av vår tids största spioner? Finns en del klassiska varningstecken på honom...

Nej det känns som ren klantighet. En riktig spion hade inte strött handlingar omkrig sig i ett hus

där man har sin dygnsvila. En riktig spion hade haft sakerna inlåst ngn annastans eller haft saker på

mikrofilm.

 

 

 

Och jag som trodde att microfilm var ute ur branchen sedan länge... Utan att de gått över på andra medel.

 

Att ta hem hemliga handlingar, scanna in PDF:a, döpa om, kryptera och maila. Om man ens behöver ta hem hemliga handlingar. ett avancerat USB-minne med inbyggd blåtand kan lösa många saker och går att bygga in de flesta saker... eller varför inte via en mobiltelefon?

 

De som är lite insatta har hört talas om "stenen med blåtand" i moskva. Där källor gickförbi och dumpade informationen till stenen ganske enkelt. Sedan kom ngn och vittjade brevlådan. Ett ganska enkelt och snillrikt system. Finns mer avancerade och nya lösningar på detta. 2st som åker i samma t-banevagn kan enkelt utbyta information via blåtand eller wlan via sina telefoner eller kanske specialbyggda minnen. Kanske räcker med att de står på samma perrong under 2-3 minuter för att överföra ganska stora datamängder. 2-3 PDF-dokumment tar inte många sekunder att överföra.

 

Så mikrofilm känns ganska amatörmässigt och bökigt....

 

 

 

Fk_Satan :D T-force

Link to comment
Share on other sites

Frågan är väl om den mannen kvalar in som framgångsrik spion? Om syftet var att bringa oreda i det svenska försvaret och åderlåta detsamma på stora summor pengar så ja, då var han framgångsrik. Men om syftet var att Sovjetunionen skulle skaffa sig fördelar inför en befrielse av det fredsälskande svenska folket så var det väl mindre framgångsrikt. För i samma ögonblick som han åkte fast så började värdet av Sovjetunionens kunskaper sjunka stadigt till den punkt då man åtgärdat allt som blev avslöjat. Det ultimata spioneriet måste ju ändå vara det som avslöjar alla hemligheter men låter (i det här fallet) Sverige vara helt oanandes om att hemligheterna är röjda.

Berling framstår nog mer som en glad amatör som lyckades i begränsad omfattning.

 

 

 

Så mikrofilm känns ganska amatörmässigt och bökigt....

 

BT, Wlan mm kan ju avlyssnas... Men vet du hur svårt det är att avlyssna mikrofilm?

 

:P

 

/E

 

Du har inte lyssnat tillräckligt noga. En stilla sommarnatt kan man, om man har tur, höra microfilmerna sjunga väl valda sonetter ur sin fina och välbalanserade repertoar. De har en riktigt bra tolkning av Für Elise

 

Skämt åsido; @Fk_Satan: jag tycker det känns lite onödigt att basha TForce för att han pratar om microfilm. Jag tror att alla kan vara överens om och hålla med om tekniken har gått längre än microfilm. Det jag tror att TForce ville få fram var nog beteendet i sig, inte vilken teknik som används. Så ser jag det iallafall. Sedan ingår just microfilm i stereotypen av en spion så som illustration tycker jag det funkar.

Link to comment
Share on other sites

Om man tänker tanken att de ansvariga för bevissammanställning inte visste VAD dom satt med kanske det finns förklaring till att det inte togs upp direkt.

Vilket leder till en intressant tanke: kan de ha gjort sig skyldiga till "obehörigt befattande med hemlig handling"? :baskerPa:

Kul grej, men inte helt otroligt.

Man säger ju med bestämdhet att materialet inte röjts....

Polisen har tystnadsplikt osv. men frågan är hur många som läste pappren med stämpeln på innan man kom på att det faktist var hemligheter. Om det inte var klassat som hemligheter i början så lär ju varenda en som har med målet om hustrumisshandel åtminstone haft tillgång till materialet.

 

Vad gäller KDAnycklar så betraktas de ju som röjda om man inte har dem under uppsikt.....

Link to comment
Share on other sites

...

Vad gäller KDAnycklar så betraktas de ju som röjda om man inte har dem under uppsikt.....

All säkklassad information anses som röjd om den kan ha setts av obehöriga. Det gäller KDA, H-handlingar, mm, enligt de styrande dokumentsom reglerar den här typen av verksamhet.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

All säkklassad information anses som röjd om den kan ha setts av obehöriga. Det gäller KDA, H-handlingar, mm, enligt de styrande dokumentsom reglerar den här typen av verksamhet.

 

/K

Nja, när det gäller kryptonycklar så är det ju faktiskt nyckelansvarig som ska döma av ifall nyckeln ska betraktas som röjd. Det räcker inte med att den kan ha setts av obehöriga. Fast det visste du väl? ;)

Link to comment
Share on other sites

All säkklassad information anses som röjd om den kan ha setts av obehöriga. Det gäller KDA, H-handlingar, mm, enligt de styrande dokumentsom reglerar den här typen av verksamhet.

 

/K

Nja, när det gäller kryptonycklar så är det ju faktiskt nyckelansvarig som ska döma av ifall nyckeln ska betraktas som röjd. Det räcker inte med att den kan ha setts av obehöriga. Fast det visste du väl? ;)

Så om jag förvarar en KDA på köksbordet för beskådan av min familj wså skulle dessa kunna betraktas som röjda?

Om dessutom ett gäng poliser och eventuellt nån kriminaltekniker går igenom dessa vid en

husranssakan så skulle samma sak kunna gälla?

 

Mitt fall är uppdiktat, byt gärna ut mig mot Stigsson och en KDA mot mängder med hemliga handlingar...

Snuten som gör husranransakan har ju förmodligen en klausul i sitt anställningskontrakt som säger att att de inte får yppa ett smack av vad som framkommer i tjänsten, men det kan ju inte vara samma sak som att d e utan vidare kan räknas som säkra att handha saker som är kvalificerat hemligt?

Link to comment
Share on other sites

Undrar vad han i så fall skulle behandla i den boken.

 

Om sin tid i försvarsmakten? :baskerKav:

Innehållet i alla hemliga dokument? :ph34r:

 

Eller kanske om sina amorösa eskapader? :D

Det kanske finns många inom FM och swingers som är nervösa inför vad den kan innehålla. Det borde inte vara svårt att hitta ett förlag som är villiga att trycka eftersom boken sökert skulle bli intressant. Man kan ju undra lite smått vilken gruppering som betalar sig bäst, FM eller swingers?

 

Frågan är vad som kommer att hända med Hr. Stigsson eftersom han borde ses som en stor risk en bra tid framöver. Det är kanske många inom FM som skulle vilja se honom i ett djupt bergrum och då mest som fyllnadsmaterial.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske finns många inom FM och swingers som är nervösa inför vad den kan innehålla. Det borde inte vara svårt att hitta ett förlag som är villiga att trycka eftersom boken sökert skulle bli intressant. Man kan ju undra lite smått vilken gruppering som betalar sig bäst, FM eller swingers?

 

Frågan är vad som kommer att hända med Hr. Stigsson eftersom han borde ses som en stor risk en bra tid framöver. Det är kanske många inom FM som skulle vilja se honom i ett djupt bergrum och då mest som fyllnadsmaterial.

Man behöver inte ha någon särskild koppling till FM för att man skulle kunna tänka sig att stoppa den herrn i botten på en grop....

Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte ha någon särskild koppling till FM för att man skulle kunna tänka sig att stoppa den herrn i botten på en grop....

Det har du rätt i. Det finns nog en hel del personer som skulle vilja hjälpa till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...